Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Audio- en videobestanden via NAS worden niet afgespeeld door VLC  (gelezen 3369 keer)

Offline HHarry16

  • Lid
Sinds kort worden mijn audio- en videobestanden niet meer afgespeeld door de VLC Media Player in Ubuntu 22.04 terwijl ik daar voorheen geen problemen mee heb gehad. VLC speelt wel de opgeslagen AV bestanden in de desktop af en ook die op een externe HDD staan. Bovendien kan een aparte mediaplayer naast de TV de bestanden wel vanaf de NAS via het lokale netwerk afspelen. Het probleem ligt dus hoogstwaarschijnlijk bij een instelling van Ubuntu 22.04 in mijn desktop. Ik heb veel geprobeerd o.a. VLC verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, de firewall uitgeschakeld maar ben niet in mijn pogingen geslaagd. Kan iemand mij helpen? Bij voorbaat dank, HHarry16

Re: Audio- en videobestanden via NAS worden niet afgespeeld door VLC
« Reactie #1 Gepost op: 2023/05/16, 17:23:03 »
Kan zijn dat de rechten niet juist staan. Dat zou je eerst kunnen controleren.

Rechtermuisknop -> Eigenschappen, tabblad rechten

« Laatst bewerkt op: 2023/05/16, 17:24:42 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Audio- en videobestanden via NAS worden niet afgespeeld door VLC
« Reactie #2 Gepost op: 2023/05/16, 17:39:36 »
VLC misschien geïnstalleerd als snap?

Offline Oesje

  • Lid
Re: Audio- en videobestanden via NAS worden niet afgespeeld door VLC
« Reactie #3 Gepost op: 2023/05/16, 20:05:16 »
Staat VLC ingesteld als standaard toepassing voor Audio en video bestanden af te spelen ?
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Offline HHarry16

  • Lid
Re: Audio- en videobestanden via NAS worden niet afgespeeld door VLC
« Reactie #4 Gepost op: 2023/05/19, 19:01:21 »
Dank je wel partyrabbit, de rechten stonden goed, geen verandering dus.

Offline HHarry16

  • Lid
Re: Audio- en videobestanden via NAS worden niet afgespeeld door VLC
« Reactie #5 Gepost op: 2023/05/19, 19:03:57 »
Dank je wel vanadium, VLC is inderdaad als snap geïnstalleerd, dat was deze al geruime tijd, zonder problemen. Na een update (volgens mij) kon ik de NAS bestanden niet meer op mijn desktop afspelen.

Offline HHarry16

  • Lid
Re: Audio- en videobestanden via NAS worden niet afgespeeld door VLC
« Reactie #6 Gepost op: 2023/05/19, 19:07:51 »
Dank je wel Oesje, VLC staat ingesteld als standaard toepassing voor audio en videobestanden. Als ik een mp3 of video bestand van de NAS naar mijn desktop kopieer dan draait VLC ze wel af met de normale instellingen.

Re: Audio- en videobestanden via NAS worden niet afgespeeld door VLC
« Reactie #7 Gepost op: 2023/05/20, 14:17:52 »
Hallo, misschien een spatieprobleem? Hernoem een van de audiobestanden op je NAS naar een naamzonderspaties.ogg. Speelt-ie dan wel af?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Audio- en videobestanden via NAS worden niet afgespeeld door VLC
« Reactie #8 Gepost op: 2023/05/21, 04:19:47 »
Ik zou de snap versie van VLC verwijderen en vervangen door de versie uit de softwarebronnen. Een snap kan allerlei beperkingen hebben, en één ervan zal zijn dat de snap geen toegang heeft tot bestanden op een netwerk.

Offline HHarry16

  • Lid
Re: Audio- en videobestanden via NAS worden niet afgespeeld door VLC
« Reactie #9 Gepost op: 2023/05/21, 19:25:40 »
Hi vanadium, heb vlc snap verwijderd en vervangen door een 'normale' versie, waarna de problemen helemaal over zijn.
Mijn hartelijke dank voor het meedenken!! Groet, HHarry16

Offline HHarry16

  • Lid
Re: Audio- en videobestanden via NAS worden niet afgespeeld door VLC
« Reactie #10 Gepost op: 2023/05/21, 19:28:06 »
Dank je wel voor het meedenken Paul en natuurlijk ook de anderen voor hun moeite. Vanadium had de oplossing, het draait weer als vanouds!! Groet, HHarry16

Re: Audio- en videobestanden via NAS worden niet afgespeeld door VLC
« Reactie #11 Gepost op: 2023/05/22, 12:15:33 »
Is er een verklaring dat de snap versie niet naar behoren werkt en de 'normale' versie wel?
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline bart85

  • Lid
Re: Audio- en videobestanden via NAS worden niet afgespeeld door VLC
« Reactie #12 Gepost op: 2023/05/22, 12:25:33 »
Bij mijn systeem hadden een aantal apps als snap versies alleen toegeang tot /home en verder niet. Native installatie niet.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.