Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wie heeft ervaring met PhotoRec (of Testdisc) om documenten terug te vinden?  (gelezen 2924 keer)

Offline LWM

  • Lid
Ben een document kwijt waar ik weken aan heb gewerkt (laatste keer niet opgeslagen vrees ik). Ik wil met Photorec (uit Testdisc) kijken of ik nog iets kan terugvinden.
Ik heb PhotoRec nu in de terminal klaar om te gaan zoeken. Hij geeft een aantal opties om de zoekresultaten in op te slaan, met bovenaan drwx-xr-xx (zonder verdere naam er achter). Achter de daarna volgende opties staat wel een naam en daaruit begrijp ik dat het mappen zijn die ik in gebruik heb, zoals documenten, video, muziek, afbeeldingen etc. Maar daar wil ik het zoekresultaat niet opslaan.
Aan mijn pc heb ik ook een externe harddisk via usb aangesloten en ik zou de gevonden bestanden daar naartoe willen opslaan (om te voorkomen dat ik iets overschrijf, want ik weet niet waar mijn verloren documenten zitten). Kan dat en zo ja, hoe, want ik zie hem niet in de lijst. En kun je ook selectief laten zoeken op .doc of nog beter op een trefwoord?
Ik heb deze vraag ook op een ander forum geplaatst, maar tot op heden geen reactie gekregen en ik heb mijn doc zo graag weer terug!

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Hallo LWM,

Je kan wonderen doen met dat soort software. Ik heb daar een hele tijd geleden een aantal mensen mee uit de brand geholpen in verschillende gevallen.

De ervaringen heb ik op een blog gepubliceerd zodat anderen er voordeel van kunnen hebben. Het eerste geval was namelijk een jonge dame, die veel geld kwijt was aan een bedrijf voor nul resultaat. Ik, pure leek ter zake, wist vrijwel al haar foto's terug te halen. Mijn collega (het was zijn vriendin) vertelde later dat ze compleet in tranen was toen ze die foto's terugkreeg.

Hier is die blog: http://data-terug.blogspot.nl/

Ik hoop dat het je op weg mag helpen. Blader vooral helemaal terug op die Blog. Misschien moest ik het maar eens in een pdf bundelen of zo.

Laatst wiste ik iets te snel het SD kaartje van mijn Canon fototoestel. Toen ben ik mijn eigen blog maar eens gaan nalezen <g>.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline LWM

  • Lid
Hallo Just, dank voor je reactie.
Uit je blog begrijp ik dat jij PhotoRec draait vanaf een externe harde schijf waarop dan blijkbaar de gevonden bestanden worden weggeschreven. In mijn geval activeer ik PhotoRec uit synaptic via de terminal. PhotoRec draait dan vanaf mijn pc en daar wil hij blijkbaar ook de gevonden bestanden ergens neerzetten. Nu heb ik in CAINE gelezen dat je de gevonden bestanden niet moet laten wegschrijven naar het medium waarop zich de gezochte bestanden bevinden. Die zou je dan juist mogelijk overschrijven. De vraag is dus: hoe krijg ik de op mijn pc gevonden bestanden naar een partitie op mijn externe harddisc (die externe harddisc heb ik in backup partities ingedeeld)? 

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Het is alweer lang geleden. Ik meen dat ik het programma van de Insert Livecd startte. Dan ziet Linux zowel jouw harddisk als die externe harddisk beide als externe media en kan je veiliger kiezen. Ik herinner me wel dat ik dat probleem ook had en er een oplossing voor moest zoeken.

Insert vind je hier: http://www.inside-security.de/insert_en.html

Er zijn gegarandeerd andere goede wegen naar het doel, hoor. Maar ik hoop dat het je op weg helpt.

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

De zelfde schijf onderzoeken en ook naar toe schrijven gaat niet goed. Als je twee harde schijven hebt is het simpel, met een geïnstalleerde versie van Testdisk. Testdisk (met daarin Photorec) zit in een hoop Linux distributies, maar net niet op de Ubuntu live cd, wel op Knoppix en vele anderen. Keuze ten over. Let wel goed op naar welke bestanden zoekt en deze ook markeert, Photorec. zet allemaal mappen neer met een bepaalde code, die ik nog niet achterhaald heb, markeer je alles dan krijg je wel heel veel mappen die je later weer moet doorzoeken. Zover mijn ervaring. Je hebt ook nog het programma foremost .
« Laatst bewerkt op: 2012/07/11, 23:20:17 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline redmar

  • Vertaalteam
LWM, als je documenten etc terug wilt halen altijd METEEN de PC uitzetten en niet meer aan zetten, elke minuut dat de pc aan staat is er de kans dat de verloren documenten overschreven worden!!

Offline LWM

  • Lid
Klopt, schrijven naar de schijf die je onderzoekt werkt niet want dan overschrijf je mogelijk hetgeen je zoekt. Photorec zit standaard in mijn Linux distributie, Mint 13 (Mint is feitelijk gewoon Ubuntu met een Mint desktop). Ik krijg als opslag-opties voor de gevonden documenten inderdaad ook een aantal mappen voorgeschoteld met codes waar ik uit kan kiezen. Bij de eerste staat alleen een code, maar bij de volgende staan wel de namen van de mappen er achter (documenten, afbeeldingen, video's e.d).  Dus mappen die op de harde schijf staan die ik wil doorzoeken. Overigens heb ik ook het forensic programma CAINE op een live-cd gebrand en dat bevat ook Testdisc en Photorec. Maar ook dan krijg ik als keuze opslagmappen op mijn eigen harde schijf. Vreemd, omdat CAINE zelf duidelijk aangeeft om gevonden bestanden niet op te slaan op de schijf die je onderzoekt.  Wie weet de oplossing???
Ik weet dat je de pc eigenlijk niet moet gebruiken als je iets kwijt bent, maar ik moet hem wel dagelijks gebruiken. Gelukkig heb ik een flinke schijf waar weinig van is gebruikt en in principe wordt eerst op lege stukken weggeschreven.

Offline redmar

  • Vertaalteam
Ik weet dat je de pc eigenlijk niet moet gebruiken als je iets kwijt bent, maar ik moet hem wel dagelijks gebruiken. Gelukkig heb ik een flinke schijf waar weinig van is gebruikt en in principe wordt eerst op lege stukken weggeschreven.
Dat mag je natuurlijk zelf weten, maar ik denk niet dat je iets terug gaat vinden als je de pc blijft gebruiken, dat is echt vragen om ongelukken. Nadat je dat document (per ongeluk) verwijderd heb is de locatie waar het document stond wat ubuntu betreft 'leeg', en deze zal dus binnenkort opnieuw gebruikt worden, waarna je dat document nooit meer terug ziet. Het is absoluut niet zo dat eerst de rest van de schijf gebruikt wordt om dingen op te slaan!

Werkt fantastisch. Gebruik Nepomuk met KDE om de bestanden te indexeren, want anders ga je nooit achterhalen wat zich zoal in die tekstdocumenten stond. Voor foto's is dit geen probleem, natuurlijk.

De bestandsnamen gaan verloren, namelijk.

Offline LWM

  • Lid
Ik heb een laptop, ook met Mint en Testdisk (uit synaptic), en daar heb ik photorec net op uitgeprobeerd. Er zit een 'nieuwe' tweedehands 160G harde schijf in en ik heb er nog geen documenten e.d. opgezet. Heb photorec in de lege ruimte laten zoeken en de resultaten maar eens laten opslaan in de lege map Muziek (want ook hier geen mogelijkheid om op een externe schijf op te slaan). Daarin staan nu 10 mapjes met pakweg 4000 bestanden TXT, JAVA en HTML. Geen .doc, foto's of andere zaken. TXT-bestanden zijn allemaal zwaar technische tekstfragmenten en commandoregels van Linux software ontwikkelaars.  Alleen kan ik nu mijn muziekmap niet meer legen, want de mapjes laten zich niet in de prullenbak gooien of verwijderen. Reden: geen toegang. Hoe krijg ik alles weer weg?

sudo rm -rf ~/Muziek/*

voer dit enkel uit terwijl je bent ingelogd onder de gebruikers van wie de map Muziek de Photorec-bestanden bevat en enkel wanneer de map Muziek verder geen waardevolle bestannden bevat.