Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: internet verbinding  (gelezen 1463 keer)

Offline baptist

  • Lid
internet verbinding
« Gepost op: 2018/01/13, 16:44:50 »
Onlangs ubuntu 16.04 lts geladen op mijn  laptop ACER  ES 15 waar Windows 10 op staat.

Problemen te over met deze dual boot:  Windows werkt niet meer - geen touchpad - geen draadloos internet.
Op dit forum  kwam ik het volgende commando tegen  rm resolv.conf en vervolgens met een ander commando weer laden.
Dat hielp niks met het gevolg dat ik ook nog de bekabelde verbinding kwijt ben.   rm werkte wel, het bestand in /etc/ ben ik nu kwijt
met als gevolg geen internet verbinding.  wie weet de oplossing ?

Offline baptist

  • Lid
Re: internet verbinding
« Reactie #1 Gepost op: 2018/01/14, 10:29:52 »
Ben uiteindelijk maar gestopt met dual boot en  alleen Ubuntu geinstalleerd. Tijdens installatie liep het vast.
Ik moet nu een boot recovery doen.  De huidige boot ( opstart F2) is niet meer toegankelijk( do bootable device)
hoe kom ik aan een recovery media op mijn usb stick ?

Offline jan11000

  • Lid
Re: internet verbinding
« Reactie #2 Gepost op: 2018/01/14, 11:13:11 »
Welke recovery wil je doen?

Offline baptist

  • Lid
Re: internet verbinding
« Reactie #3 Gepost op: 2018/01/14, 11:28:58 »
Ik weet absoluut niet welke recovery boot er bedoeld wordt. Laptop is een Acer met Windows 10.
Nu heb ik er Ubuntu op proberen te installeren, maar dat liep vast.  Ik weet niet of er een Linux boot
versie bestaat ?

Offline ajjp

  • Lid
Re: internet verbinding
« Reactie #4 Gepost op: 2018/01/14, 14:32:23 »
Citaat
Ik weet niet of er een Linux boot versie bestaat ?
Je zegt in de topic start dat je Ubuntu 16.04 op je computer geladen hebt. Ik neem aan dat je met geladen bedoelt geïnstalleerd. Dat heb je dan toch met een bootable  DVD of bootable USB-stick gedaan met daarop de iso van Ubuntu. Of niet? Dan kun je beter hier eens systematisch beschrijven wat je wel hebt gedaan.

Offline baptist

  • Lid
Re: internet verbinding
« Reactie #5 Gepost op: 2018/01/14, 16:04:04 »
Ubuntu 16.04 geladen maar na pakweg 10 minuten installeren stopte de installatie met de opmerking
dat er een boot probleem is en dat ik de boot recovery media moet raadplegen.  Als ik nu de pc opstart
dan krijg ik een scherm met Device boot Missing. Hit any key en dan kom ik in de Boot Manager maar daar
staat zowat niks in en pijltoetsen werken niet. Met enter krijg ik de melding No bootable device--restart system.
Verder  kom ik niet. Ik zie ook geen bios instellingen.  Ik denk, dat ik een opstart usb moet maken  om de huidige
bios instellingen weer te krijgen, maar ik ben alleen een simpele Ubuntu gebruiker, Ik zie wel wat adviezen voorbij
komen op internet met aanpassingen in de terminal, maar Ubuntu is vanwege een onderbroken installatie niet te openen laat staan de terminal.
Eigenlijk, denk ik, dat  het bios programma bij de opstart gerepareerd of vervangen moet worden want daar zit het op vast,

Offline ajjp

  • Lid
Re: internet verbinding
« Reactie #6 Gepost op: 2018/01/14, 16:27:19 »
Doet een live sessie het wel?

Offline baptist

  • Lid
Re: internet verbinding
« Reactie #7 Gepost op: 2018/01/14, 18:03:41 »
Als ik je vraag goed begrijpik  heb geen Ubuntu versie op mijn HD.
Ik kom wel in de Grub en kan de demo versie draaien vanuit de opstart usb, die doet het wel en daar kan ik ook in de terminal.
Ook check disk geeft wat foutmeldingen zoals  :  /boot/grub ...
De OEM voor manufactors heb ik niet geprobeerd.
zonder opstart usb krijg ik  no booyable device --- please restart system


swake

  • Gast
Re: internet verbinding
« Reactie #8 Gepost op: 2018/01/14, 19:29:19 »
Met een boot recovery windows 10 word dit bedoelt .
https://support.microsoft.com/ml-in/help/12415/windows-10-recovery-options

Maar als ik hier alles eens goed gelezen heb , dan denk ik in de richting van defecte hardware .

Offline baptist

  • Lid
Re: internet verbinding
« Reactie #9 Gepost op: 2018/01/15, 15:52:47 »
Prima, bedankt. Hiermee ga ik aan de slag

Re: internet verbinding
« Reactie #10 Gepost op: 2018/01/15, 16:41:32 »
Stap voor stap. :D

Duik eerst eens je bios in en kijk eens of alle (benodigde) hardware netjes weergegeven wordt zonder foutmeldingen.
Dan kun je ook meteen even kijken of de opstartvolgorde wel goed staat voor linux (usb of dvd).

Meestal meteen na opstarten ESC of F2 of F8 (verschilt per type pc).

Is een hdd kapot (te zien in bios) dan kun je niet installeren.
Start je op van hdd maar is die door een installatiefout (nu even) corrupt.
Kun je weer opstarten van usb of dvd voor installatie linux dan kun je vanuit de installatie (vaak) de harddisk herstellen (zie ook intallatiekeuze -> huidige herstellen)
« Laatst bewerkt op: 2018/01/15, 16:44:15 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline baptist

  • Lid
Re: internet verbinding
« Reactie #11 Gepost op: 2018/01/16, 12:57:05 »
Heb het advies van Swake opgevolgd en een Windows boot recovery gedaan. Dat heeft geholpen., waarvoor dank.
Vervolgens zag ik (met F2) de bios weer, de prioriteit ingesteld en Ubuntu opnieuw geladen. Dat ging nu perfect. Alleen heb ik nog problemen met draadloos internet en touchpad. Synaptic geeft aan dat ik defecte pakketten heb. Via bewerken >> herstel krijg ik E: Fout, pkgProblemResolver:: Resolve levert defecten op  door vastgehouden pakketten E: kan afhankelijkheid niet corrigeren. In de terminal nog wat apt-get update/upgrade/clean etc..  (stond op dit forum maar heeft niet geholpen).  Mijn Grub ( bij de opstart) komt ook niet op. Ik kom direct in Ubuntu. Ik begreep dat daar met een recovery je het probleem mogelijk ook zou kunnen oplossen, alhoewel het probleem meteen vanaf de installatie is ontstaan. 

Offline baptist

  • Lid
Re: internet verbinding
« Reactie #12 Gepost op: 2018/01/16, 16:19:57 »
Inmiddels ben ik via het forum iets verder voor de touchpad maar ik loop toch nog vast.
Voor de touchpad aanpassingen moet ik 'n  line in de grub aanpassen   /etc/default/grub
CMDLINE_LINUX = ""  naar CMD... " i8042.reset  i8042.nomux  i8042.nopnp  i8042.noloop"

Om te saven roep ik een tweede terminal op en met update-grub sla ik het op, maar als ik de file oproep via /etc/default/grub staat de aanpassing er niet in. Hoe krijg ik dat geregeld ?  in de bovenbalk van de grub file staat wel alleen lezen.

Offline ajjp

  • Lid
Re: internet verbinding
« Reactie #13 Gepost op: 2018/01/16, 16:52:30 »
Als je een wijziging wilt aanbrengen in een bestandsfile, dan dien je die als root te openen met om het even welke (simpele) tekstverwerker. Na het wijzigen van de bedoelde regel de file weer opslaan, en de wijziging is permanent.

N.a.v. je opmerking dat je geen GRUB ziet: als je inderdaad, zoals je in reactie #1 zei, uitsluitend Ubuntu hebt geïnstalleerd, dan zie je geen GRUB.

Offline jan11000

  • Lid
Re: internet verbinding
« Reactie #14 Gepost op: 2018/01/16, 17:49:00 »
Hier is een voorbeeld om grub te wijzigen.
https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld

Offline baptist

  • Lid
Re: internet verbinding
« Reactie #15 Gepost op: 2018/01/17, 13:48:57 »
Bedankt, nu de grub aangepast  van CMDLINE_LINUX= "'  naar
CMDLINE_LINUX= "i8042.reset  i8042.nomux  i8042.nopnp  i8042.noloop"
maar het heeft geen enkel effect.  Met alleen de touchpad komt er geen pijltje en touchpad  reageert niet.
Zijn er nog andere stappen te doen ?

Offline baptist

  • Lid
Re: internet verbinding
« Reactie #16 Gepost op: 2018/01/17, 17:08:05 »
Driver voor de touchpad via synaptic geladen.  Gaf foutmelding, pakketten herstellen en nadien opnieuw geladen.  Na reboot bleek alles vast te zitten. Zowel toetsenbord, muis en touchpad werkten niet meer. Uiteindelijk maar besloten om opnieuw Ubuntu 16.04 LTS te laden. 
Dat lukt niet op scherm komt: 
                                                            GNU GRUB version 2.02.....
Minimal BASH-like line editing  is supported. For the first word, TAB lists possible command completions. Anywhere else TAB lists possible device  or file completions.   
grub> 

 Als ik op TAB druk komt er een brok informatie waar ik weinig mee kan.  Hoe kom ik hier verder mee zodat ik kan installeren ??


Offline ajjp

  • Lid
Re: internet verbinding
« Reactie #17 Gepost op: 2018/01/17, 17:43:59 »
Ik zou een nieuw topic openen, met de goede probleem aanduiding; dit heeft niets meer met internet verbinding te maken.
Bovendien staat dit topic op opgelost.