Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op USB-schijf  (gelezen 1032 keer)

Charlieboy161

  • Gast
Ubuntu op USB-schijf
« Gepost op: 2010/01/27, 15:41:26 »
Hey

Is het mogelijk om (x)ubuntu te installeren op een externe harde schijf, en de computer vanaf deze schijf op te starten?
Ik heb het al geprobeerd maar ik wist niet goed welke instellingen ik moest gebruiken bij de installatie (vanaf de live cd).

Re: Ubuntu op USB-schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/27, 16:56:20 »
Een installatie op een externe gaat wel maar is niet ideaal. Het makkelijkste is om je interne harddisk af te koppelen. Gaat dit niet installeer Ubuntu op de usb disk en zorg ervoor dat tijdens de installatie grub op de usb disk geschreven wordt, op een gegeven moment kan je dit doen bij de optie geavanceerd. Na de installatie in /boot/grub/ je menu.lst aanpassen zodat je usb disk hd0,0 wordt, dan opnieuw opstarten en in de BIOS de opstart volg orde wijzigen. http://www.pendrivelinux.com/category/install-to-usb-hard-drive/ er staan oudere versies, maar het principe blijft het zelfde.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline yozdje

  • Lid
Re: Ubuntu op USB-schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/27, 18:43:40 »
Ik heb Ubuntu via de live-cd geinstalleerd op een externe HD van WD (via USB aan laptop gekoppeld) en daarna kon ik er vanaf booten. Het moet dus wel kunnen. Weet alleen niet de exacte instellingen meer, maar het kan.

Offline IronRain

  • Lid
Re: Ubuntu op USB-schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/27, 20:22:56 »
is het niet zo dat als je het via een externe HDD doet dat hij veel langzamers is? (in iedergeval bij USB 2.0 als je 3.0 hebt weet ik het niet)

Re: Ubuntu op USB-schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/27, 20:29:48 »
Het kan allemaal wel, een tijd terug proefondervindelijk al zelf vastgesteld, maar zoals IronRain al schrijft het gaat o.a. ten koste van de snelheid. Vandaar dat mijn externe drive gepromoveerd is tot interne harddisk(was trouwens een sata schijf). Voor back-up's e.d. is het een prima medium.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.