Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Firefox zorgt voor veel CPU gebruik en laat computer af en toe vastlopen  (gelezen 8296 keer)

Offline ubby

  • Lid
Ik heb dit probleem sinds ik Ubuntu 9.04 gebruik.
Hierbij moet ik wel zeggen dat Firefox de afgelopen jaren behoorlijk achteruit is gegaan ik ook op vorige Ubuntu versies en op Windows Vista er problemen mee heb gehad alleen niet zo erg als nu.
Nu heb ik de afgelopen maand gebruikt om te kijken waardoor het probleem kan komen voordat ik een post zou plaatsen en kan niet echt een oorzaak vinden.
Ik gebruik verder geen poespas in Firefox behalve de benodigde plugins voor media etc.
In eerste instantie had ik het idee dat het alleen bij websites gebeurt die Flash gebruiken maar het gebeurt ook bij websites die geen Flash gebruiken.
Zijn er mensen die ook (klein) problemen ondervinden met Firefox?

Re: Firefox zorgt voor veel CPU gebruik en laat computer af en toe vastlopen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/21, 12:04:45 »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline ubby

  • Lid
Re: Firefox zorgt voor veel CPU gebruik en laat computer af en toe vastlopen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/21, 12:18:51 »
Bedankt, ik heb gedaan wat er staat en nu de komende dagen even kijken of het heeft geholpen :)

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Re: Firefox zorgt voor veel CPU gebruik en laat computer af en toe vastlopen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/21, 12:19:51 »
Tijdens het draaien van FF heb ik geen problemen, maar soms, als ik de browser afsluit jaagt ie de CPU wel nar de 100%, hij blijft dan op 1 of andere manier in de processen lijst staan. Daar moet ik hem dan handmatig verwijderen.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Firefox zorgt voor veel CPU gebruik en laat computer af en toe vastlopen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/21, 12:22:39 »
Er zijn toch veel firefox problemen, ook op het engelstalige forum. Je zou haast swiftfox gaan aanraden....

Offline ubby

  • Lid
Re: Firefox zorgt voor veel CPU gebruik en laat computer af en toe vastlopen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/21, 12:47:55 »
Ik heb mijn hoop gevestigd op de volgende versie van Firefox.
Als deze versie ook niet is wat ik ervan verwacht hoop ik dat Google zijn browser snel klaar heeft voor Linux.

Bryan_Ubuntu

  • Gast
Re: Firefox zorgt voor veel CPU gebruik en laat computer af en toe vastlopen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/21, 12:57:49 »
Tot zover heb ik nog geen problemen met FF, maar ik had ergens gelezen dat het veel te hoge CPU probleem een bekend probleem is dat nog niet op te lossen was... of zeg ik nu iets raars.

Offline ubby

  • Lid
Re: Firefox zorgt voor veel CPU gebruik en laat computer af en toe vastlopen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/21, 13:24:44 »
En als de oplossing niet bij Mozilla weg komt dan komt deze bij Google weg genaamd Chrome =D

Re: Firefox zorgt voor veel CPU gebruik en laat computer af en toe vastlopen
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/21, 13:28:29 »
Opera werkt ook steeds beter met flash. Tevens werkt konqueror ook steeds beter, zelfs flash gaat redelijk soepel. Ik gebruik firefox niet veel meer :)
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Firefox zorgt voor veel CPU gebruik en laat computer af en toe vastlopen
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/21, 13:42:01 »
Als gewoontedier kan ik bijna niet meer zonder Firefox, gebruik het al 5 jaar.
Is er iemand hier die Swiftfox gebruikt trouwens?
« Laatst bewerkt op: 2009/05/21, 13:48:57 door Ploffie »
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

FrSu

  • Gast
Re: Firefox zorgt voor veel CPU gebruik en laat computer af en toe vastlopen
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/21, 14:07:04 »
Ik had op onze laptop (oudje) continu vastlopers met Firefox.  Vrouw regelmatig  :evil:.

Na veel geprobeer overgestapt op Epiphany (wat een naam!): http://projects.gnome.org/epiphany/

Eenvoudige browser zonder poespas, maar doet wat hij moet doen.
De vastlopers zijn de wereld uit, ik ben er erg tevreden mee en mijn vrouw ook  ;) (Zij is de laptopgebruiker)

Het is het proberen zeker waard.

Offline midas

  • Lid
Re: Firefox zorgt voor veel CPU gebruik en laat computer af en toe vastlopen
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/21, 14:16:16 »
Ik moet zeggen dat firefox aardig soepel bij mij draait op jaunty. Heb de stappen doornomen van Pjotr's handleiding. Daarbij alleen een ander thema en No-script geinstalleerd als add-on. Java heb ik sowieso altijd uitgeschakeld. Zou daarom de combinatie firefox en flash...of teveel add-ons geen reden kunnen zijn voor het hoge cpu-verbruik??

Met Epiphany heb ik trouwens ook geen problemen...heb deze browser puur ingericht als zoekmachine voor teksten, google, etc...dus ook bijna alles uitgeschakeld. Alle favorieten met Ubuntu als raakvlak heb ik hierin instaan. Eenvoudige en snelle browser!!
« Laatst bewerkt op: 2009/05/21, 16:53:36 door midas »
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline ubby

  • Lid
Re: Firefox zorgt voor veel CPU gebruik en laat computer af en toe vastlopen
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/21, 19:42:58 »
Citaat van: Ploffie
Als gewoontedier kan ik bijna niet meer zonder Firefox, gebruik het al 5 jaar.

Ik ben het ergens vanaf de eerste versie gaan gebruiken en toen overtrof het IE al maar het is de afgelopen jaren echt minder geworden.

Re: Firefox zorgt voor veel CPU gebruik en laat computer af en toe vastlopen
« Reactie #13 Gepost op: 2009/05/21, 20:01:44 »
Tot op heden Firefox gebruikt, ook geen problemen gehad. Ik heb er wel Opera naast staan. Zeker bij problemen, is eens een andere browser gebruiken zo gek nog niet
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Firefox zorgt voor veel CPU gebruik en laat computer af en toe vastlopen
« Reactie #14 Gepost op: 2009/05/21, 21:14:30 »
Helemaal goed Gijs!

Maar zorg er dan wel voor dat hij er nu al naast staat, zodat je hem aan kunt spreken als er problemen ontstaan en je een andere browser niet kunt downloaden op dat moment.

(Zo, even snel Opera downloaden..)
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline woteb

  • Lid
Re: Firefox zorgt voor veel CPU gebruik en laat computer af en toe vastlopen
« Reactie #15 Gepost op: 2009/05/21, 22:32:43 »
Ik ben zelf sinds enige tijd een Debian gebruiker. Debian gebruikt i.p.v. Firefox als browser Iceweasel. In feite is Iceweasel hetzelfde als Firefox omdat Debian de broncode van Firefox gebruikt en de trademark zaken omwisselt voor die van Iceweasel. Maar Debian doet ook nog wat meer met Iceweasel. Sinds ik Debian (en dus Iceweasel) gebruik heb ik ineens veel minder storingen zoals vastlopers, websites die eruit knallen enz. Het draait heel robuust en betrouwbaar. Ik heb dus de indruk dat Iceweasel behalve een van-logo-veranderde-browser ook nog eens op stabiliteit wordt aangepakt. De updates lopen ook ietsje achter op die van Firefox zelf. Debian staat er dan ook om bekend dat het op stabiliteit is gefocust.

Wat mij wel opvalt is dat bepaalde advertenties die gebruik maken van Flash 10 zeer veel processorkracht geruiken. Wanneer ik dergelijke webpagina's verlaat daalt het processorverbruik enorm.

Verder (het is al genoemd) is Epiphany een goed alternatief voor Firefox. Het draait ook op dezelfde motor, het is alleen veel lichter. Wil je het helemaal basic doen, dan kun je zelfs Dillo gebruiken. Dat is wel heel minimalistisch en wordt dan ook gebruikt bij Damn Small Linux (DSL), een zeer minimalistiche distributie.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/21, 22:34:19 door woteb »
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Firefox zorgt voor veel CPU gebruik en laat computer af en toe vastlopen
« Reactie #16 Gepost op: 2009/05/21, 22:56:50 »
Ik heb Epiphany net ook even geprobeerd en hij is duidelijk wat sneller dan FF.
Als ik zo kijk heeft hij wel minder mogelijkheden.

In FF gebruik ik slechts een paar extensies en daar ben ik erg tevreden over.
Vooral noscript en adblock zorgen voor een rustig beeld, met veel minder geflikker dan gerenommeerde browsers als bijvoorbeeld IE.

Ik weet niet of Epiphany deze mogelijkheden ook bezit.

FF crasht hier eigenlijk amper, soms vreet hij wel alle energie van de processor, dat is wel eens vervelend, want tegelijk een filmpje starten kun je dan wel vergeten zonder eerst firefox af te sluiten.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Re: Firefox zorgt voor veel CPU gebruik en laat computer af en toe vastlopen
« Reactie #17 Gepost op: 2009/05/22, 10:43:00 »
Hier ook regelmatig vastlopers met Firefox; eerlijk gezegd begrijp ik niet goed waarom (zoals laatst in Linux Format) FF steeds als beste browser wordt aangeprezen. De stabiliteit laat te wensen over ondanks ruim RAM, de tips van Pjotr enz.

Ik gebruik soms Opera; nadeel van Opera vind ik:
- geen goede Adblock
- drukke interface; ik betrap me er op dat ik bij het surfen meer met Opera dan met de website bezig ben; dan is FF echt een rust voor de ogen

met als gevolg dat ik toch weer met FF werk  :-)

FrSu

  • Gast
Re: Firefox zorgt voor veel CPU gebruik en laat computer af en toe vastlopen
« Reactie #18 Gepost op: 2009/05/22, 10:48:32 »
Je kunt Ep ook eens proberen. Bevalt mij heel goed op de laptop.

Vreemd genoeg heb ik op mijn PC weinig last met FF. FF is bij mij nog standaard, heb verder ook geen extra zaken en plugins geinstalleerd.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Firefox zorgt voor veel CPU gebruik en laat computer af en toe vastlopen
« Reactie #19 Gepost op: 2009/05/22, 13:17:25 »
Het zijn ook vaak de add-ons die voor problemen zorgen met Firefox.

Offline Tom

  • Lid
Re: Firefox zorgt voor veel CPU gebruik en laat computer af en toe vastlopen
« Reactie #20 Gepost op: 2009/05/22, 14:19:00 »
Mijn Firefox loopt snel en stabiel zowel in Hardy als ook Jaunty.
Hieronder mijn Addons voor beide Distro´s.

Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Firefox zorgt voor veel CPU gebruik en laat computer af en toe vastlopen
« Reactie #21 Gepost op: 2009/05/22, 14:35:57 »
Dacht dat jij een hele waslijst aan extensies had, maar dat valt hard mee dus,
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline ubby

  • Lid
Re: Firefox zorgt voor veel CPU gebruik en laat computer af en toe vastlopen
« Reactie #22 Gepost op: 2009/05/22, 15:10:03 »
Bij mij werkt Firefox nu ook beter na het aanpassen van een paar instellingen uit deze handleiding die ik bij het begin van dit topic kreeg:
http://sites.google.com/site/computertip/fouten

Maar Firefox is op Ubuntu als op Vista niet meer wat het is geweest wat erg jammer is.

Offline Miki

  • Lid
Re: Firefox zorgt voor veel CPU gebruik en laat computer af en toe vastlopen
« Reactie #23 Gepost op: 2009/06/24, 19:00:20 »
Ik heb ook steeds meer vastlopers. Erg frustrerend, ik ga ook de tips proberen. Hopelijk helpt
het.