Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Simpele videobewerking: wat is een goed programma?  (gelezen 1002 keer)

Simpele videobewerking: wat is een goed programma?
« Gepost op: 2020/02/11, 10:54:46 »
Hallo,


we hebben hier door de storm een gast gehad die kwam uitrusten: een zeehondje.
Deze voormiddag toen ik terug ging kijken was hij dicht bij de zee en kon ik live zien hoe hij de zee in ging. Ik heb dat gefilmd maar alleen de eerste 40 seconden zijn goed, daarna was hij niet meer te zien en ging de gsm alle kanten uit. Dus alles na 40 seconden zou eraf moeten.

Weet iemand een goei programma, het moet wel simpel zijn want ik ken er helemaal niets van, om van een filmpje een stuk af te doen en het dan op te slaan? Ik zie een hoop programma 's staan bij Software maar geen idee wat daar een goeie simpele is om een video aan te passen.

Alvast heel vriendelijk bedankt voor de hulp.

Groetjes,

Els

Re: Simpele videobewerking: wat is een goed programma?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/02/11, 11:34:35 »
Hi Els,

Op de meeste smartphones kun je de video bewerken (in Android ga je naar Galerij > open je de video en klik je op bewerken).

Als je dit via Ubuntu wilt doen, kun je aan de slag met bijvoorbeeld OpenShot:

https://www.openshot.org/nl/

Succes!
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Simpele videobewerking: wat is een goed programma?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/02/11, 11:43:01 »
Mijn gsm is bijna 5 jaar oud, een Samsung Galaxy Core Prime, ik heb eens gekeken maar zo te zien kan ik die video niet bewerken op de gsm zelf.

Ik zal het eens proberen met het programma dat u aanraad. Bedankt alvast voor de tip.

Re: Simpele videobewerking: wat is een goed programma?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/02/11, 16:13:26 »
kdenlive kan deze taak aan.
Zit in programmabeheer bij Mint, en daar kan je het ook als flatpak halen.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Simpele videobewerking: wat is een goed programma?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/02/12, 13:02:20 »
kdenlive kan deze taak aan.

Yep. Die heb ik onlangs ook 'ontdekt' dankzij adviezen van hier.
Daarnaast heb ik altijd video's verwerkt met Openshot. Dat is ook een prima werkend programma. Zeker voor gangbare bewerkingen (en beginners). En niet te onderschatten, want je kunt heel veel moois maken met Openshot.

Een beetje serieus video bewerken op een smartphone is geen doen. Croppen en een simpel filtertje gaat nog, maar verder werkt het voor geen meter. Zeker niet als het langere filmpjes zijn.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Simpele videobewerking: wat is een goed programma?
« Reactie #5 Gepost op: 2020/02/12, 14:48:01 »
Kwam toevallig 'voorbij' dit topic. Handige tips!

Voor de liefhebbers (waaronder ondergetekende ;)) : ik zie dat beide programma's ook als AppImage bestaan.

@partyrabbit : ik begrijp helemaal wat je bedoelt voor wat betreft bewerken op de smartphone. Dat geldt trouwens voor zoveel softwarematige zaken. Alleen sta je echt versteld wat sommige 'jonkies' allemaal kunnen op zo'n klein schermpje. En ook nog waanzinig snel! Ik krijg na 10 minuten al pijn in m'n kop van het staren en pielen .... maar ja.... ouder worden komt met jeweetwel ;-).
« Laatst bewerkt op: 2020/02/12, 14:53:47 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Re: Simpele videobewerking: wat is een goed programma?
« Reactie #6 Gepost op: 2020/02/12, 15:10:08 »
Ja ik weet het. Ik zie het de kids hier ook doen.
Toch zijn dat filmpjes voor social media van een handjevol seconden, simpele bewerkingen (zoals ik al zei, croppen en filtertje) en vaak ook nog minder dan HD kwaliteit.
Als je echt een video van wat minuten of meer wilt maken, samenstellen uit diverse filmpjes, bewerken en dan met echte serieuze bewerkingen dan houdt een mobieltje toch echt snel op.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Jenske

  • Lid
Re: Simpele videobewerking: wat is een goed programma?
« Reactie #7 Gepost op: 2020/02/23, 13:44:22 »
KDEnlive is zeer goed, maar ... om gewoon 40 seconden uit een filmpje te knippen is het véél en véél te uitgebreid.
Zelfs voor intensieve KDEnlive gebruikers als ik - en ik word daarin gesteund op nogal wat fora - zijn er miljoenen mogelijkheden waar zelfs geen uitleg bij wordt gegeven.
Dus om gewone cut-cut-montages te doen kan je best (INDERDAAD op je PC en NIET op de smartphone) een simpel video-editortje gebruiken. Zo zijn er vele: OpenShot in Linux, maar zelfs het standaard editortje in Windows 10 doet erg goed zijn werk.

Met KDENlive werken is zoals een winkellijstje maken in LibreOffice Writer: in (sommige delen van) België zeggen ze dan: met een kanon op een mug schieten  :O :laugh: Of je arm laten amputeren omdat er een muggenbeet op zit. :blank:
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM