Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe ziet voor jou de ideale desktop eruit?  (gelezen 4604 keer)

Offline Ramana

  • Lid
Hoe ziet voor jou de ideale desktop eruit?
« Gepost op: 2011/11/25, 11:32:45 »
Met de komst van Unity en Gnome3 is de bediening van de desktop behoorlijk aan het veranderen. KDE4 (en Gnome 2, XFCE e.d.) laat je vrij om de desktop in te richten zoals jij dat wilt, Unity en Gnome3 dwingen je min of meer de applicaties op een bepaalde manier te benaderen (meer aanpasbaarheid komt nog wel).  Even niet welke de beste of mooiste is, maar wat is nu echt praktisch?

Voor mij:

Zoeken en starten:
- één klik (of mouse-over) en dan een menu met eerst favorieten, dan categorieën en locaties:
   - gedeeltelijk op het scherm: Kickermenu (KDE) en menu-indeling van Gnome2
   - volledig scherm: Takeoff (KDE) - niet Gnome3, want zit een klik verder weg en je hebt niet de vrijheid dit aan te passen.  
- via toetsenbord direct (of na een klik/mouse-over)kunnen zoeken en starten
   - Gnome3 (ideaal m.b.v. Supertoets) en Takeoff (en natuurlijk ook prima bij o.a. Kicker)
- schakelen tussen actieve applicaties
   - gewoon via taakbalk (zonder klikken zie je direct welke apps actief zijn)
   - voor Gnome3 met de MGSE toevoeging (Mint), maar dat maakt de bediening een beetje dubbel
- ....

Met KDE heb ik de voor mij ideale inrichting makkelijk gekregen: Kicker vervangen door Takeoff
Alleen mouse-over zoals het Lancelot menu (ook KDE) dat heeft ontbreekt nog bij Takeoff.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/25, 11:35:19 door Ramana »

Re: Hoe ziet voor jou de ideale desktop eruit?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/25, 13:46:52 »
Ik hou van simpel en sober. Dit is de voornaamste reden waarom unity en gnome-shell mij niet echt liggen. Zo'n dash dat je halve bureaublad inneemt vind ik erg irritant. Zelf gebruik ik sinds een paar maanden vooral Awesome WM, tiling werkt voor mij erg lekker en efficient. Voor velen zal het misschien wat spartaans zijn, maar het bevalt me prima.
Om programma's te starten heb ik wel een menu, maar gebruik het zelden. De meeste programma's start ik via een run menu vergelijkbaar met Alt-f2 in gnome, of via kupfer (gnome-do achtig programma). Tussen programma's schakelen gaat vrijwel uitsluitend met het toetsenbord.

Re: Hoe ziet voor jou de ideale desktop eruit?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/25, 17:34:04 »
Het speelse van Unity is voor mij perfect.

Ik heb niks te tweaken of te arrangeren (van desktop) en de desktop staat wat dichter bij een professionele (zoals Windows) = iedereen die het kent kan er zo op werken.

Ik meen het echt Unity is voor mij ideaal !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Tom

  • Lid
Re: Hoe ziet voor jou de ideale desktop eruit?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/25, 17:44:35 »


Zo wie mijn bovenste werk paneel ,de belangrijkste zaken met 1 klik opstarten ,de minder gebruikte dingen met het Toepassingen Menu.
Dus simpel ,daar houd ik van.
Ach ja Xubuntu dus.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Hoe ziet voor jou de ideale desktop eruit?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/25, 17:58:51 »
Het speelse van Unity is voor mij perfect.

Ik heb niks te tweaken of te arrangeren (van desktop) en de desktop staat wat dichter bij een professionele (zoals Windows) = iedereen die het kent kan er zo op werken.

Ik meen het echt Unity is voor mij ideaal !

+100
En ik bedien bijna alles met de muis in Unity :)

Offline midas

  • Lid
Re: Hoe ziet voor jou de ideale desktop eruit?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/26, 00:01:59 »
KDE is technisch gezien een topper....maar een vanilla-uitvoering van KDE (Kubuntu/OpenSuse) heeft het allemaal net niet. Maar Mandriva bewijst dat KDE heel makkelijk te herconfigureren is qua user-interface. Een verfrissende mock-up van een KDE-distro zou mijn ideale desktop zijn. Grotendeels werk ik met laptops...dus liefst een scherm met bovenin alle applets en bedieningsorganen (paneel)....eigenlijk dus richting Unity.

Unity heeft het voor mij ook net nog niet...maar belooft zeker heel veel goeds voor de toekomst. Ik denk zeker al voor de 12.04 LTS-versie...maar voor de klap op de vuurpijl moeten wij (denk ik) nog een jaartje wachten ;)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe ziet voor jou de ideale desktop eruit?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/26, 00:13:11 »
Xfce! Xubuntu bijvoorbeeld..... Simpele bediening, lichtgewicht, ziet er goed uit.
GTK+ gebaseerd, dus nauw verwant aan Gnome.

Xfce is tegenwoordig trouwens ook de voorkeur van niemand anders dan.... Linus Torvalds.  :)
« Laatst bewerkt op: 2011/11/26, 00:14:42 door Pjotr »

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Hoe ziet voor jou de ideale desktop eruit?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/26, 00:21:11 »
En in mijn ogen een fail [persoonlijke mening].

LXDE is imo de nieuwe ideale voor de iets gevorderde Linux gebruiker, wat betreft gebruikersgemak en snelheid/belasting van de hardware,
Ideaal voor de iets oudere hardware [lees drie jaar en ouder] en voldoet prima voor de dagelijkse taken.
XFCE is imo te log/stroperiger aan het worden en wil knuffelen met Gnome en wedijveren met KDE mbt oogsnoep wat niets toevoegd.

Ieder zijn voorkeur en dat mag maar voor mij is er een duidelijke winaar ;)
En zelf Linus mag zijn voorkeur hebben maar die is niet heilig :)

Re: Hoe ziet voor jou de ideale desktop eruit?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/26, 01:37:19 »
@chris: +1 en een downloadlinkje voor de beginners zou niet slecht zijn  ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline aartje

  • Lid
Re: Hoe ziet voor jou de ideale desktop eruit?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/26, 08:12:53 »
En in mijn ogen een fail [persoonlijke mening].

LXDE is imo de nieuwe ideale voor de iets gevorderde Linux gebruiker, wat betreft gebruikersgemak en snelheid/belasting van de hardware,
Ideaal voor de iets oudere hardware [lees drie jaar en ouder] en voldoet prima voor de dagelijkse taken.
XFCE is imo te log/stroperiger aan het worden en wil knuffelen met Gnome en wedijveren met KDE mbt oogsnoep wat niets toevoegd.


Hier ben ik het geheel mee eens. Het voordeel van XFCE boven Gnome of KDE is er nog nauwelijks.
LXDE (in de vorm van Lubuntu) is lekker snel en simpel, zonder toeters en bellen.
Lubuntu is sinds kort een officiële versie en werkt ook met weinig geheugen (512MB) ook op oude
computers (> 10 jaar !)

Offline Tom

  • Lid
Re: Hoe ziet voor jou de ideale desktop eruit?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/26, 08:23:22 »
En in mijn ogen een fail [persoonlijke mening].

LXDE is imo de nieuwe ideale voor de iets gevorderde Linux gebruiker, wat betreft gebruikersgemak en snelheid/belasting van de hardware,
Ideaal voor de iets oudere hardware [lees drie jaar en ouder] en voldoet prima voor de dagelijkse taken.
XFCE is imo te log/stroperiger aan het worden en wil knuffelen met Gnome en wedijveren met KDE mbt oogsnoep wat niets toevoegd.

Ieder zijn voorkeur en dat mag maar voor mij is er een duidelijke winaar ;)
En zelf Linus mag zijn voorkeur hebben maar die is niet heilig :)
Totaal niet waar.
Mijn beide Pc´s de één vijf jaar oud de andere 3.5 jaren oud zijn sneller met XFCE als bv Isadora Mint.
Wat dat wedijveren betreft met KDE nu bij lange na niet.
Oogsnoep tja waar dan ?.
Overigens heb ik Unity en gnome3 geprobeerd op beide PC´s en die gingen ook vlot ,maar was niet mijn smaak.
Voor een Nootbook en voor PC´s van zeggen we 7 a 8 jaren oud ..ja dan is LXDE een uitstekende vervanger voor de rest daar die dus inderdaad licht is.
Maar dit is natuurlijk mijn persoonlijke ervaring en niet alleen maar een mening.
Maar goed iedereen zijn keuze vrijheid blijheid.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/26, 08:24:57 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline petervs

  • Lid
Re: Hoe ziet voor jou de ideale desktop eruit?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/11/26, 08:35:23 »
Tot nu toe: XFCE is op dit moment voor mij het meest ideale: simpel en werkt het snelst. En stabiel.
Ik heb er ook nagenoeg niets aan gewijzigd na de installatie.
Het kan nog wel eenvoudiger, zoals LXDE, maar dat voelt iets minder goed, ik mis er weer teveel (hoewel ik het hier op een erg oude pc heb draaien, het vraagt erg weinig)
Unity zou het moeten doen op m'n laptop, maar geeft alleen Unity-2d. Het werkt te stroperig. Kan ik wel gaan uitzoeken hoe of wat, maar heb er geen zin in en geen tijd voor. Misschien ooit op 'n nieuwere.
Ubuntu MATE 16.04

Offline h2o

  • Lid
Re: Hoe ziet voor jou de ideale desktop eruit?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/11/26, 08:43:22 »
LXDE is heel makkelijk na te maken hoor: Gewoon aptitude install openbox, lxappearance lxterminal obconf pcmanfm lxpanel installeren. Dan in het bestandje ~/.config/autostart het volgende opnemen:

Citaat
pcmanfm --desktop &
lxpanel &
export OOO_FORCE_DESKTOP=gnome
setxkbmap -model pc105 -layout us_intl &
exec /usr/bin/openbox

En je hebt een pure Openbox met de LXDE bediening. Voordeel hiervan is dat al je instellingen in je eigen directory staan en makkelijk zijn aan te passen als dat nodig mocht zijn. Bij LXDE is dat veel meer in het systeem zelf opgenomen, en een tweaker doet het liefst alles zelf...  ^-^

Overigens draai ik liever Openbox met Rox en Thunar. Pcmanfm vind ik zelf wat lastiger werken, vooral het sorteren van bestanden wil niet altijd lukken bij mij.

Hier Openbox met ROX:



Dat onderste paneel verdwijnt automatisch. Normaal dus niet in beeld.

Verder is XFCE (naast puur Openbox) mijn desktop. Lekker snel, makkelijk aan te passen en het werkt duidelijk en overzichtelijk. Desnoods kun je met wat handwerk je menu aanpassen, dat is eigenlijk het enigste gemis wat ik bij XFCE heb.
Hier mijn XFCE desktop:


Dat onderste paneel verdwijnt automatisch. Normaal dus niet in beeld.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/26, 09:03:37 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline axelv

  • Lid
Re: Hoe ziet voor jou de ideale desktop eruit?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/11/26, 13:55:16 »
zelf ben ik ook een enorme voorstander van openbox, gewoon rechtsklikken, applicatie klikken,... en op minder als een second heb ik het programma volledig opgestart.
In het begin kan openbox misschien minimalistisch overkomen, maar met een beetje opzoekwerk kan je er al snel iets mooi van maken. Het is bovendien heel zuinig is in systeemvereisten.

[offtopic]
@h2o: zou je je "herfst"-achtergrond aub kunnen delen, vind hem namelijk heel mooi  XD
[/offtopic]

Offline h2o

  • Lid
Re: Hoe ziet voor jou de ideale desktop eruit?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/11/26, 14:26:49 »
Ik gebruik hiervoor Aurora Autumn, zowel de Openbox als de GTK versie (met Lxappearance).
Voor de iconen gebruik ik Faenza.

Dit krijg ik als ik Pcmanfm gebruik. Een ongesorteerde bende op mijn desktop:



Qua werking identiek aan LXDE alleen staan de configuratiebestandjes nu in mijn eigen directory.

Zo ziet Openbox/Rox in Autumn stijl eruit:



en



Zo stel je Lxpanel in met die bruine transparante kleur:



Hier de links:
Openbox thema: http://box-look.org/content/show.php/Autumn?content=145074
GTK thema: xfce-look.org/content/show.php/Aurora-Autumn?content=113718
Wallpaper: http://dizorb.com/wp-content/uploads/2010/02/Orange-Days_Dizorb_dot_com1.jpg


« Laatst bewerkt op: 2011/11/26, 15:03:55 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline h2o

  • Lid
Re: Hoe ziet voor jou de ideale desktop eruit?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/11/26, 15:15:49 »
(kuch....kuch) http://forum.ubuntu-nl.org/forum/hoe-zet-je-een-plaatje-hier-neer-op-het-forum-die-verkleint-is/
please mensen, verklein toch eerst je plaatje eens voordat je het hier neerzet!!
Op één na is alles klein genoeg hoor......  >:(  =D  ^-^
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline RikRik

  • Lid
Re: Hoe ziet voor jou de ideale desktop eruit?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/11/26, 15:18:08 »
(kuch....kuch) http://forum.ubuntu-nl.org/forum/hoe-zet-je-een-plaatje-hier-neer-op-het-forum-die-verkleint-is/
please mensen, verklein toch eerst je plaatje eens voordat je het hier neerzet!!

Off topic  Maak een uitzondering voor deze prachtige plaat van h2o.. een bureaublad waardig

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoe ziet voor jou de ideale desktop eruit?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/11/26, 19:51:36 »
Ik werk op dit moment veel met Bodhi, goed in te delen zoals ik het wil en als grote voordeel dat E17 prima werkt op een oude ati kaart waar de closed source driver niet voor werkt. Programma's start ik op met een shelf of via de "Start everything" applicatie. De laatste is een soort dash voor Bodhi. Desktop zo leeg mogelijk, alleen een taakbalk bovenaan die ook een klok en de desktop wisselaar bevat. De eerder genoemde 'dock' links onder aan de zijkant van het scherm. Daar zit hij niet in de weg, maar kan ik hem wel snel bereiken.

Op Ubuntu geef ik de voorkeur aan Gnomeshell boven Unity wat gebruikersgemak betreft, alleen is Gnomeshell veel instabieler, vandaar dat het op dit moment toch niet mijn favoriet is.

Dus E17 Enlightenment is op dit moment mijn favoriete desktop met de inrichting zoals ik zelf heb en kan maken. Enige wat nog mist is dat ik graag het menu zelf zou willen kunnen indelen.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/26, 19:55:42 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Tom

  • Lid
Re: Hoe ziet voor jou de ideale desktop eruit?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/11/26, 19:57:40 »
MKe dus als ik het goed begrijp ,moest de ATI goed ondersteund zijn zou u liever met de Gnome shell werken.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoe ziet voor jou de ideale desktop eruit?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/11/26, 20:11:16 »
Wat gebruikerservaring betreft wel ja. Het draait nu op mijn desktop hier en het is bij lange na niet zo slecht als ik van te voren dacht. Sterker nog, ik vind het een verbetering t.o.v. Gnome2 wat wel wat wil zeggen. De slechte ondersteuning van mijn redelijk goede ati kaart is een domper. Een tweede domper is dat het helemaal niet draait op mijn 5 jaar oude laptop. Dit betekent dat ik met Gnomeshell niet op al mijn PC's kan draaien, toch wel essentieel voor een ideaal systeem vind ik. Wat dat betreft heeft Unity het beter gedaan, een high- en een lowend versie die behoorlijk op elkaar lijken. De fallback van Gnome3 vind ik een slap aftreksel van Gnome2

« Laatst bewerkt op: 2011/11/26, 20:48:51 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Tom

  • Lid
Re: Hoe ziet voor jou de ideale desktop eruit?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/11/26, 20:17:28 »
Oke daar was ik nieuwsgierig na ,bedankt voor uw antwoord. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Hoe ziet voor jou de ideale desktop eruit?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/11/26, 21:07:58 »
MKe dus als ik het goed begrijp ,moest de ATI goed ondersteund zijn zou u liever met de Gnome shell werken.

Niet mee eens. In Maverick en hoger werkt mijn HD4550 niet/nauwelijks/slecht.

Voor mij geld, lekker clean, mooie iconen, transparant, lichtblauw, snel.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline axelv

  • Lid
Re: Hoe ziet voor jou de ideale desktop eruit?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/11/27, 10:02:28 »
@h2o: bedankt voor het delen van je wallpaper!

Tip (voor je openbox installatie):
Je zou ook ipv je "Computer afzetten" "Computer herstarten" enz. het volgend installeren:
https://launchpad.net/oblogout
Dit programma'tje geeft een mooie uitzet/logout/herstart menu....

Er is blijkbaar een .deb pakketje, rechts op de site onder downloads...

Offline Ramana

  • Lid
Re: Hoe ziet voor jou de ideale desktop eruit?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/12/08, 11:52:50 »
Heb nu zo'n drie weken de Gnome3(+MGSE) desktop werkend. Het ziet er goed uit en werkt prettig, mede dankzij de MGSE-extensies van Mint (intussen zij die ook bij Gnome beschikbaar). Toch is het Gnome3-concept niet mijn ideale bediening van de desktop.

Dat je met één klik op activiteiten (of supertoets) een favorietenbalk krijgt is handig, maar dat heb je b.v. ook in KDE-kicker: met een klik zijn de favorieten beschikbaar. Openstaande applicaties wil ik zien in een taakbalk, niet via activiteiten (dat heeft Mint aardig opgelost met MGSE door een extra taakbalk toe te voegen).

Maar met die aanpassingen van MGSE komt ik tot een desktop zoals KDE (of XFCE) die al lang heeft (met wat aanpassingen). Daar komt bij dat KDE4.7 heel wat stabieler is dan Gnome 3.2 en aanzienlijk uitgebreider configureerbaar.

Re: Hoe ziet voor jou de ideale desktop eruit?
« Reactie #24 Gepost op: 2011/12/08, 17:13:02 »
Ik vind KDE ook wel mooi, maar het is niet stabieler. Ik heb nu heel wat errors gekregen die erg leken op de Windows error: Sorry dit programma crashte onverwacht.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu