Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Opruimen oude kernels.  (gelezen 15340 keer)

(Opgelost) Opruimen oude kernels.
« Gepost op: 2009/10/23, 01:05:07 »
Na de update gisteren en vandaag naar kernel 25 in Hardy heb ik alles lager dan kernel 24 verwijderd. Ik handhaaf dus kernel 25 en 24 en gooi de rest eruit. Dat doe ik door 23-generic in Synaptics in te tikken en de 23 kernel te verwijderen. Daarna 22-generic enzovoorts. Mijn vraag is nu: ruim ik op deze wijze alle oude kernels op of blijft er nog wat staan? Want alles dat niet meewerkt, kan alleen maar voor problemen zorgen dus moet eruit. Maar is alle oude troep er wel uit?
« Laatst bewerkt op: 2009/10/23, 22:47:26 door HermanDegenhart »

Offline heir4c

  • Lid
Re: Opruimen oude kernels.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/23, 01:10:54 »
Naar mijn weten kan er niets voor problemen zorgen om dat die bestanden nooit opgeroepen worden door wat progje of bestand of script dan ook. Er zou misschien nog ergens een bestand of log of wathever kunnen staan maar dat zou geen probleem kunnen zijn.
Via de terminal kan je ook eens volgende intikken:
sudo apt-get autoremoveen een:
sudo apt-get clean
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Opruimen oude kernels.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/23, 01:54:25 »
Het lijkt me beter om alle resten software die er toch maar voor Piet Snot bijstaan, eruit te gooien. Kan het ook niet in de weg gaan zitten.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Opruimen oude kernels.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/23, 02:04:32 »
Mja,...  :)
En je kan in Synaptic ook kiezen voor: Volledig verwijderen
Dat scheelt ook.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Joshua

  • Gast
Re: Opruimen oude kernels.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/23, 09:03:44 »
Met het programma Ubuntu Tweak kun je met een simpele klik alle oude kernels verwijderen. :)

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Opruimen oude kernels.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/23, 11:09:04 »
Om oude kernels te verwijderen zou ik jullie willen aanraden om dat via Synaptic te doen, dan wordt echt alles verwijderd. Vroeger dacht ik dat /boot/.....2.*.**-**.img het enige bestand was, maar die kernel is overal in je systeem, ook op verschillende plaatsen in /usr.

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Opruimen oude kernels.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/23, 11:54:50 »
Oude kernels verwijderen in synaptic: zoek naar de overbodige linux-image en linux-headers en verwijder die volledig (wel de goeie kiezen natuurlijk  XD).

Dan herladen (linksboven) klikken en daarna status (linksonder). Als er resterende configuratie wordt gemeld, die kiezen en ook verwijderen.

Dan sudo apt-get autoremoveVolgens mij kun je niet meer doen wat die kernels betreft.

Offline Dave

  • Lid
Re: Opruimen oude kernels.
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/23, 12:13:09 »
met de laatste versies zie je ze ook in het linkerscherm bij oude pakketten oid.
kunt eenvoudig alles verwijderen wat er aangegeven staat.

Offline rja

  • Lid
Re: Opruimen oude kernels.
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/23, 13:56:14 »
Dat heb ik gisteren na de kernel update gedaan, de overbodige kernels opgeruimd.

Volgens de instructies van deze blog.

http://digitalpbk.blogspot.com/2008/11/ubuntu-remove-old-kernel-grub-list-long.html

Geen problemen gehad, scheelt toch weer 150 mb per kernel op m'n root systeem.



Offline Thijsg

  • Lid
Re: Opruimen oude kernels.
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/23, 14:07:07 »
Geen problemen gehad, scheelt toch weer 150 mb per kernel op m'n root systeem.
Inderdaad, voor degenen die / zo klein mogelijk willen houden: 2 kernels is genoeg.

Re: Opruimen oude kernels.
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/23, 14:52:48 »
Het nakijken van het trio generic, linux-headers en linux-image lijkt me voldoende om alle oudere versies dan de twee laatste volledig op te ruimen. Vergeet niet om daarna via Terminal de klus met sudi apt-get autoremove af te maken.
Ik kwam bij linux-image ook een virtual versie tegen. Waar is die voor?

Re: Opruimen oude kernels.
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/23, 16:02:03 »
Zowel bij Linux-headers als bij Linux-image kom ik een pakket tegen met virtual erachter. Dat is voor virtual machines. Kan iemand mij verder helpen?

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Opruimen oude kernels.
« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/23, 16:35:51 »
Met het programma Ubuntu Tweak kun je met een simpele klik alle oude kernels verwijderen. :)
Lijkt mij geen goed plan voor beginners of andere mensen die nog niet weten wat ze doen.

En ook NIET makkelijk weg te krijgen, in ik spreek uit ervaring!

Joshua

  • Gast
Re: Opruimen oude kernels.
« Reactie #13 Gepost op: 2009/10/23, 17:59:36 »
Met het programma Ubuntu Tweak kun je met een simpele klik alle oude kernels verwijderen. :)
Lijkt mij geen goed plan voor beginners of andere mensen die nog niet weten wat ze doen.

Zit wat in, je kunt ook de Computer Janitor gebruiken, die zou ook alles netjes op moeten ruimen.

Re: Opruimen oude kernels.
« Reactie #14 Gepost op: 2009/10/23, 18:39:57 »
Beste mensen, jullie weten toch dat ik via het trio generic, linux-headers en linux-image inmiddels alle oude troep heb opgeruimd. Ik vroeg me alleen nog af wat ik met virtual aanmoet, want in een computer is dat geïnstalleerd en in de andere niet.

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Opruimen oude kernels.
« Reactie #15 Gepost op: 2009/10/23, 19:08:43 »
Beste mensen, jullie weten toch dat ik via het trio generic, linux-headers en linux-image inmiddels alle oude troep heb opgeruimd. Ik vroeg me alleen nog af wat ik met virtual aanmoet, want in een computer is dat geïnstalleerd en in de andere niet.
Bij mij staan ze uitgevinkt.

Je zou ze ook kunnen uitvinken - niet volledig verwijderen - en kijken wat er dan gebeurt.
En als het inderdaad verder niets uitmaakt, kun je ze er later helemaal afgooien.

Maar ik heb wel eens gehoord dat sommige hardware die virtual versie nodig heeft. Mischien is het verstandig daar wat meer info over te zoeken.

Re: Opruimen oude kernels.
« Reactie #16 Gepost op: 2009/10/23, 20:50:09 »
Hardware. Ik heb een Acer en een Dell computer. Weet iemand daar iets vanaf?

Re: Opruimen oude kernels.
« Reactie #17 Gepost op: 2009/10/23, 22:46:58 »
Truc mislukt mag ik wel zeggen. Ik dacht, kom ik vink virtual gewoon aan en zie wel wat er gebeurd. Nou de temperatuur liep behoorlijk op en de netverbinding viel weg. Dat virtual veranderd de computer in een server als ik het goed begrijp. Dus alle virtual er weer uit en de machine herstart. De temperatuur houdt zich nu gedeisd en de netwerkverbinding is hersteld. Ik vind het wel goed zo.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: (Opgelost) Opruimen oude kernels.
« Reactie #18 Gepost op: 2009/10/23, 23:02:07 »
Conclusie: niet mee kloten als het goed werkt of zoals anderen zeggen, do not try to fix it if it aint broken.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Re: (Opgelost) Opruimen oude kernels.
« Reactie #19 Gepost op: 2009/10/23, 23:23:18 »
Die spreuk ken ik. Ik zit alleen met een iets te hoge temperatuur. Iets rond de 50 C. Als dat te fixen is, hoor ik dat graag.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: (Opgelost) Opruimen oude kernels.
« Reactie #20 Gepost op: 2009/10/23, 23:38:08 »
CPU temperatuur?
Ligt er aan welke je hebt, op mijn desktop ligt deze meestal rond de 40 graden, mijn laptop zit rond de 50 graden.

Sommigen zijn nog heter.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Re: (Opgelost) Opruimen oude kernels.
« Reactie #21 Gepost op: 2009/10/23, 23:47:53 »
Nou ja, dan zullen we het maar zo laten. Bedankt in ieder geval.

Re: (Opgelost) Opruimen oude kernels.
« Reactie #22 Gepost op: 2009/10/24, 12:05:05 »
Hallo Femke, op mijn Dell zit Intel en op mijn Acer zit AMD. Hoe krijg je met pietlutten die temperatuur naar beneden?

Offline Ploffie

  • Lid
Re: (Opgelost) Opruimen oude kernels.
« Reactie #23 Gepost op: 2009/10/24, 12:15:32 »
Mijn laptop heeft een intel celeron en die heeft nu deze temperatuur...

Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Re: (Opgelost) Opruimen oude kernels.
« Reactie #24 Gepost op: 2009/10/24, 12:27:17 »
Beide zijn laptops, maar 50 C vindt ik toch wat aan de hoge kant. Aan da andere kant, ik heb deze computer nu al drie jaar en hij doet het nog steeds. Door dik en dun mag ik wel zeggen.