Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Instellingen en documenten meenemen of partitie vergroten  (gelezen 505 keer)

Offline illya89

  • Lid
Instellingen en documenten meenemen of partitie vergroten
« Gepost op: 2010/10/26, 22:50:21 »
Hallo,

Ik heb een probleem. Toen in ubuntu installeerde had ik op mijn laptop een partitie gemaakt van 10gb om hierop ubuntu te installeren.

Nu gebruik ik ondertussen 6 maand ubuntu en heb ik via ubuntu mijn C:// schijf gewoon geformateerd. Maar, die 10 gb is wat te klein wanneer ik bijvoorbeeld een bestand van 4gig wil downloaden of tijdelijk op mijn bureaublad wil zetten enz. In alle geval die 10gb is gewoon te weinig. Ik heb 10.04 maar zou terug 10.04 willen met al mijn instellingen en opgeslagen documenten op die schijf van 80gb waar vroeger windows opstond. Kan dit nu zonder dat ik alles moet herinstalleren. BV door ergens een save te maken van al mijn instellingen en persoonlijke mappen en dan deze te laden wanneer ik ubuntu opnieuw hebt geinstalleerd?

met vriendelijke groeten
Illya
« Laatst bewerkt op: 2010/10/26, 22:55:43 door illya89 »

Re: Instellingen en documenten meenemen of partitie vergroten
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/26, 22:58:41 »
Kopieer de inhoud van ~/home naar een extern medium en zet deze na (nieuwe) installatie weer terug  ;)
Alternatief is om met bv Remastersys een backup te maken (van je huidige systeem + data) en daarna je schijfgrote aan te passen met Gparted van de LiveCD.
Vervolgens installeer je de backup.
Ik heb de grote van een partitie ook eens aangepast (vergroot) met Gparted, zonder dataverlies.
Het is echter verstandig om backups te hebben in case of.........
« Laatst bewerkt op: 2010/10/26, 23:06:30 door JPaulus »
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Instellingen en documenten meenemen of partitie vergroten
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/26, 23:12:03 »
Gebruik de vroegere windows partitie als home partitie:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/AparteHomePartitie
Klik links bovenin op Documentatie