Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: via gsm met de PC op internet  (gelezen 7513 keer)

via gsm met de PC op internet
« Gepost op: 2012/02/25, 11:44:28 »
Ik las in de replieken van provider "Mobil Viking" (op hun Belgische site) dat iemand zijn gsm aankoppelt aan zijn laptop of PC om via zijn gsm-abonnement op Internet te gaan.
De gsm was in dat geval een Nokia 6210 Navigator.

Heeft iemand van jullie daar ervaring of een test mee uitgevoerd in Ubuntu?
Zijn er softwarematig extra modules nodig?
Is er hardware-matig extra installatie van een onderdeel nodig of zou het simpel via een gepaste kabel via USB kunnen?

groeten aan allen,
Rudy

Offline sidius

  • Lid
Re: via gsm met de PC op internet
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/25, 12:10:20 »
wat voor gsm gaat het om?

Re: via gsm met de PC op internet
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/25, 12:22:36 »
Je kan ook via Blutooth een vebinding maken. https://help.ubuntu.com/community/BluetoothDialup
Of probeer wvdial, zit in Ubuntu.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: via gsm met de PC op internet
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/25, 12:24:39 »
Als Android het besturingssysteem is van de telefoon in kwestie, dan kun je 'm simpel instellen als mobiel draadloos toegangspunt. In Android zelf. Heet iets als "tethering", zoek maar in de instellingen. Je mobieltje verandert dan als het ware in een draadloze router.

Vervolgens kun je met een computer die een draadloze kaart heeft, verbinden met het mobiele draadloze toegangspunt. Ik heb het ook weleens gedaan met mijn smart-en-verdriettelefoon (Samsung Galaxy Gio), voor de lol. Werkt goed.

Overigens: dat kan erg duur zijn. En langzamer dan gewoon internet.

Voor de volledigheid: het kan niet met een domfoon, maar alleen met een slimfoon. En ook niet met elke, denk ik: de ene slimfoon is slimmer dan de andere.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/25, 12:43:19 door Pjotr »

Offline ruujan

  • Lid
Re: via gsm met de PC op internet
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/26, 20:01:05 »
Ja, ik maak daar regelmatig gebruikvan. Ik heb een samsung galaxy s2 en als ik daar de tethering aanzet, kan ik vanaf een andere tablet, pc of wat dan ook draadloos mee verbinden.de GSM functioneert dan als router naar het internet toe.
Op mijn telefoon heb ik 3G-watchdog geinstalleerd om het dataverbruik te controleren, zodat ik niet voor verrassingen kom te staan.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: via gsm met de PC op internet
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/26, 20:30:07 »
Op een HTC telefoon heet dat hotspot, dat werkt goed, alleen is het gebruik erg duur.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: via gsm met de PC op internet
« Reactie #6 Gepost op: 2012/02/27, 20:11:24 »
Dag allemaal,
bedankt voor de reacties en de tips.
Mijn huidige gsm is reeds antiek aan het worden (Nokia "XpressMusic"...) maar ik zou me voor deze toepassing dan wel een nieuwe aankopen (bv. zoals de vermelde "samsung galaxy s2" in een van de replieken).

Eerste reden was dat vernoemde provider een gsm abonnement heeft van 15Euro/mnd.
Mijn zus/schoonbroer en neef zijn naar die provider overgeschakeld en zijn zéér tevreden (gsm verkeer, mail via gsm...).
Tweede reden: Ik las op een ander forum dat iemand +- 3 uur per avond via zijn gsm met de laptop op Internet gaat en dat dit vrij vlot verloopt.


Reden dat ik hier zo geinteresseerd in ben is dat mijn huidige partner en ik naar een andere "stek" in Belgie
gaan verhuizen. In de overgangsperiode zou ik dan via deze verbinding op Internet kunnen gaan.

groeten,
Rudy




Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: via gsm met de PC op internet
« Reactie #7 Gepost op: 2012/02/27, 23:17:34 »
Overweeg Aldi Talk eens:
http://www.medionmobile.be/nl/web/

Offline sidius

  • Lid
Re: via gsm met de PC op internet
« Reactie #8 Gepost op: 2012/02/28, 08:20:25 »
Mijn huidige gsm is reeds antiek aan het worden (Nokia "XpressMusic"...) maar ik zou me voor deze toepassing dan wel een nieuwe aankopen (bv. zoals de vermelde "samsung galaxy s2" in een van de replieken).

zover ik weet volstaan alle android telefoons vanaf versie 2.2 hierin, neem voor de zekerheid vanaf 2.3.
maar de galaxy s2 is idd wel een vd betere telefoons ja!

Re: via gsm met de PC op internet
« Reactie #9 Gepost op: 2012/02/29, 20:04:14 »
Als 'ie via Bluetooth het internet kan delen (PAN), dan kan Ubuntu daarmee overweg.

Offline ruujan

  • Lid
Re: via gsm met de PC op internet
« Reactie #10 Gepost op: 2012/02/29, 23:12:21 »
Citaat
Als 'ievia Bluetooth hetinternet kan delen (PAN), dan kan Ubuntu daarmee overweg.
.

Dat heb ik niet geprobeerd. Ik heb gewoon wifi gebruikt.

Offline sidius

  • Lid
Re: via gsm met de PC op internet
« Reactie #11 Gepost op: 2012/03/01, 08:02:59 »
Citaat
Als 'ievia Bluetooth hetinternet kan delen (PAN), dan kan Ubuntu daarmee overweg.
.

Dat heb ik niet geprobeerd. Ik heb gewoon wifi gebruikt.
met wifi lijkt mij ook 10 keer makkelijker en sneller te werken.......

Re: via gsm met de PC op internet
« Reactie #12 Gepost op: 2012/03/03, 14:09:37 »
Citaat
Als 'ievia Bluetooth hetinternet kan delen (PAN), dan kan Ubuntu daarmee overweg.
.

Dat heb ik niet geprobeerd. Ik heb gewoon wifi gebruikt.
met wifi lijkt mij ook 10 keer makkelijker en sneller te werken.......
Dit toestel heeft geen WiFi. http://www.gsmarena.com/nokia_6210_navigator-2255.php