Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: sudo apt-get commando's  (gelezen 8649 keer)

Offline Thijsg

  • Lid
sudo apt-get commando's
« Gepost op: 2009/10/14, 21:26:11 »
Hallo allemaal,

Om via de terminal makkelijk te updaten heb ik een scriptje geschreven.
echo ============dpkg
sudo dpkg --configure -a
echo ============autoclean
sudo apt-get autoclean all
echo ============clean
sudo apt-get clean all
echo ============autoremove
sudo apt-get autoremove
echo ============update
sudo apt-get update
echo ============upgrade
sudo apt-get upgrade
echo ============dist-upgrade
sudo apt-get dist-upgrade
echo ============update-menus
update-menus
echo ============df -h
df -h
echo ============
echo klaar!

Ik vermoed dat hier een aantal dubbele commando's in zitten. Welke kan ik weghalen om een zo nieuw mogelijk systeem te hebben?

mvg
Thijs

Re: sudo apt-get commando's
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/14, 21:40:27 »
Als je het via een scriptje doet, kun je beter meegeven dat je geen vragen wilt krijgen, of wil je dat wel? Hoe dan zet ik het er even cursief bij, dan kun je het evt. weghalen als je toch vragen wilt krijgen.

echo ============update
sudo apt-get update
echo ============dist-upgrade
sudo apt-get dist-upgrade [i]-y[/i]
echo ============dpkg
sudo dpkg --configure -a [i]-y[/i]
echo ============clean
sudo apt-get clean
echo ============autoremove
sudo apt-get autoremove [i]-y[/i]
echo ============update-menus
update-menus
echo ============df -h
df -h
echo ============
echo klaar!

Plus een paar commando's weggehaald ;) Plus dat je dpkg --configure t/m autoremove beter kan doen na het updaten ;)

sudo apt-get autoclean is niet nodig als je ook al "sudo apt-get clean" erin hebt staan
sudo apt-get upgrade is niet nodig als je ook al "sudo apt-get dist-upgrade" erin hebt staan (dist-upgrade neemt alle te upgraden pakketten sowieso al mee)

Offline Thijsg

  • Lid
Re: sudo apt-get commando's
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/15, 08:02:10 »
Die vragen zijn niet handig, tijdens het werk vergeet ik die terminal weer. Bedankt voor de verbetering.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: sudo apt-get commando's
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/15, 18:28:08 »
Waarom zou je iedere keer sudo dpkg --configure -a uit willen voeren?
Als alle updates normaal verlopen is dat toch helemaal niet nodig, en kost het alleen maar tijd?

En sudo apt-get autoremove -y lijkt me ronduit gevaarlijk. Stel dat je een bepaald pakket verwijderd hebt, waardoor ineens een hoop andere pakketten als overbodig gemeld worden... terwijl ze dat dus niet zijn. Dan worden die zonder pardon en zonder om een bevestiging te vragen verwijderd.
Echt vaak gebeurt zoiets niet volgens mij, maar ik zou nooit dat risico willen lopen.

Verder zou ik gewoon een apt-get upgrade doen, ipv een dist-upgrade. Dat is in de meeste gevallen voldoende.
Bovendien is een dist-upgrade gevaarlijk icm de -y optie. Met deze optie kunnen pakketten verwijderd worden, weer zonder toestemming van jou. Het is beter om eerst uit te zoeken of dat wel wenselijk is.

Gebruik je Karmic (momenteel de testversie), dan is een dist-upgrade levensgevaarlijk, net als een "partial upgrade" vanuit de update-manager. Zie dit topic: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1286309

Wil je je testsysteempje in goede gezondheid houden, dan kost dat gewoon meer tijd en moeite: je moet eerst uitzoeken of de voorgestelde veranderingen wel OK zijn. In de meeste gevallen is dit niet het geval, maar moet je even wachten tot je een normale upgrade kan doen.

Re: sudo apt-get commando's
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/15, 20:12:44 »
@Thijs: Graag gedaan :)
@Johan: Hij vind het niet handig om vragen te krijgen tijdens zijn werk, dus het is júist handig om -y toe te voegen. En sudo dpkg --configure -a neemt bijna geen tijd in beslag. Als er hier niks te repareren valt en ik voer tóch sudo dpkg --configure -a uit, dan neemt dat 1 á 2 seconden in beslag.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: sudo apt-get commando's
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/15, 21:44:25 »
Vistaus, ik heb die -y erafgehaald, ik wil graag weten hoeveel er opgehaald wordt en hoeveel schijfruimte er extra gebruikt wordt.

Johan, wat is goede gezondheid? Ik ga ervan uit dat als ik update, ik vanzelf terecht kom bij de final, waar alles in orde is. Is het updatebeheer zo belabberd? Ik vermoed dat dpkg belangrijk is voor de gezondheid, dus maken die twee seconden niet uit. ;) Wat gezondheid betreft: dat maakt mij niet zo uit, ik vertrouw Canonical en maak backups.

mvg
Thijs

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: sudo apt-get commando's
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/16, 00:19:13 »
In Jaunty en oudere versies zou een dist-upgrade niet zo veel problemen geven, omdat er vrijwel geen grote veranderingen doorgevoerd worden. In Karmic (en andere versies als je experimentele PPAs gebruikt) gebeurt dat wel. Regelmatig wordt pakket X geüpgrade naar een versie hoger, en soms krijgt het pakket een andere naam, wordt het verwijderd, moeten er extra pakketten bijkomen etc. Dát is het punt waarop het gevaarlijk kan worden, als je net op het verkeerde punt op updates controleert. Je loopt dan het risico dat pakketten Y en Z verwijderd worden, en pakket X niet goed geüpgrade wordt. Je kan dus niet blind vertrouwen op het pakketsysteem, Canonical of gewoon maar wat aan prutsen. Let wel: dit geldt voor testversies en experimentele pakketten.

Je kan dus als een blind paard iedere keer een dist-upgrade doen, of een partial upgrade via de update-manager. Moet je helemaal zelf weten, het is ten slotte jouw systeem. Het nadeel is dat het vrijwel zeker een keer fout gaat en dat je onnodig met een kapot systeem zit en ons "lastig valt" met een onnodige vraag voor hulp.
Dat topic waar ik eerder naar linkte is van één van de teamleden van het internationale forum, en een ontwikkelaar, bovendien is het sticky gemaakt in het Karmic-gedeelte van het forum. Dan lijkt het mij wel logisch om dat advies ter harte te nemen.

Wat ik zou doen om het script te verbeteren:
Doe eerst een sudo apt-get update om te controleren op updates.
Vervolgens voer je dit uit: aptitude search "~U" | wc -l (zonder sudo)
Het resultaat wat je dan te zien krijgt is het aantal updates dat beschikbaar is.
Is dat groter dan 0, start dan de update-manager, zodat de updates geïnstalleerd kunnen worden.
Stelt de update-manager een "partial upgrade" voor, doe dan geen upgrade, maar zoek eerst uit wat er aan de hand is.

Wil je per se in de terminal blijven, voer dan eerst een normale sudo apt-get upgrade uit. Dit zal bijna altijd voldoende zijn.
Zie je dat er pakketten achtergehouden worden? Dan moet je eerst uitzoeken waarom dat is, en hoe je dat het beste op kan lossen. Vaak moet je gewoon even wachten en het later nog eens proberen.
Maar dat staat ook allemaal in dat ene topic.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: sudo apt-get commando's
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/16, 00:49:41 »
Johan +1.

NIET om flauw te doen (scripting is fun en I love CLI :P) maar waarom een script voor updates? Het update proces is iets wat je beter ff kan volgen dan automatiseren. Voorkomt verrassingen. ;)

Klein voordeel van een script: een script kan "automatisch" een sudo dpkg --configure -a uitvoeren, maar dat komt toch niet zo vaak voor (als het goed is).

Nog een voordeel(tje): na installatie worden de pakketten uit de cache gewist. Gelukkig heb ik normaal ruimte genoeg voor updates maar anders zou ik Systeem -> Beheer -> Synaptic pakketbeheer  -> Instellingen -> Voorkeuren -> Bestanden "verwijderen na installatie" gebruiken.

Ik gebruik Systeem -> Beheer -> Updatebeheer. Komt de vraag voor een "gedeeltelijke upgrade" doe ik eerst een extra keer "Controleren". Als de melding blijft: partial upgrade.

En in de CLI: aptitude update. Mislukt dit: stop. Anders een handmatige aptitude safe-upgrade (soms aptitude full-upgrade). Je wil eventuele vragen niet altijd met '--assume-yes' beantwoorden!

Wat gezondheid betreft: dat maakt mij niet zo uit, ik vertrouw Canonical
Maakt het je echt niet uit? OK. Ik heb graag zelf controle in plaats van vertrouwen. :) Maar ga vooral verder met scripting hoor!
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Thijsg

  • Lid
Re: sudo apt-get commando's
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/16, 08:14:27 »
Dit is een dilemma. Ik ga ervan uit dat jullie berichten kloppen, maar ik heb hier nog geen problemen gehad. De belangrijkste updates heb ik wel met de terminal binnengehaald. Op een testversie wil ik het nieuwste, dus heb ik dat scriptje. Hoe graag ik jullie ook geloof, ik blijf doorgaan, ik heb een backup van persoonlijke data.

mvg
Thijs

Offline Dave

  • Lid
Re: sudo apt-get commando's
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/16, 09:27:51 »
je had het scriptje al eens eerder gepost en ik gebruik het sindsdien ook  :evil:
Nog geen probleem gehad en anders zit ik er ook niet echt mee eigenlijk.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: sudo apt-get commando's
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/16, 15:35:09 »
je had het scriptje al eens eerder gepost en ik gebruik het sindsdien ook  :evil:
Nog geen probleem gehad en anders zit ik er ook niet echt mee eigenlijk.

XD +1