Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: <fixed> windows kwijt  (gelezen 1146 keer)

Offline wartank

  • Lid
<fixed> windows kwijt
« Gepost op: 2009/10/15, 20:31:28 »
hi

oke voordat ik verwensingen naar mijn hoofd krijg: ja ik heb ene klein technies detail in de volgender verkeerd gedaan.

nu ik dat gehad heb kan ik beginnen. ik probeer momenteel een dual boot tussen windows 7  64bit en ubuntu 9.4BETA 64 bit.
ik heb eerst windows 7 (succesvol) geinstaleerd. driver erop gezet en al dat soort gedoe. daarna heb ik ubuntu geinstaleerd.
maar waneer ik nu opstard komt grub, en die geeft mij 4 boot opties, ubuntu, ubuntu recovery, en 2 soort memtests. hoe voeg ik hieraan windows toe?
« Laatst bewerkt op: 2009/10/15, 22:30:15 door wartank »

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: windows kwijt
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/15, 20:34:05 »
Je hebt Ubuntu wel op een nieuwe partitie geinstalleerd? Je hebt niet gekozen om de Windows 7 partitie te formatteren? Controleer binnen Ubuntu even of je de Windows 7 partitie nog kunt vinden. Normaal maakt Ubuntu namelijk automatisch een entry in Grub aan.

Re: windows kwijt
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/15, 20:41:31 »
9.4 beta? 9.04 is allang uit hoor. Of bedoel je 9.10 beta?

Re: windows kwijt
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/15, 20:58:59 »
Ik wou net hetzelfde zeggen.
9.04 BETA is niet eens nodig.
De stabiele versie is al 6 maanden uit.

Offline wartank

  • Lid
Re: windows kwijt
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/15, 22:05:02 »
oeps, ja mijn fout ik bedoelde 9.1.

ja de windows 7 partitie is nog steeds aanwezich. windows staat op 1 primaire, en linux staat op een logitic (of hoe het ook mag heten, ik moet tog eens wat beter in namen worden).

de fout zit denk ik ergens in grub. op google kwam ik iets tegen met "een command regels toevoegen". het is alleen dan ook leuk als er een command regels bij zou staan en waar die dat terecht moet komen

EDIT: oke nu valt me de voeding van boven. ik dacht, ik ga even de bios controleren of hij uberhaupt de hdd nog wel ziet (ja). en dan stard in ubuntu weer op, en wat staat er dan in eens bij de bootopties "windows 7 /dev".

ik snap er niks van, maar ik ben er wel blij mee XD
« Laatst bewerkt op: 2009/10/15, 22:29:37 door wartank »

Offline track

  • Lid
Re: windows kwijt
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/15, 23:05:31 »
Hoi wartank,

om het startmenu te bewerken zijn er twee mogelijkheden.
1. Je gebruikt de "opstartmanager", daar kun je die instellingen op een grafisch scherm doen.
   (handleiding: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/OpstartManager )
   Die moet ergens onder [systeem] - beheer  zitten, maar ik weet er weinig van af. (Sorry)
2. Je doet het op de "oude manier" met een editor.  Het gaat hier om het bestand  /boot/grub/menu.lst
   (handleiding: http://sites.google.com/site/computertip/windowseerst  hoofdstuk 2. )
   Volgens mij is een dubbele "memtest" ook niet de bedoeling, in ieder geval moet je voor je W7
   zo'n blok aanmaken (die 5 blauwe regels midden in de rechte kolom), óf boven de "automagic"
   of aan het eind.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/10/15, 23:07:10 door track »

Re: <fixed> windows kwijt
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/16, 10:30:26 »
Volgens mij moet je Linux én Windows een primiare partitie geven.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: <fixed> windows kwijt
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/16, 15:12:44 »
Windows wel, maar Ubuntu kan 'gewoon' op een logisch station geïnstalleerd worden.

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: <fixed> windows kwijt
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/16, 15:18:25 »
Inderdaad, OS'en (ook Windows, zover ik weet) kunnen gewoon op een logisch station geinstalleerd worden. Maar: De opstartsector (MBR) moet wel op een primaire partitie.

Offline track

  • Lid
Re: <fixed> windows kwijt
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/16, 15:22:15 »
??  ???   De mbr bevat de eerste (hoofd-) partitietabel, en staat dus voor iedere partitie !
Hij staat dus nergens op een partitie !       http://nl.wikipedia.org/wiki/Master_boot_record

track