Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp  (gelezen 24309 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Gepost op: 2016/09/22, 19:04:39 »
Het kan niet vaak genoeg worden gezegd:
http://nos.nl/artikel/2133893-internet-der-dingen-wachten-tot-er-een-ramp-gebeurt.html

Het "Internet Der Dingen": sodemieter het je huis uit, waar je maar kunt.... IDD = doffe ellende.  :evil:
« Laatst bewerkt op: 2016/09/22, 19:11:36 door Pjotr »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #1 Gepost op: 2016/09/22, 20:51:45 »
Zie ook liever geen wifi voor IoT en IoT privacy probleem.
Techniek wordt (te) snel ontwikkeld, maar de beveiliging groeit niet mee...............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #2 Gepost op: 2016/09/22, 21:33:30 »
De mensen zijn er zelf schuld aan. De meeste mensen willen allemaal die hebbe dingetjes al worden ze ook honderdduizend keer gewaarschuwd. Waarvoor heb ik een op afstand gestuurde thermostaat nodig? Waarvoor heb ik een slimme meter nodig? Ik kan zo ook wel energie besparen.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Tom

  • Lid
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #3 Gepost op: 2016/09/22, 22:56:32 »
Zie ook liever geen wifi voor IoT en IoT privacy probleem.
Techniek wordt (te) snel ontwikkeld, maar de beveiliging groeit niet mee...............

Telnet en Open ssh client zijn op mijn PC al zins de 14.04 Lts verwijderd uit security gronden . :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #4 Gepost op: 2016/09/22, 23:23:38 »
Het "Internet Der Dingen": sodemieter het je huis uit, waar je maar kunt.... IDD = doffe ellende.  :evil:

Hier is niets om het huis uit te sodemieteren.  :evil:
Ik moet er ook niets van hebben. Hackers? En wat denk je van de instanties die het je aanbieden wat die wel niet over je te weten komen?
Was onlangs nog in het nieuws met een auto app. Handig zeggen ze dan want kun je je auto uitlezen. Maar jij niet alleen. Heel je gedrag van autogebruik is bij het merk bekend. Alles. :o
Onlangs nog "de slimme meter" geweigerd. Ik ben zelf slim genoeg. Daar heb ik geen meter voor nodig. ^-^

Maar ja. Over 10-15 jaar zit het gewoon overal in en kun je er niet meer omheen. Tegen die tijd moet ik me maar weer eens gaan vediepen in het hacken van die zooi om het uit te schakelen.  :evil:
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #5 Gepost op: 2016/09/23, 08:21:45 »
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #6 Gepost op: 2016/09/23, 09:14:42 »
Hier hebben we inmiddels ook zo'n slimme meter opgedrongen gekregen. En dankzij het roemruchte fenomeen "bureaucratie" valt dat nauwelijks te weigeren. De gevaren van IoT is aan leken verder nauwelijks uit te leggen.

De "mooiste" tot nu toe is dat je een bepaald merk heel dure auto met een apparaatje van een paar tientjes zo mee kon nemen of open kan maken. Ik vertel dat aan de eettafel. Ja, zegt mijn dochter, die op dat moment als zwerfwerker bij een verzekeraar werkte, die auto's worden tegenwoordig niet meer geaccepteerd. Een dag later zijn ze gestolen ... . Dan sta je ineens met beide benen op grond. Dat is dus IoT. Maar het wordt nog rottiger als het boevengilde dankzij IoT precies weet wanneer mensen niet thuis zijn en vervolgens je woning leegtrekken.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #7 Gepost op: 2016/09/23, 09:27:47 »
Ik snap zelf ook niet waarom je bijvoorbeeld een thermostaat op afstand moet kunnen bedienen. Er zijn nog steeds thermostaten die je kan programmeren en als je zoals ik vloerverwarming hebt, dan is het juist verstandig om altijd een constante temperatuur te houden.

Zoals Just al zegt, via IoT kan men zien of je thuis bent of niet en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Voor sommige mensen is het een uitkomst (mensen die niets om privacy en de boevengilde geven) en voor de rest zijn er nog steeds andere middelen die hetzelfde doel hebben.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #8 Gepost op: 2016/09/23, 09:32:14 »
Ook wij hebben een slimme meter gekregen, en een slimme thermostaat, gelukkig werkt dat via Internet en kan ik eventueel de stekker er uit trekken.
Het heeft echter ook voordelen.
Wanneer de thermostaat 1 uur niemand ziet, dan gaat de temperatuur automatisch naar de nacht-stand, je kunt het dus niet vergeten.
Kom ik 's-avonds thuis, dan kan ik via internet van te voren mijn verwarming aanzetten, dan kom ik in een warm(er) huis.
Dat is nodig, het huis heeft bijna geen isolatie en heeft ook geen spouw muren.
Gevaren zijn hier in de buurt een stuk lager dan in de randstad, maar of dat zo blijft ................
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #9 Gepost op: 2016/09/23, 10:17:43 »
Just, een slimme meter hoef je echt niet te accepteren. Het is ook voor het gerecht geweest en de weigeraars zijn in het gelijkgesteld. De netbeheerders hebben in hun gebied toch al een monopoliepositie. Bij mij komt niemand in huis als ik het niet wil. Ken de klappen van de zweep (werk).
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #10 Gepost op: 2016/09/23, 11:23:03 »
Hoi Henk,

Dat is allemaal wel zo. Ik heb dat allemaal gezien. Maar dit soort dingen is een leek niet uit te leggen. En dan kom je thuis van je werk, hangt daar toch zo'n meter. De monteur had gezegd dat het Ok was. Je kon er niks mee uitspoken, helemaal veilig, hoor mevrouwtje.

Ja, dat waren die dure auto's ook. Goedgekeurd op anti-diefstal. Ik heb dat soort testen zelf uitgevoerd.  Serieus. Ik heb zo'n test weleens een jaar later opnieuw moeten doen. Die motorfiets bleek te starten als je hem met vier atleten zo hard aanduwde dat hij harder ging dan een bepaalde snelheid.. Het verhaal is iets ingewikkelder, maar laat dat maar.

En dan bestaat er ook nog zoiets als bureaucratie. Je hebt dan wel het recht, maar dan krijg je echt niet zomaar! Wordt je hier dan niet gen***d, dan wordt je het elders wel.

Mijn auto is zo'n ding met een boordcomputer. Ik wissel de twee filters (10 minuten werk met ook nog wat aandacht), kijk naar de bougies (1), beurt klaar a fl 300 euro. Olieverversen is bij dit model lastig, dus dat laat ik wel bij de APK doen bij mijn niet merkgebonden garage. Denk nou niet dat ze dat soort erg simpele "beurten" bij merkdealers nooit doen. En om de zoveel tijd springt die boordcomputer in de alarm. Alles draaide prima, maar mijn vrouw had bij de eerste keer dat dat gebeurde de dealer al gebeld.

Ik die auto helemaal nagekeken. Ik ben wel geen monteur en het kost me wat meer tijd, maar dat kan ik verder prima. Niks aan de hand, helemaal niets. Ik die boordcomputer laten resetten, die mannen uit eigen beweging voor me nog eens opnieuw naar de auto gekeken en die foutcode bekeken. Niks aan de hand. Ik naderhand een EOBD dongel in China gekocht. € 5,= meen ik. In wezen kan ik daarmee alleen die foutcode wissen en wat basissensoren uitlezen, maar meer heb ik ook niet nodig. Meer kan, maar dan moet ik een paar euro betalen voor wat software via mijn creditcard en dat doe ik niet in dit geval.

We hebben ook de dealer nog even gebeld met de foutcode in de hand. "Maak u een afspraak alstublieft, dan kijken we uw auto wel na. Die computer zit er niet voor niets in, hoor". Ditmaal iets wijzer geworden zegt mijn vrouw dat ze dat haar man wel zal zeggen. OK hoor, zeggen ze, U kunt de afspraak ook via de email doorgeven.

Alleen al dat uitlezen kost je € 70,=.

Ach ja.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline h2o

  • Lid
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #11 Gepost op: 2016/09/23, 11:41:38 »
Just, een slimme meter hoef je echt niet te accepteren.
Klopt. Ik heb er een paar jaar geleden ook een geweigerd. Dat ging via een formulier via het internet en er was niets aan de hand. Trouwens, in de brief die ik kreeg stond sat ook vermeld dat je niet verplicht was om die 'slimme meter' te gebruiken. Alleen als de meter 'te oud' is, dan is het dacht ik een ander verhaal. Ik kon gewoon mijn 'domme meter' blijven gebruiken. Ben zelf oud en wijs genoeg  (mag ik hopen).

Trouwens, ook glasvezel geweigerd toen dat in onze woonplaats werd aangelegd. VDSL is snel genoeg.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/23, 11:43:55 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #12 Gepost op: 2016/09/23, 12:08:59 »
Hier hebben we inmiddels ook zo'n slimme meter opgedrongen gekregen. En dankzij het roemruchte fenomeen "bureaucratie" valt dat nauwelijks te weigeren.

Zo iets heet ontmoedigingsbeleid. Daar zijn ze héél goed in.
Wij hebben ook moeten opdringen dat wij hem toch echt niet wilden. Geweigerd. Wordt er toch eerst een brief gestuurd dat je er toch een krijgt en alsnog gebeld voor een afspraak, in de hoop dat je er alsnog in trapt.
Laat je niet ontmoedigen. Gewoon volharden met zo iets.

Hetzelfde hebben wij jaren terug gehad met het EPD. Je wilt niet weten hoe veel aangetekende brieven daarvoor verzonden zijn.
Moet je formulieren invullen voor alle gezinsleden, willen ze je alsnog er in opnemen omdat ze "van enkele personen geen formulieren ontvangen" hebben. Ja duuuh, en van die anderen wel die in dezelfde enveloppe zaten.
Ze lullen gewoon alles bij elkaar om de boel te frustreren zodat jij het op geeft en zij hun zin krijgen.
Laat je niet ontmoedigen! In de huidige maatschappij is het verdomde handig om een gezond portie volhardende eigenwijsheid te hebben.

Het heeft echter ook voordelen.
Wanneer de thermostaat 1 uur niemand ziet, dan gaat de temperatuur automatisch naar de nacht-stand, je kunt het dus niet vergeten.
Kom ik 's-avonds thuis, dan kan ik via internet van te voren mijn verwarming aanzetten, dan kom ik in een warm(er) huis.
Dat is nodig, het huis heeft bijna geen isolatie en heeft ook geen spouw muren.
Gevaren zijn hier in de buurt een stuk lager dan in de randstad, maar of dat zo blijft ................

Helemaal OK dat jij het fijn vindt.
Dat kan ik zelf allemaal prima. Wij zetten de verwarming wel aan als we thuis zijn. Na ruim 20 jaar is het gewoon ingebakken dat 's avonds voor het slapen gaan alle deuren op slot gaan en de verwarming uit. Sterker nog, de verwarming staat hier vaak zelfs uit en hebben we een trui aan.
En als je in een conflict komt (om een onjuiste rekening of zo) is de schakelaar naar je huis voortaan heel makkelijk uit gezet. Daar waar de monteur eerst nog maar eens binnen moet zien te komen.
Ik zie het gemak er wel van, maar het weegt voor mij persoonlijk niet op tegen mijn kostbare privacy.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #13 Gepost op: 2016/09/23, 12:46:35 »
Hetzelfde hebben wij jaren terug gehad met het EPD. Je wilt niet weten hoe veel aangetekende brieven daarvoor verzonden zijn.
Moet je formulieren invullen voor alle gezinsleden, willen ze je alsnog er in opnemen omdat ze "van enkele personen geen formulieren ontvangen" hebben.
Daar heb ik nooit op gereageerd, je moet toestemming geven, dus geen formulier is ook geen toestemming.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #14 Gepost op: 2016/09/23, 19:38:20 »
Ook wij hebben een slimme meter gekregen, en een slimme thermostaat, gelukkig werkt dat via Internet en kan ik eventueel de stekker er uit trekken.
Het heeft echter ook voordelen.
Wanneer de thermostaat 1 uur niemand ziet, dan gaat de temperatuur automatisch naar de nacht-stand, je kunt het dus niet vergeten.
Kom ik 's-avonds thuis, dan kan ik via internet van te voren mijn verwarming aanzetten, dan kom ik in een warm(er) huis.
Dat is nodig, het huis heeft bijna geen isolatie en heeft ook geen spouw muren.
Gevaren zijn hier in de buurt een stuk lager dan in de randstad, maar of dat zo blijft ................
Dan zou ik toch eerder eens een hoop isolatie aan brengen!Kan je meer mee besparen dan zo' n thermostaat.Want dan komt het veel vaker voor dat je de CV gewoon niet aan zet omdat het nog lekker warm is binnen.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #15 Gepost op: 2016/09/23, 20:53:00 »
Dan zou ik toch eerder eens een hoop isolatie aan brengen!
Wanneer je leeft van een sociale uitkering, dan is dat niet te betalen...............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #16 Gepost op: 2016/09/23, 23:56:13 »
Daar heb ik nooit op gereageerd, je moet toestemming geven, dus geen formulier is ook geen toestemming.

Ik had het over het oude eerste EPD. Wat uiteindelijk niet door gegaan is.  =D

Overigens hebben wij voor de huidige ook nooit toestemming gegeven, maar als we bij de apotheek komen zien zij in de computer wat de dokter voorgeschreven heeft en waarvoor. Er wordt dus toch e.e.a. gedeeld.  >:(
« Laatst bewerkt op: 2016/09/23, 23:58:22 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #17 Gepost op: 2016/09/24, 08:07:44 »
Ik heb ze hier ook aan de deur gehad voor een slimme thermostaat. Natuurlijk kende ik de werking, maar vind het altijd wel grappig welke argumenten zij aanvoeren om mij het ding aan te smeren. Nu is mijn huis 4 jaar geleden grondig gerenoveerd en is het qua isolatie, dubbele beglazing en ketel dik in orde. Maar goed, meneer begint met zijn verhaal en dat ik dan met mijn telefoon bij wijze van spreken het zaakje kon bedienen. Ik onderbrak hem met het volgende. Maar meneer ik heb geen slimme telefoon, dus dan zou ik 1 aan moeten schaffen en in dit dorp is er geen winkel die deze dingen verkoopt. Ten tweede, is er dus ook geen winkel die prepaid kaarten verkoopt (tenminste als ik een andere provider zou willen hebben dan de ALDI die als enige een aantal km verderop zit). Het geld wat ik misschien zou kunnen besparen gaat dan dus op aan een abonnement. Tel ik daarbij de afschrijving op van zo'n toestel dan kost het alleen maar geld. Kies ik voor prepaid, dan zou ik dus iets meer dan 10 km moeten fietsen om mijn verwarming te kunnen bedienen, dat klinkt heel logisch.. Door weer en wind gaan (tenslotte zet je de verwarming aan bij slecht weer), je telefoon opwaarderen inloggen en je verwarming aan zetten zodat wanneer je totaal verkleumd toch nog in een warm huis terecht komt ;) Mocht het hier wat kouder zijn dan heb ik mijn eigen 'slimme' oplossing. Ik draai de verwarming aan, en pak anders wel even een warme vest (voor een paar minuten).  De man was na mijn verhaal dus ook snel vertrokken ;)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #18 Gepost op: 2016/09/24, 15:32:48 »
Hahaha. Heel leuk verhaal. Die moet ik onthouden.

Ik reageer altijd vrij boos als er weer eens iemand aan de deur staat. Als ze het dan nog niet begrijpen zijn ze toch meestal snel weg na mijn boze "donder op".  :evil:

Ik ben niet echt boos hoor, alleen gespeeld. ^-^
Alleen kan ik weinig respect opbrengen voor de overbluffende bijdehandte leugens, waarmee ze vaak ook nog ouderen mee in de problemen helpen. Dat ze maar echt werk gaan zoeken.
Bij telefonisch houdt ik ze nog wel eens aan de praat. Koop toch niets en kost hen dan alleen maar meer geld. :P
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #19 Gepost op: 2016/09/24, 16:05:43 »
Haha,ik heb een paar dagen geleden zo'n verse jongeman die bij mij NUON wou aan bevelen nog de deur in het gezicht gegooid.NOOIT zal ik meer klant bij NUON zijn!.Maar eerder al zo'n vogel van de Nederlandse Energie Maatschappij aan de deur gehad,met natuurlijk ook de aanbieding van een slimme meter en of ik dan niet de NEM als leverancier wil,dan maar misschien toch wel een slimme meter willen hebben?

Hup weg wezen!!!En gauw!! >:(
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #20 Gepost op: 2016/10/15, 16:58:02 »
ZOjuist lees ik dat de Toon van Eneco wel behoorlijk veilig schijnt te zijn. Volgens diverse artikelen
hebben zij juist wel aandacht besteed aan veiligheid. Mocht er nu toch een of andere grapjurk je slimme thermostaat hebben gehackt en geld eisen:
zorg gewoon dat je je oude thermostaat nog hebt, schelledraad doorknippen en deze er gewoon weer op aansluiten.......


Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #21 Gepost op: 2016/10/15, 17:34:41 »
ZOjuist lees ik dat de Toon van Eneco wel behoorlijk veilig schijnt te zijn. Volgens diverse artikelen
hebben zij juist wel aandacht besteed aan veiligheid. Mocht er nu toch een of andere grapjurk je slimme thermostaat hebben gehackt en geld eisen:
zorg gewoon dat je je oude thermostaat nog hebt, schelledraad doorknippen en deze er gewoon weer op aansluiten.......

Mits je hem voorzie van nieuwe update (W10) a € 3,50 per maand.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #22 Gepost op: 2016/10/15, 19:08:02 »
dat zijn zo ver ik weet gewoon de abonnementskosten. Die betaal je sowieso en updates zitten bij mijn weten daar gewoon bij.

ER valt op zich wel over te discussieren
waarom die kosten gerekend moeten worden. Het is wel degelijk zo dat een slimme thermostaat je helpt met
inzicht in je verbruik maar uiteindelijk heeft de energiemaatschappij er meer last dan gemak van dus gratis zou redelijker zijn.

Is die software op de Toon overigens Linux-based? Zou me niet verbazen.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline atomos

  • Lid
Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #23 Gepost op: 2016/10/15, 20:20:49 »
Het is hoe je IOT gebruikt. Als leek moet je dat niet gebruiken. punt.
Ik ben zelf bezig met Raspberry pi en arduino. arduino om alles te besturen en straks gaan die gekoppeld worden met een raspberry pi (2,3) of een banana pi m2.
Er zitten ook een paar kaku elementen tussen en die zijn niet standaard gekoppeld met de rest :)
De bedoeling is dat via verschillende mogelijkheden de boel kan besturen, met een wand touch screen, via een app, via een local website, via openvpn naar het Internet. Sommige zaken gaan via wifi andere via kaku en bijna alles via serial connections.
Zoals de zaken nu staan is het een meer jaren plan
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Re: Het "Internet Der Dingen": de komende ramp
« Reactie #24 Gepost op: 2016/10/16, 00:17:31 »
Tja,en dan koop je een nieuw huis,en wat zit er in?Een slimme meter!Want die word standaard bij een nieuw huis geleverd door veel elektrobedrijven die de installatie maken in het huis..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.