Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie Ubuntu 8.04 op aparte HD  (gelezen 2260 keer)

Oene

  • Gast
Installatie Ubuntu 8.04 op aparte HD
« Gepost op: 2008/07/03, 12:24:31 »
Hallo iedereen,

Ik ben benieuwd geworden naar Ubuntu en heb gisteren de stoute schoenen
maar eens aangetrokken en Ubuntu gedownload.
Op schijf gezet en eens geprobeerd vanaf CD te draaien en dat ziet er gelikt uit.
Dus vandaag installeren, maar heaas ik kom er niet uit.
Heb nul linux ervaring, dus ben een echte rookie :-)

Mijn SATA schijf bevat windows XP en deze wil ik zo laten en ik wil Ubuntu
op mijn IDE schijf installeren.
Deze IDE schijf heb ik in twee primaire partities verdeeld. En op een daarvan
zet ik Ubuntu.
Maar ik loop tegen het volgende aan:
Ik kies handmatig:
Bij Partities voorbereiden -> de desbetreffende partitie aan te klikken ->
Partitie bewerken  en " Gebruiken als:" ntfs -> OK, komt er een melding " Er is geen basisbestandssysteem gedefinieerd"
Ik denk dat dit te maken heeft omdat ik geen aanhecht punt opgeef.
Het is nl. mjn wens om bij het booten van de PC tussen winxp en Ubuntu te kunnen
kiezen.
Heb al urenlang gelezen, maar kom dit NET niet tegen :-(
Moet ik als aanhechtpunt /windows nemen of  /dev/sdb1     (Dit is mijn SATA met
winxp)
Overigens wordt binnen XP mijn SATA als disk 1  gezien en IDE als disk 0  
Dan zou de IDE dus eigenlijk de 1e bootdisk zijn en omdat deze nog helemaal vers
is, zou dit de opstart kunnen worden.  Dus op deze schijf zou in de MBR een verwijzing middels dualboot optie kunnen worden gemaakt ?

Is dit de manier ?  Logisch gedacht denk ik dat die mount dus naar de SATA verwijst en daar op de MBR zijn dualboot gegevens gaat schrijven.
Maar zeker weten doe ik het niet ?

Ik hoop dat iemand mij daarom verder kan helpen, want ben reuze nieuwsgierig
naar Ubuntu, van wat ik gezien heb.
De reden voor dualboot is omdat mijn vrouw ook op deze PC werkt en zij absoluut
geen comp expert is, dus haar (nog maar) niet aan Ubuntu laat proeven.


Groeten Oene

Offline Willem_D

  • Lid
Installatie Ubuntu 8.04 op aparte HD
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/03, 12:42:12 »
@oene:

Ben je bekend met deze site?

http://computertip.googlepages.com/ubuntulinux


Met dank aan Pjotr123
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Bobbie

  • Lid
Installatie Ubuntu 8.04 op aparte HD
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/03, 14:46:42 »
Van harte welkom op het forum, ja het is in het begin allemaal zo verwarrend, want het werkt net even iets anders dan je gewent bent, maar daar is genoeg documentatie voor om je zel op de hoogte te brengen hoe he allemaal werkt  http://damen.dommel.be/Ubuntu.html
Uiteraard heb je vragen, dan kan je via de zoekfunctie een heleboel andwoorden vinden en anders hier op het forum.
Wat wel leuk is, dat je nu onders de moterkap kan kijken wat voor motor je hebt, door het open karakter van de software.
veel sucses gewenst

Installatie Ubuntu 8.04 op aparte HD
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/03, 22:35:18 »
Citaat van: Oene
Deze IDE schijf heb ik in twee primaire partities verdeeld. En op een daarvan
zet ik Ubuntu.
Maar ik loop tegen het volgende aan:
Ik kies handmatig:
Bij Partities voorbereiden -> de desbetreffende partitie aan te klikken ->
Partitie bewerken  en " Gebruiken als:" ntfs -> OK, komt er een melding " Er is geen basisbestandssysteem gedefinieerd"
Als je deze betreffend partitie voor Ubuntu gaat gebruiken: dan heb je de verkeerde indeling. NTFS is voor windloos. Gebruik voor Ubuntu de indeling EXT3.

Oene

  • Gast
Installatie Ubuntu 8.04 op aparte HD
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/04, 21:00:56 »
Hallo Willie, Bobbie, Steven

Bedankt voor jullie reacties en de genomen moeite en ik heb eea nagelezen.
Ook kwam ik op het amerikaanse forum terecht en heb op een gegeven moment
besloten om de F11 functie van mijn PC te gebruiken om de startup te kiezen.
Ubuntu geinstalleerd met losgetrokken XP schijf en ik was verbaasd dat het downloaden van de taal pakketen ???  zo'n half uur duurde.
Fout meldingen : subprocess/usr/bin/dpkg returned an error code (1)
info -> /var/log/syslog   en de zaak stond vast.
Geen overbekend blauw scherm, maar zwart.
Paar keer rebooten en daar ging het weer .    232 updates. Weer foutcodes en
toen dat uiteindelijk klaar was, mijn scherm res. veranderd.
Mijn geliefde 1068 x 768 was zeer beroerd en maar een stapje hoger gezet.
Zwart scherm en na rebooten weer vast.
Dus XP opgestart en de schijf weer gepartitioneerd en opnieuw begonnen.
Weer half uur wachten -> fout. ( zie boeven )
En de zaak weer vast.
Afijn : Jammer, maar ik denk dat Ubuntu nog net wat te instabiel is.
Misschien dat ik een vorige versie eerst nog ns probeer, maar ik moet nu wel
bekennen dat XP een heel stuk stabieler draait.
Gelukkig kan ik er nog een beetje aan proeven door vanaf de schijf te draaien, maar dat is eigenlijk ook niets.
Mijn PC is overigens een AMD X2 5000 met 2 Gb dus daar zal t niet aan liggen.
In ieder geval degenen die t wel gelukt is, veel plezier gewenst en misschien tot
later

groeten Oene

Installatie Ubuntu 8.04 op aparte HD
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/05, 01:08:29 »
Citaat
Afijn : Jammer, maar ik denk dat Ubuntu nog net wat te instabiel is.
Jammer dat het niet aan Ubuntu ligt maar aan jouw internet verbinding en of aan de fouten die je gemaakt hebt.

Ubuntu is stabiel, werkt goed en heeft de beste structuur die ze ooit hebben uitgevonden.
Welliswaar geleend van Debian, maar-toch.

Maagoe blijf rustig bij MS als je jezelf daar thuisvoelt. .....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline jan11000

  • Lid
Installatie Ubuntu 8.04 op aparte HD
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/05, 06:52:58 »
Je moet er wel een beetje tijd in duwen, want alles is anders, bij windows weet je veel, maar van ubuntu weet je niks(nog niet).
Dus niet zeggen dat het niet stabiel is.

Je weet niet wat je mist met ubuntu, geen firewall, geen virusscanner, geen wekelijkse scan spyware, geen wekelijkse scan virus, alle software word automatisch geupdate(is veilig).

Zelf heb ik half jaar in vmware gedraaid, om te leren hoe alles werkt en welke software goed is.
Daarna geinstalleerd, dan heb je ook nog een tijd nodig. Ligt er natuurlijk ook aan hoe diep je het wilt leren.

Ik zie dat je ide en sata schijven gebruikt, ubuntu kan dit door elkaar gooien, dwz schijf 0 wordt bijv schijf 4, en andersom, dus de schijven kunnen door elkaar geooid worden.

Installeren van ubuntu, gewoon een partitie leeg maken(verwijderen), dan ubuntu in dit lege stuk installeren(automatisch).
Wel alle hardeschijven aangesloten laten, en internet aangesloten laten.

Voor de rest moet je er tijd in blijven doen steken, bij dualboot kun je dit wat langzamer doen.

Offline mcgyver

  • Lid
Installatie Ubuntu 8.04 op aparte HD
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/05, 08:40:10 »
Je kan gewoon de mbr gebruiken om de bootloader op te plaatsen. Je kan namelijk ALTIJD kiezen waarmee je opstart. Pjotr heeft een uitstekende uitleg geschreven waar we vaak naar verwijzen. WE VERWIJZEN NIET NAAR JE AMERIKAANSE SITE, maar als je toch eigenwijs wil zijn ga je gang. Als je het toch beter weet vraag ik me af waarom je hulp vraagt trouwens.

Oene

  • Gast
Installatie Ubuntu 8.04 op aparte HD
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/05, 09:00:19 »
Ook hallo Gandyman Jan en McGyver

Haha ja dat klopt dat ik wel eigenwijs ben en misschien ook wel gefrustreerd omdat het niet lukte. Sorry als ik een beetje pro XP overkwam, want dat bedoelde ik niet op de manier dat Ubuntu waardeloos zou zijn, maar is mijn eigen onkunde.
Dat het bij iedereen prima lukt en hier niet viel gisteren gewoon verkeerd.

Ik denk niet dat het aan de inet verbinding ligt omdat het tot nu toe 2 x fout ging, maar dat eigenwijs zijn heeft wel als positief puntje dat ik idd niet snel opgeef.

Dus een frisse dag en ik ga het nu proberen met de 32 bits versie, die ik op dit moment aan het downloaden ben.
Ik had nl. de 64 bit versie voor mijn Athlon 64 X2 gedownload, maar misschien zit daar wel een configuratie in die de oorzaak is van de crash.

Ik ben in ieder geval  blij met jullie input en hoop dan ook dat jullie mij kunnen vergeven vwb de XP uitspraak :-)

Groeten Oene

Offline vanadium

  • Lid
Installatie Ubuntu 8.04 op aparte HD
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/05, 11:28:12 »
Ik ga grotendeels akkoord met jan11000. Ik denk dat de gemakkelijkste benadering voor jou zou zijn om je tweede schijf, die waar je Ubuntu op wil installeren, helemaal leeg te maken t.t.z, alle partities verwijderen: dat kun je vanuit Windows doen. Dan kan je het installatieprogramma opstarten en aangeven dat Ubuntu op de tweede schijf moet komen (goed opletten evenwel dat je niet je XP schijf aanduidt!). Dan doet Ubuntu eenvoudig automatisch alle partitionering en koppeling.

In tegenstelling tot jan11000 zou ik aanraden de internetkabel UIT te trekken tijdens de installatie. Als er iets misloopt met internet, dan kan de installatie vastlopen zonder melding. Best meteen geen internet, en eens het systeem geïnstalleerd is kan je dan op de gewone manier updaten.

Je moet er voor zorgen dat je grub (het programma dat zorgt voor de dual boot) geïnstalleerd wordt op de schijf waarvan je systeem opstart (je XP schijf? Je IDE schijf? mij niet helemaal duidelijk). Indien dat niet lukt, kan dat naderhand nog manueel gedaan worden, maar dat is een beetje "techie".

Offline mcgyver

  • Lid
Installatie Ubuntu 8.04 op aparte HD
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/05, 20:24:04 »
Het is je goed recht om pro XP te zijn, dat neem ik je absoluut niet kwalijk. Als ik een gerecht bereid stop ik er ook zelf in wat ik wil. De EERSTE keer echter, volg ik het receptenboekje TOT OP DE LETTER. Je mag uiteraard experimenteren, maar het beste is dit pas te doen als je al enige basis hebt. We zijn hier om iedereen te helpen, volg dan ook onze aanwijzingen. Door onze stappen te volgen kunnen wij ook problemen uitsluiten. Help ons om je te helpen. ;)