Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie / Config. Webserver "Dapper Drake"  (gelezen 5284 keer)

mcneoflash

  • Gast
Installatie / Config. Webserver "Dapper Drake"
« Gepost op: 2006/03/13, 15:52:10 »
H

wr19026

  • Gast
Installatie / Config. Webserver "Dapper Drake"
« Reactie #1 Gepost op: 2006/03/13, 17:56:18 »
Citaat van: mcneoflash
Waar ik hulp bij nodig heb:
- De installatie van een mailserver (uitleg verschillende onderdelen die nodig zijn SMTP etc. & hoe ze geinstalleerd moeten worden)
http://www.howtoforge.com/virtual_postfix_mysql_quota_courier

Citaat van: mcneoflash
- De beveiligingsmaatregelen die ik moet treffen tegen aanvallen van buitenaf.
Spam? Virussen? Hackers?

SpamAssassin, ClamAV en een goeie firewall. Ik neem aan dat je router al als firewall fungeert dus dat maakt het al iets makkelijker. SpamAssassin moet je als onderdeel van je mailserver meepikken. En zo heel veel virussen voor Linux zijn er niet dus als ClamAV je inkomende mail controleert zou dat je ook al een heleboel moeten helpen.

Wat natuurlijk ook niet onverstandig is is om zo min mogelijk gebruiker accounts op de server op te zetten...

mcneoflash

  • Gast
Installatie / Config. Webserver "Dapper Drake"
« Reactie #2 Gepost op: 2006/03/13, 20:18:27 »
Bedankt voor je reactie!

Virtual_postfix_mysql_quota_courier op howtoforge ziet er uit als een degelijke tutorial. Ik ga ermee aan de slag....thnx!

Groet,
mcneoflash

mcneoflash

  • Gast
Installatie / Config. Webserver "Dapper Drake"
« Reactie #3 Gepost op: 2006/03/13, 20:21:51 »
Oh en aanvullende tips/suggesties zijn natuurlijk welkom...

wr19026

  • Gast
Installatie / Config. Webserver "Dapper Drake"
« Reactie #4 Gepost op: 2006/03/13, 20:54:44 »
Hier nog een snelle copy/paste HOWTO om wat extra dingetjes te installeren. Je zal een paar dingetjes nog zelf uit moeten zoeken.

Niet stressen als je de HOWTO volgt en je ziet geen mailboxen als je er mee klaar bent: deze worden pas aangemaakt als er een mailtje is. Dus als je klaar bent even vanaf hotmail of zo een welkom mailtje naar je nieuwe accounts sturen.

Installeer Postgrey pas als je zeker weet dat alles werkt want het kan een aardige tijd duren voordat mailtjes binnen komen (bij mij duurde het vanaf hotmail en m'n werk 2 dagen):

Squirrelmail (Webmail):
Download Squirrelmail versie 1.5.1 en de locales van http://www.squirrelmail.org/
Uitpakken en installeren (lees INSTALL file)
Dit bespaart je een boel gedoe met de compatibility plugin die je wel moet installeren als je via apt installeert en een paar extra dingetjes wil toevoegen.

Via apt kan het ook maar is een oudere versie:
apt-get install squirrelmail squirrelmail-locales

ln -s /usr/share/squirrelmail-* /var/www/squirrelmail

vi /etc/apache2/sites-available/webmail

ServerAdmin webmaster@example.com
ServerName webmail.example.com
DocumentRoot /var/www/squirrelmail

   Options Indexes FollowSymLinks MultiViews
   AllowOverride AuthConfig
   Order allow,deny
   allow from all

ErrorLog /var/log/apache2/error-webmail.log
LogLevel warn
CustomLog /var/log/apache2/access-webmail.log combined
ServerSignature On


a2ensite webmail
/etc/init.d/apache2 reload

/var/www/squirrelmail/config/conf.pl

Zet IMAP om naar courier

IMAP Proxy Daemon
-----------------
apt-get install imapproxy

vi /etc/imapproxy.conf
server_hostname localhost
cache_size 3072
listen_port 144
server_port 143
cache_expiration_time 900
proc_username nobody
proc_groupname nogroup
stat_filename /var/run/pimpstats
protocol_log_filename /var/log/imapproxy_protocol.log
syslog_facility LOG_MAIL
send_tcp_keepalives no
enable_select_cache no
foreground_mode no

/var/www/squirrelmail/config/conf.pl
verander IMAP port van 143 naar 144

Install Postgrey
----------------
apt-get install postgrey

postconf -e 'smtpd_recipient_restrictions = reject_unauth_pipelining, permit_mynetworks, reject_non_fqdn_recipient, reject_unknown_recipient_domain, reject_unauth_destination, permit_sasl_authenticated, check_policy_service inet:127.0.0.1:60000, permit'

vi /etc/default/postgrey
POSTGREY_OPTS="--inet=127.0.0.1:60000 --delay=60"
#POSTGREY_TEXT="Your customized rejection message here"

/etc/init.d/postfix restart

mcneoflash

  • Gast
Installatie / Config. Webserver "Dapper Drake"
« Reactie #5 Gepost op: 2006/03/13, 22:11:08 »
Citaat van: wr19026
Citaat van: mcneoflash
Waar ik hulp bij nodig heb:
- De installatie van een mailserver (uitleg verschillende onderdelen die nodig zijn SMTP etc. & hoe ze geinstalleerd moeten worden)
http://www.howtoforge.com/virtual_postfix_mysql_quota_courier
---->
Nogmaals bedankt, maar **** wat een handelingen zeg! Ben nog een Rookie hoor ;o) Heb wel ervaring met php/mysql, maareh allemaal op 'n windows bak.....Heb weinig ervaring met Linux en geen met Mailservers... Maar goed, het zal en moet me lukken...!

Ik heb alle stappen globaal doorgenomen en wat ik zie gaat me denk wel lukken. Alle Packages uitpakken; database en tabellen aanmaken; bestandjes aanmaken/aanpassen..... Ik heb voor ik begin nog wat vrij elementaire onduidelijkheden, bv.:

Bij mailname en hostname wordt steeds "server1.example.com" gebruikt. Wat moet ik hier gebruiken en mag het gedeelte voor de punt "server1" vanalles zijn?

Ik heb wel een eigen domein, maar die host ik ergens anders. Waarschijnlijk moet ik dan eerst een domein regelen die een rechtstreekse doorlink is naar het ip adres van mijn webserver? Of heb ik hier ook andere opties??

Ik hoop dat je nog wat duidelijheid kan verschaffen.

BVD. voor je reactie...

wr19026

  • Gast
Installatie / Config. Webserver "Dapper Drake"
« Reactie #6 Gepost op: 2006/03/13, 22:26:36 »
Citaat van: mcneoflash
Bij mailname en hostname wordt steeds "server1.example.com" gebruikt. Wat moet ik hier gebruiken? Ik heb wel een eigen domein, maar die host ik ergens anders. Waarschijnlijk moet ik eerst een domein regelen die een rechtstreekse doorlink is naar het ip adres van mijn webserver? Of heb ik hier ook andere opties??

BVD. voor je reactie...
Je moet je MX record naar je server kunnen sturen. Dus, server1 is je machinenaam. De rest is idd de domeinnaam die je wil gebruiken.

Succes!

mcneoflash

  • Gast
Installatie / Config. Webserver "Dapper Drake"
« Reactie #7 Gepost op: 2006/03/13, 22:41:34 »
Ok thanx again!...