Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bios installeren ubuntu 14.04  (gelezen 2406 keer)

Bios installeren ubuntu 14.04
« Gepost op: 2015/05/03, 23:36:36 »
best forum, na veel geklooi van mij is het mij gelukt om op een spic nieuwe Acer Aspire E11; met Intel Celerom N2840 Processor, 2 GB DDR3 L Memory en eMMc 32GB SSD-schijf; Ubuntu 14.04 te installeren . Eerst via en USB-stick en uit eindelijk via een DVD. Daarbij heb ik de al geinstalleede Windows 8.1 verwijderd. na het herstarten van de computer krijg ik echter de mededeling "No Bootable Device". Als ik Ubuntu dan ga her installeren krijg ik wel de mededeling dat er al een versie van Ubuntu aanwezig is.  Met na het opstarten weer de mededeling "No Bootable Device". Wat zie ik over het hoofd en wat kan ik doen om dit te fixen.
Alvast bedankt Rudolf.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bios installeren ubuntu 14.04
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/03, 23:49:51 »
Mogelijk moet je even Grub handmatig installeren:
https://sites.google.com/site/computertip/6

Ik heb zelf trouwens ook een Acer Aspire  E11, maar wel de E3-111-C9GH. Iets verschillend, want een Celeron 2830 (geen 2840), een gewone harde schijf van 320 GB en 4 GB RAM (geen 2 GB).

Fijn machientje, maar rottig geïntegreerd aanraakveld (touchpad). Enfin, daar is een draadloze muis dan weer handig voor.  :P

Re: Bios installeren ubuntu 14.04
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/07, 22:38:29 »
Het werkt nog steeds niet. Als ik via Gparted mijn ginstalleerde parties probeer te zoeken wordt niets gevonden (hij staat nu 15 min op scanning.... .)
Als ik via de terminal degevraagde partie van ubuntu  Ext4 invoer krijg ik de melding: command not found.
Via Ubuntu 15.04 gaat dit wel en kan ik alles van de opstastlader Grub voor Windows 8-computer wel invoeren, echter nar de laatste Enter krijg ik nog steeds de melding "No Bootable Device".
Misschien ten over vloede bij de eerste installatie heb ik de al geinstalleerde windows 8.1 laten verwijderen bij de ubuntu installatie.
Mijn Bios  info/instellingen zijn:
System Bios   V1.03
GOP version  Intel* Gopdriver (7.2.1.004)

CPU type  Intel* Celeron cpu* N2840

Boot mode  uefi
Secure boot  [disabled]
F12 toets [enabled]

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Bios installeren ubuntu 14.04
« Reactie #3 Gepost op: 2015/05/08, 10:43:10 »
Tijdens het installeren komt er op een scherm, waar de partities staan aangegeven ook de vraag onderin, waar de opstartlader moet komen.
Mogelijk is deze op een verkeerde partitie, disk, of USB stick geschreven.
Je kunt ook uitzoeken, van welke disk je PC boot, dit hoeft niet de eerste te zijn.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline palm

  • Lid
Re: Bios installeren ubuntu 14.04
« Reactie #4 Gepost op: 2015/05/08, 15:32:32 »
Het werkt nog steeds niet. Als ik via Gparted mijn ginstalleerde parties probeer te zoeken wordt niets gevonden (hij staat nu 15 min op scanning.... .)
Als ik via de terminal degevraagde partie van ubuntu  Ext4 invoer krijg ik de melding: command not found.
Via Ubuntu 15.04 gaat dit wel en kan ik alles van de opstastlader Grub voor Windows 8-computer wel invoeren, echter nar de laatste Enter krijg ik nog steeds de melding "No Bootable Device".
Misschien ten over vloede bij de eerste installatie heb ik de al geinstalleerde windows 8.1 laten verwijderen bij de ubuntu installatie.
Mijn Bios  info/instellingen zijn:
System Bios   V1.03
GOP version  Intel* Gopdriver (7.2.1.004)

CPU type  Intel* Celeron cpu* N2840

Boot mode  uefi
Secure boot  [disabled]
F12 toets [enabled]
Uefi uitschakelen.(indien mogelijk)

Offline ajjp

  • Lid
Re: Bios installeren ubuntu 14.04
« Reactie #5 Gepost op: 2015/05/08, 18:20:11 »
Ook ik heb een Acer Aspire E11 met 2840. Zelfde foutmelding na installatie van Xubuntu (en verwijdering van Windows 8.1)
Ik kreeg toen de tip het programma Boot-Repair te draaien (vanaf USB). Dat heb ik gedaan. Het programma schreef in zijn uitvoer van alles gedaan te hebben (zal wel; ik ben een leek), maar de crux zat in de laatste regel van de uitvoer. Die was bij mij:
Citaat
Please do not forget to make your BIOS boot on sda1/EFI/ubuntu/shimx64.efi file!
Toen ik dat in de UEFI had gedaan, was alles OK.

Re: Bios installeren ubuntu 14.04
« Reactie #6 Gepost op: 2015/05/08, 19:05:19 »
@ Ron:
Er zit maar een SSD Harde schijf  (32G) in. zelfs als ik de harde schijf [emmc: HBG4e 32G] na de installatie via de USB-DVD/USB-stick als eerste zet krijg ik de melding "No Bootable Device". Als ik dan op Enter druk komt er een bios-achtig scherm waar ik de boot volgorde kan aanpassen, maar daar staat dan niks, zelfs de Harde schijf niet.
Waar moet die opstarter dan komen? Als ik in 15.04 via Gparted kijk geeft die aan: mmcblk0p1  EFI
                                                                                                                                                                mmcblk0p2  EXT4   
@ palm
UEFI uitschakelen en dan de harde schijf wissen en opnieuw installeren? Of met geinstalleerde Ubuntu 14.04/15.04 op de harde schijf en dan UEFI uitschakelen?

In de Bios kan ik bij de security blad het volgende doen:
"Select an uefi file as trusted for executing" ->EMMC ->  <EFI> ->  <UBUNTU> -> SHIMX64.EFI of GRUBX64.EFI of MOK MANAGER.EFI -> Add an new file. Do you wish to add file to allowable database. Boot description [ X?X]
[yes]   [no]
Moet ik hier iets mee of denk ik de verkeerde kant op?

@ ajjp
waar vind ik dat Boor-Repair programma?  En waar/hoe pas dat  aan in UEFI?
volgens mij heet mijn schijf mmc. IK heb aan SSD schijf(?)

Offline ajjp

  • Lid
Re: Bios installeren ubuntu 14.04
« Reactie #7 Gepost op: 2015/05/08, 19:49:22 »
@ Rudolf1802,
Ook ik heb een SSD (HDD vervangen); op zich geen probleem.

Boot-Repair vind je hier: https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair

Als je mijn hele marteling wil lezen dan moet je naar: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=87072.0
Ben je alleen geïnteresseerd in de oplossing, lees dan reactie 29 en 31.

Re: Bios installeren ubuntu 14.04
« Reactie #8 Gepost op: 2015/05/08, 22:31:03 »
best forum, na veel geklooi van mij is het mij gelukt om op een spic nieuwe Acer Aspire E11; met Intel Celerom N2840 Processor, 2 GB DDR3 L Memory en eMMc 32GB SSD-schijf; Ubuntu 14.04 te installeren . Eerst via en USB-stick en uit eindelijk via een DVD. Daarbij heb ik de al geinstalleede Windows 8.1 verwijderd. na het herstarten van de computer krijg ik echter de mededeling "No Bootable Device". Als ik Ubuntu dan ga her installeren krijg ik wel de mededeling dat er al een versie van Ubuntu aanwezig is.  Met na het opstarten weer de mededeling "No Bootable Device". Wat zie ik over het hoofd en wat kan ik doen om dit te fixen.
Alvast bedankt Rudolf.

staat de bootselectie in de bios nog op usb ipv ssd ?
OS:  ubuntu
Ubuntu-user  12044

Re: Bios installeren ubuntu 14.04
« Reactie #9 Gepost op: 2015/05/10, 12:52:52 »
Mischien heb ik me niet goed verwoord maar na het installeren via de USB -stick/USB-DVD speler,  moet de computer opnieuw opgestart worden. Dan is de gelegenheid om in de bios te komen en de start volgorde in te stellen. Alle mogelijkheden zijn al uitgeprobeerd.

Offline palm

  • Lid
Re: Bios installeren ubuntu 14.04
« Reactie #10 Gepost op: 2015/05/10, 13:00:57 »
@ Ron:
Er zit maar een SSD Harde schijf  (32G) in. zelfs als ik de harde schijf [emmc: HBG4e 32G] na de installatie via de USB-DVD/USB-stick als eerste zet krijg ik de melding "No Bootable Device". Als ik dan op Enter druk komt er een bios-achtig scherm waar ik de boot volgorde kan aanpassen, maar daar staat dan niks, zelfs de Harde schijf niet.
Waar moet die opstarter dan komen? Als ik in 15.04 via Gparted kijk geeft die aan: mmcblk0p1  EFI
                                                                                                                                                                mmcblk0p2  EXT4   
@ palm
UEFI uitschakelen en dan de harde schijf wissen en opnieuw installeren? Of met geinstalleerde Ubuntu 14.04/15.04 op de harde schijf en dan UEFI uitschakelen?

In de Bios kan ik bij de security blad het volgende doen:
"Select an uefi file as trusted for executing" ->EMMC ->  <EFI> ->  <UBUNTU> -> SHIMX64.EFI of GRUBX64.EFI of MOK MANAGER.EFI -> Add an new file. Do you wish to add file to allowable database. Boot description [ X?X]
[yes]   [no]
Moet ik hier iets mee of denk ik de verkeerde kant op?

@ ajjp
waar vind ik dat Boor-Repair programma?  En waar/hoe pas dat  aan in UEFI?
volgens mij heet mijn schijf mmc. IK heb aan SSD schijf(?)
Je hebt twee mogelijkheden (hangen soms af van de bios.)
Ofwel schakel je uefi boot en secureboot uit, installeer ubuntu en hopelijk werkt het.
Ofwel laat je secureboot en uefi aan en installeer ubuntu, maar je moet wel een usb-stick maken waar uefi install mogelijk is.

Zoals ik zei, soms kan je uefi boot niet uitschakelen en moet je dus installeren met uefi.
Maak je stick met dit:
https://rufus.akeo.ie/

Re: Bios installeren ubuntu 14.04
« Reactie #11 Gepost op: 2015/05/10, 13:58:34 »
Hoera :laugh: De boel start nu gewoon op
Omdat ik liever lui dan moe ben heb ik voordat ik voordat ik de boot-repair  zou gaan gebruiken. Eerst in de Bios onder het security-tapje achter het "Select....executing" -> efi -> ubuntushimx.64.efi ->"Ad new fill......database" in het vakje tussen de haakjes "shimx64" gezet , zonder ".efi"(punt zetten gaat niet).
daarna "enter" en [yes] . opslaan en opstarten met F10. (Secure Boot is Enabled)  Daarna kwam het gewenste paars opstartscherm en startte ubuntu 15.04 door. Afgesloten en de harde schijf in de Bios als eerste opstart geplaatst. Volgens mij doet alles het nu goed. Is het verstandig om toch nog de Boot-Repair te laten draaien?
Pjotr,Ron,Palm,Ajjp,Noyomipa bedankt vooralle input en het Meedenken :angel:

( @ Palm; voor de opstart usb gebruik ik tot tevredenheid Linux Live USB Creator of is Rufus beter?)
« Laatst bewerkt op: 2015/05/10, 14:02:49 door Rudolf1802 »

Offline ajjp

  • Lid
Re: Bios installeren ubuntu 14.04
« Reactie #12 Gepost op: 2015/05/11, 11:33:17 »
Als alles werkt zou ik Boot-Repair niet draaien. Dat zou, achteraf gezien, bij mij wellicht ook niet nodig zijn geweest, maar dan had ik nooit de aanwijzing gekregen om shimx64 als bootable file in de UEFI aan te merken.