Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Democratisch experiment: wat vind jij?  (gelezen 20862 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Democratisch experiment: wat vind jij?
« Gepost op: 2007/05/08, 10:49:56 »
Het "bestuur" van het forum, van deze gemeenschap eigenlijk, is de groep moderatoren. Prima lui, die het heel goed doen. Bedankt voor jullie vele werk, mensen!

Er is alleen één minpuntje: hun benoeming is niet democratisch. Het zou goed passen bij het gedachtengoed van Ubuntu, als we dat zouden veranderen. Daarom ben ik ervoor, dat we eens per jaar moderatorverkiezingen hebben. Waarbij ieder lid mag stemmen, en ieders stem even zwaar meetelt.

We zijn inmiddels met ruim 4.000 mensen in deze gemeenschap; gemiddeld zijn er zo'n 50 per dag actief (schat ik). Dat is heel veel. In Nederland en België is het heel gewoon, dat zelfs kleine verenigingen een gekozen bestuur hebben. Wat mij betreft gaat dat ook gelden voor Ubuntu-NL.

Tot slot: dit is geen kritiek op de huidige moderatoren: mochten er verkiezingen komen, dan stem ik op jullie!

Groet, Pjotr.

Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/08, 11:02:42 »
kijk de vraag is natuurlijk van wie is het forum?
het is niet van de gebruikers lijkt me ze gebruiken het maar beheren het niet.
dit is het officiele forum dus is het van ubuntu zelf lijkt me.

gekozen lijkt me wel leuk en misschien niet een compleet nieuw team maar wel 1 of 2 mensen kiezen.

de mods hier zijn goed dus houden die boel maar als iemand iets anders wil kun je er voor kiezen om een stemming te doen.
homemade HTPC

Offline RoG

  • Lid
    • http://www.mrlinoleumlicker.be
Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/08, 11:07:22 »
Ik ben niet akkoord.

Moderators besturen niet, zij controleren de goede gang van zaken op het forum en horen daarom neutraal te zijn.
Die neutraliteit gaat verloren vanaf het moment dat je moet gaan dingen naar de gunst van degenen die je moet controleren.
Groeten,

RoG
"You have no idea how much it costs to look this cheap."

Offline mcgyver

  • Lid
Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/08, 11:30:47 »
If it ain't broke don't fix it. Het loopt goed nu, waarom veranderen? NECESSITY is the mother of invention. Bovendien: democratie bestaat niet. (en alsjeblieft geen discussie hier)

Offline SiemonG

  • Lid
Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/08, 11:48:27 »
Ik denk dat je geen democratisch stelsel moet willen invoeren hier. De mensen zijn nu al druk genoeg met problemen oplossen, laat ze alsjeblieft niet ook nog eens tijd steken in verkiezingen.
En leuk dat iedereen er dan wat over te zeggen heeft, maar als maar 50 van de 4000 mensen (1,25%) dagelijks op dit forum is heeft zo'n stem weinig betekenis.
Leuk idee, maar ik denk dat je jezelf dan in de vingers snijdt.
The Ubuntu Counter Project - user number # 21754

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/08, 11:53:20 »
Nee, ik vind het juist prima zo. Op een forum van een andere hobby ben ik admin en mod, nou daar zou ik echt niet wensen  dat de gebruikers bepalen wie het forum en de posts controleert. Vandaar mijn stem.

Offline wutnubu

  • Lid
Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/08, 12:26:51 »
Je kunt het ook omkeren.
Als je een moderator of administrator niet volgens de Ubuntu-regels vindt handelen dan kun je hem/haar vragen dat toe te lichten en/of te veranderen, net zoals ze zelf aan zich misdragende leden vragen.
Als de moderator of administrator zich dan wat al te rigide opstelt, dan kun je alsnog aan hem/haar vragen zich terug te trekken. Dat resulteert natuurlijk in gezever ;) op dit forum en dat gaat wel ten koste van het doel ervan.

Dilemma dus.

Samengevat: als we allemaal gewoon ons aan de regels houden, dan gaat het vanzelf goed.

Wel merk ik nog op dat de communicatie van moderators en administrators wat beter kan.
Aanstellen van nieuwe personen en verwijderen van mensen wordt matig gecommuniceerd en dat geeft teveel vragen, los van wat goed of slecht is. Openheid dus.

Wellicht een mogelijkheid voor een mededelingen hoekje ergens op dit forum.

Verder ben ik zeer tevreden over hoe het eraan toe gaat.

Groet

Offline mcgyver

  • Lid
Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/08, 16:11:01 »
Dat is een goeie hellinga, openheid en transparantie is waar nodig belangrijk. Men hoeft mij namelijk ook niet altijd uit te leggen waarom men wat doet. In sommige gevallen is het wel nuttig. Ik denk dat men daar tot nu toe redelijk in is. Beter kan het natuurlijk altijd. Misschien kunnen de moderatoren of iemand anders eens in de zoveel tijd een poll starten (net zoals Pjotr trouwens). Ik vind het wel goed dat het ter discussie wordt gesteld.

Guus

  • Gast
Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/08, 16:27:25 »
Ik vind dat het zo prima gaat. Verder ben ik het eens met w.hellinga dat er af en toe iets meer openheid mag gebeuren :)

Offline Martin

  • Lid
Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/08, 16:37:06 »
Ik vind het onzin, je moet gewoon wat leiding hebben die de mod's kiezen: Meestal kent het bestuur de mensen wel wie ze mod maken: Kwaliteitsbewaking.

Ik ben het wel eens dat het iets oper mag zijn, en dat dit forum en Ubuntu NL voor IEDEREEN is ook als je op een ander forum bezig bent!
By the way: Wie zijn er eigelijk mod want dat kan je niet zien ;)

Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/08, 16:50:43 »
Je kan dat zien bij gebruikerslijst: bartek, leoquant, profox, r0n en swat. de administrator is Dennis

Offline siegi

  • Lid
Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/05/08, 16:59:46 »
Ik ben het op bepaalde punten wel eens met de stellingen die pjotr naar boven haalt.  
Maar misschien kan je het doortrekken naar heel ubuntu-nl.  
Als mensen meer betrokken worden of gemakkelijker betrokken geraken bij de core van het de community gaan ze zich ook meer inspannen.  Door een verkiezing kan iedereen die het wil zich kandidaat maken.  Ook gaat sommige mensen misschien wat meer inspanningen doen om verkozen te geraken.  En er komen misschien goede nieuwe krachten naar boven.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/05/08, 18:04:26 »
Meer democratie heeft misschien een voordeel, maar dan kan het ook gebeuren, dat het forum wordt overgenomen door een groep.
Dus democratie zou kunnen, maar dan net als in de USA, moet Dennis het recht van veto hebben .......
Nu is het zo, dat wanneer een moderator in de scheef gaat, de andere moderatoren en Dennis onmiddelijk reageren.
Soms is het echter zo, dat overleg te lang duurt en dat er gehandeld moet worden.
Dennis en de moderatoren hebben een afspraak gemaakt v.w.b. de taken.
De belangrijkste taak van een moderator is het bewaken van de sfeer op het forum, volgens de Ubuntu gedachte.
Zodra iemand woorden gebruikt, die mensen of groepen kunnen kwetsen, beledigen of discrimineren, dan wordt er onmiddelijk opgetreden/ingegrepen (en terecht), zonder voorafgaand overleg.
99% van het werk is lezen, dubbele berichten verwijderen en zo min mogelijk "modereren".

Respect staat in een hoog vaandel, daarom is het hier ook zo gezellig :lol:

Dit is mijn persoonlijke visie.
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/05/08, 18:36:17 »
hmmm ... een paar bedenkingen:

En wie wil je dan toelaten tot deze verkiezing? Iedereen?
Dan mogen ook nieuwelingen stemmen ... die de kandidaat moderators eigenlijk niet kennen ... en risceer je dat er plots heel veel nieuwe leden bijkomen die 1 keer stemmen en daarna nooit meer terugkeren. ;)
Of moeten de leden minstens 100 posts geplaatst hebben? 500?

De moderatoren moeten ook overeenkomen onder elkaar.
Is het dan niet logisch dat zij een extra zegje hebben? Mag hun stem dan voor 10 tellen?

Als er iemand kandidaat moderator is en hij wordt niet verkozen ... dan risceer je dat hij gedemotiveerd raakt en zijn frustratie gaat spuien ... Wat absoluut te vermijden is.

Ik heb voor de 2de optie gekozen. ;)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/05/08, 19:04:52 »
Zoals het nu is, vind ik het prima. En dat komt dan vooral doordat de moderatoren vrij goed in de gaten houden wat waar gepost wordt en of er respectvol met elkaar wordt omgegaan.

Ik vermoed dat het invoeren van "democratie" niet hoeft te leiden tot kwaliteitsverbetering van het geheel.
Ik zie het al gebeuren:
de kandidaten moeten zich profileren om gekozen te worden.
Helaas betekent dat meestal dat je moet beweren dat je beter, aardiger, intelligenter  bent dan de andere kandidaten.
Brrrrrrrr.
Op die manier krijg je vooral de grootste ijdeltuiten aan de bak en misschien wel niet de meest geschikten voor de job.
Van mij hoeft het niet.
Ik wil gewoon open, vriendelijke, communicatieve mensen als moderator.

Echt, openheid, openheid en heldere communicatie, daar draait het om wat mij betreft.
En, als het blijft gaan zoals het nu gaat, heb ik er alle vertrouwen in dat het team van moderatoren in staat is om eventueel nieuwe moderatoren aan te stellen.

Optie 2 dus.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Pensacola

  • Gast
Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/05/08, 19:19:08 »
Ik vind het beleid prima zoals het nu is, wat mij betreft moet er niets veranderen.
Met democratie op een forum krijg je bovenvermelde problemen denk ik :)

Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #16 Gepost op: 2007/05/08, 19:22:11 »
pjotr we zijn iets anders geloof ik.
homemade HTPC

Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #17 Gepost op: 2007/05/08, 20:16:35 »
Heb Vereniging zonder Winstbejag gehad met mijn Kunstvereniging. Moeilijkheden met hopen... Het kiezen van een Bestuur ging nooit over rozen, of jalouzie. Laten zoals het is volgens mij... Is best wel prima.
Freddy
Heb nu alles eens opnieuw zitten inlezen...
In België is het inderdaad normaal dat de kleinste Vereniging een bestuur heeft.
Ons Bestuur telde 6 Bestuursleden, doch niet IEDEREEN kon het nieuwe Bestuur kiezen ieder jaar. We hadden om en bij de 100 leden Kunstenaars, ( In dit geval, het Forum, maar kleiner ) waarvan steeds nieuwe leden. Deze laten kiezen voor een Bestuur zou absurd geweest zijn. Het werd dan zoals het moet een jaarlijkse vergadering van de effectieve Bestuursleden, Moderatoren in het geval van Ubuntu. En enkele door ons uitgekozen mensen die hun sporen in de groep reeds verdient hadden.
Het woord democratisch ? Democratie is een beslissingsmethode welke erg handig kan zijn voor een groep mensen die een gezamelijk doel nastreven, in jullie geval Ubuntu, toch.
Het is dan zoals een bij ons in België een Vereniging zonder Winstoogmerk, ofte VZW in het kort. Bij mij was dit zo, ben nooit weggestemd als voorzitter, doch degene die weggestemd werd ging dikwijls in discussie, en mensen die erg aan hem of haar gehecht waren verlieten de groep, die groep kan je makkelijk vergelijken met dit Forum.
Het woord democratie zou ik hier niet passend vinden, democratie is een goed vlot, doch men heeft steeds natte voeten... Is geschreven en gezegd en bevat een zekere vorm van waarheid.
Nee, ALS je een jaarlijkse stemming wil houden, is dit wel goed, maar NIET door iedereen, wie stemt moet ervaring hebben. Ik reken mezelf niet bij de stemrechtigen, daarom ken ik niet genoeg en weet ik niet genoeg. Ik zou wel eens een ERG verkeerde stem kunnen uitbrengen, die Ubuntu.Nl GEEN goed zou doen.
Doch Moderatoren of Bestuurders zijn er nodig om de activiteiten mogelijk te maken op Ubuntu.Nl, of ben ik niet erg mee ? En hun taak is soms heel waarschijnlijk niet makkelijk.
Let op, ik vindt het geen slecht idee, doch opletten is de boodschap. Als de beslissing er komt, hoop ik dat er geen erg goede mensen weggestemd worden. Dit doet Ubuntu zeker geen goed.
Ik zou ook liever Ubuntu zien uitgroeien, het loont zeker de moeite.
Dit zal zeker vervolgd worden, en ik hoop op een possitieve manier voor iedereen.
Misschien is mijn opinie deze van een leek, doch het is wat ik er voorlopig opmaak uit het Democratisch experiment, en de vraag om stemming.
Groeten,
Freddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #18 Gepost op: 2007/05/08, 20:46:26 »
Ik vind het nu ook goed zoals het is. De mensen dat het meeste posts hebben en die dus al veel hebben bijgedragen aan hulp etc zijn moderators, zij weten alles omtrent Ubutnu normaal gezien heel goed, aangezien zij al vaker dezelfde problemen zijn tegengekomen bij anderen op het forum. Zij zijn ook bijna elke dag aanwezig. Het kan wel altijd zijn dat er een nieuwe moderator bijkomt vind ik als iemand al zeer veel posts heeft of het echt heel goed weet, dan kan er altijd iemand bijkomen.

Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #19 Gepost op: 2007/05/08, 20:48:49 »
Wie zijn de moderators/administrators hier eigenlijk?

edit:
ah :) laat ook maar.
Ik moet eerst kijken en dan vragen.

Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #20 Gepost op: 2007/05/08, 21:05:22 »
Deze poll zal zeker het ego van de moderatoren strelen :)

Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #21 Gepost op: 2007/05/08, 22:18:59 »
Citaat van: Dadio
Deze poll zal zeker het ego van de moderatoren strelen :)
Dat mag ook wel eens....... maar niet te vaak he?
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #22 Gepost op: 2007/05/08, 22:22:17 »
:D
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Thom Punte

  • Gast
Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #23 Gepost op: 2007/05/09, 00:15:32 »
Ik vind het jammer dat de moderators naar mijn mening geen goed antwoord hebben gegeven waarom digigplace verwijderd is als link in de planet lijst. En de discussie zomaar sluit.
Jammer dat deze beslissing is genomen
zie: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/10147
Wat dat betreft zou ik kiezen voor een gekozen clubje.

Offline KenSentMe

  • Lid
    • http://www.vandenieuwenhof.nl
Democratisch experiment: wat vind jij?
« Reactie #24 Gepost op: 2007/05/09, 08:52:03 »
Citaat van: Thom Punte
Ik vind het jammer dat de moderators naar mijn mening geen goed antwoord hebben gegeven waarom digigplace verwijderd is als link in de planet lijst. En de discussie zomaar sluit.
Jammer dat deze beslissing is genomen
zie: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/10147
Wat dat betreft zou ik kiezen voor een gekozen clubje.
Mee eens. Dat het topic de verkeerde kant op ging en persoonlijk werd kun je nog ongedaan maken door een paar posts weg te halen, maar in het topic hebben de mensen met vragen nog steeds geen antwoord. Kan ie weer open aub?