Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe ATI Driver installeren.  (gelezen 11616 keer)

Piet

  • Gast
Hoe ATI Driver installeren.
« Reactie #25 Gepost op: 2008/02/06, 03:03:46 »
Citaat van: pjotr123
Voorzover ik weet, kun je voorlopig helaas met de gesloten-bron fabrieksdriver van ATI, de "fglrx", geen visuele effecten (Compiz) aan. Wel met de open-bron drivers "ati" en "radeon", maar dan benut je niet de volle kracht van je kaart, dat kan alleen met de fglrx.

Voor Linux ben je daarom beter af met Nvidia, want die heeft prima gesloten-bron Linuxdrivers. Daarmee kun je dus wel visuele effecten (Compiz) aanzetten.

Jammer dat je niet eerst even hebt nagevraagd of nagekeken hier, welk merk kaart je het beste kan nemen. Dat is namelijk een veelgestelde vraag.

Groet, Pjotr.
Wat je hier zegt klopt niet meer pjotr. De nieuwere versies van fglrx ondersteunen aiglx, en kunnen dus compiz draaien zonder xgl te gebruiken. Vanaf versie 8.42.3 zit die functie erin.

@ jthijsen. Kijk eerst even in hoeverre de open source driver jouw kaart ondersteund https://help.ubuntu.com/community/RadeonDriverAls je kaart goed ondersteund wordt zou ik je aanraden deze driver te gebruiken.
Als dat niet zo is dan zou ik je aanraden de volgende tutorial stap voor stap te volgen (volgens methode 2) http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu_Gutsy_Installation_Guide.  Overigens ben ik het wel met Pjotr eens dat het niet echt newbie friendly is, en er een redelijke kans is dat het niet in 1 keer zal werken. Echter, als je gewoon netjes en vooral heel secuur leest en alle stapjes volgt moet het goed komen.
Ik heb mijn huisgenoot het ook zien doen zonder mijn interventie, en die had ook geen linux ervaring.


Offline JvH

  • Lid
Hoe ATI Driver installeren.
« Reactie #27 Gepost op: 2008/02/06, 09:32:36 »
Citaat van: "Piet"
De nieuwere versies van fglrx ondersteunen aiglx, en kunnen dus compiz draaien zonder xgl te gebruiken. Vanaf versie 8.42.3 zit die functie erin.
Heeft iemand enig idee of ze deze versie van het stuurprogramma (of een nieuwere) straks met Hardy Heron gaan uitleveren (dan wel de open bron, dan wel de beperkt ondersteunde)?

Ik heb een ATI Radeoen X1900XT, dus volgens mij is het in mijn geval niet zo'n goed idee om het erop te wagen met dat open bron stuurprogramma.
Ik ben sowieso nogal huiverig om dingen op mijn systeem aan te passen als ik vrijwel geen idee heb waar ik mee bezig ben. Dus ook het klakkeloos na-apen van een tutorial, waar het in mijn geval op neer komt.
Als dat stuurprogramma op relatief korte termijn beschikbaar komt via Synaptic of Restricted Drivers, dan heb ik dat veel liever, omdat Ubuntu het ingewikkelde werk dan voor me kan doen :)

Offline vanadium

  • Lid
Hoe ATI Driver installeren.
« Reactie #28 Gepost op: 2008/02/06, 13:03:04 »
Zelfs al lukt het je wel, dan nog blijft het kiezen of delen: ook ik ben erin geslaagd eens Compiz aan het werk te zien na het installeren van xserver-xgl. Echter, dan werken 3D applicaties zoals Celestia of Google Earth niet meer!

Neen, ATI is ondermaats in Linux. Ik hoor geruchten dat ze toch wel hun best aan het doen zijn bij ATI en ik verwacht dat hibernatie bij de volgende Linux versie die wellicht wel met nieuwere ATI drivers zal komen, weer zal werken. We moeten het er voorlopig mee doen!

Offline JvH

  • Lid
Hoe ATI Driver installeren.
« Reactie #29 Gepost op: 2008/02/06, 13:23:35 »
Met xserver-xgl lukte het mij inderdaad ook wel, alleen draaien de nodige spellen niet meer op volledig scherm. Dus toen koos ik toch maar voor de mindere desktop effecten maar betere functionaliteit.

Onlangs las ik ergens dat ATI zijn specificaties (deels) heeft vrijgegeven? Ik hoop dat de open bron driver niet al te lang op zich laat wachten.
EDIT: Ik bedoel dus dat hij in de repositories wordt opgenomen.

Ik vind het toch wel zonde dat ik met mijn dure ATI-kaart zo weinig kan in Ubuntu :(

Offline jthijsen

  • Lid
Hoe ATI Driver installeren.
« Reactie #30 Gepost op: 2008/02/06, 20:59:10 »
Helemaal mee eens. Ik heb trouwens nog geen antwoord op mijn mailtje aan de fabrikant. Ik merk trouwens dat ik de filmpjes van Youtube niet meer fatsoenlijk kan afspelen. Ze schokken als een gek en het geluid is vaak niet synchroon of afwezig. En dat is terwijl ik dat compiz nog niet eens werkend heb. Heeft iemand anders daar ook last van?

Ach ja, het is zo weer april. Misschien brengt dat de oplossing...

Offline JvH

  • Lid
Hoe ATI Driver installeren.
« Reactie #31 Gepost op: 2008/02/07, 08:56:20 »
Citaat van: "jthijsen"
Ik merk trouwens dat ik de filmpjes van Youtube niet meer fatsoenlijk kan afspelen. Ze schokken als een gek en het geluid is vaak niet synchroon of afwezig. En dat is terwijl ik dat compiz nog niet eens werkend heb. Heeft iemand anders daar ook last van?
Van dat schokken heb ik geen last. Het geluid in Flashspelletjes en -filmpjes is ook bij mij in Ubuntu echter vaak niet synchroon - het loopt dan net ietsje achter bij het beeld. Ik hoop inderdaad dat Hardy op dit gebied nog wat verbetering gaat brengen, want dit is wel erg storend.

Sancho

  • Gast
Hoe ATI Driver installeren.
« Reactie #32 Gepost op: 2008/02/07, 11:23:57 »
Citaat van: Webmeester
(offtopic, zo heb ik de simpele vraag; vaak in tutorials wordt er geinstureerd om in de terminal naar een bepaalde map te navigeren (bijvoorbeeld /home/(gebruikersnaam) ofzo)... Hoe doe je dat precies, gewoon /home/berintypen werkt dus niet, daar krijg ik als melding;

/home/ber is een map
Om te navigeren naar een map in terminal moet je cd zetten.

vb: cd /home/ber/muziek/cds/1

Grtz

Relinquish

  • Gast
Hoe ATI Driver installeren.
« Reactie #33 Gepost op: 2008/02/19, 00:34:39 »
Vraagje, aangezien we het hier toch over ATI hebben...Ik zit met een radeon 800X kaart, die heeft openGL. Doet het onder XP home prima voor UT99 en ik kan nog behoorlijk meekomen met de rest. Aangezien ik UT niet via de terminal geinstalleerd krijg (blond, vrouwelijk en linuxnoob) heb ik hem maar via Wine laten werken en wat ik zie is echt dramatisch, ik krijg de bots nog niet eens afgeschoten al staan ze op het laagste level. Beeld is extreem schokkerig, gaat dan weer snel, dan weer langzaam, loopt absoluut niet synchroom met muziek e.d. terwijl dit toch al een vreselijk oud spel is en het moet op de een of andere manier prima onder linux draaien.

Ligt dat nou aan de drivers voor de kaart (waar ik knallende ruzie mee heb overigens*), Wine, mij&linux of gebrek aan openGL?

*
Elke keer dat ik die drivers in beperkt ondersteunde stuurprogrammas activeer moet ik opnieuw opstarten en krijg ik gedonder met schermresoluties weer op 800x600, een plug en play monitor en als ik deze twee wil veranderen moet ik weer opnieuw opstarten met een of andere vage melding met een xkill-achtig kruis om vervolgens dit weer in beheer te veranderen en weer opnieuw op te starten, afin ik heb een nieuwe job erbij ^^

Offline JvH

  • Lid
Hoe ATI Driver installeren.
« Reactie #34 Gepost op: 2008/02/19, 10:19:43 »
Ik dacht dat de UT-spellen gewoon onder Linux konden worden geïnstalleerd? Dus zonder tussenkomst van Wine? Heb het ook maar van horen zeggen hoor, so correct me if I'm wrong...

@Relinquish: Wat betreft die resolutieproblemen van jou: stel jij in Screens and Graphics ook daadwerkelijk het model van jouw monitor in? Daar heb ik iig ontzettend veel gedonder mee. Ik kan mijn resolutie prima wijzigen in Systeem->Voorkeuren->Schermresolutie (gebruikmakend van de standaard Plug&Play-monitor), maar zodra ik mijn monitormodel opgeef in Screens and Graphics gaat het bij mij helemaal mis.

Relinquish

  • Gast
Hoe ATI Driver installeren.
« Reactie #35 Gepost op: 2008/02/19, 15:11:18 »
mijn monitor staat niet in het rijtje, heb een samsung syncmaster 2023 BW dat is een van die 20 inch wide screens. Ik wil hem gewoon op resolutie 1280x1024 hebben op 1680x1050 wat hij ook kan zie ik mn balken niet meer en kan ik ook een bril gaan dragen.

EDIT:
Ja het zou moeten kunnen zonder Wine, wat mij een stuk beter zou lijken, maar daar heb ik gisteren al dik 12 uur aan gespendeerd in de terminal, weet niet wat ik fout doe maar mij lukt het niet. Zal wel de reden zijn waarom vrouwen niet met Linux moeten gaan werken.

Heb een posting gemaakt, de commandos die ik ingeef heb ik er ook bij gezet. Nu weer Windows erbij, daar draait mn grafische kaart tenminste fatsoenlijk en kan ik mn teamgenoten weer blijmaken, kan ik gelijk afkoelen van 2 dagen linux ellende...Kan het niet uitstaan als iets wat alleen maar 0 en 1 kent het moet doen en het vervolgens niet doet.

Offline JvH

  • Lid
Hoe ATI Driver installeren.
« Reactie #36 Gepost op: 2008/02/19, 16:21:54 »
Citaat van: "Relinquish"
op 1680x1050 wat hij ook kan zie ik mn balken niet meer
Vallen die balken echt buiten beeld, of bedoel je dat je ze dan gewoon te klein vindt?

Citaat van: "Relinquish"
en kan ik ook een bril gaan dragen.
Persoonlijk gebruik ik een TFT-scherm het liefst op zijn native resolutie (in ons geval dus 1680×1050, ik heb ook zo'n breedbeeld ding van Samsung), omdat je alleen dan een mooi scherp beeld krijgt. Daarnaast vind ik 1280×1024 op een widescreen er wat te uitgerekt uitzien.
Misschien een handige tip voor jou:
Ubuntu biedt ook de mogelijkheid om de interface-lettertypen te wijzigen. Werkt enorm goed kan ik je zeggen. Ik heb bijv. alles op grootte 12 en vetgedrukt gezet, omdat mijn ogen niet al te best zijn. Haarscherp en toch goed te lezen, wat wil je nog meer :)

Relinquish

  • Gast
Hoe ATI Driver installeren.
« Reactie #37 Gepost op: 2008/02/19, 18:19:18 »
Ze vallen echt buiten beeld, zie nog net het onderste randje van de balk bovenin en kan dus nog net mij mijn menuopties komen.

Lettergrootte wijzigen heb ik inderdaad ook gelezen dat dat kon, maar ik vind 1280x1024 gewoon heerlijk werken en aangezien ik er gebruikelijk meer dan 8 uur per dag op werk is oog-comfort (om het zo maar te stellen) voor mij aardig belangrijk.