Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installeren  (gelezen 2544 keer)

rickhave

  • Gast
installeren
« Gepost op: 2007/10/20, 17:26:17 »
ik wil graag beginnen met ubuntu nu heb ik 6 partities


nu wil ik graag niet met deze partities klooien en graag de schijf met programma's kleiner maken en ubuntu dan op de vrij ruimte installeren. maar nu weet ik niet hoe dit moet ik heb die handleiding gevolgt. maar die vensters kloppen helemaal niet. iemand die mij hierbij kan helpen. ben bang dat ik het verknoei ik heb wel een back up gemaakt.

installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/20, 17:31:33 »
ge hebt toch 11 giga free space... formateer die als ext3 en zet die als /root...eventueel splitesen en een root en /home aanmaken...

rickhave

  • Gast
installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/20, 17:37:16 »
moet dat via die optie begeleid - grootste aangeslote vrije ruimte gebruik maken?

installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/20, 17:39:24 »
euhm als ik het mij goed herrinner gaat da via handmatig instellen...

rickhave

  • Gast
installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/20, 17:47:55 »
okee nu ben ik bij partitie aanmaken primair of logisch
lokatie van nieuwe partitie begin of einde?
en wat is een aanhechtpunt?

bedankt voor je sneller reactie nonslaught.

installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/20, 18:00:43 »
primair of logisch maakt niks uit denk ik...begin en einde is hoe groot de partite moet zijn, en aanhechtpunt moet / zijn....eventueel nog een aparte partitie die /home word aanmaken...

rickhave

  • Gast
installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/20, 18:08:59 »
okee nu heb ik dit :

je hebt toch ook altijd een swap file nodig? als ik nu verder ga verlies ik niet mijn xp installatie?

installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/20, 18:15:43 »
dat ziet er goed uit volgens mij...

ja sorry, een swap is ook nodig...

ongeveer het dubbele van uw ram geheugen...bij gebruiken als zet ge dan swap en bij aanhechtpunt ook...

rickhave

  • Gast
installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/20, 18:36:41 »
okee ik heb 1 gig ram dus ik maak van de /root file 9369 mb van
dan hou ik 1998 mb over als swap heb ik dan verder nog ergens een partitie voor nodig hebben?

edit:
hier een pic van mijn schijfindeling nu als ik later meer ruimte voor programma's  nodig heb kan ik dan later nog ruimte van mijn windows programa's partie afhalen en daar ext3 van maken?

installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/20, 19:14:51 »
met die 9 gig kunt ge toch wat programmas installeren...

ge kunt natuurlijk altijd nog partities aanmeken/bewerken...

maar zo ziet het er al goed uit!


ps: velen (en ik ook) raden eigenlijk aan om een root en /home partitie te maken, voor eventueel het makkelijker maken van reinstallatie en nieuwe installs en dergelijke...hier met 9 giga lijkt het mij wat weinig om er nog eens 2 partities van te maken...
ge kunt nog wachten tot iemand mij het tegendeel beweert of hiermee aan de slag gaan...

rickhave

  • Gast
installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/20, 19:25:01 »
okee bedankt als ik nu op volgende druk krijg ik de foutmelding :
er is geen basissysteem geedentificeert

gelieve dit te herstellen vanuit het schijfindelingsmenu. wat moet ik hier doen?

installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/20, 19:26:33 »
verander /root eens in gewoon /

kijk eens of dat lukt...

rickhave

  • Gast
installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/20, 19:31:58 »
het werkt :).

bedankt voor je snelle reactie's  
hij is nu bezig met installeren.ik begin met bidden ....

installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/20, 19:34:32 »
ok fijn :)


het zal wel lukken, en als het niet lukt zijn er genoeg mensen die het willen oplossen!

rickhave

  • Gast
installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/20, 21:38:42 »
het is gelukt :). maar nu heb ik wel een probleem met opstarten dat als je bij die lijst bent waar je kan kiezen welke os je wilt gebruiken nu wil ik graag dat hij windows xp opstart als je na een tijd niks selecteerd iemand enig idee hoe je dit doet?

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2007/10/20, 21:46:02 »
Open de terminal en geeft het volgende in:
sudo nano /boot/grub/menu.lst

Hij vraagt dan je paswoord en vervolgens kom je in een editor terecht.
Zoek daar deze regel:  
Citaat
default         0
Helemaal onderaan in dit bestand vind je iets zoals dit:
Citaat
title           Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic
root            (hd1,0)
kernel          /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=6bde88fe-dd85-4ef7-bb16-28c94b645cd5 ro quiet splash
initrd          /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic
quiet

title           Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic (recovery mode)
root            (hd1,0)
kernel          /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=6bde88fe-dd85-4ef7-bb16-28c94b645cd5 ro single
initrd          /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic

title           Ubuntu 7.10, memtest86+
root            (hd1,0)
kernel          /boot/memtest86+.bin
quiet
Bij jou zal er ook eentje met Windows staan. Tel nu gewoon vanaf de eerste (wel beginnen tellen vanaf 0). Het cijfer dat je telt bij je Windows moet je invullen bij die default (ipv die 0 dus). Vervolgens CTRL + O > Enter > CTRL +X drukken om het bestand op te slaan en de editor af te sluiten. Vervolgens herstarten en kijken of het gelukt is!

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2007/10/20, 21:59:50 »
Wat DarkStar zegt, klopt. Voor alle duidelijkheid: de eerste optie = 0, de tweede = 1 enzovoorts. Vraag me niet, waarom ze voor dat telsysteem hebben gekozen....  :-)

rickhave

  • Gast
installeren
« Reactie #17 Gepost op: 2007/10/20, 22:18:46 »
Zal morgen wel even proberen maar er is nog een probleem bij het opstarten.
Geeft hij aan dat ik 2 windows xp media center installaties heb.
Alleen bij de bovenste als ik mijn w8w wil intypen.
Dan geeft hij een foutmelding dat het fout is en bij de onderste zie ik mijn gecustimsde windows xp wel alleen zegt hij dat ik moet valideren dat heb ik gedaan en toen starte hij gewoon op. en oh ja mijn koptelefoon doet het niet onder ubuntu maar mijn boxen wel. en hoe installeer ik mijn  
lan en geluids drivers die ik op cd heb staan ik heb een asus p5945 (ofzo)( en het zijn wel de linux drivers niet de windows ).

Offline vanadium

  • Lid
installeren
« Reactie #18 Gepost op: 2007/10/20, 22:27:08 »
Citaat
Vraag me niet, waarom ze voor dat telsysteem hebben gekozen....  :-)
In C wordt er nu eenmaal geteld vanaf 0. Ook Richard Stallmann spreekt over "Freedom 0, 1, 2 and 3" wanneer hij het heeft over de 4 vrijheden van Free Software. Maar hij heeft dan ook de gnu C compiler in elkaar geboxt ...

installeren
« Reactie #19 Gepost op: 2007/10/20, 22:36:45 »
Ik heb Ubuntu Feisty geüpgrade naar Gutsy Gibbon. Voor de upgrade had ik Gutsy met de LiveCD bekeken. Daarmee werd mijn ATI Radeonkaart (X1600) herkend en kreeg ik de juiste resolutie van 1280...
Bij de upgrade vanuit Feisty wordt de kaart niet herkend en blijft de resolutie steken op 1024...
Dat lijkt mij erg vreemd. De upgrade heeft dus geen driver voor ATI geïnstalleerd en de LiveCD wel??
Hoe zou ik dat alsnog voor elkaar kunnen krijgen? (ik draai Ubuntu in dual boot met XP)

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
installeren
« Reactie #20 Gepost op: 2007/10/20, 22:52:55 »
Citaat van: rickhave
en oh ja mijn koptelefoon doet het niet onder ubuntu maar mijn boxen wel. en hoe installeer ik mijn  
lan en geluids drivers die ik op cd heb staan ik heb een asus p5945 (ofzo)( en het zijn wel de linux drivers niet de windows ).
Dat van je koptelefoon weet ik niet, maar je geluid- en landrivers heb je normaal gezien helemaal niet nodig, ubuntu zou het zo moeten herkennen!

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

installeren
« Reactie #21 Gepost op: 2007/10/21, 01:16:50 »
Op de bovenbalk aan de rechterkant zie je een speakertje.
Klik er met rechtermuistoets op en kies " volume regeling openen"
Klik ff door de tabbladen tot je iets ziet met " headphone"

Hier een vinkje zetten zou wonderen moeten doen.

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

rickhave

  • Gast
installeren
« Reactie #22 Gepost op: 2007/10/21, 19:34:36 »
Citaat van: Gandyman
Op de bovenbalk aan de rechterkant zie je een speakertje.
Klik er met rechtermuistoets op en kies " volume regeling openen"
Klik ff door de tabbladen tot je iets ziet met " headphone"

Hier een vinkje zetten zou wonderen moeten doen.

:D
de koptelefoon werkte niet toen ik heb achter had aangesloten volgens mij heet die aansluiten line-in. maar als ik heb voor aan mijn computer aasnlsuit dan doet hij het wel. iemand enig idee hoe ik hem via de line in kan laten werken ( line in staat wel op hoogste volume). en ik heb nog een probleem onder in zit een balk met de programma's die  je open hebt en het switchen tussen desktop.. die heb ik prongelijk weggeklikt iets van wilt u deze balk laten verdwijnen. hoe kan ik die tevoorschijn halen?