Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Degelijke printer  (gelezen 2373 keer)

Offline johande

  • Lid
Degelijke printer
« Gepost op: 2015/02/12, 08:46:43 »
Ik zoek een degelijke printer voor mijn ouders die op ubuntu 10. Ik denk dan liefst niet zo'n all-in-one toestel dat kan scannen kopieren en dergelijke. Ik denk dat een enkel-printen-printer betere kwaliteit is.

tips zijn welkom

Re: Degelijke printer
« Reactie #1 Gepost op: 2015/02/12, 09:18:44 »
Ik zoek een degelijke printer voor mijn ouders die op ubuntu 10. Ik denk dan liefst niet zo'n all-in-one toestel dat kan scannen kopieren en dergelijke. Ik denk dat een enkel-printen-printer betere kwaliteit is.

tips zijn welkom
dat ligt er aan hoe vaak ze de printer willen gebruiken als het voor dagelijks gebruik is of maar af en toe en of ze er foto's mee willen printen, want je kan een printer nemen met losse chips die kan je zelf bij vullen zonder problemen en is veel goedkoper?.
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Degelijke printer
« Reactie #2 Gepost op: 2015/02/12, 09:19:33 »
Brother of HP is wel een goede keus, zij ondersteunen al sinds lange tijd Linux.
Een goede start voor een overzicht van de printer-drivers is http://www.linux-drivers.org/printer_scanner.html

Het installeren kan in linux meestal via Synaptic softwarebeheer. (Ik heb geen ervaring met de iets oudere versie Ubuntu 10, maar lijkt mij geen groot probleem.)

Vraag: wat versta je onder een degelijke printer ?
 - kleur / zwart-wit
 - laser / inkjet
 - aanschafprijs / gebruikskosten

Zelf koos ik (6 jaar geleden) voor een zw-w laserprinter van Brother : HL2140.

Offline johande

  • Lid
Re: Degelijke printer
« Reactie #3 Gepost op: 2015/02/12, 09:21:10 »
Is gewoon voor af en toe iets te printen. zwart is voldoende.
Wat is beste laser of deskjet?
Degelijk is gewoon dat het toestel niet blijft haperen oid.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Degelijke printer
« Reactie #4 Gepost op: 2015/02/12, 10:02:46 »
Voor Linux is een laserprinter van HP de veiligste keuze. Laserprinter, omdat je dan geen last hebt van indrogende spuitkoppen bij weinig gebruik. HP, wegens de uitstekende Linuxondersteuning:
https://sites.google.com/site/computertip/hpprinters

Indien HP te duur is, dan is een laserprinter van Samsung ook een goede keuze, want ook die heeft tegenwoordig goede Linuxondersteuning:
https://sites.google.com/site/computertip/samsungprinters

Ik zou gewoon een zwartprinter kopen en geen kleurenprinter. Kleuren afdrukken doe je veel goedkoper en mooier bij Hema of Kruidvat.
« Laatst bewerkt op: 2015/02/12, 10:04:18 door Pjotr »

Offline johande

  • Lid
Re: Degelijke printer
« Reactie #5 Gepost op: 2015/02/12, 10:04:47 »
En welke HP laser (enkel zwart draagt je voorkeur uit?


Re: Degelijke printer
« Reactie #7 Gepost op: 2015/02/12, 12:44:09 »
Ik zoek een degelijke printer voor mijn ouders die op ubuntu 10.

Dan zou ik eerst maar eens beginnen met Ubuntu te upgraden naar 12 of 14 want 10 is allang overladen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Degelijke printer
« Reactie #8 Gepost op: 2015/02/12, 12:58:05 »
Vistaus +1

Goed gezien.  :)

Re: Degelijke printer
« Reactie #9 Gepost op: 2015/02/12, 21:32:04 »
Grappig, ik had verwacht dat iemand die op een Ubuntu forum komt informeren naar een printer wel weet dat er zo af en toe een update komt.
Ik ging er van uit dat de TS 14.10 bedoelde.. :)

Re: Degelijke printer
« Reactie #10 Gepost op: 2015/02/13, 00:04:29 »
Niks geen alleen-zwartwit, gewoon een standaard HP kopen, werkt onder Linux altijd en je kunt er naast kleur ook zwartwit mee afdrukken, wat wil een mensch nog meer? Voor letterlijk een paar tientjes heb je zo'n ding en dat gaat jaren mee. De cartridges kosten ietsjes meer en gaan ook ietsjes korter mee dan een paar jaar. Blijft overeind dat een HP-printer verbonden aan een Linux-pc al vele jaren een probleemloze keuze is, zelfs als dat naar oneigenlijke progaganda dan wel sluikreclame riekt.... :-)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Degelijke printer
« Reactie #11 Gepost op: 2015/02/13, 00:35:51 »
Mwah, kleurenlaserprinters bevallen me niet. Mindere kwaliteit dan foto-afdrukdiensten als Hema en Kruidvat, duurder per afdruk dan H. en K., en je zit met een reeks aan poederpatronen die je moet vervangen wanneer leeg. Lastig gedoe.

Heb zelf daarom ook een simpele HP-zwartlaserprinter. Al jaren. Zeer tevreden. De poederpatroon gaat jaren mee, en de afdrukkwaliteit van tekst is uitstekend. =D

Re: Degelijke printer
« Reactie #12 Gepost op: 2015/02/13, 10:07:25 »
Het gaat er om dat ze maar af en toe printen,en dan is een laserprinter een betere keus dan een inkjet.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Degelijke printer
« Reactie #13 Gepost op: 2015/02/13, 10:19:56 »
Mwah, kleurenlaserprinters bevallen me niet. Mindere kwaliteit dan foto-afdrukdiensten als Hema en Kruidvat, duurder per afdruk dan H. en K., en je zit met een reeks aan poederpatronen die je moet vervangen wanneer leeg. Lastig gedoe.
Niet mee eens.

Heb zelf een kleurenlaserprinter (HP) en print voornamelijk zwart. Gaat uitstekend. En af en toe een kleurenafdruk gaat ook goed. Het voordeel van een kleurenlaserprinter tov een inktjet is juist dat je voor incidentele kleurenprints gewoon goed gaan; daar waar inkjets altijd op het moment supreme verstopt zijn (grrrr). En doordat kleurenafdrukken zeldzaam zijn,  is het verbruik in kleurentoner ook minimaal.

En als de kleurentoner dan op is, heb je zelf de keuze om het te vervangen. Niet vervangen betekent geen kleurenafdruk. Logisch. Je kunt dan uiteraard nog gewoon in zwart afdrukken. Maar dat ongemak wordt ruimschoots gecompenseerd door het gemak dat je altijd een kleurenafdruk kunt maken. Laten we het zo zeggen, ik zou niet anders meer willen (zei hij met een aantal schoolgaande kinderen die nogal wat verwachten en altijd op het laatste moment.....  :D).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Degelijke printer
« Reactie #14 Gepost op: 2015/02/13, 10:37:54 »
ik zou niet anders meer willen (zei hij met een aantal schoolgaande kinderen die nogal wat verwachten en altijd op het laatste moment.....  :D).
Haha. Zeer herkenbaar.....  =D

Gelukkig is die fase bij mij al een paar jaar achter de rug. Maar inderdaad, voor die situatie is een kleurenprinter eigenlijk onmisbaar.

Re: Degelijke printer
« Reactie #15 Gepost op: 2015/02/13, 14:02:05 »
Mwah, kleurenlaserprinters bevallen me niet. Mindere kwaliteit dan foto-afdrukdiensten als Hema en Kruidvat, duurder per afdruk dan H. en K., en je zit met een reeks aan poederpatronen die je moet vervangen wanneer leeg. Lastig gedoe.
Niet mee eens.

Heb zelf een kleurenlaserprinter (HP) en print voornamelijk zwart. Gaat uitstekend. En af en toe een kleurenafdruk gaat ook goed. Het voordeel van een kleurenlaserprinter tov een inktjet is juist dat je voor incidentele kleurenprints gewoon goed gaan; daar waar inkjets altijd op het moment supreme verstopt zijn (grrrr). En doordat kleurenafdrukken zeldzaam zijn,  is het verbruik in kleurentoner ook minimaal.

En als de kleurentoner dan op is, heb je zelf de keuze om het te vervangen. Niet vervangen betekent geen kleurenafdruk. Logisch. Je kunt dan uiteraard nog gewoon in zwart afdrukken. Maar dat ongemak wordt ruimschoots gecompenseerd door het gemak dat je altijd een kleurenafdruk kunt maken. Laten we het zo zeggen, ik zou niet anders meer willen (zei hij met een aantal schoolgaande kinderen die nogal wat verwachten en altijd op het laatste moment.....  :D).
Ja,dat is beter dan een inkjet.Al je daar de kleuren niet van vervangt doet hij niets meer,ook al is de zwarte inkt barstensvol...
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Degelijke printer
« Reactie #16 Gepost op: 2015/02/13, 14:12:28 »
Ja,dat is beter dan een inkjet.Al je daar de kleuren niet van vervangt doet hij niets meer,ook al is de zwarte inkt barstensvol...
Iets zegt me dat dat "on purpose" is, om jou maar te dwingen om telkens maar nieuwe cartridges te kopen, al wil je niet en mss hoeft het ook niet; op die lasterprinter van mij, zeurt ie ook wel dat de toner (= laser-inkt) op is, maar met een instelling "override" doet ie het toch gewoon. Zo'n instelling ben ik nog niet op een inktjet tegengekomen.

Gek wordt je er van, van die inktmaffia. Inktjet-inkt wordt dan ook wel het "zwarte goud" genoemd, en met reden.......
(ga maar eens kijken wat de inkt per ml kost; goud zou zo maar eens goedkoper kunnen zijn, haha)

Re: Degelijke printer
« Reactie #17 Gepost op: 2015/02/13, 14:37:09 »
Voor mij nooit nog een HP inktprinter . De kwaliteit en samenwerking met Ubuntu is top maar je betaald je arm aan inktcartridges. En zoals gezegd als er 1 kleur op is dan kan het zijn dat de boel blokkeerd. Het probleem dat ik op het einde van mijn multifunctionele printer had was dat doordat de printkop defect was dat ik dus ook niet meer kon scannen.
Ik heb deze buiten gezwierd en heb een Samsung SL-2070W all-in-one zwart/wit laserprinter gekocht bij www.fnac.be. Deze was juist in de solden: 104 Euro.
Ik ben er supercontent van, hij print heel zachtjes en is heel snel.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: Degelijke printer
« Reactie #18 Gepost op: 2015/02/13, 17:16:36 »
Het valt me wel op dat zelfs de huismerk inkt van de HP printers erg duur is vergeleken met de inkt voor bijvoorbeeld een Brother..

Re: Degelijke printer
« Reactie #19 Gepost op: 2015/02/13, 20:34:28 »
Ik vind HP-inkt niet zo duur. 24,95 voor alledrie de kleuren in XL-grootte en die gaan een behoorlijke tijd mee. Zwart is 11,95 normaal of 16,95 XL.

Het is maar net wat je zelf 'duur' vindt maar ik vind dat persoonlijk vrij goedkoop. Althans, laat ik het zo zeggen: het is ooit duurder geweest (geldt voor elk merk!) dus vind het behoorlijk meevallen. En anders kun je inderdaad, zoals @femke98 zegt, na laten vullen.

Re: Degelijke printer
« Reactie #20 Gepost op: 2015/02/14, 07:05:42 »
je kan bijna voor alle merken nu losse  Cartridges en chips, kopen en inkt bestellen en zelf vullen met inkt van het printer merk zelf voor 24€.vul je de printer 5 tot 10 keer bij zonder knoeien en geen verlies van kwaliteit. ik zelf heb de HP 6520 foto printer en het werkt perfect.
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Degelijke printer
« Reactie #21 Gepost op: 2015/02/14, 09:22:14 »
je kan bijna voor alle merken nu losse  Cartridges en chips, kopen en inkt bestellen en zelf vullen met inkt van het printer merk zelf voor 24€.vul je de printer 5 tot 10 keer bij zonder knoeien en geen verlies van kwaliteit. ik zelf heb de HP 6520 foto printer en het werkt perfect.
Zelf heb ik met het zelf bijvullen ronduit negatieve ervaring. Allereerst een vies werkje (er worden niet voor niets handschoenen bij geleverd!!!), en daarnaast werkt het niet, bij mij tenminste. Mogelijk dat het meer lag in de sfeer van verstopte inktkanaaltjes die ik zelfs met de speciale (bijgeleverde) reinigingsvloeistof niet open kreeg, maar hoe dan ook, ik heb hier nooit een goed succes mee gehad. Bij verschillende merken en types overigens. Uiteindelijk ben ik ermee gestopt en alleen maar nieuwe cartridges gekocht, totdat ik de kleurenlaserprinter in mijn bezit kreeg.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Degelijke printer
« Reactie #22 Gepost op: 2015/02/14, 09:27:06 »
Bij weinig afdrukken, zeer zeker een laser kopen, is volgens mij goedkoper.
Inkt droogt op, ook bij niet gebruiken.

Zelf heb ik een zwart wit laser printer van samsung, xpress m2022.
Tot nu toe geen klachten.

Bij mijn oude laser printer, had je soms dat de korrels in de laser printer, gingen samen plakken, daar kon je toen de cartridge eruit halen, goed schudden, en zorgen dat de korrels verspreid liggen, dan weer erin zetten, en het werkte weer goed, dit komt door het weinig gebruiken. Dus gemakkelijk opgelost. En kost geen ikt zoals bij imktjet printers.

Re: Degelijke printer
« Reactie #23 Gepost op: 2015/02/14, 10:23:38 »
je kan bijna voor alle merken nu losse  Cartridges en chips, kopen en inkt bestellen en zelf vullen met inkt van het printer merk zelf voor 24€.vul je de printer 5 tot 10 keer bij zonder knoeien en geen verlies van kwaliteit. ik zelf heb de HP 6520 foto printer en het werkt perfect.
Zelf heb ik met het zelf bijvullen ronduit negatieve ervaring. Allereerst een vies werkje (er worden niet voor niets handschoenen bij geleverd!!!), en daarnaast werkt het niet, bij mij tenminste. Mogelijk dat het meer lag in de sfeer van verstopte inktkanaaltjes die ik zelfs met de speciale (bijgeleverde) reinigingsvloeistof niet open kreeg, maar hoe dan ook, ik heb hier nooit een goed succes mee gehad. Bij verschillende merken en types overigens. Uiteindelijk ben ik ermee gestopt en alleen maar nieuwe cartridges gekocht, totdat ik de kleurenlaserprinter in mijn bezit kreeg.
klopt maar bij deze cartidges kunnen de inktkanaaltjes niet verstoppen. doe dit al jaren zonder knoeien. maar je moet wel de juiste printer hebben
heb je het al geprobeerd met een doekje met lauw warm water?. werkt vaak ook.

 
« Laatst bewerkt op: 2015/02/14, 10:27:18 door lachendearend »
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Re: Degelijke printer
« Reactie #24 Gepost op: 2015/02/14, 11:25:59 »
Bij vullen.Volgens mij gaat dat toch niet meer zonder de printer resetten?Want eenmaal door gekregen dat de cartridge leeg is kan het alleen gereset worden door een nieuwe.Of ben ik hopeloos achter gehaald daar mee?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.