Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: keyring irritatie  (gelezen 3383 keer)

Offline petrovski

  • Lid
keyring irritatie
« Gepost op: 2011/08/15, 20:57:18 »
hoi allemaal.
sinds een tijdje krijg ik de volgende melding als ik sommige sites bezoek :

enter password to unlock your login keyring.

dit gebeurt o.a. op retecool.com (ik log daar nooit in)-webmail(wel login uiteraard) en ook op dit forum als ik als gast rondsnuffel. (browser google chrome)

dit speelt ook op meerdere computers:
thuis : ubuntu desktop
werk mint op laptop
bij mijn liefje : thuis netbookversie.
laptop met ubuntu studio geeft dit probleem niet...ik surf daar nooit mee en dat ding gaat heel af en toe online voor updates

als ik mijn keyring pass geef word ik niet meer hiermee gestoord ...tot de volgende opstart.
best wel vervelend.

ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.
alvast bedankt,,en oh ja:
ubuntu rules

groetjes peter


Re: keyring irritatie
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/15, 21:03:08 »
in het menu naar (sleutels en wachtwoorden)
en gewoon alle aanwezige mappen verwijderen.
succes ;)
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: keyring irritatie
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/15, 22:11:04 »
in het menu naar (sleutels en wachtwoorden)
en gewoon alle aanwezige mappen verwijderen.
succes ;)

Alle aanwezige mappen verwijderen is niet zonder gevolgen. De sleutelbos slaat wachtwoorden op voor bijvoorbeeld je draadloos netwerken, email programma's en andere wachtwoorden.

Ik vraag me af waarom bij deze sites om een keyring gevraagd word. Ik surf bijna nooit met Chrome, maar het kan zijn dat chrome de wachtwoorden voor de websites ook oplaat in de sleutelbos.

Normaal wordt de sleutelbos ook ontsleuteld bij het inloggen (meet invoer van het wachtwoord), tenzij dit automatisch je automatisch inloggen niet aan hebt staan of dat het inlog wachtwoord niet gelijk is aan het sleutelbos wachtwoord.

Er is een manier om de wachtwoorden zo op te slaan dat er niet om een sleutelbos wachtwoord gevraagd wordt, maar dit gaat weer ten koste van de beveiliging. Een minimale uitleg kun je hier vinden: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Seahorse
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline 10o

  • Lid
Re: keyring irritatie
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/16, 07:19:46 »
Verwijder alle bestanden uit de (verborgen) home-map ~/.gnome2/keyrings.
De volgende keer als Chrome om een wachtwoord vraagt, twee keer enkel [Enter] geven. Je maakt dan a.h.w. een "leeg" nieuw wachtwoord aan.
Bevestig vervolgens dat onveilige opslag van wachtwoorden is toegestaan (door Chrome).
Dit werkt hier bij Cromium altijd prima!
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Re: keyring irritatie
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/16, 08:45:24 »
GEVOLGEN?????
heb nog nergens last van gehad?
niet op de laptop en desktop.
en heb het toch al meerdere malen zo gedaan.  :-[
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Offline Tom

  • Lid
Re: keyring irritatie
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/16, 08:54:32 »
Idem hier als @plankgas nooit één probleem mee gehad. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: keyring irritatie
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/16, 14:02:19 »
Het lijkt me dat Ronnie daarmee bedoelt dat dan alle opgeslagen wachtwoorden verwijderd worden...

Offline Tom

  • Lid
Re: keyring irritatie
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/16, 14:24:18 »
Het is soms handig, om uw computer te zetten op "Automatisch aanmelden". Bijvoorbeeld wanneer u de enige gebruiker bent van uw computer.

Maar als u draadloos internet heeft, dan krijgt u telkens bij het aanmelden, alsnog de vraag van de sleutelbos om uw wachtwoord in te voeren. Dat is natuurlijk knap lastig.

Verwijder daarom het eigen wachtwoord van de sleutelbos. U doet dat als volgt:

Bovenste werkbalk van uw bureaublad - Locaties - Persoonlijke map

werkbalk: Beeld - Verborgen bestanden tonen

Dubbelklik de map .gnome2

Dubbelklik de map keyrings

Verwijder alle bestanden in die map (default.keyring, user.keystore en -indien aanwezig- login.keyring).

Herstart uw computer.

De sleutelbos zal nu om een nieuw, eigen wachtwoord vragen. Voer nu geen enkel wachtwoord in bij de sleutelbos. Dus gewoon alles leeg laten en op OK klikken.

U kiest dan voor onbeveiligde opslag van de netwerksleutel. Dat is doorgaans veilig om te doen. Het eigen wachtwoord van de sleutelbos, is in de meeste gevallen een overbodige beveiliging. De waarschuwing die u te zien krijgt bij de keuze voor onbeveiligde opslag, is dan ook overdreven.

Ik spreek hier over en dat gaat zonder problemen. :)
Daarmee gooi je dus verder geen andere WW weg.
Bron: Pjotr.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/16, 17:01:52 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline petrovski

  • Lid
Re: keyring irritatie
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/16, 15:48:24 »
thanx Wanda.
dit werkt prima.

groetjes en nogmaal dank:
peter