Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: firewire  (gelezen 1518 keer)

Offline peter3

  • Lid
firewire
« Gepost op: 2006/08/28, 11:36:10 »
Kan iemand me zeggen hoe ik mijn firewire kaart kan testen om te zien of ze werkt in Ubuntu?
Wanneer ik mijn camera erop aansluit en aanzet, gebeurt er nikske...

Peter

Offline peter3

  • Lid
firewire
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/28, 13:56:04 »
Kan iemand me zeggen hoe ik de machtiging van een bestand kan veranderen waarvan ik niet de eigenaar ben?

Ik wil van het bestand 'raw1394' de machtiging 'uitvoeren' instellen maar de root is de eigenaar..

Peter

mbank

  • Gast
firewire
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/28, 14:19:37 »
Citaat van: sprinter
Kan iemand me zeggen hoe ik de machtiging van een bestand kan veranderen waarvan ik niet de eigenaar ben?

Ik wil van het bestand 'raw1394' de machtiging 'uitvoeren' instellen maar de root is de eigenaar..

Peter
is dit wat je zou willen?

chown - Changing Owner
To change the owner of a file or directory, the command chown is used.

Command: chown username

Example: To change the owner of 'file1' and 'file2' to the user 'roger'
chown roger file1 file2

Offline peter3

  • Lid
firewire
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/28, 14:33:04 »
bedankt al om te helpen zoeken maar ik denk niet dat ik van eigenaar moet veranderen, gewoon de mogelijkheid krijgen de permissies te verenderen, ik mag het nu 'lezen' en 'schrijven' maar ik wil het ook kunnen 'uitvoeren'.

Peter

mbank

  • Gast
firewire
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/28, 14:59:07 »
Citaat van: sprinter
bedankt al om te helpen zoeken maar ik denk niet dat ik van eigenaar moet veranderen, gewoon de mogelijkheid krijgen de permissies te verenderen, ik mag het nu 'lezen' en 'schrijven' maar ik wil het ook kunnen 'uitvoeren'.

Peter
Dan zou je dit misschien kunnen gebruiken:

Chmod (change modus) wordt gebruikt om de rechten van een bestand of directory in te stellen. Vaak zal er in de instructies van een script worden aangeven dat u een specifieke chmod instelling moet gebruiken voor een bestand of directory, bijvoorbeeld "chmod 755" of "chmod 777" etc.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
firewire
« Reactie #5 Gepost op: 2006/08/28, 15:16:33 »
Citaat van: sprinter
bedankt al om te helpen zoeken maar ik denk niet dat ik van eigenaar moet veranderen, gewoon de mogelijkheid krijgen de permissies te verenderen, ik mag het nu 'lezen' en 'schrijven' maar ik wil het ook kunnen 'uitvoeren'.

Peter
iedereen uitvoer-rechten toewijzen en de andere huidige rechten intact laten:
sudo chmod a+x bestandsnaam
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline peter3

  • Lid
firewire
« Reactie #6 Gepost op: 2006/08/28, 15:33:55 »
ok, thx
Maar ik ben ff ingelogd als root (tegen principes van beveiliging in?) en heb dan zo de machtigingen gewijzigd.
Maar ik zal proberen onthouden dat het met chmod moet.

Peter