Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe opensource desktop pc IMP  (gelezen 4243 keer)

Nieuwe opensource desktop pc IMP
« Gepost op: 2014/11/26, 19:53:41 »
Kwam deze via Google+ tegen op Indiegogo. Opensource desktop op basis van Ubuntu met allerlei handige zaken voorgeinstalleerd. Zoals bijv. backup van mobiel naar OwnCloud.
 
https://www.indiegogo.com/projects/imp-the-open-source-computer-made-for-consumers

Ziet er leuk uit.

Re: Nieuwe opensource desktop pc IMP
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/26, 20:01:46 »
150€  ? Dat lijkt me iets leuks om te hebben !!
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Henkp

  • Lid
Re: Nieuwe opensource desktop pc IMP
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/26, 20:32:42 »
Al zou ik € 150,00 toe krijgen, dan zou ik hem nog niet nemen.
Het ziet er inderdaad leuk uit, maar daar is ook alles mee gezegd. Alleen al Clout dan maakt mij benauwd.

Re: Nieuwe opensource desktop pc IMP
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/26, 21:36:34 »
Alleen al Clout dan maakt mij benauwd.
Hang je er toch een externe schijf van €50 aan? Probleem opgelost.

Maar zo'n bak voor $150..? Ik heb hier in Europa nieuwe low-budgetdingen gezien vanaf €210, niet lager... Met zelf bouwen kom je daar niet of nauwelijks onder volgens mij. Tenzij iemand nog gouden tips heeft misschien?

Offline Henkp

  • Lid
Re: Nieuwe opensource desktop pc IMP
« Reactie #4 Gepost op: 2014/11/26, 22:18:17 »
Alleen al Clout dan maakt mij benauwd.
Hang je er toch een externe schijf van €50 aan? Probleem opgelost.

Maar zo'n bak voor $150..? Ik heb hier in Europa nieuwe low-budgetdingen gezien vanaf €210, niet lager... Met zelf bouwen kom je daar niet of nauwelijks onder volgens mij. Tenzij iemand nog gouden tips heeft misschien?

Citaat
Hang je er toch een externe schijf van €50 aan? Probleem opgelost.

Juist daar om heb ik meerdere externe HD  =D =D

Offline PKing

  • Lid
Re: Nieuwe opensource desktop pc IMP
« Reactie #5 Gepost op: 2014/11/27, 07:50:38 »
Een waarschijnlijk vergelijkbaar los moederbordje kost ongeveer 70 Euris, dus of het werkelijk zo goedkoop is.....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Nieuwe opensource desktop pc IMP
« Reactie #6 Gepost op: 2014/11/27, 10:03:44 »
Een waarschijnlijk vergelijkbaar los moederbordje kost ongeveer 70 Euris, dus of het werkelijk zo goedkoop is.....

Je hebt toch een fraai bakje met alle toeters en bellen ? + een IMP-cinnamon omgeving meegeïnstalleerd op het systeem. Dus gewoon plug and play en dit alles voor slechts 150€ toch perfect ???
 
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline PKing

  • Lid
Re: Nieuwe opensource desktop pc IMP
« Reactie #7 Gepost op: 2014/11/27, 10:17:34 »
Ik zeg niet dat het bakje niet fraai is, alleen dat een moederbordje gebaseerd op hetzelfde als genoemd bakje 70 euro kost.

Aangezien ik de software er wel zelf op zou kunnen prutsen ben ik dan goedkoper uit :-*
Ik heb nu eenmaal niet zoveel geld rondslingeren, dus kijk ik altijd naar een eventueel goedkoper alternatief (hoe zou ik toch op Linux gekomen zijn :evil:)
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Nieuwe opensource desktop pc IMP
« Reactie #8 Gepost op: 2014/11/27, 11:05:47 »
Je betaalt ook voor de toegevoegde waarde vd geïnstalleerde en aangepaste software, en de rest vh komplete pakket.
(de grondstoffen voor een fleecetrui kun je ook zelf voor een paar cent kopen... ;))

Dit 'pakket' lijkt mij weldegelijk een toegevoegde waarde te hebben voor veel mensen.
En daarnaast vind ik dit een leuk OS initiatief!  :D

Offline Nero

  • Lid
Re: Nieuwe opensource desktop pc IMP
« Reactie #9 Gepost op: 2014/11/27, 11:14:36 »
Een waarschijnlijk vergelijkbaar los moederbordje kost ongeveer 70 Euris, dus of het werkelijk zo goedkoop is.....
Heeft dat moederbordje dan ook 2GB Ram en 8GB storage (standaard aanwezig)?

Re: Nieuwe opensource desktop pc IMP
« Reactie #10 Gepost op: 2014/11/27, 11:36:34 »
Zoals ik al verwachtte, want zo gaat het namelijk bij elk Linux-computer-topic: er zijn weer mensen die het te duur vinden. Maar in andere topics wel klagen dat het aanbod van computers met Ubuntu als standaard OS zo laag is... ja goh, hou zou dat nu komen. Als men al degene die wél de moeite nemen om Ubuntu-computers aan te bieden niet eens willen steunen...

Offline PKing

  • Lid
Re: Nieuwe opensource desktop pc IMP
« Reactie #11 Gepost op: 2014/11/27, 11:43:45 »
Iets wel of niet te duur vinden is voornamelijk afhankelijk van de verhouding tussen je inkomsten en je uitgaven, en heeft helemaal niets met Linux of een Linux topic op een forum te maken.

Dus als ik iets leuks zie, ga ik gelijk kijken of dat ook goedkoper kan....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Henkp

  • Lid
Re: Nieuwe opensource desktop pc IMP
« Reactie #12 Gepost op: 2014/11/27, 11:45:20 »
Zoals ik al verwachtte, want zo gaat het namelijk bij elk Linux-computer-topic: er zijn weer mensen die het te duur vinden. Maar in andere topics wel klagen dat het aanbod van computers met Ubuntu als standaard OS zo laag is... ja goh, hou zou dat nu komen. Als men al degene die wél de moeite nemen om Ubuntu-computers aan te bieden niet eens willen steunen...

Ik vind het niet te duur, en het ziet er ook gelikt uit. Maar waar ik tegen ben is verkapte reclame.
En dat is namelijk hier het geval, daar er staat dat je er volledig mee kunt werken?, maar dat volledig is schijnbaar alleen maar alles in de klout.
Dus zelf wat installeren is er dus niet bij, dus dan wordt goedkoop voor mij persoonlijk duurkoop.  =D

Offline PKing

  • Lid
Re: Nieuwe opensource desktop pc IMP
« Reactie #13 Gepost op: 2014/11/27, 11:54:25 »
@Vistaus

Het is geen complete computer het is een mediacenter zoals een rasperry zover ik kan zien, met wat betere specs.

Maar goed laat voor de rest maar zitten....als er na een reactie het bericht waarop gereageerd wordt is aangepast ben ik er wel klaar mee.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Nieuwe opensource desktop pc IMP
« Reactie #14 Gepost op: 2014/11/27, 11:55:09 »
Zoals ik al verwachtte, want zo gaat het namelijk bij elk Linux-computer-topic: er zijn weer mensen die het te duur vinden. Maar in andere topics wel klagen dat het aanbod van computers met Ubuntu als standaard OS zo laag is... ja goh, hou zou dat nu komen. Als men al degene die wél de moeite nemen om Ubuntu-computers aan te bieden niet eens willen steunen...

Ik vind het niet te duur, en het ziet er ook gelikt uit. Maar waar ik tegen ben is verkapte reclame.
En dat is namelijk hier het geval, daar er staat dat je er volledig mee kunt werken?, maar dat volledig is schijnbaar alleen maar alles in de klout.
Dus zelf wat installeren is er dus niet bij, dus dan wordt goedkoop voor mij persoonlijk duurkoop.  =D

Reclame? Ik breng alleen een naar mijn mening leuk initiatief onder de aandacht.

Edit: volgens de omschrijving kun je er ook een private cloud mee maken, dus je data op je eigen (externe) harde schijf. Wel de voordelen maar niet de nadelen van de cloud.

« Laatst bewerkt op: 2014/11/27, 12:08:00 door DirkJan »

Re: Nieuwe opensource desktop pc IMP
« Reactie #15 Gepost op: 2014/11/27, 11:58:33 »
Zoals ik al verwachtte, want zo gaat het namelijk bij elk Linux-computer-topic: er zijn weer mensen die het te duur vinden. Maar in andere topics wel klagen dat het aanbod van computers met Ubuntu als standaard OS zo laag is... ja goh, hou zou dat nu komen. Als men al degene die wél de moeite nemen om Ubuntu-computers aan te bieden niet eens willen steunen...

Ik vind het niet te duur, en het ziet er ook gelikt uit. Maar waar ik tegen ben is verkapte reclame.

Grappig dat je je aangesproken voelt want ik noemde helemaal geen namen. Sterker nog: ik had jou post over je angstgevoelens jegens de cloud allang gelezen, dus mijn post was helemaal niet op jou van toepassing.

Re: Nieuwe opensource desktop pc IMP
« Reactie #16 Gepost op: 2014/11/27, 12:00:45 »
@Vistaus

Het is geen complete computer het is een mediacenter zoals een rasperry zover ik kan zien, met wat betere specs.

Het is meer dan een mediacenter. Je hebt de volledige Ubuntu desktop (met aangepaste cinnamon), daarnaast kun je inderdaad het apparaat gebruiken als mediacenter en als private cloud server (daar zou ik wel meer van willen weten overigens). Een deel van de mensen op dit forum zal het ongetwijfeld zelf kunnen realiseren met eigen hardware. Voor de massa is dit m.i. wel een interessant apparaat omdat alles al is geïnstalleerd. Vind zelf de interface wel wat kinderlijk overkomen qua kleurstelling maar voor dit bedrag.... 
« Laatst bewerkt op: 2014/11/27, 12:06:44 door DirkJan »

Re: Nieuwe opensource desktop pc IMP
« Reactie #17 Gepost op: 2014/11/27, 12:01:01 »
als er na een reactie het bericht waarop gereageerd wordt is aangepast ben ik er wel klaar mee.

Wat is er aangepast? Ik heb niks aangepast. Anders had er wel gestaan "Laatste bewerkt door Vistaus op..." onderaan de post.

Ik zeg niet dat je niet mag kijken naar goedkopere dingen, ik uitte alleen maar even dat dit het zoveelste topic is waar men klaagt over dat een Linux-PC te duur terwijl in andere topics ik regelmatig zie dat als minpunt wordt genoemd dat er te weinig Linux-PC's zijn.

@Vistaus

Het is geen complete computer het is een mediacenter zoals een rasperry zover ik kan zien, met wat betere specs.

Het is meer dan een mediacenter. Je hebt de volledige Ubuntu desktop (met aangepaste cinnamon), daarnaast kun je inderdaad het apparaat gebruiken als mediacenter maar ook als onwcloud server etc. Een deel van de mensen op dit forum zal het ongetwijfeld zelf kunnen realiseren met eigen hardware. Voor de massa is dit m.i. wel een interessant apparaat omdat alles al is geïnstalleerd. Vind zelf de interface wel wat kinderlijk overkomen qua kleurstelling maar voor dit bedrag.... 

Die interface kun je zelf nog wat aan doen hè. Het is Linux, dus als de interface je niet bevalt is sudo apt-get jevfavorietewerkomgeving slechts één terminal away ;)

Offline Henkp

  • Lid
Re: Nieuwe opensource desktop pc IMP
« Reactie #18 Gepost op: 2014/11/27, 12:20:19 »
Zoals ik al verwachtte, want zo gaat het namelijk bij elk Linux-computer-topic: er zijn weer mensen die het te duur vinden. Maar in andere topics wel klagen dat het aanbod van computers met Ubuntu als standaard OS zo laag is... ja goh, hou zou dat nu komen. Als men al degene die wél de moeite nemen om Ubuntu-computers aan te bieden niet eens willen steunen...

Ik vind het niet te duur, en het ziet er ook gelikt uit. Maar waar ik tegen ben is verkapte reclame.

Grappig dat je je aangesproken voelt want ik noemde helemaal geen namen. Sterker nog: ik had jou post over je angstgevoelens jegens de cloud allang gelezen, dus mijn post was helemaal niet op jou van toepassing.

Het grappige is hiervan dat ik mij juist niet aangesproken voel.  =D Ik ventileerde alleen maar mijn eigen mening.  =D =D

Re: Nieuwe opensource desktop pc IMP
« Reactie #19 Gepost op: 2014/11/27, 12:29:29 »
Ik vind het niet te duur, en het ziet er ook gelikt uit. Maar waar ik tegen ben is verkapte reclame.
En dat is namelijk hier het geval
Wat bedoel je precies met reklame?


daar er staat dat je er volledig mee kunt werken?, maar dat volledig is schijnbaar alleen maar alles in de klout.
Dus zelf wat installeren is er dus niet bij, dus dan wordt goedkoop voor mij persoonlijk duurkoop.  =D
Wat bedoel je precies?
Overigens kan het ook een eigen USB HDD cloud zijn als ik het goed begrijp.


Edit: ik ga de discussie niet meer aan.  :)
« Laatst bewerkt op: 2014/11/27, 12:37:46 door VuurVosje »

Re: Nieuwe opensource desktop pc IMP
« Reactie #20 Gepost op: 2014/11/27, 12:35:22 »
Reclame? Ik breng alleen een naar mijn mening leuk initiatief onder de aandacht.

Mijn dank daarvoor!
(jammer dat er dan weer zoveel aandrang komt van mensen die ook 'hun azijnplasje erover moeten doen'  ;))
 

Offline MKe

  • Lid
Re: Nieuwe opensource desktop pc IMP
« Reactie #21 Gepost op: 2014/11/28, 06:54:17 »
Al zou ik € 150,00 toe krijgen, dan zou ik hem nog niet nemen.
Het ziet er inderdaad leuk uit, maar daar is ook alles mee gezegd. Alleen al Clout dan maakt mij benauwd.
Er staat owncloud, wat precies is wat het zegt: je eigen cloud. M.a.w het is iets op je eigen server, dus eigen harde schijven, niet google of een andere medewerker van NSA.  Valt dus wel mee, dat cloud.

P.s. Waarom gaan zoveel mensen steigeren bij het woord cloud? Blijkbaar zijn er veel misvattingen over wat dit eigelijk betekend. Cloud is een modewoord, meer niet.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Nieuwe opensource desktop pc IMP
« Reactie #22 Gepost op: 2014/11/28, 12:31:29 »
Al zou ik € 150,00 toe krijgen, dan zou ik hem nog niet nemen.
Het ziet er inderdaad leuk uit, maar daar is ook alles mee gezegd. Alleen al Clout dan maakt mij benauwd.
Er staat owncloud, wat precies is wat het zegt: je eigen cloud. M.a.w het is iets op je eigen server, dus eigen harde schijven, niet google of een andere medewerker van NSA.  Valt dus wel mee, dat cloud.

P.s. Waarom gaan zoveel mensen steigeren bij het woord cloud? Blijkbaar zijn er veel misvattingen over wat dit eigelijk betekend. Cloud is een modewoord, meer niet.

Wat betreft die Clout heb je gelijk, dat had ik niet gezien, dus dat is wel op te lossen. Maar er is meer dat mij niet aanstaat om hem dus niet zelf te kopen.
Zoals de lange levertijd en het garantie werk, waar je van afhankelijk bent mocht er met de hardware iets niet in orde zijn.
En dan nog de onderstaande specificaties met verouderde USB enz.,

8GB: SD opslag
LAN: 10 / 100Mbps Ethernet RJ-45 Jack (Auto-MDIX ondersteuning)
USB2.0 Host Hoge snelheid standaard type A-connector x 3 poorten
USB2.0 Device ADB / Massaopslag (Micro USB), Host-modus is mogelijk als de PCB Rev is 0,5 of hoger.

Maar nogmaals een ieder moet voor zich zelf beslissen, en dit is niet meer als mijn persoonlijke menig. Waarom ik hem niet zou kopen. =D

Re: Nieuwe opensource desktop pc IMP
« Reactie #23 Gepost op: 2014/11/28, 13:27:14 »
Nja, verouderde USB vind ik persoonlijk nog wel te verdedigen. 3.0 is inderdaad nieuwer en sneller, maar wel duurder in stukprijs dus dat zou ook de prijs van de IMP weer verhogen.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Nieuwe opensource desktop pc IMP
« Reactie #24 Gepost op: 2014/11/30, 15:06:01 »
imp the open source computer made for consumers: https://www.indiegogo.com/projects/imp-the-open-source-computer-made-for-consumers
150€  ? Dat lijkt me iets leuks om te hebben !!

Mooie prijs. Dit is meer dan speelgoed meer, vergelijk dat eens met een Raspberry Pi. Wil je de RPi gebruiken in een huiskamer (wireless keyboard / USB-poorten) dan komen op de kale prijs van € 35.  De imp lijkt me ook veel sneller dan de RPi.

BTW: Ben bezig om een artikeltje te maken over mijn RPi in de huiskamer.  Mooiste programma: Focuswriter. Zeer relexed  ;-)