Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?  (gelezen 41686 keer)

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #50 Gepost op: 2014/11/21, 13:35:34 »
Ik hoor toch in dat opzicht maar weinig klachten over W7, en die wil ik maar als voorbeeld houden (taakbalk en buroblad).

Weinig klachten of niet, dat is het punt niet. Er zijn altijd mensen die iets anders willen. Om maar jou voorbeeld te volgen: ik vind een taakbalk niet prettig werken, dus W7 of een gelijkaardige interface (zoals bijv. Cinnamon) valt voor mij sowieso af.

Offline PKing

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #51 Gepost op: 2014/11/21, 13:41:39 »
Hierin verschillen we dus duidelijk van mening :-*

Weinig klachten of niet is namelijk wel het punt waar het om draait denk ik :laugh:

De mensen die iets anders willen draaien al Linux of een ander OS.
Het gaat erom hoe de consument meer vertrouwen in Linux te geven denk ik....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #52 Gepost op: 2014/11/21, 13:44:57 »
Hierin verschillen we dus duidelijk van mening :-*

Weinig klachten of niet is namelijk wel het punt waar het om draait denk ik :laugh:

De mensen die iets anders willen draaien al Linux of een ander OS.
Het gaat erom hoe de consument meer vertrouwen in Linux te geven denk ik....

Mijn punt is: het gaat er ook om hoe een interface werkt. Stel nu: we zouden alleen Cinnamon gaan aanbieden en alle andere werkomgevingen zouden verdwijnen. Dan zou ik dus gedwongen worden te werken met een werkomgeving die ik niet prettig vind. Dan zou je mij al kwijt zijn als Linux-gebruiker. En met mij meerdere, denk ik zo, gezien dat Cinnamon niet de populairste omgeving is.

Mijn vraag aan jou is dus: waarom zouden we moeten settlen op 1 of 2 werkomgevingen, terwijl er ook mensen zijn zoals ik die die omgevingen niet prettig vinden werken? Het kan nieuwelingen aantrekken, maar het kan ook juist nieuwelingen en bestaanden afstoten. Dat zie je ook bij jou voorbeeld van Apple. Er zijn mensen die een Mac te duur vinden, maar er zijn ook mensen die simpelweg dat dock onderaan het scherm niet prettig vinden en daardoor dus niet lekker kunnen werken. Apple stoot dus die mensen af. Bij Linux is het juist zo dat er veel keuze is waarbij een hoop mensen zelf kunnen uitkiezen wat ze prettig vinden en niet wat een bedrijfje of team voor ze bepaalt. Dat kan resulteren in teveel keuze, maar het kan ook juist stimulerend zijn omdat zo ieder zelf kan kiezen waarmee ie het prettigst werkt.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/21, 13:48:47 door Vistaus »

Offline PKing

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #53 Gepost op: 2014/11/21, 13:51:13 »
Volgens mij zou je dus voor de consument wel 1 werkomgeving aan moeten bieden, welke dat zou moeten zijn laat ik even in het midden.

Maar Windows deed het vanaf W95 toch best wel aardig, dat Vista niet echt goed liep kon je verwachten, ergens gaat er gewoon iets te snel en dan mis:-)

En nog even over computers op zich, elke overstapper van W7 moet in staat zijn om Ubuntu te draaien uit spec overzicht.
Dan blijven alle andere versies over voor de liefhebber/knutselaar.
Let op bovenstaande is maar een voorbeeld.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #54 Gepost op: 2014/11/21, 13:56:52 »
"Dan blijven alle andere versies over voor de liefhebber/knutselaar."

Maar als je Unity niet prettig vindt, dan wordt je dus gedwongen alsnog Unity te gaan gebruiken tenzij je een "knutselaar" bent? Dat vind ik wel een beetje denigrerend, sorry dat ik het zeg. Misschien bedoel je het niet zo, maar zo komt het wel op mij over.

Er wordt al genoeg voor ons bepaald in deze wereld. Ik vind niet dat we keuzevrijheid moeten gaan ontnemen en alleen daar houden voor wie technischer is aangelegd. Of we het nu over werkomgevingen hebben of over smartphones of over vervoermiddelen.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/21, 14:06:09 door Vistaus »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #55 Gepost op: 2014/11/21, 14:17:58 »
We praten over verschiilende grafische omgevingen. Moeilijke keuze soms.

Overstappen van X naar Y wil zeggen dat er zoiets een "leercurve" bestaat. En dan bedoel ik grappigerwijs de overstap  van X = Ubuntu  naar   Y = Mint. 

Basis utilities (bestandbeheer, installers, kladblok etc.) hebben soms andere namen, waardoor het werken in de terminal altijd iets is van je koppie er bij hebben. Zelfs al putten ze uit de zelfde bron (deb).

edit: Binnen de linux-familie; een leercurve. Zo moeilijk maken we het onszelf.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/21, 20:49:30 door EZ-man »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #56 Gepost op: 2014/11/21, 14:38:21 »
ik vind een taakbalk niet prettig werken,
En ik wil juist een taakbalk, vandaar ook, dat ik Xubuntu gebruik.
Maar er is een ander probleem met Linux, want de Linux bestaat niet.
Probeer als leek maar eens te bepalen, welke distributie je moet nemen, als je al weet wat een distributie is.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline PKing

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #57 Gepost op: 2014/11/21, 15:04:29 »
Kijk daar wordt mijn punt wat beter verwoord.
Het is als leek niet te doen om te beslissen wat de juiste versie is, of je moet de keus drastisch terugbrengen.
Hoe dat zou moeten is een ander verhaal, maar je zult over dit soort dingen overeenstemming moeten zien te bereiken wanneer je meer wilt met Linux denk ik.

Maar om de OP vraag te beantwoorden....NEE om diverse in deze draad genoemde redenen :evil:

speel beetje advocaat van de duivel nu....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #58 Gepost op: 2014/11/21, 17:18:00 »
@PKing:  ...  duivels worden hier op prijs gesteld. Mijn opmerking over die  "tengels" was ook zo bedoeld.

Stammenstrijd(*) binnen de Linux-familie over smaakverschillen. Dat het daar vaak op uitdraait is jammer. Als evangelist zou je juist de rust willen benadrukken.  Partyrabbit sprak daar eerder ook al over. Stammenstrijd dus, "to confuse the enemy", een Windows gebruiker spint er garen bij.

Over de komende vernieuwing met systemd loopt een ander draadje. De reacties van de afgelopen dagen geven een genuanceerd beeld: niet al het nieuwe is per definitie beter.

Daarom hier een ander duivelsdilemma: Moet alles draaien op de nieuwste hardware?
De perikelen met (U)EFI, de grafische kaarten. Elk OS heeft moeite met nieuw spul, zo lang het niet vooraf is geselecteerd en geinstaleerd door de vakman. Het verschil is dat er variatie bestaat in de samenwerking tussen hardware- en OS-maker. Microsoft is veel inniger met die partijen verbonden. Is ook veel groter.

Alles nieuw, tot elke prijs. Dat is soms een kwestie van de wil bij de 'koper van 't spul' en soms is het veel fundamenteler, lopen de ontwikkelingen van het ene OS voor/achter op de ander. Dus bij een switch kán je op de blaren zitten. Tja, wat kan je daar nog aan toevoegen? - punch indended



________________________
   (*)  zie discussie systemd :  " .... dat iedere distro een uniek sneeuwvlokje ....  "  - Beginnen we er met z 'n alle moe van te worden ?
« Laatst bewerkt op: 2014/11/21, 17:40:40 door EZ-man »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #59 Gepost op: 2014/11/21, 18:17:50 »
.....   Mint 17 Cinnamon ...   /  ....   Unity  /   ..
Ha, Femke98, die stammenstrijd hebben we al beschreven  :D
« Laatst bewerkt op: 2014/11/21, 18:20:54 door EZ-man »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #60 Gepost op: 2014/11/21, 18:38:59 »
Bekentenis: Ik ben toch wel een consument.
Serieuze zaken ( installeren -  inrichten van systeem - verplaatsen /home - ) is wetenswaardig en verstandig, en eerlijk gezegd doe je dat niet zo vaak.  Wat je doet is een paar Tooltjes installeren. Ja,  da's leuk.

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #61 Gepost op: 2014/11/21, 20:27:51 »
@Ron: En dat bedoel ik dus! Ik houd niet van een taakbalk, jij wel. Daarom is het juist fijn dat die keuze er is. Dan werk ik met mijn fijne omgeving en jij met de jouwne :) En dat wil ik dus graag zo houden.

@PKing: Het antwoord 'nee' is een beetje apart verwoord, though. Geschikt voor de consumentenmarkt gaat niet alleen over de desktopomgevingen, het gaat ook om de bruikbaarheid an sich. Als Ubuntu nu op een hoop nieuwe computers zou staan in de winkels, dan is dat ook "consumentenmarkt" en dat heeft dus niet alleen met het downloaden van 'juiste' versie te maken.
Dat er veel keus is lijkt me niet het grootste probleem sowieso. Kijk eens naar het aantal laptops, smartphones en tablets. En bij die laatste twee met name allemaal met hun eigen interfaces. En verkopen dat doet het goed.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #62 Gepost op: 2014/11/21, 20:58:27 »
@Vistaus: De consumentenmarkt bedienen met voorgeinstalleerde Linuxen. Ja, heel mooi.

Opmerking:
Je kan er op wachten dat mensen het apparaat gaan "rooten"  , zoals bij android.   ;-)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #63 Gepost op: 2014/11/21, 21:53:44 »
De consumentenmarkt bedienen met voorgeinstalleerde Linuxen. Ja, heel mooi.
Mooi om gebruikte (refurbished) apparatuur zonder Windows licentie te kunnen verkopen.
Opmerking:
Je kan er op wachten dat mensen het apparaat gaan "rooten"  , zoals bij android.   ;-)
Normaal krijgt je het sudo wachtwoord (op een briefje mee). ;)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #64 Gepost op: 2014/11/21, 22:17:42 »
Partyrabbit sprak daar eerder ook al over. Stammenstrijd dus, "to confuse the enemy", een Windows gebruiker spint er garen bij.

Daarom hier een ander duivelsdilemma: Moet alles draaien op de nieuwste hardware?
De perikelen met (U)EFI, de grafische kaarten. Elk OS heeft moeite met nieuw spul, zo lang het niet vooraf is geselecteerd en geinstaleerd door de vakman. Het verschil is dat er variatie bestaat in de samenwerking tussen hardware- en OS-maker. Microsoft is veel inniger met die partijen verbonden. Is ook veel groter.

Voor mij hoeft het zoals ik al zei niet altijd de nieuwste hardware te zijn. Maar ik weet wel dat velen daar wel een charme in zien, of in elk geval geen enkele moeite wéér een nieuwe computer te moeten kopen. Hun langzame pc werd vaak mijn snellere, dus geen moeite mee.  =D

En MS heeft ook met enige regelmaat moeite met driver-aanleveraars, regelmatig door meningsverschillen in de gestelde eisen. Bij 7 zal het driverprobleem inmiddels ver opgelost zijn maar bij de 8.1 speelden nog de nodige probs.

In tegenstelling tot het kuddedier wat geen enkele moeite heeft met opgeven van privacy was dat (privacy) voor mij ook een argument om op linux over te gaan. Het is algemeen bekend dat win veel logs draait waardoor de pc zwaarder belast wordt, en dan is het nog de vraag wat het nut dan is van die eindeloze logs waar de gemiddelde gebruiker geneens weet van heeft. Het is algemeen bekend dat daar de nodige "afspraken" lopen.
In linux zet je een proggie uit, en dan is het ook uit. In win zet je hetzelfde proggie uit en je pc draait nog een halve minuut door.  :police:
Maar wat ik al zei. Daar heeft de gemiddelde gebruiker geen interesse in.
"Dus ik wil ook win, want dat heeft toch iedereen!? Staat er toch al op!?"
« Laatst bewerkt op: 2014/11/21, 22:21:57 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #65 Gepost op: 2014/11/21, 22:36:31 »
Sorrie voor de 2 posts achter elkaar maar dit schiet me net nog binnen.

W7 als voorbeeld, ziet er standaard ongeacht de versie altijd hetzelfde uit.
Ubuntu heeft diverse aangezichten, en leg me maar eens uit waarom.
Want waarom moet elke versie er uiterlijk anders uitzien?
Mijn punt is: het gaat er ook om hoe een interface werkt. Stel nu: we zouden alleen Cinnamon gaan aanbieden en alle andere werkomgevingen zouden verdwijnen. Dan zou ik dus gedwongen worden te werken met een werkomgeving die ik niet prettig vind.

Ik denk ook dat je daar een consument mee aan kunt spreken. Het visuele aspect.

Waarom niet een standaard linux met een vaste werkomgeving?
Wisselende interfaces? De werkbalk van bv ubuntu is al te verplaatsen. Dat heb ik een keer per ongeluk gedaan, en wat ik me daarvan herinner is dat het wat onhandiger was dan bij windows.
Het zou meer aanspreken als dat soort dingen makkelijker aan te passen waren zoals bij andere OS.

Dus, waarom niet zorgen dat er 1 linux is met 1 bureaublad wat makkelijk(er) te veranderen is. Technisch gezien 1 basic linux, maar voor de consument vele mogelijkheden voor persoonlijke wensen!?
Er is voor de consument toch ook maar 1 windows, die aan te passen is naar persoonlijke wensen?

Verder werkt bv ubuntu makkelijk, ook met installeren enzo.
Even naar het softwarecentrum, klikken, en geinstalleerd. Net zo simpel als android met google-store. (en dát is een argument wat consumenten heel goed begrijpen ;) )
« Laatst bewerkt op: 2014/11/21, 22:39:28 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #66 Gepost op: 2014/11/21, 23:02:21 »
In tegenstelling tot het kuddedier wat geen enkele moeite heeft met opgeven van privacy was dat (privacy) voor mij ook een argument om op linux over te gaan.
Op Ubuntu?
Het is algemeen bekend dat win veel logs draait waardoor de pc zwaarder belast wordt, en dan is het nog de vraag wat het nut dan is van die eindeloze logs waar de gemiddelde gebruiker geneens weet van heeft. Het is algemeen bekend dat daar de nodige "afspraken" lopen.
Ubuntu logt ook heel veel hoor! Zie /var/log/ of type in de Unity Dash: Systeemlogboek
En dat is lang niet alles, sommige logs zijn alleen met beheerrechten te lezen of zitten in (een submap van) de Persoonlijke map van de gebruiker.

Zie het voordeel dat je in logs soms kan zien waar je systeem mee bezig is of was.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline RikRik

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #67 Gepost op: 2014/11/21, 23:13:10 »
Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt? Nee...absoluut  niet, hoewel Ubuntu een geweldig goed besturingssysteem is, veel beter dan windows.  Het probleem wordt veroorzaakt door de soft-en hardwarefabrikanten, een voorbeeld:

Een willekeurige Hp printer, op de verpakking staat:
Minimale pc-systeemeisen
 Besturingssysteem
Windows, Mac OS X

Een willekeurige Canonprinter,
Compatible met : Windows , Mac

Microsoft Office:
Voor Windows pc of Mac, op tablets en smartphones...

Ubuntu is als besturingssysteem voor de pc-desktop totaal oninteressant voor de gemiddelde consument. 
« Laatst bewerkt op: 2014/11/21, 23:14:55 door RikRik »

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #68 Gepost op: 2014/11/22, 01:36:16 »
Het ironische bij HP-printers is alleen dat HP daadwerkelijk geld investeert in HPLIP en elke nieuwe printer direct voorziet van de juiste Linux-drivers d.m.v. een update van HPLIP. Dus waarom 'Linux' op de doos ontbreekt als ze zo investeren in Linux, is mij een raadsel...

MS Office is niet helemaal eerlijk om te noemen want dat gaat om een specifiek product wat niet beschikbaar is voor Linux (behalve MS Office Online dan, maar dat is gratis en online). Dan kan ik ook zeggen dat Windows niet geschikt is voor de consumentenmarkt omdat een bepaald stuk software alleen voor Mac OSX gemaakt is (en ja, daar bestaan er genoeg van!).

Voor de rest ben ik het wel met je eens.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #69 Gepost op: 2014/11/22, 08:59:10 »
Hier volgt een samenvatting.

Hardware compatibiliteit:
@ron : spreek hardwareboeren hier op aan : http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=86806.msg932575#msg932575
@vistaus :    HP - Linux  werkt goed : http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=86806.msg932888#msg932888
@partyrabbit: driver-problemen ook bij Windows : http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=86806.msg932875#msg932875
   
Pre-installed Linux
@vanadium : http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=86806.msg932408#msg932408
@testcees: ja, op refurbished systemen : http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=86806.msg932873#msg932873
@pking: ja, op nieuwe systemen   : http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=86806.msg932732#msg932732
   
De grafische aankleding van de computer
        Van zowel OS:( Ubuntu - Mint )   als  Desktop Environment:( Unity / Mate / Cinnamon / Xfce )
@partyrabbit: Moet eenvoudiger kunnen : http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=86806.msg932876#msg932876
@ez-man: Geen stammenstrijd meer : http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=86806.msg932815#msg932815
@vistaus: de leercurve bij overstap : http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=86806.msg932782#msg932782
   
Benadruk de voordelen van werken met Ubuntu :
@partyrabbit: de rust : http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=86806.msg932493#msg932493
@Gandyman : de installatie is  - tov andere OS'en - eenvoudig foutloos uit te voeren : http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=86806.msg932716#msg932716   
   
Veiligheid en Consument:
@partyrabbit : knoeiers blijf je houden : http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=86806.msg932601#msg932601
@testcees : iedereen noemt zichzelf deskundig : http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=86806.msg932431#msg932431http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=86806.msg932695#msg932695
@pjotr : handleidingen steeds beter : http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=86806.msg932448#msg932448

Mooi resultaat.


[edit: 09:36 ] Ik hoop dat hiermee niemand tekort is gedaan , zoja, dan zie ik dat hieronder wel verschijnen. - Groeten - EZ
« Laatst bewerkt op: 2014/11/22, 09:37:23 door EZ-man »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #70 Gepost op: 2014/11/22, 09:06:09 »
Goed bezig, EZ-man! Leuke discussie geworden  :D
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #71 Gepost op: 2014/11/22, 09:08:05 »
Ik heb nog een vraagje voor mijn beeldvorming.....

Je zegt:

De consument die wel zelf installeert (ik zei de gek) doet dat ook vaak voor anderen.
Zodra die computer niet in mijn huis of vlakbij staat zet ik er lekker Windows op.
Dit kost vaak behoorlijk wat tijd en meestal veel meer dan een Ubuntu installatie?
Dus zou je bij een Ubuntu installatie wat tijd over hebben voor uitleg...

Citaat
Ik heb simpelweg niet genoeg tijd om bij elk "Linuxprobleem" op te komen draven.

Ik heb de ervaring dat zeker bij windows het in het begin een baby is die volwassen moet worden, en bij alle handelingen waarbij geen drivers geinstalleerd zijn of de juiste programma's krijg je de meest rare meldingen in windows.

Bedoel je nu met die laatste opmerking dat mensen het met windows wel zelf oplossen zonder je te bellen ?

Of heb je wel tijd voor windows problemen en geen tijd voor Linux problemen omdat je zelf nog niet alles weet van Linux ?

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline RikRik

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #72 Gepost op: 2014/11/22, 09:40:06 »
Het ironische bij HP-printers is alleen dat HP daadwerkelijk geld investeert in HPLIP en elke nieuwe printer direct voorziet van de juiste Linux-drivers d.m.v. een update van HPLIP. Dus waarom 'Linux' op de doos ontbreekt als ze zo investeren in Linux, is mij een raadsel...

MS Office is niet helemaal eerlijk om te noemen want dat gaat om een specifiek product wat niet beschikbaar is voor Linux (behalve MS Office Online dan, maar dat is gratis en online). Dan kan ik ook zeggen dat Windows niet geschikt is voor de consumentenmarkt omdat een bepaald stuk software alleen voor Mac OSX gemaakt is (en ja, daar bestaan er genoeg van!).

Voor de rest ben ik het wel met je eens.

Ik probeer al vanaf 2006 Ubuntu te "verkopen", ik ben eerlijk als ik beweer dat de meeste consumenten eisen van een besturingssysteem dat  het systeem compatibel is met MS Office, en het is niet alleen  MS Office waar mensen geen afstand van kunnen doen, als   het om software gaat heeft een ieder zijn windows-voorkeur.

Zo had ik bijna iemand overgehaald om over te stappen naar Ubuntu, deze persoon had diabetes en gebruikte software     
voor een bloed glucose-meter, niet compatibele met Ubuntu.

Een ander die ik bijna had overgehaald gebruikte een weerstation met windows-software..werkte niet in Ubuntu
Zo kan ik heel veel voorbeelden noemen.
Maar de meest gestelde vraag die ik in al die jaren heb gehad: draait MS Office?

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #73 Gepost op: 2014/11/22, 10:01:27 »
Maar voor MSOffice op Ubuntu te draaien volstaat het (voor 95%toch) om ook het pakketje CrossOver aan te kopen (50€) en zodoende hun geliefde pakket op Ubuntu te draaien.
Voor de meeste courante taken is LO een volwaardige Office-tasker alleen kan je sukkelen met macro's e.d. , maar toegegeven ook dat is te omzeilen door de Tools van LO ten volle uit te benutten; als je dan toch overstapt, doe het ineens goed.

Hier op het, nieuwe, werk is Xubuntu met luid applaus onthaalt en onze CEO opgelucht dat hij van alle licentie-perikelen vanaf is. Vorige week een controle gehad op onze computers, en de controleurs leken KWAAD (????) omdat we geen Microsoft en Office meer hebben. Bovendien konden ze met Xubuntu niet controleren wat op die PC's staat (lol) .

Ik wil maar zeggen: in informatica moet je niet vasthouden aan gewoontes, ook Microsoft 'innoveert' en pakketten kunnen met elke versie er weer anders uitzien.
Vandaar dat LInux dat zeer goed doet met het aanbieden van sterk afwijkende desktops in diverse soorten en gewichten.

Maar ook W7 kan je via betaalde software ook helemaal veranderen van opzet hoor. (Maar ik dacht dat dat niet mocht volgens de juridische tekst waar je akkoord mee moet gaan voor je ermee kan werken)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #74 Gepost op: 2014/11/22, 10:02:54 »
Maar de meest gestelde vraag die ik in al die jaren heb gehad: draait MS Office?

Ja, ik ken dat! Maar zo iemand wil dan wel verder praten met jou. Zo'n reactie heet in verkooptechnieken een "bezwaar". Daar zeg je dan geen "nee" op, maar zoiets als "Office is belangrijk voor je?". En dan ga je slim slijmen (nou praat ik even als het slachtoffer). Ik ga eens op zoek naar mijn oude aantekeningen, gewoon voor mijn plezier.

Nou loopt zo'n gesprek uiteindelijk toch uit op een fiasco in mijn ervaring. Mensen zijn bang voor het onbekende, denk ik dan soms. Een enkeling staat er wel voor open en het worden er heel langzaam ook steeds meer.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021