Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: libre office calc, hoe data in bestaande sheet toevoegen/kopieeren  (gelezen 1213 keer)

Offline tobe66

  • Lid
Ik heb een bestaande sheet gemaakt voor mijn banktransacties gedownload van ing, hierin heb ik een kolom toegevoegd om elke transactie een toewijzing te geven, bv auto, gezin of kleding.

De transcties zijn de eerste keer geimporteerd tot 05-07-2013, nu heb ik de transacties van 05-07-2013 tot 13-07-2013 gedownload.
als ik deze nu in de betaande sheet wil importeren, toevoegen, kopieren, hoe kan ik dat dan het beste doen, zonder mijn extra kolom voor de toewijzingen te verliezen?

Ik heb al van alles geprobeerd, maar kom er nog niet uit, wellicht dat iemand mij kan helpen.

Alvast bedankt.
Toon.

Offline Parleur

  • Lid
Re: libre office calc, hoe data in bestaande sheet toevoegen/kopieeren
« Reactie #1 Gepost op: 2013/07/16, 21:52:31 »
Hallo,
Je zou de nieuwe lijst kunnen importeren in een nieuw tabblad (links onder) van het zelfde bestand. Daar voeg je dan de extra kolom toe en controleer of dat de volgorde van de overige kolommen exact gelijk is. Op deze manier kun je veilig voorbereiden. Als alles in orde is kopieer je het bereik van de nieuwe data onder de laatste rij van de bestaande data. Zou zomaar moeten kunnen. Desnoods eerst de oude bestanden herbenoemen als backup als je het niet vertrouwd.

Het kan zijn dat  verschillende cell-eigenschappen elkaar niet verdragen, ook gelijk maken dus

Groet Theo
« Laatst bewerkt op: 2013/07/16, 22:17:24 door Parleur »

Offline tobe66

  • Lid
Re: libre office calc, hoe data in bestaande sheet toevoegen/kopieeren
« Reactie #2 Gepost op: 2013/07/21, 10:07:45 »
Dat is een heel gedoe op die manier.
Jammer dat Calc geen import functie heeft waarmee je gewoon de csv file in het bestaande werkblad kunt importeren.

Zou dat met een script wel kunnen? heb nl een neefje die dat dan wel zou kunnen programmeren.


Re: libre office calc, hoe data in bestaande sheet toevoegen/kopieeren
« Reactie #3 Gepost op: 2013/07/21, 10:34:32 »
Dat is een heel gedoe op die manier.
Jammer dat Calc geen import functie heeft waarmee je gewoon de csv file in het bestaande werkblad kunt importeren.

Zou dat met een script wel kunnen? heb nl een neefje die dat dan wel zou kunnen programmeren.
Tobe,

Al geprobeerd via het menu Insert -> Sheet From File ...
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline tobe66

  • Lid
Re: libre office calc, hoe data in bestaande sheet toevoegen/kopieeren
« Reactie #4 Gepost op: 2013/07/21, 13:06:03 »
Dat is een heel gedoe op die manier.
Jammer dat Calc geen import functie heeft waarmee je gewoon de csv file in het bestaande werkblad kunt importeren.

Zou dat met een script wel kunnen? heb nl een neefje die dat dan wel zou kunnen programmeren.
Tobe,

Al geprobeerd via het menu Insert -> Sheet From File ...


Ja, geprobeerd, maar ook dan komt de import in een ander werkblad en niet in het bestaande werkblad, dat zou op zich niet zo erg zijn, alleen als je dan wilt zoeken of bv sorteren op datum of toewijzing, etc, dan moet je dat in elk werkblad opnieuw doen, vandaar dat ik eigenlijk alle data in 1 werkblad wil hebben.

Re: libre office calc, hoe data in bestaande sheet toevoegen/kopieeren
« Reactie #5 Gepost op: 2013/07/21, 20:20:23 »
Tobe,

Je heb ze wel in EEN bestand zitten...
En als de kolommen overeen komen kan je de rijen gaan kopieren van de ene werkblad naar de juiste.
Dan werkt iets makkelijker dan vanuit twee bestanden.
Het blijft een beetje behelpen en import alla Excel heb ik ook nog niet gezien.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline HarzG

  • Lid
Re: libre office calc, hoe data in bestaande sheet toevoegen/kopieeren
« Reactie #6 Gepost op: 2013/07/21, 23:07:28 »
De data van import.csv-bestanden zou ik altijd apart houden. Dat is in de huidige tijd sowieso verstandig vanwege de geleidelijke overschakeling van "oude" naar IBAN-data. Elke bank en elke "relatie" doet dat op z'n eigen manier.
In een andere forumdiscussie was iemand ooit zo vriendelijk een script te maken. Dat heb ik voor mijzelf aangepast aan het huidige data-formaat. Voor de ING moet je dat dus aanpassen.
Het plakken van import-data uit csv-bestanden doe ik al jaren met "plakken speciaal". Op deze manier blijft een gekozen opmaak behouden in je eigen rekenblad.
Citaat
Let op:      => bij het openen met LibreOffice vastleggen: datum-kolom als Datum(TMJ), bedragen als US_English ... (rest kan zo blijven)
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce