Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [harde schijf] opstartprobleem  (gelezen 1126 keer)

[harde schijf] opstartprobleem
« Gepost op: 2007/12/02, 15:35:14 »
Het lijkt alsof ik een probleem heb met één van mijn harde schijfen waardoor Gutsy niet meer wil opstarten. Bij het opstarten krijg ik de volgende foutmelding:
Buffer I/O error on device sdb, logical block 0
ata1.01: exception Emask 0x0 SAct 0x0 SErr 0x0 action 0x2 frozen
ata1.01: cmd c8/00:08:00:00:00/00:00:00:00:00/e0 tag 0 cdb 0x0 data 4096 in
Ik heb al geprobeerd met fsck fouten te herstellen en met de testdisk van de Parted Magic cd. Beide zonder succes. Wat kan ik nog doen?

Edit: bij het opstarten met een Recovery CD geeft hij zowel bij hda en bij hdb aan: "cache flushes not supported". Kan dat er iets mee te maken hebben? Wie kan me helpen?

[harde schijf] opstartprobleem
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/02, 15:47:43 »
Bij rondzoeken lijkt het erop alsof mijn harde schijf "dying" is (wat ik al vermoedde en waarom ik net gisteren een backup naar mijn andere harde schijf heb gemaakt phew...). Is het permanent unmounten van hdb een oplossing? Hoe doe ik dit het beste?

[harde schijf] opstartprobleem
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/02, 16:16:13 »
Wie kan me hier mee helpen? Het is tamelijk dringend en ik geraak er niet aan uit.

schoappied

  • Gast
[harde schijf] opstartprobleem
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/02, 16:36:08 »
In ubuntu kun je volgens mij andere schijven makkelijk unmounten als ze op de desktop staan.

Maar wellicht kun je niet opstarten? Kun je niet de lijn/ zin die zorgt dat sdb gemount worden eruit halen of een # ervoor zetten. Je weet dat klooien met fstab risico's met zich mee kunnen brengen. Maak sowieso een goede en bereikbare backup van de fstab.

edit: misschien moet je daarna je grub ook updaten?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
[harde schijf] opstartprobleem
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/02, 16:36:45 »
Verwijder de regel in /etc/fstab die naar die harde schijf verwijst, dan heb je er geen last meer van.
Hierna moet je wel op zoek gaan naar het probleem. Download de tooltjes van de fabrikant van je schijf om die eens te testen.

[harde schijf] opstartprobleem
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/02, 16:40:23 »
Ok, bedankt.
Ik heb de schijf ontkoppeld en dat gaf de oplossing. Goddank heb ik vanaf gisteren alles overgeplaatst naar mijn vaste systeemschijf en ben ik vanaf daar gaan werken.

Ik zal de schijf opnieuw aankoppelen en zien of we die nog kunnen fixen om mss te gebruiken als een spiegelschijf.