Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost met workaround] CPU-fan draait niet?!  (gelezen 20019 keer)

[Opgelost met workaround] CPU-fan draait niet?!
« Gepost op: 2011/11/17, 11:29:22 »
Ik hoor al een aantal dagen geblaas uit mijn PC komen (desktop, dus niet laptop) en ging ik net toch maar eens kijken mijn CPU-fan staat stil. Vreemd genoeg is er geen overheating en zelfs gamen met hoge graphics gaat prima. Tóch vertrouw ik het niet.
Klopt dit wel en zo nee, wat kan ik precies nakijken om hem wel terug te laten draaien?
« Laatst bewerkt op: 2011/12/26, 20:40:45 door Vistaus »

Re: CPU-fan draait niet?!
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/17, 11:37:06 »
De fan zit toch niet vast vanwege te veel stof?
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline RikRik

  • Lid
Re: CPU-fan draait niet?!
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/17, 11:44:02 »
Speedfan een progje voor Windows is ideaal om je fan te testen. Misschien heb je een dualboot

Re: CPU-fan draait niet?!
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/17, 11:50:34 »
Goed is het niet, heb je al in de BIOS gekeken wat de temperatuur van je CPU is?
En wat geeft sensors in *ubuntu over de temperatuur?
Heeft je GPU een fan? Het kan zijn dat het koelblok van de CPU en de fan van je GPU, kast? en voeding de hele kast genoeg koelen, zodat je CPU niet overhit raakt.
Verder haal het stekertje los en plug deze op een ander voedingspunt van je moederbord.
Draait deze nog niet, dan is bijna zeker dat je beter een nieuwe kan kopen. Zo duur zijn ze niet.
 
Edit: en weer te laat
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: CPU-fan draait niet?!
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/17, 12:08:23 »
@asilnevs: Lijkt me niet, want ik maak hem wel zo nu en dan schoon. Enfin, ik zal  even kijken :)
@RikRik: Nope, heb geen Windows.
@Gijsbert: Ik weet niet of mijn GPU een fan heeft. Het is wel een losse videokaart, dus niet on-board zegmaar. Ik zal kijken wat sensors over de temperatuur zegt :)

Re: CPU-fan draait niet?!
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/17, 12:28:10 »
Oké, sensors zegt dat ie de juiste kernel-module niet kan vinden.
Heb mijn PC even opengemaakt en inderdaad, er zijn nog 2 kleine fans nabij het moederbord. 1 zal dan inderdaad van de GPU zijn, die ander weet ik niet. Maar mijn CPU-fan staat echt stil en zelfs met dat beetje stof weghalen staat ie nog stil.
Ik heb nog wel garantie op deze PC, dus ik kan hem evt. opsturen voor reparatie.

Re: CPU-fan draait niet?!
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/17, 12:44:24 »
Het stekkertje zit er goed op. De fan is aardig schoon, maar ik kan hem niet openen want dan vervalt mijn garantie door het verwijderenvan de garantiesticker.

Re: CPU-fan draait niet?!
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/17, 14:42:18 »
Ja, dat is wel waar tot op zekere hoogte. Maar wat nu als blijkt dat de fan echt kapot is? Dan heb ik geen garantie meer om hem te repareren.

Offline ThomasN

  • Lid
Re: CPU-fan draait niet?!
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/17, 15:16:21 »
Ja, dat is wel waar tot op zekere hoogte. Maar wat nu als blijkt dat de fan echt kapot is? Dan heb ik geen garantie meer om hem te repareren.

In principe zijn dat soort garantiestickers in Nederland niet rechtsgeldig en heb je dus, ook na het verbreken, gewoon recht op een goed werkend product. Dat recht halen kan natuurlijk een ander verhaal zijn, een rechtszaak kost je meestal meer tijd dan de reparatie je waard is, maar als de winkel waar je de computer gekocht hebt is aangesloten bij een overkoepelende organisatie dan maak je via hun klachtenprocedure ook een goede kans.

Als je zelf niets aan je systeem veranderd hebt en alleen de fan er ineens mee opgehouden is, dan lijkt me een kapotte fan het meest waarschijnlijk. Je kan kijken of je met behulp van psensor (te vinden in het Softwarecentrum) meer informatie krijgt, maar als je fan inderdaad stuk is dan is het wel belangrijk hem snel te vervangen. Ik zou dan óf je systeem meteen onder garantie laten repareren, óf hem zelf vervangen. Een vervangende cpu-fan is niet duur.

Offline RikRik

  • Lid
Re: CPU-fan draait niet?!
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/17, 15:18:42 »
Een CPU fan control voor Ubuntu, rpm is afgebeeld

http://tuxtweaks.com/2008/08/how-to-control-fan-speeds-in-ubuntu/#more-76

Re: CPU-fan draait niet?!
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/17, 17:14:14 »
@ThomasN: Hoezo is dat niet rechtsgeldig in NL? Dat is voor het eerst dat ik dat hoor.
Overigens heb ik deze PC bij de Media Markt gekocht.

@Rik: Maar daarmee kan ik hem toch niet laten draaien ???

Offline ThomasN

  • Lid
Re: CPU-fan draait niet?!
« Reactie #11 Gepost op: 2011/11/17, 18:16:50 »
@ThomasN: Hoezo is dat niet rechtsgeldig in NL? Dat is voor het eerst dat ik dat hoor.
Overigens heb ik deze PC bij de Media Markt gekocht.

Volgens de wet heb je recht op een deugdelijk product. Voor een computer betekent dit ongeveer dat hij de eerste twee tot drie jaar geen onverwachte mankementen mag vertonen. De verkopende partij mag dit recht niet beperken met dit soort stickers.

Offline RikRik

  • Lid
Re: CPU-fan draait niet?!
« Reactie #12 Gepost op: 2011/11/17, 18:20:12 »
Citaat
@Rik: Maar daarmee kan ik hem toch niet laten draaien
Nee, maar je kan wel controleren of je CPU temp niet te hoog oploopt en of de ventilator daarop reageert.

Offline jan11000

  • Lid
Re: CPU-fan draait niet?!
« Reactie #13 Gepost op: 2011/11/17, 18:56:21 »
Kontroleer de instellingen van je fans in je bios.
Ook van je cpu, daar kun je je maximale temperatuur instellen, dus waar de pc gaat uitvallen.

Re: CPU-fan draait niet?!
« Reactie #14 Gepost op: 2011/11/17, 18:58:14 »
Nou, zolang ik Nexuiz kan spelen op de hoogste graphics lijkt me de temperatuur het probleem niet ;)

@jan: Ik zal inderdaad eens in het BIOS kijken.

@ThomasN: Kun je me die garantie dan echt geven dat ze niet later in de winkel/fabriek gaan zeggen van dat ik hem niet mocht openen en alsnog kan dokken?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: CPU-fan draait niet?!
« Reactie #15 Gepost op: 2011/11/17, 19:08:58 »
Verwijder de stikker helemaal, ook alle restanten, dan kan je altijd zeggen:"welke stikker ?"
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: CPU-fan draait niet?!
« Reactie #16 Gepost op: 2011/11/17, 19:11:31 »
Vistaus,

Xsensors is een leuk tooltje hiervoor, als lm-sensors ze ziet.
Anders even in een terminal:
sudo sensors-detect
Op elke vraag met een <Enter> antwoorden.

Als je om de GPU gaat en je heb er een nVidia-kaart er in.
Met sommige kaarten laat nvidia-setting -> Terminal Settings, hoe snel je fan draai in procenten.

BV mijn 8800 GTS heeft dat, draait meestal op 100%. Maar soms is die stiller, en ga je kijken dan draai die op 60%.
Mijn 7300 GS helaas niet.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline ThomasN

  • Lid
Re: CPU-fan draait niet?!
« Reactie #17 Gepost op: 2011/11/17, 19:33:12 »
@ThomasN: Kun je me die garantie dan echt geven dat ze niet later in de winkel/fabriek gaan zeggen van dat ik hem niet mocht openen en alsnog kan dokken?

Het zou kunnen dat ze dat wel zeggen, alleen zou de winkel dan niet volgens de wet handelen. Helaas heb je daar niet altijd veel aan, want voor een kleine reparatie is een rechtszaak wel erg veel moeite en ben je meestal dus toch afhankelijk van de welwillendheid van de verkoper. Als het, na een lange weg, uiteindelijk tot een rechtszaak zou komen zou je wel een goede kans hebben die te winnen.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/17, 19:36:14 door ThomasN »

Re: CPU-fan draait niet?!
« Reactie #18 Gepost op: 2011/11/17, 20:33:43 »
Nou, zolang ik Nexuiz kan spelen op de hoogste graphics lijkt me de temperatuur het probleem niet ;)

@jan: Ik zal inderdaad eens in het BIOS kijken.

@ThomasN: Kun je me die garantie dan echt geven dat ze niet later in de winkel/fabriek gaan zeggen van dat ik hem niet mocht openen en alsnog kan dokken?
Heb je ook al het stekertje op een ander voedingspunt aangesloten, zoals eerder vermeld of met een verloopje direct op de trafo? Als de fan dan nog niet werkt, gewoon een nieuwe kopen, kosten niet veel.
Wel eens iets ter reparatie aangeboden bij Media Markt ??? Ik zie wel eens de zieltjes staan bij de reparatie afdeling. Nou dan weet ik genoeg. :rolleyes:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: CPU-fan draait niet?!
« Reactie #19 Gepost op: 2011/11/18, 13:48:01 »
De kast wel idd, maar het stikkertje zit op de Fan.

Re: CPU-fan draait niet?!
« Reactie #20 Gepost op: 2011/11/18, 19:09:46 »
Dat wordt dan inderdaad vervangen. Volgens mij is er nu sowieso iets kapot, want mijn computer start nu niet eens meer op en ik hoor constant 'blaas-stil-blaas-stil' uit de fans komen ???

Re: CPU-fan draait niet?!
« Reactie #21 Gepost op: 2011/11/18, 19:31:26 »
Begint steeds meer op een voeding probleem te lijken, nu wordt het toch tijd om van de garantie gebruik te maken. Wel een zo kort mogelijke reparatie tijd afdwingen, met een tijdelijk andere PC. En nog beter, omruilen. Hang maar een flink zielig verhaal op.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: CPU-fan draait niet?!
« Reactie #22 Gepost op: 2011/11/18, 19:38:39 »
@femke: Ja goh, dat weet ik ook wel. Maar ik kan nu niet even naar de MM toe. Ik deelde dit alleen mee op het forum zodat jullie de voortgang weten.

@Gijs: Ik ga inderdaad z.s.m. Daarheen en een zielig verhaal ophangen. Het zou inderdaad wel de voeding kunnen zijn, hoewel de CPU-fan toch echt niet draait.

Re: CPU-fan draait niet?!
« Reactie #23 Gepost op: 2011/11/18, 19:55:25 »
Ik heb hem nog eens opengemaakt en dan opgestart en ik zie nu dat het punt waar het misgaat, gaat er rechtsonderin de PC een rood lampje branden ??? Duidt dat nog ergens op? Want misschien geeft dat iets aan wat ik zelf zou kunnen repateren.

Offline ThomasN

  • Lid
Re: CPU-fan draait niet?!
« Reactie #24 Gepost op: 2011/11/18, 19:57:24 »
Ik heb hem nog eens opengemaakt en dan opgestart en ik zie nu dat het punt waar het misgaat, gaat er rechtsonderin de PC een rood lampje branden ??? Duidt dat nog ergens op? Want misschien geeft dat iets aan wat ik zelf zou kunnen repateren.

Waar zit dat lampje? Op je moederbord?