Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: uefi en *ubuntu... (opgelost)  (gelezen 1037 keer)

Offline barth

  • Lid
uefi en *ubuntu... (opgelost)
« Gepost op: 2014/12/29, 23:03:32 »
Heb hier een Acer V11 112p en al van alles geprobeerd om hierop ubuntu naast win 8.1 te instaleren...
bios op legazy geen probleem met opstarten en instaleren, maar met geen mogelijkheid opstarten via Uefi (safeboot=off).
Met wat gepriegel in de securitysetting lijkt een usb(livedisk) wel op te starten maar hangt op met een busybox met initramfs...

Wie kan me verder helpen...
« Laatst bewerkt op: 2014/12/31, 12:58:55 door barth »

Re: uefi en *ubuntu...
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/29, 23:31:56 »
Heb je wel de 64-bits-versie van Ubuntu gedownload? De 32-bits-versie werkt namelijk niet als de boot niet op legacy staat. En welke versie van Ubuntu? 14.04 is de aangeraden versie voor UEFI.

Offline barth

  • Lid
Re: uefi en *ubuntu...
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/29, 23:40:26 »
Heb meerdere distro's geprobeert (64 bits), hangen allemaal op met de busybox en initramfs..

Offline DeBaas

  • Lid
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline barth

  • Lid
Re: uefi en *ubuntu...
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/30, 01:03:51 »
Wat ik ook probeer, geen opstart met secure-boot. Bedankt DeBaas, maar ook via die weg geen oplossing...

Re: uefi en *ubuntu...
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/30, 01:31:19 »
Dan kun je tóch maar beter kiezen om Secure Boot uit te schakelen. Heb ik ook gedaan en Linux draait perfect :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: uefi en *ubuntu...
« Reactie #6 Gepost op: 2014/12/30, 10:12:14 »
Juist. Secure Boot is overigens sowieso een overbodige complicatie. Het voegt niks wezenlijks toe aan de veiligheid.

Offline Bloom

  • Lid
Re: uefi en *ubuntu...
« Reactie #7 Gepost op: 2014/12/30, 12:00:07 »
UEFI had volgens mij maar één doel en dat is ook bereikt. Het moest gewone mensen zo moeilijk mogelijk of zelfs onmogelijk gemaakt worden om nog iets anders dan Windows op een pc te proberen. Malware houdt dit systeem immers echt niet tegen!

Ja, ik weet dat UEFI door Intel ontworpen is en niet door Microsoft. Maar Microsoft heeft er wel een hele dikke vinger voor in de pap gehad.
En als je ziet wat het netto resultaat is van heel dat UEFI gedoe, kun je toch alleen maar tot de conclusie komen die ikzelf ook trek?

Ik zit trouwens zelf met een Medion MD8349 (E4000 E) desktop van een vriend. Die wilde er Linux op en heeft dat zelf geprobeerd. Gevolg: hele systeem boot niet meer, zelfs geen BIOS te zien. Je komt meteen in een scherm terecht dat zegt dat hij geen Windows OS kan vinden.
Bij mijn buren heb ik nog iemand anders gevonden met dezelfde desktop en ik mocht eens kijken hoe daar het bootproces werkte. Daar kon wel een soort van BIOS setup geopend worden en dan zie je dat Medion zich niet houdt aan de regels die in het UEFI-standaarddocument gesteld werden. Daarin staat namelijk dat UEFI geen verplichting mag zijn en volledig uitschakelbaar moet zijn zodat je een 'legacy BIOS'-bootproces krijgt. In feite kan UEFI niet uitgeschakeld worden vermits dat het oude BIOS-systeem volledig vervangt, maar de secure boot eisen moeten wel uitgeschakeld kunnen worden. Bij zowat alle UEFI's die ik tot dusver zag was er een optie Secure Boot die je kon disabled zetten en een andere optie CSM (Compatibility Support Mode) die je kon enabled zetten. En dan gedroeg het systeem zich als een gewone BIOS en kon je alles installeren en draaien wat je maar wil. Overigens is dat al moeilijk genoeg om het onmogelijk te maken voor de meeste gewone mensen.
Maar die Medion desktop gaat 'above and beyond' en biedt géén CSM. Secure Boot uitschakelen kan wel, maar helpt niet. Ik krijg met geen mogelijkheid eender welke Linux aan het draaien op zo'n desktop. Door secure boot uit te schakelen kan wel een live USB gestart worden, maar als je die probeert op de harde schijf te installeren krijg je een foutmelding bij het booten dat hij geen Windows OS kan vinden. Leuk he?

Re: uefi en *ubuntu...
« Reactie #8 Gepost op: 2014/12/30, 12:46:06 »
UEFI had volgens mij maar één doel en dat is ook bereikt. Het moest gewone mensen zo moeilijk mogelijk of zelfs onmogelijk gemaakt worden om nog iets anders dan Windows op een pc te proberen. Malware houdt dit systeem immers echt niet tegen!

UEFI is *niet* hetzelfde als Secure Boot. Met Secure Boot uitgeschakeld kan ik alles hier net zo booten als op een niet-UEFI-computer, dus geen enkel probleem. En mijn computer is nota bene van Microsoft zelf (Surface Pro 3). Medion is een ander verhaal, maar zo gaat het prima op de meeste UEFI-computers. Niet Secure Boot met UEFI verwarren dus; UEFI is de opvolger van het BIOS, Secure Boot is een feature van UEFI. Net zoals dat van USB booten een feature van het BIOS/UEFI is.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/30, 12:49:45 door Vistaus »

Offline barth

  • Lid
Re: uefi en *ubuntu...
« Reactie #9 Gepost op: 2014/12/30, 20:14:09 »
Bemoedigend hoor!
Ben gewoon verder aan het proberen...F2, secureboot aan, via securitysettings op zoek naar de grubx64.efi op de stick, secureboot weer uit, F10, F12 en grubx kiezen in opstart menu...nog steeds nogo, (busybox/initramfs).
Denk, probeer het nu eens met met een USB3 stick...iso erop, efi bestandje selecteren en F10/F12, Ubuntu proberen et voila: Ubuntu start op :evil:
Ben inmiddels aan het instaleren...hou jullie op de hoogte ;)

(edit)
« Laatst bewerkt op: 2014/12/30, 20:16:20 door barth »

Offline barth

  • Lid
Re: uefi en *ubuntu...
« Reactie #10 Gepost op: 2014/12/30, 20:53:46 »
En update...natuurlijk geen opstart, dus f2, secureboot aan en bij security instellingen naar shimx64 navigeren...secureboot uit, F10/F12 en (eureka) de keuze om shimx te selecteren...Ubuntu werkt met uefi !!

Heb niet eens de geprepte BOOT-repair (usb3) stick nodig gehad (meteen de opstart in de efi partition gezet...)

Resúme: het smdhc kaartje die ik (tot voorheen) inzette voor de installatie van Linux(en) kreeg het niet voor elkaar....met de usb3 stick ging het zonder hussels (mss iets met de leessnelheid?)

Maar goed; ik ben een happy-camper (met een dualboot win 8.1 en Ubuntu 14.04) touch laptop  =D