Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (initramf s) foutmelding bij laden van kernel 2.6.24-19  (gelezen 1518 keer)

Pirquin

  • Gast
(initramf s) foutmelding bij laden van kernel 2.6.24-19
« Gepost op: 2008/07/29, 23:53:10 »
Ik installeerde net voor het eerst ubuntu linux
8.04, Dualboot met MacOSX op een macbook pro.
De installatie ging zeer vlot en configuratie leek te vlotten.
Toen m'n baterij plat was ging het mis.

Het systeem ging in suspend mode.
Toen ik op netstroom overschakelde sprong hij niet meteen aan.
Ik rebootte door botweg op start te drukken.
Misschien was ik te ongeduldig.
Toen begonnen de problemen.

Bij het opstarten kreeg ik de foutmelding "initramf  s)"
Ik probeerde in recoverymode te booten, maar ook hier loopt de computer op dezelfde melding vast.
ik krijg hier echter wel wat meer info:

missing modules (cat/proc/modules; ls /dev)
ALERT! /dev/disk/by-uuid/c87dcc93-ac2b-4292-bedb-48a789a28943 does not exist. Dropping to a shell!
(initramf s)_

Als ik echter opstart met de 2.6.24-16 kernel die GRUB mij aanbiedt tijdens de bootprocedure gaat alles vanzelf. Enkel blijken de drivers (zoals internet en geluid) niet te laden.

Ik wéét dat installeren zonder netstroom dom is.
Iemand een oplossing?

(initramf s) foutmelding bij laden van kernel 2.6.24-19
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/30, 10:37:22 »
Had je een verwisselbaar medium in je notebook zitten, zoals een USB-stick of een camera?

Pirquin

  • Gast
(initramf s) foutmelding bij laden van kernel 2.6.24-19
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/30, 10:51:24 »
Aan m'n laptop hingen een muis, een externe hd die ik eraan hing tijdens de sessie waarbij het fout ging (dus dat kan zijn wat je bedoelt) en een een printer.

Ik test straks of het daaraan lag.

Alvast bedankt!

edit: even heropgestart met enkel usb-muis en netwerk ingepugged. Het probleem blijft hetzelfde.

(initramf s) foutmelding bij laden van kernel 2.6.24-19
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/30, 11:27:56 »
Hmm... kan je even de GUID en MBR-partitietabellen geven? (via de live-cd)
MBR:
sudo fdisk -l
GUID:
sudo parted list

Als het lukt, koppel dan even de linux-partitie aan via de live-cd (via de terminal):
sudo mount /dev/sda3 /mnt
of:
sudo mount /dev/sda4 /mnt
afhankelijk welke je swap is en welke je Linux-partitie.
Geef dan even het bestand /etc/fstab op de zojuist aangekoppelde partitie (dat wordt dus /mnt/etc/fstab)

Indien het aankoppelen niet lukt, probeer dan eens:
sudo fsck /dev/sda3
of:
sudo fsck /dev/sda4

weer afhankelijk van welke de Linux-root is.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Pirquin

  • Gast
(initramf s) foutmelding bij laden van kernel 2.6.24-19
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/30, 11:49:16 »
Bedankt voor jullie snelle respons!

Ik probeer dit vanavond te doen (ik ben aan't werk vandaag) en laat jullie het resultaat weten!

Pirquin

  • Gast
(initramf s) foutmelding bij laden van kernel 2.6.24-19
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/30, 20:08:22 »
Ik las jullie uitleg nog is opnieuw, en als groentje leek me dat allemaal chinees.
Ik heb m'n installatie gewoon over gedaan.
met stekker in.
Alles werkt perfect nu!

Toch bedankt!

Willem

(initramf s) foutmelding bij laden van kernel 2.6.24-19
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/30, 23:45:58 »
Citaat van: Pirquin
Ik las jullie uitleg nog is opnieuw, en als groentje leek me dat allemaal chinees.
Ik heb m'n installatie gewoon over gedaan.
met stekker in.
Alles werkt perfect nu!

Toch bedankt!

Willem
Ook een optie, maar als je dat al chinees vindt, wacht dan maar tot dat je je netwerkkaartje of je grafische kaart aan de praat moet krijgen :P

*kuch*ウブントゥ*kuch* :P
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
(initramf s) foutmelding bij laden van kernel 2.6.24-19
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/30, 23:57:53 »
Citaat van: SeySayux
Ook een optie, maar als je dat al chinees vindt, wacht dan maar tot dat je je netwerkkaartje of je grafische kaart aan de praat moet krijgen :P

*kuch*ウブントゥ*kuch* :P
Bij driekwart van de computers ter wereld, is dat geen enkel probleem. Of het werkt uit-de-doos, of het werkt via Systeem - Beheer - Hardware drivers. Makkelijker kan het bijna niet.

Je bent de laatste tijd steeds bezig om de probleemgevallen te bestempelen alsof die de regel zouden zijn. Dat zijn ze niet: het betreft hooguit 25 % (waarschijnlijk nog aanzienlijk minder). Dat weet je zelf trouwens ook wel. Hou daar dus eens mee op, alsjeblieft.

(initramf s) foutmelding bij laden van kernel 2.6.24-19
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/31, 00:03:24 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: SeySayux
Ook een optie, maar als je dat al chinees vindt, wacht dan maar tot dat je je netwerkkaartje of je grafische kaart aan de praat moet krijgen :P

*kuch*ウブントゥ*kuch* :P
Bij driekwart van de computers ter wereld, is dat geen enkel probleem. Of het werkt uit-de-doos, of het werkt via Systeem - Beheer - Hardware drivers. Makkelijker kan het bijna niet.

Je bent de laatste tijd steeds bezig om de probleemgevallen te bestempelen alsof die de regel zouden zijn. Dat zijn ze niet: het betreft hooguit 25 % (waarschijnlijk nog aanzienlijk minder). Dat weet je zelf trouwens ook wel. Hou daar dus eens mee op, alsjeblieft.
@pjotr: hij gebruikt een Mac. ;) Nog wel ongeveer hetzelfde model als de mijne (alleen de pro versie dan). En het is gekend dat die nogal wat hardwareproblemen hebben ;).

Begrijp me niet verkeerd, maar je moet toegeven dat er vroeger, en nu eigenlijk nog steeds, veel problemen zijn qua hardwareherkenning. Kijk anders maar eens in het forumonderdeel Hardware, dat staat nog altijd niet bepaald leeg, of wel?

Zoals ik al eerder zei, ik moet toegeven dat het sinds 8.04 een hééél stuk beter is geworden... Alles draait hier heel smooth en out-of-the-box...

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
(initramf s) foutmelding bij laden van kernel 2.6.24-19
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/31, 00:06:07 »
Citaat van: SeySayux
Citaat van: pjotr123
Citaat van: SeySayux
Ook een optie, maar als je dat al chinees vindt, wacht dan maar tot dat je je netwerkkaartje of je grafische kaart aan de praat moet krijgen :P

*kuch*ウブントゥ*kuch* :P
Bij driekwart van de computers ter wereld, is dat geen enkel probleem. Of het werkt uit-de-doos, of het werkt via Systeem - Beheer - Hardware drivers. Makkelijker kan het bijna niet.

Je bent de laatste tijd steeds bezig om de probleemgevallen te bestempelen alsof die de regel zouden zijn. Dat zijn ze niet: het betreft hooguit 25 % (waarschijnlijk nog aanzienlijk minder). Dat weet je zelf trouwens ook wel. Hou daar dus eens mee op, alsjeblieft.
@pjotr: hij gebruikt een Mac. ;) Nog wel ongeveer hetzelfde model als de mijne (alleen de pro versie dan). En het is gekend dat die nogal wat hardwareproblemen hebben ;).

Begrijp me niet verkeerd, maar je moet toegeven dat er vroeger, en nu eigenlijk nog steeds, veel problemen zijn qua hardwareherkenning. Kijk anders maar eens in het forumonderdeel Hardware, dat staat nog altijd niet bepaald leeg, of wel?

Zoals ik al eerder zei, ik moet toegeven dat het sinds 8.04 een hééél stuk beter is geworden... Alles draait hier heel smooth en out-of-the-box...

- SeySayux
Dat is waar. En 25 % is nog steeds een hoog percentage, natuurlijk. Enfin, dan zijn we het toch meer eens dan ik dacht.  :-)