Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Stompzinnige patenten  (gelezen 3251 keer)

Offline ruujan

  • Lid
Stompzinnige patenten
« Gepost op: 2010/12/23, 17:52:39 »
In het algemeen kan ik me best in het idee achter patenten vinden. Als iemand een idee heeft en dat uitwerkt en daar een boel energie insteekt, dan is niet de bedoeling dat een ander dat zomaar overneemt zonder dat de eerste daar een vergoeding voor ontvangt. Maar ik heb het idee dat het wel steeds gekker wordt:
http://www.nu.nl/internet/2409001/bedrijf-start-rechtszaken-recht-dubbelklikken.html


Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Stompzinnige patenten
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/23, 18:07:11 »
In KDE kan je alles op single click zetten (handig!).
Ik ben benieuwd of ik nu ook aangeklaagd ga worden, omdat dit mooie bedrijf daardoor inkomsten kan gaan mislopen  :evil:
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Stompzinnige patenten
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/23, 18:10:52 »
Het patentsysteem is behoorlijk ziek geworden....  :(

Wat wetgevers vaak vergeten: de hoofdregel is, dat menselijke kennis toebehoort aan de wereld. Want vrije kennis bevordert de wetenschap het meest.

Maar onbeperkte vrijheid zou de ontwikkeling juist remmen, want dan zou het niet meer lonen om duur onderzoek te doen. Daarom is er een uitzondering gemaakt op de hoofdregel: het patent.

Deze inbreuk op de hoofdregel dient echter zo beperkt mogelijk te zijn. Want anders schaadt het de hoofdregel teveel. Vandaar een beperking in aard en vooral in tijd: patenten zijn niet eeuwigdurend. Sterker nog: ze moeten zo kort mogelijk duren.

En ze moeten zinnig zijn qua aard. Dit is een mooi voorbeeld van een volstrekt onzinnig patent.  :(
« Laatst bewerkt op: 2010/12/23, 18:15:17 door Pjotr »

Re: Stompzinnige patenten
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/23, 20:44:10 »
Dit is je reinste onzin.

Re: Stompzinnige patenten
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/23, 20:59:34 »
Ik heb net een patent op het klikken op het scrollwieltje. mag ik even vangen ???
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Stompzinnige patenten
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/23, 21:04:02 »
Ik heb net een patent op het klikken op het scrollwieltje. mag ik even vangen ???

Vergeet het patent op de KWEES niet ;)

Re: Stompzinnige patenten
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/23, 21:12:03 »
Die is vorige eeuw al neergelegd. 8)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Brumm3l

  • Lid
Re: Stompzinnige patenten
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/23, 21:30:45 »
En inmiddels verlopen, spijtig genoeg ;)

Patenten opzich is niet zoveel mis mee, waar het echter vaak mis gaat is software patenten. Die zorgen voor een hoop frustraties en zorgen voor minder innovatie.

Re: Stompzinnige patenten
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/23, 21:47:21 »
Juist Brumm3l, dat remt de innovatie. En die is zo broodnodig, zeker in de open source wereld.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Stompzinnige patenten
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/24, 09:00:56 »
Ik dacht dat er ook een patent was met single click bestellen online!

Offline JvH

  • Lid
Re: Stompzinnige patenten
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/24, 10:05:58 »
Ik ga maar eens een patentje aanvragen op het bewegen van de muis. Ka-ching!
Moet je eens opletten hoe snel ieder dan aan de command line gaat  :evil:

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Stompzinnige patenten
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/24, 10:10:09 »
Eigenlijk is dit een vorm van copyright op de volgorde waarin de enen en nullen staan.
Wel vreemd eigenlijk :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline siegi

  • Lid
Re: Stompzinnige patenten
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/24, 10:16:59 »
Citaat van: pjotr
Het patentsysteem is behoorlijk ziek geworden....  Sad
A remix manifesto is wel een interessante film over de zin en onzin van patenten, intelectueel eigendom, copyright.
De film gaat vooral over muziek, maar komt ook op domeinen als geneeskunde.
http://films.nfb.ca/rip-a-remix-manifesto/

Re: Stompzinnige patenten
« Reactie #13 Gepost op: 2010/12/24, 12:03:02 »
Dat mensen niet meer innovatief zouden zijn zonder patenten geloof ik niet. Het zit gewoon in de aard van het beestje om kennis te verwerven en nieuwe dingen te verzinnen.

Wel onderken ik het argument dat voor sommige innovatie, ontwikkeling van nieuwe technieken e.d. grote investeringen nodig zijn, en dat patenten bijdragen aan dergelijke kostbare innovatie omdat daarmee investeringen kunnen worden terugverdient. Nu, zorg er dan voor dat het patentsysteem zo wordt ingericht dat deze investeringen kunnen worden terugverdient, en zodra dat is gebeurd het patent vervalt. Zo voorkom je dat de meest onzinnige dingen worden gepatenteerd (investering is moeilijk aantoonbaar), en zorg je ervoor dat patenten slechts worden gebruikt om investeringen terug te verdienen, en niet als onuitputbare melkkoe voor aandeelhouders die geen hersenspinsel bijdragen aan innovatie (je kan slechts melken zolang de kosten nog niet gedekt zijn).

Je zou bijvoorbeeld een systeem kunnen opzetten waarbij bij een patentaanvraag van de aanvrager gevraagd wordt om de investering die gedaan is om tot de innovatie te komen te onderbouwen. Vervolgens zal moeten worden bijgehouden wat andere partijen allemaal betalen om dit patent te mogen gebruiken. Zodra de andere partijen meer hebben betaald dan de ontwikkeling van de gepatenteerde techniek heeft gekost, vervalt het patent. Het voordeel dat de innovator op deze manier heeft t.o.v. de andere partijen is dat de concurrenten de ontwikkelingskosten betalen voor de kennis die de innovator zelf gebruikt. Dat levert natuurlijk bij kostbare innovatie een flink concurrentievoordeel op voor de innovator, wat natuurlijk terecht is.

Op deze manier wordt een patentaanvraag op dubbelklikken vermoed ik erg lastig, terwijl een patentaanvraag op kostbare medicijnontwikkeling vrij eenvoudig te onderbouwen is aangezien bedrijven toch al netjes een boekhouding hebben waarin alle kosten worden netjes worden bijgehouden.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/24, 13:19:00 door Thomas de Graaff »

Re: Stompzinnige patenten
« Reactie #14 Gepost op: 2010/12/24, 12:10:13 »
Citaat
Naar eigen zeggen heeft het bedrijf ook de rechten op het dubbelklikken en zelfs op het gebruik van de rechtermuisknop als het gaat om het opvragen van extra informatie. De aanvraag werd in 2002 ingediend en in 2007 goedgekeurd.

was microsoft niet eerder met de dubbelklik en rechtermuisknop?
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Offline siegi

  • Lid
Re: Stompzinnige patenten
« Reactie #15 Gepost op: 2010/12/24, 15:54:42 »
Zoals apple nu een patent heeft aangevraagd om een de antenne achter logo te steken.
http://tweakers.net/nieuws/71572/apple-wil-antennes-achter-logo-iphone-en-macbook-plaatsen.html

Voor mij is dit gewoon een design beslissing en geen innovatie.

Re: Stompzinnige patenten
« Reactie #16 Gepost op: 2013/02/07, 15:47:35 »
Dat mensen niet meer innovatief zouden zijn zonder patenten geloof ik niet. Het zit gewoon in de aard van het beestje om kennis te verwerven en nieuwe dingen te verzinnen.
En ik ben niet de enige:
http://webwereld.nl/nieuws/113324/economen--schaf-patentsysteem-helemaal-af.html

:D