Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] muziek collectie doorzoeken op grootte  (gelezen 1979 keer)

van_zwier

  • Gast
[Opgelost] muziek collectie doorzoeken op grootte
« Gepost op: 2008/12/25, 23:13:48 »
Vraagje, ik heb zo langzamerhand een redelijke collectie muziek samengesteld via the last ripper.
Bij het beëindigen van het programma, is het laatste nummer altijd incompleet.

Dat zijn er nu al meerder nummers die ik er graag eruit wil filteren.
Heb dus heel veel mappen met daarin hier en daar een bestand dat ik wil verwijderen, hoe kan ik dat nu met een zoek opdracht voor elkaar krijgen?

Alvast bedankt voor de reacties

van_zwier
« Laatst bewerkt op: 2008/12/28, 09:42:55 door van_zwier »

Offline jan11000

  • Lid
Re: muziek collectie doorzoeken op grootte
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/25, 23:19:31 »
Krusader installeren, dit is een verkenner programma, daar zit een uitgebreide zoek programma in.

van_zwier

  • Gast
Re: muziek collectie doorzoeken op grootte
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/26, 00:09:20 »
oke dank je, kom ik al verder mee.
Al zal ik wat meer tijd nodig hebben hier het potentieel van eruit te krijgen.

Maar een paar pogingen verder heb ik al gedeelte kunnen vinden.

Groet

van_zwier

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: muziek collectie doorzoeken op grootte
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/26, 00:39:41 »
indien je op bestandsgrootte wil zoeken, kan je met find een heel eind komen, indien je werkelijk wil controleren hoe lang het bestand is, dan ga je ook find moeten gebruiken, maar dan moet je er nog een programmaatje tussengooien dat telkens de tracklengte controleert (dit gaat wel een stuk trager werken..)

een voorbeeldje met bestandsgrootte:

find . -type f -size -4M # zoek in de huidige map (en submappen) alle bestanden met een bestandsgrootte van minder dan 4MB

je kan het op die manier ook meteen verwijderen indien gewenst:

find . -type f -size -4M -exec rm -f {} \; # opletten! dit commando verwijdert alle files in de huidige map en diens submappen met bestandsgrootte < 4MB

edit: type f zorgt ervoor dat je enkel naar files kijkt, niet naar mappen
« Laatst bewerkt op: 2008/12/26, 00:41:50 door profoX »
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Floris

  • Lid
Re: muziek collectie doorzoeken op grootte
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/26, 11:39:07 »
Korte aanvulling:

find -name *.mp3 -type f -size -4M -delete
Bovenstaande code is praktisch gelijk aan wat profoX voorstelde, maar "-name *.mp3" zorgt er voor dat je alleen bestanden selecteert waarvan de naam van de vorm *.mp3 is, handig als je ook nog cover-art hebt bijvoorbeeld.
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

Re: muziek collectie doorzoeken op grootte
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/26, 13:23:16 »
Zie ook mp3check. Nummers waar het einde van mist of met andere rip- en encodeerfouten kun je er mee opsporen.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/26, 13:26:36 door AptlyNamed »

Re: muziek collectie doorzoeken op grootte
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/26, 15:41:13 »
Dolphin kan ook op bestandsgrootte sorteren.

van_zwier

  • Gast
Re: muziek collectie doorzoeken op grootte
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/26, 18:04:28 »
Heren dank voor de reacties

Ga dat de komende dagen eens uit proberen.

@floris
Dank voor de aanvulling, zeer bruikbaar!!


van_zwier

  • Gast
Re: muziek collectie doorzoeken op grootte
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/28, 10:00:11 »
na een beetje stoeien met de instellingen, werkte het prima.
Heb alles wat ik wilde verwijderen gevonden..

Kwam ook het programma mp3gain tegen, ook erg prettig als alle mp3'tjes ongeveer het zelfde volume niveau hebben.......

Offline jan11000

  • Lid
Re: muziek collectie doorzoeken op grootte
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/28, 11:04:58 »

Kwam ook het programma mp3gain tegen, ook erg prettig als alle mp3'tjes ongeveer het zelfde volume niveau hebben.......

Let op met zo een programma, bij te hoog zetten kun je de mp3's vervormen. Dus test eerst goed of dit werkt.(dit heb ik gehad met een andere programma )

Re: muziek collectie doorzoeken op grootte
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/28, 11:55:41 »

Kwam ook het programma mp3gain tegen, ook erg prettig als alle mp3'tjes ongeveer het zelfde volume niveau hebben.......

Let op met zo een programma, bij te hoog zetten kun je de mp3's vervormen. Dus test eerst goed of dit werkt.(dit heb ik gehad met een andere programma )

Ik zou dit zelf niet gebruiken. Bij sommige albums is het ene nummer bewust wat zachter of is er  verschil tussen harde en zachte stukken in nummers. Met zo'n tooltje ben ik bang dat je dat kwijt raakt vergelijkbaar met de 'loudness war'

Offline vanadium

  • Lid
Re: [Opgelost] muziek collectie doorzoeken op grootte
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/28, 13:21:07 »
Citaat
Ik zou dit zelf niet gebruiken.
Als je naar willekeurige nummers in je collectie luistert, dan is een sterke volumewijziging enorm storend. mp3gain is daarom zeer nuttig, maar je moet goed weten wat het inhoudt en hoe je het gebruikt.

Het is juist in het kader van de "loudness war" dat replaygain essentieel is. Anders wordt het onmogelijk om er een mix op na te houden van hedendaagse nummers en nummers uit de jaren 70 - 80.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/28, 18:13:30 door vanadium »

Re: [Opgelost] muziek collectie doorzoeken op grootte
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/29, 00:07:55 »
Ik dacht ten onrechte dat mp3gain de gain onomkeerbaar verhoogt maar dat blijkt niet zo te zijn. de 'replaygain' techniek die mp3gain gebruikt houdt in dat metadata met informatie over de geluidsniveaus aan het mp3 bestand wordt toegevoegd zodat je het nummer eventueel ook nog in de originele geluidssterkte kunt beluisteren.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/29, 00:42:12 door AptlyNamed »

Offline vanadium

  • Lid
Re: [Opgelost] muziek collectie doorzoeken op grootte
« Reactie #13 Gepost op: 2008/12/29, 13:08:13 »
mp3gain past de volumecorrectie toe zonder enig kwaliteitsverlies, en kan in principe ongedaan gemaakt worden. In principe, want om de correctie ongedaan te maken, moet je weten hoe groot de correctie was. mp3gain schrijft hiertoe een tag in je mp3. Aan de hand van die tag kan je later het oorspronkelijke volume herstellen. Er is enkel een probleem als om één of andere reden de tag verloren gaat.

Als je mp3gain toepast, dan kan dat met individuele correctie per track, of met één correctie voor alle tracks in een directory (album mode). Voor een album is dat laatste vereist. Van zodra je een album hebt, moet je album-mode toepassen. Een nummertje dat binnen het album minder luid is, zal dan ook in een compilatie stiller zijn, maar op zich is dat niet fout.

Er is een andere manier van volumecorrectie, die de audiodata helemaal niet aanpast. Dat is de methode van replaygain. Hier worden enkel replaygain tags gebruikt die aangeven hoe het volume van het nummer moet aangepast worden. Voordelen van de methode: bruikbaar voor elk denkbaar muziekformaat (mp3, ogg, flac, ...); flexibeler: je kiest zelf op elk moment hoe de volumecorrectie moet gebeuren (albummode, trackmode, zorgen dat er geen clipping optreedt ...). Nadelen van de methode: je afspeelsoftware moet dit ondersteunen. Die moet immers de tags lezen en dan om basis van de tags en jou voorkeuren de correctie tijdens het afspelen doorvoeren.

van_zwier

  • Gast
Re: [Opgelost] muziek collectie doorzoeken op grootte
« Reactie #14 Gepost op: 2008/12/29, 18:35:59 »
m.a.w. ik moet hoe dan ook alle mappen door?

Ik kan dus niet de map muziek pakken en alle onderliggende mappen in 1 beweging meenemen?