Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: interne schijf direct mounten + progamma direct start  (gelezen 608 keer)

interne schijf direct mounten + progamma direct start
« Gepost op: 2009/08/18, 17:37:16 »
hallo,

ik start niet 2 topics omdat de vraag bij elkaar hoord.
1 ik heb een 2e interne schijf 80 gb staat niks op maar die moet ik steeds handmatig opzoeken waar kan ik instellen dat die schijf direct gemount word en op het bureaublad staat ook na een reboot.
2. op de 80 gb staat mijn muziek die afgespeelt word in rythembox (hele dag door zonder de speler te tonen) hoe kan ik instellen dat als ik de pc aan zet dat die direct erbij opstart?

mvg
peter

ps als het tog 2 topic moeten zijn pas ik het wel aan als het moet.
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Re: interne schijf direct mounten + progamma direct start
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/18, 23:55:45 »
1) pysdm installeren via Synaptic, later kan je dit terug vinden onder Systeem>Beheer>Storage Device Manager hiermee kan je op een grafische manier mounten en umounten.
2) Systeem>Voorkeuren>Sessies>Toevoegen of eventueel onder Opties, alhowel dit wat grover is.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Babertje

  • Gast
Re: interne schijf direct mounten + progamma direct start
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/19, 08:10:25 »

Maak in je eigen persoonlijke map bijvoorbeeld een map aan "schijf2" de naam mag je zelf kiezen
maar verander het dan ook in het onderstaande voorbeeld.

Open een terminal venster, maar één ding moet je eerst weten...
de UUID is een unieke reeks en die moet je zelf even ophalen door ls -l /dev/disk/by-uuid te typen
voeg dit toe aan /etc/fstab, dit kun je bewerken met de opdracht "sudo gedit /etc/fstab" zonder haken


#  2e Drive sdb1 let op de uuid is als voorbeeld en is bij elk systeem weer anders!
UUID=44975885-994e-440d-934c-eac185f432f7   /home/pcschouten/schijf2   ext3      rw,users,noatime,exec         0   2


verander ook hier pcschouten in de je eigen gebruikers naam.
Voor de tweede vraag Gnome heeft een "Paneel Applet" dat heet "Schijfkoppelaar"