Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen SSD manager van Kingston  (gelezen 1470 keer)

Geen SSD manager van Kingston
« Gepost op: 2020/01/02, 09:55:59 »
de SSD manager van Kingston is alleen leverbaar voor windows. :|

na herinstallatie op compaq HP ben ik systeem aan het tunen.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geen SSD manager van Kingston
« Reactie #1 Gepost op: 2020/01/02, 10:32:44 »
Hoeft niet erg te zijn: doorgaans kun je in Linux je SSD ook prima instellen en bijstellen zonder dat soort gereedschap, dat bovendien vaak slecht wordt bijgehouden door de fabrikant.

Re: Geen SSD manager van Kingston
« Reactie #2 Gepost op: 2020/01/02, 12:04:05 »
Waar heb jij de SSD manager van Kingston voor nodig?

Met deze tooltjes kun je doorgaans het volgende:
- SMART uitlezen; kan ook in Linux.
- Secure Erase / Factory Performance Reset uitvoeren; kan ook in Linux (goed opletten: één foutje en SSD is onherstelbaar stuk...).
- Perfomance meten; kan ook in Linux.
- SSD Firmware updaten; kan doorgaans niet in Linux (maar zolang er geen update is heb je dit niet nodig...  ;) ).

Update:
- Trim inschakelen; kan ook in Linux.
Er zijn diverse methoden voor: zie de website van Pjotr. Dagelijks is bij normaal gebruik niet persé nodig, maar ieder zijn of haar eigen smaak.
Persoonlijk doe ik het ca 1x week handmatig met:
sudo fstrim -v /
« Laatst bewerkt op: 2020/01/02, 19:23:33 door VuurVosje »

Offline PKing

  • Lid
Re: Geen SSD manager van Kingston
« Reactie #3 Gepost op: 2020/01/02, 18:19:22 »
Gebruik al een tijdje kingston ssd's in mijn 3 computers, en de trim kun je gewoon op dayly zetten, kijk maar even op de onvolprezen website "10 dingen te doen" .

Mijn ervaring is dat je behalve de trim op daily zetten er weinig hoeft te gebeuren.
Met 1 computer wilde bij opstarten fcsk dingen aanpassen, dus heb ik dat uitgezet:-)

Firmware vervangen van een goedwerkend device vind ik verder wat onzinnig.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Geen SSD manager van Kingston
« Reactie #4 Gepost op: 2020/01/02, 20:42:12 »
Waar heb jij de SSD manager van Kingston voor nodig?

Met deze tooltjes kun je doorgaans het volgende:
- SMART uitlezen; kan ook in Linux.
- Secure Erase / Factory Performance Reset uitvoeren; kan ook in Linux (goed opletten: één foutje en SSD is onherstelbaar stuk...).
- Perfomance meten; kan ook in Linux.
- SSD Firmware updaten; kan doorgaans niet in Linux (maar zolang er geen update is heb je dit niet nodig...  ;) ).

Update:
- Trim inschakelen; kan ook in Linux.
Er zijn diverse methoden voor: zie de website van Pjotr. Dagelijks is bij normaal gebruik niet persé nodig, maar ieder zijn of haar eigen smaak.
Persoonlijk doe ik het ca 1x week handmatig met:
Overigens heb ik nu Mint 18.1 Xfce er op staan (PC is oud).  Deze verie wordt aangeraden las ik.
Maar alle tips gaan over 19.3 , sommige tips werken niet in 18.1


sudo fstrim -v /

Staat ergens in makkelijke tips.blogspot vermeld om SSD aan te passen bij 10 dingen te doen.

En FireFox moet nog ontdekken,voor de update, dat de meegekomen versie achterloopt.
Bepaalde add- ons weigert FF nu.

Versie keuze:
citaat:
De nieuwste Mint 19.3 Xfce is geschikt voor veel oude computers, maar de oudere Mint 18.1 Xfce is geschikt voor de meeste oude computers. Dus overweeg bij een oude computer beslist ook Mint 18.1 Xfce eens, en kies niet automatisch voor Mint 19.3 Xfce.
eind citaat.

SWAP
Ik heb 2 GB geheugen , swap staat op 60

Bij proberen te wijzigen krijg ik: voor sysctl.conf
"opgegeven locatie wordt niet ondersteund" als melding.

« Laatst bewerkt op: 2020/01/02, 21:31:56 door bmwpiet »
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geen SSD manager van Kingston
« Reactie #5 Gepost op: 2020/01/03, 10:39:39 »
Bij proberen te wijzigen krijg ik: voor sysctl.conf
"opgegeven locatie wordt niet ondersteund" als melding.
Dat is te vage informatie om te kunnen weten wat hier fout aan. Geef eens precies aan wat je probeerde toen die melding verscheen.

Trim naar dagelijks omzetten zou ik niet doen. Enkel zinvol bij enorm intensief schijfgebruik met schrijven, als daarbij veel data gewist wordt.

Als je slechts 2 GB geheugen hebt, dan zou ik de swappiness hoog laten. Je systeem zal zich wat "trager" voordoen (met een SSD valt dat wel mee), maar minder vlug in acute geheugennood komen. Dit laatste geeft aanleiding tot "trashen", minutenlange "freeze" doordat het systeem op het laatste moment van alles wil swappen naar de schijf en andere dingen weer wil terug halen.

Re: Geen SSD manager van Kingston
« Reactie #6 Gepost op: 2020/01/03, 12:52:46 »
Ik was waarschijnlijk te snel met tunen. Vanmorgen kreeg ik een bijwerkmelding voor 261 pakketten, die staan er nu geïnstalleerd.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Geen SSD manager van Kingston
« Reactie #7 Gepost op: 2020/01/04, 15:51:48 »
Mint kwam zelf met een bijwerkmelding, 1 of 2 dagen later, dus de moraal is: Na installatie wachten met gebruiken van Mint.

Firewall ook aangezet met  -ufw.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

nahjo

  • Gast
Re: Geen SSD manager van Kingston
« Reactie #8 Gepost op: 2020/01/04, 16:06:08 »
Mint kwam zelf met een bijwerkmelding, 1 of 2 dagen later, dus de moraal is: Na installatie wachten met gebruiken van Mint.
Er mag dan wel een storing zijn geweest bij de servers met updates. Normaliter heb ik binnen een uur de updates (Ubuntu of Mint) na een installatie. En als ik geen geduld heb is het sudo apt update en sudo apt upgrade  :)
Trouwens de gewijzigde instelling van voor de updates blijven behouden en anders krijg je wel de vraag of het systeem de nieuwere mag toepassen.
Wat zijn de belangrijke aanpassingen die je doet?

Re: Geen SSD manager van Kingston
« Reactie #9 Gepost op: 2020/01/05, 09:51:05 »
Ik wil FLDigi installeren, maar bij intikken fld eerst burobladinstellingen veranderd:
Vensterbeheer op Xfwm4 gezet, dat is voor sneller werkend systeem.
Aziatische lettertekens verwijderd (190 MB).
Aanbevolen Adblocker in Firefox, Clementine muziekbeheer erop. Terminal achtergrond op GEEN zetten.
« Laatst bewerkt op: 2020/01/05, 10:27:20 door bmwpiet »
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

nahjo

  • Gast
Re: Geen SSD manager van Kingston
« Reactie #10 Gepost op: 2020/01/05, 11:15:46 »
Top!
Mocht Mint nog wat krap in de ruimte zitten dan heb je misschien iets aan het bijgevoegde script.
Eerst even testen of je wel een melding kunt krijgen door het volgende in de terminal te plakken:
notify-send --urgency=critical "WAARSCHUWING er is nog weinig / schijfruimte!" [Enter]
Krijg je een melding op je scherm (er op klikken om het te laten verdwijnen) dan zou het script bij jou ook moeten werken.
Pak de bijlage uit in je home folder en maak het bestand vrijeruimte.sh uitvoerbaar (via verkenner en eigenschappen of terminal chmod +x vrijeruimte.sh)
Test het script door tijdelijk de TRESHOLD te wijzigen naar bijvoorbeeld 10 (TRESHOLD=10). Opslaan en kies voor uitvoeren in terminal. Werkt het goed zet dan de TRESHOLD op de waarde wanneer jij een waarschuwing wilt hebben en voeg het toe aan sessie en opstart. Maak eventueel een starter om handmatig te checken.

« Laatst bewerkt op: 2020/01/05, 11:35:29 door nahjo »

Re: Geen SSD manager van Kingston
« Reactie #11 Gepost op: 2020/01/07, 17:17:34 »
En natuurlijk na installeren de vuurmuur aanzetten met sudo sfw enable of zoiets.

Logboeken beperken tot 7.

printerdriver ophalen bij Canon.nl want die staat niet in pakketbronnen.
« Laatst bewerkt op: 2020/01/07, 20:30:50 door bmwpiet »
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Geen SSD manager van Kingston
« Reactie #12 Gepost op: 2020/01/07, 17:58:46 »
Top!
Mocht Mint nog wat krap in de ruimte zitten dan heb je misschien iets aan het bijgevoegde script.
Eerst even testen of je wel een melding kunt krijgen door het volgende in de terminal te plakken:
notify-send --urgency=critical "WAARSCHUWING er is nog weinig / schijfruimte!" [Enter]
Krijg je een melding op je scherm (er op klikken om het te laten verdwijnen) dan zou het script bij jou ook moeten werken.
Pak de bijlage uit in je home folder en maak het bestand vrijeruimte.sh uitvoerbaar (via verkenner en eigenschappen of terminal chmod +x vrijeruimte.sh)
Test het script door tijdelijk de TRESHOLD te wijzigen naar bijvoorbeeld 10 (TRESHOLD=10). Opslaan en kies voor uitvoeren in terminal. Werkt het goed zet dan de TRESHOLD op de waarde wanneer jij een waarschuwing wilt hebben en voeg het toe aan sessie en opstart. Maak eventueel een starter om handmatig te checken.

melding op scherm werkt.

maar bij sudo chmod enz. in Terminal krijg ik de melding: bestand of map bestaat niet.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop