Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Huidig systeem uitbreiden met Ubuntu  (gelezen 827 keer)

Maximilianvdit

  • Gast
Huidig systeem uitbreiden met Ubuntu
« Gepost op: 2008/01/01, 16:04:01 »
Beste vrienden,

Ik heb al een hele tijd een gevecht gehad met dit systeem

Asus Crosshair (590 chipset)
AMD64 X2 Black edition 6400+
4GB GeIL DDR800 @ 1072 4-4-4-12
Club 3D 8800GTX @ 600 / 1800
Ageia Physix
Auzentech Prelude 7.1
4x 250GB Hitachi @ Onboard NVIDIA Raid 5
2x 320GB @ JBOD SIL onboard raid controller
En natuurlijk een dvd brandertje

Op dit systeem (zelfbouw) staat in de RAID 5 Windows Vista Ultimate en heb vroeger op 1 van de losse schijven linux even gedraaid maar ik moest ruimte vrij maken.

Geen woord over vista ajb, draait hier bij deze kleine IT'er al ruim sinds de Beta Stage helemaal perfect zonder BSOD's, zonder compatibiliteits problemen en zonder veel moeite.

Goed, gaan we verder:
Het probleem is nu dat die 2x 320gb vol staat en ik eigenlijk ook alle OS'sen op die RAID wil draaien, dit heb ik uiteraard geprobeerd, maar iedere keer als ik op de laatste Ubuntu x64 Edgy uiteindelijk de DMRAID aan de praat krijg op die live cd, hangt heel Edgy als ik die RAID probeer te benaderen voor wat herpartitionering.

De vragen zijn nu:
Kan ik mijn RAID eigenlijk wel gebruiken onder ubuntu?
Is er uberhaupt een linux distro die NVIDIA Raid goed ondersteund?

Ik hoor graag van jullie!

Huidig systeem uitbreiden met Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/01, 16:16:55 »
edgy is al een jaar oud...probeer de nieuwe gutsy eens...

voor de rest, ik heb geen ervaring met raid, dus daar kan ik u nie mee verder helpen, maar de nieuwe versie binnenhalen kan al een begin zijn...

Huidig systeem uitbreiden met Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/01, 20:38:20 »
Probeer anders eerst eens de 32-bit versie. Naar de meldingen zowel op dit forum als op andere blijkt dat de 32-bit van Ubuntu 'completer' is dan de 64-bit versie en dat de 64-bit slechts een zeer kleine snelheidsverbetering oplevert.
Natuurlijk zoals Nunslaughter zei, neem zowieso de Ubuntu Gutsy. Egdy is echt sterk verouderd.
Ubuntu groeit op een sneltempo. Vandaag werkt iets niet, morgen misschien wel...

Maximilianvdit

  • Gast
Huidig systeem uitbreiden met Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/03, 10:13:45 »
Aha bedankt voor het reageren maar ik krijg exact hetzelfde helaas... zowel 32 als 64 bits... :(
Ik geloof dat ik alleen ubuntu kan gaan draaien op n aparte machine... nou ja ik ga wel ff verder kijken.
iig bedankt alvast

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Huidig systeem uitbreiden met Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/03, 10:28:40 »
Volgens mij kan je het wel aan het werk krijgen met je hardware/firmware raid.
Je moet dan alleen wel gebruik maken van de alternate installatie cd.
Bij het indelen van de schijven moet je kijken of je gebruik kan maken van dmraid.