Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HDD toevoegen met optie RAID-1  (gelezen 862 keer)

Offline hugort

  • Lid
HDD toevoegen met optie RAID-1
« Gepost op: 2015/01/13, 14:12:04 »
ik heb bij een ubuntu 14.04 lts 32k systeem twee hdd toegevoegd die ik als 1 raid-1 schijf wil laten werken naast de schijf met ubuntu os erop. het bios van de computer ziet de schijven maar, in ubuntu kan ik ze niet vinden. Ik heb ze in het bios als raid-1 ingesteld. Heeft iemand een idee hoe ik de schijven kan vinden en gaan gebruiken?

Offline hugort

  • Lid
Re: HDD toevoegen met optie RAID-1
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/13, 18:12:42 »
update:
ik heb met gparted partities gemaakt en de schijven zijn zichtbaar. Maar hoe maak ik nu van deze 2 schijven een raid-1 (mirror) systeem??

Offline EZ-man

  • Lid
Re: HDD toevoegen met optie RAID-1
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/13, 19:31:50 »
Maar hoe maak ik nu van deze 2 schijven een raid-1 (mirror) systeem??

Ik ben niet bekend met raid, maar er is heel veel info te vinden die je misschien op weg kan helpen:
  http://schoolitexpert.com/operating-systems/ubuntu/655-raid-configuration
  https://help.ubuntu.com/community/Installation/SoftwareRAID
  http://ascend4.org/Installing_Raid_1_on_Existing_Ubuntu_Server



Offline jan11000

  • Lid
Re: HDD toevoegen met optie RAID-1
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/13, 20:16:32 »
Waarom wil je raid gebruiken, want als het mis gaat heeft het veel nadelen, het recoveren(herstellen), en misschien onderhoud hiervan.

Welke raid gebruik je, hardware raid of software raid?
Deze moet je eerst beantwoorden.

Bij software raid, hang je de hd's, aan een controller, zonder raid(dus niet in de bios als raid instellen).
Dan heb je in ubuntu 2 hd's.
Dan merk je de hd's als raid met bijv gparted. Met gparted bij eigenschappen kun je raid aanvinken.
Dan ziet ubuntu dat je raid wilt doen.
Dan met schijven de raid maken, hierna formatteren, ook met schijven.

Met hardware raid zou je maar 1 hd moeten zien in ubuntu.
Hardware raid, dus in de bios instellen, moet je eigenlijk niet doen(behalve bij hele dure losse raid kaarten die vlugger zijn), want je zit met de hardware drivers, voor je hardware controller.
Nadeel is dat je hd's alleen op deze controller mag zitten, dus indien je controller defect gaat, kun je de hd niet installeren op een andere pc, in ieder geval niet gemakkelijk.
Goedkope raid controller op je moederbord heeft dacht ik geen voordeel tav software raid.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/13, 20:21:23 door jan11000 »

Offline hugort

  • Lid
Re: HDD toevoegen met optie RAID-1
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/23, 15:06:13 »
Waarom wil je raid gebruiken, want als het mis gaat heeft het veel nadelen, het recoveren(herstellen), en misschien onderhoud hiervan.

Welke raid gebruik je, hardware raid of software raid?
Deze moet je eerst beantwoorden.

1) Ik wil Raid1  gebruiken om mijn data niet te verliezen bij een defecte schijf. Ik dacht net dat dit een hele veilige optie was... Verder lijkt het mij handig om maar 1 schijf te hoeven doorzoeken op zoek naar de data.
2) aanvankelijk wilde ik hardware raid gebruiken omdat dat wel zeker voelde. Ik heb het in het bios van het moederbord ingesteld maar wordt toch gezien als 2 schijven onder ubuntu. In de specs. van het moederbord staan ook alleen maar windows os systemen genoemd die ondersteund worden. Dus werkt het hardwarematig wellicht niet. Misschien is er een bios update beschikbaar want het is wel raar dat er alleen maar windows ondersteund wordt. Maar als het aleen softwarematig kan is dat volgens mij ook goed.

(excusesn voor de late reactie, ik krijg kennelijk geen meldingen van dit topic)

Offline jan11000

  • Lid
Re: HDD toevoegen met optie RAID-1
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/23, 15:14:51 »
Raid is gemaakt om bij een defecte schijf door te kunnen werken.
Raid is niet gemaakt om als backup te dienen.

Dus je hebt raid, dan moet je nog 3 kopieen maken, 2x thuis en 1x ergens anders.
Dus met raid ben je nog meer hd's kwijt, en als raid weigert, dan heb je ook nog moeite om het dadelijk te herstellen.
2x backup thuis heb je nodig omdat, 1x moet offline zijn ivm virussen, en 1x kun je online zetten om backup te automatiseren(dit kan ook met de hand). 1x backup bij inbraak of brand.

Instellen raid zie boven.

Offline hugort

  • Lid
Re: HDD toevoegen met optie RAID-1
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/23, 15:20:08 »
Dan merk je de hd's als raid met bijv gparted. Met gparted bij eigenschappen kun je raid aanvinken.
Dan ziet ubuntu dat je raid wilt doen.
Dan met schijven de raid maken, hierna formatteren, ook met schijven.

Ik heb met gparted bij de schijven de vlag raid aangezet. wat je hierboven meld 'bij eigenschappen' kan ik niet vinden, maar wellciht bedoel je hetzelfde.
'met schijven de raid maken' begrijp ik niet, kun je dat wat specifieker  (stap voor stap) verwoorden

Offline jan11000

  • Lid
Re: HDD toevoegen met optie RAID-1
« Reactie #7 Gepost op: 2015/01/23, 15:27:51 »
Programma "schijven"(in het engels disks), hier zie je de raid schijven als losse schijven.
Met schijven kun je dan raid maken, dus 2 schijven raid 1 maken, zodat je 1 schijf krijgt, dan kun je de schijf formateren, en aan een map koppelen, zodat je de raid partitie kunt gebruiken.

Voorbeeld in verkeerde taal en raid 0.
https://www.youtube.com/watch?v=Xgh532RV8ZU
https://www.youtube.com/watch?v=IVoi10Q9P7g
« Laatst bewerkt op: 2015/01/23, 15:36:28 door jan11000 »