Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] server wachtwoord aanpassen  (gelezen 5288 keer)

Offline evarie

  • Lid
[OPGELOST] server wachtwoord aanpassen
« Gepost op: 2009/05/21, 14:37:27 »
Op het forum heb ik gezocht naar informatie om het wachtwoord te verandern van mijn server.
Maar daar kon ik geen informatie over vinden.
Kan jij me op weghelpen?
Ik wil graag weten hoe je de wachtwoorden deamons aanpast.
Want ik wil graag wachtwoorden maken van 25 tekens lang.
Het gaat om het wachtwoord voor;
ssh
proftp
het wachtwoord dat je instelt tijden installatie

Met wat zoeken had ik al wat gevonden, en heb het wachtwoord veranderd met commando;
sudo passwd
Maar daarmee verander ik toch alleen het sudo wachtwoord van mijn gebruikersnaam en toch niet van de ssh, of niet soms?
« Laatst bewerkt op: 2009/05/23, 23:06:51 door evarie »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: server wachtwoord aanpassen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/21, 14:56:59 »
ssh heeft geen wachtwoord. Je kan of inloggen met een gebruikersnaam en het wachtwoord dat daarbij hoort, of met een gebruikersnaam en een key.

Ubuntu heeft geen standaard server wachtwoord. Wat bedoel je daarmee?

Ik weet niet precies hoe proftpd de gebruikers en wachtwoorden beheert, maar je gewone gebruikersnaam+wachtwoord zou moeten werken. Zo niet, dan moet je even duidelijk vertellen hoe je proftpd geconfigureerd hebt.

Met sudo passwd geef je root een wachtwoord. Normaal gesproken heeft root geen wachtwoord in Ubuntu (is gedisabled). Voordeel: je kan nu su - gebruiken. Nadeel: hiermee ga je het veiligheidsmechanisme van Ubuntu voor een deel tegen. Normaal gesproken gebruik je sudo om als root te werken.


Offline evarie

  • Lid
Re: server wachtwoord aanpassen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/21, 15:12:11 »
Het standaard wachtwoord, daar bedoel ik me; De gebruikersnaam en wachtwoord die je insteld op het moment dat je ubuntu server aan het installeren bent.

Ik heb met sudo passwd het passwd veranderd maar toen ik met ssh ging inloggen kon ik alleen inloggen met het oude wachtwoord.
Terwijl ik de inlog wil beveiligen met een lang password.

> Je kan of inloggen met een gebruikersnaam en het wachtwoord dat daarbij hoort, of met een gebruikersnaam en een key.
Maar kan ik dan maar een account voor ssh instellen en niet twee of wel?

proftpd heb ik nog niet ingesteld, maar het is een stand alone installatie.
Ja, mijn gewone gebruikersnaam en password werkt. Maar die zijn niet veilig genoeg.

Neen, ik wil root niet aanzetten. Oh, dat heb ik dus gedaan met sudo passwd. Dan moet ik het commando weten hoe ik dat uit zet?

En kan ubuntu server wel  of niet 25 tekens aan in het password? Want ik probeerde in te loggen met root en het wachtwoord van 25tekens. Maar toen kreeg ik de melding dat het netwerk werd gesloten. Dus misschien is het password te lang?
« Laatst bewerkt op: 2009/05/21, 15:14:41 door evarie »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: server wachtwoord aanpassen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/21, 15:25:23 »
Het standaard wachtwoord, daar bedoel ik me; De gebruikersnaam en wachtwoord die je insteld op het moment dat je ubuntu server aan het installeren bent.
Die kan je aanpassen.
Je kan je eigen wachtwoord aanpassen met het passwd commando. Zonder sudo dus.
Als je er zeker van wil zijn dat je de goede gebruiker aanpast, kan je ook kiezen om "passwd gebruikersnaam" te gebruiken.

Wil je een andere gebruiker sudo rechten geven, dan moet je die gebruiker lid maken van de admin groep.

Citaat
Ik heb met sudo passwd het passwd veranderd maar toen ik met ssh ging inloggen kon ik alleen inloggen met het oude wachtwoord.
Terwijl ik de inlog wil beveiligen met een lang password.
Dan moet je je eigen wachtwoord aanpassen, zie boven.
Beter nog: maak keys aan.
Kijk voor een handleiding hier: https://help.ubuntu.com/community/SSHHowto

Citaat
> Je kan of inloggen met een gebruikersnaam en het wachtwoord dat daarbij hoort, of met een gebruikersnaam en een key.
Maar kan ik dan maar een account voor ssh instellen en niet twee of wel?
Iedere gebruiker kan inloggen via SSH, tenzij je dat uitgeschakeld hebt of wanneer het wachtwoord disabled is.

Citaat
proftpd heb ik nog niet ingesteld, maar het is een stand alone installatie.
Ja, mijn gewone gebruikersnaam en password werkt. Maar die zijn niet veilig genoeg.
Zie boven. Gewoon je wachtwoord aanpassen via passwd.

Citaat
Neen, ik wil root niet aanzetten. Oh, dat heb ik dus gedaan met sudo passwd. Dan moet ik het commando weten hoe ik dat uit zet?
sudo usermod -p '!' root
Citaat
En kan ubuntu server wel  of niet 25 tekens aan in het password? Want ik probeerde in te loggen met root en het wachtwoord van 25tekens. Maar toen kreeg ik de melding dat het netwerk werd gesloten. Dus misschien is het password te lang?
Geen idee wat het maximum is. Mijn wachtwoorden zijn korter dan 25 tekens. (ergens tussen de 10 en 20 tekens).
Wel is het zo dat het root account niet in mag loggen via SSH. Ten eerste is het wachtwoord uitgeschakeld en ten 2e is het via de SSH-instellingen verboden. root toegang geven via SSH is een serieus veiligheidsrisico, helemaal als je geen keys gebruikt.

Edit: hier kan je meer lezen over root en sudo: https://help.ubuntu.com/community/RootSudo

Offline evarie

  • Lid
Re: [OPGELOST] server wachtwoord aanpassen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/23, 23:07:19 »
Johan bedankt !