Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Downclocken CPU, Energiebeheer, Te heet, Harde schijf heet (Elitebook 8560w)  (gelezen 4797 keer)

Offline dr00p

  • Lid
Hallo allemaal,

Sinds afgelopen week heb ik Ubuntu weer geïnstalleerd op mijn laptop tot (bijna) volle tevredenheid. Een twee, drie jaar terug heb ik, toen mijn desktop de geest gaf, ook een jaartje Ubuntu gedraaid op een oudere Dell D610 laptop. En was oprecht verbaasd en onder de indruk dat deze toch oude laptop zonder problemen (en eigenlijk beter) deed wat ik met een modernere Windows 7 computer.

In mijn geval stelt dat eigenlijk niet zoveel voor: Beetje browsen op het internet met gemiddeld 3 tot 10> open browser-tabs; Een (divx etc.) film bekijken; Muziek; Wat downloaden; Tekstverwerken of in Excel een lijstje maken en dat is het grotendeels wel.

Toen ik een (tweedehands) nieuwe laptop had gekocht, ben ik toch weer bij Windows 7 gebleven (sorry ;)). Het mag duidelijk zijn dat ik een redelijk luie eind-gebruiker ben. Maar dat begint steeds minder een excuus te worden. Nu wil ik toch wat meer mijn best doen om van Ubuntu weer mijn systeem te maken.

Goed, dat is een beetje mijn achtergrond.

Nu loop ik ergens tegen aan. En dat is de temperatuur. Ik heb hier op het forum, en via google, geprobeerd antwoord te vinden met de sleutelwoorden van mijn topic-onderwerp: "Downclocken", "energiebeheer" en "laptop wordt te heet". Maar ik kwam niet tot een concreet antwoord. Niet iets wat ik nog aandurfde in ieder geval.

Ik heb ook even mijn best gedaan om de temperaturen waar ik tegen aan loop te achterhalen en in een plaatje te zetten. In Ubuntu met Psensor. In Windows met HWmonitor. Gek genoeg ontlopen de temperaturen elkaar niet zo. Maar de behuizing wordt voelbaar veel warmer! Zeg maar gerust heet. Het lijkt vooral op de plek waar de HDD zit te zijn. Op de linker-voorzijde van de laptop. De bovenkant voel je het al; de onderzijde is gewoon haast niet beet te pakken!

Zou dit misschien komen door de parkeerstand van de harde schijf ? Hoofdstuk 16, rechterkolom.

Daarnaast zou ik sowieso toch graag willen weten of en waar een soortgelijke functie als Energiebeheer als in Windows 7 te vinden is.

Mijn laptop heeft namelijk helaas geen functies in de BIOS waarmee ik iets aan de CPU kan veranderen. Een (matige) oplossing hiervoor in Windows Energiebeheer is in Energiebeheer naar geavanceerde instellingen te gaan, en daar onder "energiebeheer voor processor" de "maximale processorstatus" op een lager percentage te zetten. 100% is ongewijzigd. En bij mij staat hij op 60%. Dit scheelt best wel aan temperatuur.

Ik draai Ubuntu 16.04 LTS, op een HP Elitebook 8560w. De laptop is schoon, dit doe ik met regelmaat, door met een kwastje en wattenstaafje te hannesen en een bus perslucht te gebruiken. Gamen doe ik ook niet op mijn laptop. Beiden zijn gewoontes die ik heb overgehouden aan een dramatisch slecht gefabriceerde laptop die ik hiervoor had (HP Pavilion DV9000). En voor zover de laptop niet gewoon op tafel staat; Staat de laptop op zo'n speciaal kussen-tafeltje voor op schoot (van de Blokker o.i.d. - je kent ze wel). In ieder geval z.g.a. nooit zo op mijn broek of op bed op de dekens bijvoorbeeld. Maar gewoon zoals het hoort: de ventilatieroosters zijn altijd vrij.

Ik hoop dat ik dit topic in het juiste deel van het forum heb gepost. Na alle andere dingetjes waar ik tegen aan liep is dit het enige wat me nog rest. De temperatuur is voelbaar meer dan wanneer ik in Windows hetzelfde doe, na een even lange periode (uren). En ik ervaar het als zorgwekkend. Ik hoop dus dat jullie me kunnen helpen. Alvast bedankt!


Groeten,
« Laatst bewerkt op: 2016/06/09, 00:43:55 door dr00p »
HP Elitebook 8560w: Intel i7-2820QM CPU - 8GB RAM - Nvidia Quadro 2000M GPU (2GB RAM)

Hallo, op de Xubuntu-desktop kan ik een programmaatje in de werkbalk toevoegen waarmee ik kan aangeven of de cpu op max moet draaien of juist minder. Voor Ubuntu vast ook verkrijgbaar. Het dingetje heet xfce4-cpugraph-plugin en als je er op klikt, zie je dit schermpje waar eea. is in te stellen.

EDIT. Ik denk niet dat het door dat hd-parkeerstandprobleem komt; als dat zo zou zijn, zou de genoemde remedie de boel alleen maar verder opwarmen (met een hoger elektriciteitsgebruik).
« Laatst bewerkt op: 2016/06/09, 12:25:00 door Paul Matthijsse »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Hoi,

De maximum waarden van Psensor liggen nogal  laag naar mijn mening. Ik gebruikte altijd de terminalopdracht sensors. De gemeten temperaturen in mijn Dell Latitude laptop liggen gelijk bij beide programma's. Op dit moment is dat 54o voor de CPU. Dat is meestal zo. Laat ik deze i5 laptop een video renderen dan knalt de temperatuur omhoog naar over de 80 graden. Het maximum ligt echter volgens sensors op 95 en daarboven is er nog een"crit" waarde van 105.

Dat was me te gek en ik doe voortaan het renderen wel op de Desktop. Die heeft maar een i3, maar die kast is natuurlijk veel ruimer. Het ding blijft dan ook heel veel koeler.

Voor de Dell laptop ben ik trouwens eens aan het experimenteren geslagen. Ik had een paar dozen met dik golfkarton en een grote kastventilator.  Eentje met een driestanden-schakelaartje ook nog. In dat golfkarton een stel nette luchtkanalen gesneden voor onder de laptop, zodat er een boel meer lucht doorheen gaat. Dat werkte. Temperaturen liepen op de "onderzetter" nog wel aardig omhoog, maar bleven onder de 70 graden.

De maximum waarden van Psensors lijken me niet van toepassing op een laptop. Die kunnen nou eenmaal hun warmte minder goed kwijt. De Dell laptop moest ik echt uitzetten om de warmte van het renderen kwijt te raken. Maar die warmte zat naast in de behuizing zelf ook plaatselijk in de plavuizen tafel.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline dr00p

  • Lid
Hoi Paul en Just,

Bedankt voor jullie antwoorden! Hier kan ik wat mee.

Ja, de laptop die ik heb mag volgens de specificaties ook heel heet worden. In Windows met een spelletje in het verleden knalde de temperatuur in no-time naar 99 graden! Dat was voor mij dan ook een éénmalige grap. Dat het kan en mag betekend niet per se dat het moet, vind ik. En ook ik heb een desktop met grote, koele kast, dus inderdaad, net als u, doe ik dat soort dingen gewoon lekker op die desktop.

Bij intensievere dagen is mijn oplossing simpelweg wat meer ruimte aan de onderzijde creëren door de laptop op te hogen met aanstekers o.i.d. Dit scheelt ook al aanzienlijk. Al dan vooral in de duur van de gecreëerde warmte,  als het ding echt bezig is wordt ie van binnen gewoon warm. Met extra fannetjes heb ik nog nooit geëxperimenteerd, maar wel ook vaak bedacht dat het de moeite moet zijn om te proberen.

Maar wat ik zei/bedoelde in mijn eerste post: In Windows blijkt het dan wel mogelijk om - tijdens door te computeren - zijn warmte weer af te voeren. In Ubuntu (ik heb het topic een kleine drie dagen na installatie gepost) was inderdaad de enigste remedie, net zoals u, het uit te zetten en af te laten koelen.

Nu Paul, xfce-cpugraph-plugin klinkt als wat ik nodig heb! Ik vond deze niet in het software centrum. Maar wel via Google op deze website .  Daar geïnstalleerd middels de download knop ("available on the software centre"), reboote hierna en Ubuntu bleef om de één of andere reden even hangen, waarna die zelf alsnog wel door-herstartte (gaf wel een korte regel maar die flitste zo snel voorbij dat ik geen idee heb wat het zei).

Alleen kon ik hierna het programma niet terugvinden! Niet in het software centrum onder geïnstalleerde programma's. En ook niet in de Ubuntu dash (? - hoe heet dat ook alweer, gewoon de Ubuntu knop linksboven op de werkbalk bedoel ik).

Hierna terug naar de website gegaan waar ik het programma vond, en daar bleek dat ik niet goed op had gelet en cpugraph versie 1.0.1 voor Ubuntu 11.04 had geïnstalleerd (te zien aan het linker-menu).

Vervolgens verder gezocht en cpu graph voor Ubuntu 16.04 gevonden. Maar ik bedacht dat het wellicht goed is om de eerder geïnstalleerde eerst nog te de-installeren. Dit vond ik hier. Middels de terminal opdracht:
Citaat
sudo apt-get remove xfce4-cpugraph-plugin

Nu komt mijn vraag: Hier meldde Ubuntu dat "De volgende pakketten zijn automatisch geïnstalleerd en zijn iet langer nodig: (..)" (zie bijlage). Dit is neem ik aan hetzelfde als gedeelde bibliotheken in Windows? Is het verstandig om bij zo'n melding Ubuntu gewoon op te volgen? Of beter te negeren? Wellicht in een later, hiervan losstaand, stadium schoon maken?


Heb trouwens de terminal opdracht sensor uitgeprobeerd en zie het inderdaad, het ontloopt elkaar een beetje. - Probeerde een plaatje bij te voegen, maar dan overschreed ik de 150KB limiet. Denk trouwens dat jullie het wel geloven. - Zijn wel de dingen die ik graag onthoud, dus tof! ;)


Extra vraag trouwens - als jullie willen dan maak ik hier een een apart topic voor. Ik zou graag een screenshot willen maken van alleen een actief venster. In Windows is dit d.m.v. 'ALT+print screen´. En ik had eergisteren al mijn best gedaan en gevonden dat ditzelfde geldt voor Linux/Ubuntu.

Maar helaas, bij mij werkt dat dus niet. Een omweg vond ik door mijn screenshots te bewerken met Pinta (Paint), en te selecteren/knippen/plakken wat ik wilde, maar dat is nogal omslachtig.

Ik moet normaal gesproken de Functie toets gebruiken op mijn laptop (fn). En in Ubuntu werkt deze gewoon, o.a. dus bij "prt sc". En ook bijvoorbeeld bij volume+/- of beeldscherm dimmen.

Maar gebruik ik dus de combinatie functietoets-ALT-print screen (fn-ALT-prt sc), dan doet Ubuntu dus niets. En dan maakt het niet uit of ik het met de linker of de rechter-ALT probeer. Heb nog even kort SHIFT erbij geprobeert, kijken of dat hielp. Maar helaas dus. Ik zou het graag weten.

O, en hoe kan ik een standaard-toepassing selecteren? Als in plaatje openen: Rechtermuisknop plaatje -> toepassing selecteren ->  .... ? Zou graag Pinta als standaard programma voor plaatjes willen selecteren.
Of anders een sneltoets koppeling maken? In Windows heb ik standaard ctrl-shift-p voor paint (en ctrl-shift-n voor kladblok en ctrl-shift-r voor rekenmachine). Dit doe je in Windows door rechtermuisknop op een snelkoppeling of programma te klikken en een "toetscombinatie" toe te wijzen, maar dit vind ik zo gauw niet terug in Ubuntu. Nogmaals, als ik liever een apart topic deze vragen moet stellen dan doe ik dat graag hoor.


In ieder geval bedankt! Ik wacht even af wat verstandig is wat betreft die "automatisch geïnstalleerde pakketten" en het wel/niet verwijderen hiervan. Voordat ik die juiste cpu-graph installeer. En hoop dat het dan wel werkt (lees: dat ik 'm dan wel terug kan vinden! ;))

Groeten,

P.S.
Just, leuk boekje wat je geschreven hebt, over Xubuntu! Ik ben lekker bezig mijn HP printer te installeren (HPlib). Gaat niet helemaal van een leien dakje, maar kom er wel.. (geduld was de sleutel :rolleyes:)
« Laatst bewerkt op: 2016/06/09, 22:19:54 door dr00p »
HP Elitebook 8560w: Intel i7-2820QM CPU - 8GB RAM - Nvidia Quadro 2000M GPU (2GB RAM)

Nu komt mijn vraag: Hier meldde Ubuntu dat "De volgende pakketten zijn automatisch geïnstalleerd en zijn iet langer nodig: (..)" (zie bijlage). Dit is neem ik aan hetzelfde als gedeelde bibliotheken in Windows? Is het verstandig om bij zo'n melding Ubuntu gewoon op te volgen?
Ja, altijd doen wat Linux je aanraadt. Linux weet het namelijk per definitie beter dan jij of ik.  :)

Ik zou graag een screenshot willen maken van alleen een actief venster.
Installeer Shutter.

O, en hoe kan ik een standaard-toepassing selecteren?
In een bestandsbeheerder rechtsklikken op het bestand met de extensie die je standaard wilt gaan openen met een zeker programma, dan zeggen: Openen met... Even zoeken misschien maar daarna wordt elk bestand met die extensie door dat programma geopend.

Of anders een sneltoets koppeling maken?
Sneltoetsen: zie Instellingen, toetsenbord, sneltoetsen.


Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Hoi Paul en Just,

Bedankt voor jullie antwoorden! Hier kan ik wat mee.
//
Just, leuk boekje wat je geschreven hebt, over Xubuntu! Ik ben lekker bezig mijn HP printer te installeren (HPlib). Gaat niet helemaal van een leien dakje, maar kom er wel.. (geduld was de sleutel :rolleyes:)

Dank je! Het boekje nadert inmiddels rap de 3000 downloads. Oh ja, het is HPLIP niet HPlib. De afkorting betekent zoiets als HP Linux Imaging & Printing. Het Imaging slaat op de scanners. Logische vergissing, maar je kan je er een lelijke zoekklus mee op de hals halen :D

groet,

Just
« Laatst bewerkt op: 2016/06/09, 22:28:01 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

99°C is veel te heet.
60°C onder belasting is hoog maar zou kunnen. Voor idle is het te hoog.

Problemen met koeling wordt vaak veroorzaakt door verstoppingen door stof.
Als de koeling goed schoon is kan het ook zijn dat de koelpasta oud is geworden.

In principe klokt Ubuntu bij idle de CPU uit zichzelf al terug en gebruikt de volledige snelheid alleen als dat nodig is.
Het zal waarschijnlijk ook handmatig kunnen worden ingesteld, maar daar heb ik wat voor uit te zoeken en te proberen.


Nu komt mijn vraag: Hier meldde Ubuntu dat "De volgende pakketten zijn automatisch geïnstalleerd en zijn iet langer nodig: (..)" (zie bijlage). Dit is neem ik aan hetzelfde als gedeelde bibliotheken in Windows? Is het verstandig om bij zo'n melding Ubuntu gewoon op te volgen? Of beter te negeren? Wellicht in een later, hiervan losstaand, stadium schoon maken?
Als je genoeg schijfruimte hebt is schoonmaken niet nodig. Eventueel kan dit ook prima een andere keer.

Extra vraag trouwens - als jullie willen dan maak ik hier een een apart topic voor. Ik zou graag een screenshot willen maken van alleen een actief venster. In Windows is dit d.m.v. 'ALT+print screen´. En ik had eergisteren al mijn best gedaan en gevonden dat ditzelfde geldt voor Linux/Ubuntu.

Maar gebruik ik dus de combinatie functietoets-ALT-print screen (fn-ALT-prt sc), dan doet Ubuntu dus niets. En dan maakt het niet uit of ik het met de linker of de rechter-ALT probeer. Heb nog even kort SHIFT erbij geprobeert, kijken of dat hielp. Maar helaas dus. Ik zou het graag weten.
Dit hoort eigenlijk idd in een aparte topic thuis.
Als je een prinscreen van het open staande venster wilt maken zou [Alt]+[Print Screen] prima moeten werken.

O, en hoe kan ik een standaard-toepassing selecteren? Als in plaatje openen: Rechtermuisknop plaatje -> toepassing selecteren ->  .... ? Zou graag Pinta als standaard programma voor plaatjes willen selecteren.
Dit hoort eigenlijk ook in een appart topic thuis.
In Ubuntu kan je voor een aantal soorten bestanden de standaard toepassing instellen in: "Systeeminstellingen"->"Details"->"Standaardtoepassingen"

Offline dr00p

  • Lid
Haha, hoi Paul en Just!

Moet inderdaad nog wennen aan het hoofdlettergevoelige en mooie afkortingen die voor Ubuntu/Linux gebruikelijk zijn. Ja HPlib(rary) klonk logisch toch? :) HPLIP dus!

En duidelijk Paul,  :D Zal voortaan luisteren naar Linux!
Heb de de-installatie gedaan, inclusief de aangeraden extra pakketten.

Shutter is geniaal! Dit is nog tien keer mooier dan waar ik op gehoopt had, top!

Standaard programma instellen (Pinta voor plaatjes) is ook gelukt. Dankje!

En jawel! Even puzzelen, maar ook de sneltoetsen zijn gelukt! :)

Heb ik alleen toch nog één vraag..  :rolleyes: Nu heb ik cpugraph geïnstalleerd via die eerder genoemde link: "How to install xfce4-cpugraph-plugin on Ubuntu 16.04 (Xenial Xerus)".

Maar ik kan het nergens terug vinden! Ik wil het graag starten, bekijken, maar ik weet niet hoe.

Als ik het een beetje goed begrijp is xfce4 een desktop omgeving. Zoals ik eigenlijk dacht dat Ubuntu ook al was (net als bv Xubuntu danwel bijvoorbeeld Suse of Redhat vroeger). En ik ben bang dat ik hier een beetje te moeilijk ga denken voor mezelf.

Lang verhaal kort: Ik installeer hier toch een programma (cpugraph) voor Ubuntu? Dan heb ik bij wijze van spreken xfce4 toch niet nodig?

Wat ik probeerde is xfce4-about, in terminal daar ik vond dat ik zo zou kunnen achterhalen welke versie ik (misschien) had. Maar dan krijg ik dat het momenteel niet is geïnstalleerd.

Zou dat dan wel moeten? Het is toch voor voor Ubuntu. En stel dat ik dat doe, krijg ik dan niet een heel andere omgeving? Ik vind Ubuntu vooralsnog niet onprettig.

Wederom bedankt! En excuus voor de overdaad aan uitroeptekens en smilies; ik ben gewoon blij weer een stap verder te zijn.
HP Elitebook 8560w: Intel i7-2820QM CPU - 8GB RAM - Nvidia Quadro 2000M GPU (2GB RAM)

Offline dr00p

  • Lid
Hoi Erik, Ik was nog bezig met het tikken van voorgaande reactie en had de jouwe gemist. Maar ook jij bedankt voor je antwoord!

Citaat
99°C is veel te heet.
60°C onder belasting is hoog maar zou kunnen. Voor idle is het te hoog.

Problemen met koeling wordt vaak veroorzaakt door verstoppingen door stof.
Als de koeling goed schoon is kan het ook zijn dat de koelpasta oud is geworden.

In principe klokt Ubuntu bij idle de CPU uit zichzelf al terug en gebruikt de volledige snelheid alleen als dat nodig is.
Het zal waarschijnlijk ook handmatig kunnen worden ingesteld, maar daar heb ik wat voor uit te zoeken en te proberen.

Ja, ik vond dit veelvuldig terug in andere topics toen ik zocht naar een antwoord. Toevallig ben ik hiermee bekend; mijn vorige laptop had enorme problemen met hitte, tot aan o.a. het letterlijk verkruimelen van de scharnierpunten aan toe. Met het aanschaffen van de laptop die ik nu heb heb ik dan ook echt gelet op toegankelijkheid t.b.v. het schoonmaken. En zoals gezegd doe ik dit ook met regelmaat (1, 2 maandelijks) met behulp van een kwastje en een bus perslucht. Net als dat ik dus bv niet game op mijn laptop. Allemaal ter behoudt van mijn laptop. Dat ik schreef dat de laptop fysiek schoon is, in mijn eerste post, is ook echt zo.

99 graden was dus maar eenmalig. <60 graden is al meer in de richting. <50 graden is meer waar ik 'm hebben wil. Daar het in Windows gewoon werkt, moet dat in Ubuntu ook kunnen. Dat heeft bot gezegd dan even niks met de koelpasta te maken.

Helaas merk ik niet zo veel van het terugschakelen van Ubuntu wanneer idle. Maar dat is denk ik meer te wijten aan dat ik let op de temperaturen bij gebruik (in mijn geval dus browsen e.d. geen zware dingen). En in Windows staat ie standaard naar <1,4Ghz geclocked d.m.v. maximale processor prestaties op 60% in energiebeheer. In Ubuntu, neem ik aan, gaat ie waarschijnlijk gewoon naar full-throttle wanneer ik bijvoorbeeld ga browsen, of überhaupt de muis beweeg. 

Eerlijkheidshalve moet ik eigenlijk dan nu ook bekennen dat ik vandaag wel de hele dag weer met Ubuntu werk, en niet de problemen heb als van de week. Dat loeiheet zijn dus. En ik kan me ook niet herinneren wat ik nu anders doe dan eergisteren. cpugraph heb ik nog niet aan de praat dus "energiebeheer voor ubuntu", is vooralsnog ongewijzigd. En ik kan me even niet heugen dat ik of de computer intensieve dingen aan het doen was.  En ik geloof niet dat het lekkere weer de schuldige was. ;)

Ik heb wel twee voorbeelden van Ubuntu, per ongeluk, "in een loop te schieten" (even als leek gezegd). Daarmee bedoel ik: Vanmiddag bv was ik HPLIP aan het installeren (printerdriver). En dit moet vanuit de terminal. Maar ik ben ongeduldig, en lees ook niet altijd goed, dus in eerste instantie probeerde ik het "gewoon zo". Klik vanuit bestandsbeheer op "hplip-3.16.5.run". En in plaats van dat de auto-installer begon met installeren (zoals een .exe in Windows), opende dit in gnome? Een kladblok - achtig programma. Hier was tie gewoon tien minuten mee bezig! (22,7MB) Met een temperatuur +/- 70 graden als gevolg - Had er toevallig een screenshot van gemaakt. En een kladblok vol code.

Een ander voorbeeld wordt beschreven op de tien tips voor Ubuntu, onder meters instellen voor temperatuur en systeembelasting. Hier opent Pjotr met Let op: er zit een fout in dit metertje, die bij sommige apparatuur, de processor naar hoge belasting jaagt. Al geloof ik niet dat ik daar last van heb. En of het programma er überhaupt nog last van heeft

Ik vraag dus om "een energiebeheer voor Ubuntu" om ervoor te zorgen dat het in ieder geval zo laag geclocked staat dat ie niet naar 70 graden of hoger schiet. Wanneer in zo'n "loop". Ik hoop dat met cpugraph gevonden te hebben.

Citaat
Als je genoeg schijfruimte hebt is schoonmaken niet nodig. Eventueel kan dit ook prima een andere keer.
Ja, in Windows ben ik ook wel van bv het programma ccleaner en het bijhouden van mijn compu etc. Het is niet altijd nodig of zelfs verstandig om (ongebruikte, gedeelde bestanden) te verwijderen. Maar vandaar de vraag of ik er goed aan deed te luisteren naar Linux. Toegegeven: Het betrof inderdaad maar een kleine 9MB.

Citaat
Als je een prinscreen van het open staande venster wilt maken zou [Alt]+[Print Screen] prima moeten werken.
En ja, ik vond ook dat ALT+prt sc genoeg zou moeten zijn om een print screen te maken van alleen een actief venster. Maar helaas trapte Ubuntu er hier echt niet in. Zoals ik zei, beide ALT knoppen geprobeerd. Maar het programma Shutter wat Paul aanraadde is echt een topper! Kan het ook van harte aanbevelen.

Citaat
In Ubuntu kan je voor een aantal soorten bestanden de standaard toepassing instellen in: "Systeeminstellingen"->"Details"->"Standaardtoepassingen"
Hey, zo kan het ook! :) Top, dankjewel! Moet zeggen dat de tip van Paul ook een handige was (standaardtoepassing per bestandstype kiezen). Maar dit had ik ook nog niet gevonden.

En ja, sommige dingen horen in aparte topics thuis. Het werd zo wel een beetje een vergaarbak geef ik toe. Toch hebben jullie me geweldig geholpen dus hartstikke bedankt! Ik wilde ook niet direct het hele forum bevuilen met mijn vragen. Dus dat is een beetje de reden.


Groeten,
« Laatst bewerkt op: 2016/06/10, 06:27:20 door dr00p »
HP Elitebook 8560w: Intel i7-2820QM CPU - 8GB RAM - Nvidia Quadro 2000M GPU (2GB RAM)

Offline MKe

  • Lid
ik denk dat het beter is om te kijken welk proces je cpu zoveel belast dat je computer heet wordt. Beter aan de bron aangepakt dan symptoom bestrijden door de cpu lager te klokken. Ikzelf gebruik daarvoor het commandline progje htop, maar ik neem aan dat Ubuntu ook wel een eigen tooltje daarvoor heeft. Het zou trouwens ook kunnen zijn dat het niet de cpu, maar de gpu is. In dat geval zou je eens naar de drivers van je grafische kaart kunnen kijken of er misschien betere zijn.

Ikzelf gebruik daarvoor het commandline progje htop, maar ik neem aan dat Ubuntu ook wel een eigen tooltje daarvoor heeft.
Gewoon top.

Daarmee bedoel ik: Vanmiddag bv was ik HPLIP aan het installeren (printerdriver). En dit moet vanuit de terminal.
Nee hoor. Installeer eerst de pakketmanager Synaptic (werkt stukken prettiger dan Softwarecenter). Typ in het zoekveld hplip en je ziet onderstaand. Aanvinken welke je wilt installeren, het programma zegt dan automatisch dat er nog wat extra software geïnstalleerd moet worden, klik op OK en hupsakee, te vinden (dacht ik) bij Instellingen.


[plaatje vergeten]

Offline MKe

  • Lid
Ikzelf gebruik daarvoor het commandline progje htop, maar ik neem aan dat Ubuntu ook wel een eigen tooltje daarvoor heeft.
Gewoon top.
zeker, top werkt altijd :) maar ik bedoelde een grafisch, niet cli progje voor een meer standaard gebruiker  8-)

Offline dr00p

  • Lid
Hoi MKe en Paul,

Ook en weer bedankt! htop is top, hij is leuk  8-)

En dat is het, gelijk gefixt en aan het bekijken!

Synaptic ook gevonden! Stond al geïnstalleerd, al had ik dat niet zo bewust gedaan. Maar even gechecked en de tien Ubuntu tips gaf dit als ook één van de eerste tips. Maar nu weet ik wat ik ermee moet ;)
Zal er nog eens induiken. Viel me wat dat betreft wel al op dat een hele hoop dingen niet te vinden/afgeschermd zijn in Softwarecenter.
HPLIP was ook gelukt hoor, denk dat jullie het wel geloven maar hier een linkje naar de website van HP over hoe te installeren, daar staat wat ik verkeerd deed/dat de .run/autoinstaller vanuit de terminal gestart moest worden (t.o.v. het .tar pakket). Nou goed, .. Voortaan via Synaptic dus ;)

Als ik nog even brutaal mag zijn; Ik had gelezen dat je, Paul, met Xubuntu werkt. En dit is ook te zien aan je screenshots. Deze hebben een iets ander uiterlijk dan mijn Ubuntu. Dus ik kan zomaar geloven dat je ook even het antwoord niet weet. - Of zelfs even over het hoofd gezien hebt in die lappen verhaal van mij  :rolleyes: Maar mijn eerdere vraag:

...
Heb ik alleen toch nog één vraag..  :rolleyes: Nu heb ik cpugraph geïnstalleerd via die eerder genoemde link: "How to install xfce4-cpugraph-plugin on Ubuntu 16.04 (Xenial Xerus)".
Enige wat hier staat eigenlijk is de terminal opdracht om te installeren:
Citaat
sudo apt-get update
sudo apt-get install xfce4-cpugraph-plugin

Maar ik kan het nergens terug vinden! Ik wil het graag starten, bekijken, maar ik weet niet hoe.

Als ik het een beetje goed begrijp is xfce4 een desktop omgeving. Zoals ik eigenlijk dacht dat Ubuntu ook al was (net als bv Xubuntu danwel bijvoorbeeld Suse of Redhat vroeger). En ik ben bang dat ik hier een beetje te moeilijk ga denken voor mezelf.

Lang verhaal kort: Ik installeer hier toch een programma (cpugraph) voor Ubuntu? Dan heb ik bij wijze van spreken xfce4 toch niet nodig?

Wat ik probeerde is xfce4-about, in terminal daar ik vond dat ik zo zou kunnen achterhalen welke versie ik (misschien) had. Maar dan krijg ik dat het momenteel niet is geïnstalleerd.

Zou dat dan wel moeten? Het is toch voor voor Ubuntu. En stel dat ik dat doe, krijg ik dan niet een heel andere omgeving? Ik vind Ubuntu vooralsnog niet onprettig.
...

Ik ben zelf ook aan het zoeken hoor, en had dit al gedaan. Maar ik kan nog even geen antwoord vinden met Google.

En htop is perfect hoor MKe! :) De terminal maakt mij niet direct bang  :laugh: Vind het al behoorlijk grafisch zelfs!
« Laatst bewerkt op: 2016/06/10, 17:38:12 door dr00p »
HP Elitebook 8560w: Intel i7-2820QM CPU - 8GB RAM - Nvidia Quadro 2000M GPU (2GB RAM)

Offline MKe

  • Lid
Ja, ik vind htop ook net wat fijner dan top. Maar als je laptop weer warm wordt, wil je dan via dit programma eens kijken wat het cpu gebruik is een eventueel werk proces daar voor verantwoordelijk is?

Offline dr00p

  • Lid
Ga ik doen MKe, Dank! Ziet er uitgebreid maar niet onduidelijk uit, dus ik ga hier zeker gebruik van maken!
En door je vorige bericht aan Paul ook top ontdekt ;) Zie er minder top uit dan htop ja ;)
HP Elitebook 8560w: Intel i7-2820QM CPU - 8GB RAM - Nvidia Quadro 2000M GPU (2GB RAM)

Offline MKe

  • Lid
Htop is gewoon een gepimpte top. Top werkt op alle distro's. Ik vind htop net wat fijner, maar top werkt ook uitstekend.

Als ik het een beetje goed begrijp is xfce4 een desktop omgeving. Zoals ik eigenlijk dacht dat Ubuntu ook al was (net als bv Xubuntu danwel bijvoorbeeld Suse of Redhat vroeger). En ik ben bang dat ik hier een beetje te moeilijk ga denken voor mezelf.

Hallo, Xfce is een window manager. Een window manager draait bovenop een besturingssysteem. Een besturingssysteem kan zijn Windows, OS X, Ubuntu, RedHat, Suse, Solaris, NeXT, Puppy Linux en veel meer. Je kunt ook zonder WM draaien, dan heb je een opdrachtregelsysteem, of een terminalsysteem, da's vaak zo met servers, dan doe je alles via een terminalvenster.

Een window manager biedt de grafische omgeving: vensters, dialogen als in "Are u sure?", alles wat grafisch is, de muis, en nog veel meer.

Er zijn verschillende window managers. Een daarvan heet net zo: Windows. Op een Mac heet dat ding OSX als ik het goed heb. Als je dat besturingssysteem draait, krijg je automatisch de betreffende window manager voor je neus. De gein met Ubuntu en alle andere Linux'en is dat je zelf de keuze hebt uit verschillende window managers. Daardoor kun je naar smaak het uiterlijk van je vensters veranderen, en nog veel meer. Volgens mij kan dit niet in Windows noch op de Mac (maar ik kan me vergissen, lang geleden dat ik beide systemen heb gebruikt). Met Ubuntu kun je er meerdere installeren, zoals Xfce, KDE, Lxde (lightweight X11 desktop environment) en nog een paar, ook naast elkaar. Ubuntu zelf gebruikt de Gnome-omgeving.

Maar omdat de meeste gebruikers de voorkeur geven aan een enkele window manager zijn de Ubuntu-versies opgesplitst in
* Ubuntu (is Debian met de Canonical-specifieke aanpassingen; Canonical is het bedrijf achter Ubuntu en varianten, baas is de Zuid-Afrikaanse Londenaar Mark Shuttleworth, meer hier https://en.wikipedia.org/wiki/Mark_Shuttleworth
* Kubuntu (Ubuntu + KDE, de van oorsprong Duitse desktop)
* Lubuntu (Ubuntu + Lxde, een hele lichte variant, en
* Xubuntu (Ubuntu plus de Xfce window manager met de muis, ook een lichte variant).

Met U/K/X/Lubuntu -- voor elk wat wils en vooral voor elke pc een geschikt systeem. Lubuntu vraagt het minste aan systeemeisen, dan Xubuntu, dan Ubuntu, dan Kubuntu.

Ik ben al een paar jaar van de Xubuntu-clan. Met een moderne pc heb je een vlot en reactief OS.

« Laatst bewerkt op: 2016/06/10, 23:40:45 door Paul Matthijsse »

Offline vanadium

  • Lid
Hallo, Xfce is een window manager. Een window manager draait bovenop een besturingssysteem. Een besturingssysteem kan zijn Windows, OS X, Ubuntu, RedHat, Suse, Solaris, NeXT, Puppy Linux en veel meer. Je kunt ook zonder WM draaien, dan heb je een opdrachtregelsysteem, of een terminalsysteem, da's vaak zo met servers, dan doe je alles via een terminalvenster.
Niet helemaal. xfce is maar dan een window manager. Het is een desktopomgeving. Een desktopomgeving (xfce, gnome desktop, cinnamon, KDE, ...) is het geheel van software dat je grafische werkomgeving uitmaakt.

Een window manager is daar een klein onderdeeltje van. Het is de software die ervoor zorgt dat je applicaties in venster draaien, die dan door jou kunnen gemanipuleerd worden. Voorbeelden van window managers zijn metacity (vroeger de standaard van gnome 2), compiz (de window manager waarop Unity van de standaard Ubuntu draait), of mutter, de standaard window manager van de huidige gnome versie 3. In vele gevallen, en zeker op Xubuntu, kan je zelf kiezen welke window manager je draait.

Ubuntu, Suse, Redhat zijn op zich geen verschillende besturingssystemen. Het zijn distributies, met name varianten van éénzelfde besturingssysteem. Linux systemen draaien op GNU/Linux, d.w.z. een linux kernel en een grote collectie van systeemprogramma's die de verzamelnaam "GNU" hebben. Apple OSX heeft een kernel van FreeBSD, maar heeft verder ook diezelfde collectie systeemprogramma's: het besturingssysteem van Apple is dus eigenlijk weinig verschillend van het besturingssysteem van Ubuntu!

« Laatst bewerkt op: 2016/06/11, 09:05:20 door vanadium »

Ik heb even gezocht voor een methode om in Ubuntu de cpu lager te klokken.
http://unix.stackexchange.com/questions/97715/ubuntu-how-do-i-change-clock-speed-from-terminal
Ik weet niet of dit eenmalig werkt of slechts tot de volgende herstart.

Betreft dat er nu minder overlast is.
Het weer kan wel degelijk een rol spelen.
Als het systeem al op de grens zit. Kan wat warm weer net over de grens gaan.

Ook kan het zijn dat er wat processen die vlak na de installatie nog bezig waren nu klaar zijn.
Laatst leerde ik dat er intussen een programma "Medascanner" is. Dit programma zoekt naar afspeelbare mediabestanden en stopt deze in een database. Bij het openen bijv. van een muziekspeler kan deze database worden gebruikt om snel een overzicht van alle beschikbare muziek bestanden te geven.

Betreft HP Elitebook. Een paar jaar geleden was er een HP laptop (Ik geloof ook een Elitebook) waar er tussen de GPU en het koelblok te veel ruimte zat. Dit was door HP opgelost door de ruimte met koelpasta op te vullen, echter is dat niet hoe koelpasta werkt. Deze laptops konden daarom ook erg heet worden. Een huisgenoot had zo'n laptop en had toen hij er achter de ruimte groot deels opgevuld met een plaatje aluminium. Dat werkte een stuk beter.

Offline dr00p

  • Lid
Hoi MKe, Paul, Erik en ook Vanadium,

Hartelijk bedankt nog voor jullie antwoorden! En excuus voor mijn ietwat late reactie; had een gezellig weekend, een verjaardag en nog wat verplichtingen. Dus dan ben je zo weer een paar dagen verder.

Wat ik eerder al schreef moet ik bekennen dat mijn laptop niet zó heet werd als die ene keer / dag, daags na installatie van Ubuntu - dat mijn harde schijf, en onder mijn (linker)hand zo bloedheet werd.. Ik durf nog steeds niet te zeggen waar dat aan lag - welk proces die waarschijnlijk aan het uitvoeren was (ik kan me niet anders bedenken dan dat ik wat browsen was). Maar nu is het allemaal behoorlijk stabiel. Werp wel met grote regelmaat een blik op mijn temperaturen d.m.v. Psensor die bij opstarten uitvoer en rechtsboven naast mijn klok terug te vinden is. En die schommelen zo tussen de gem. 45> tot <60 graden. Met soms een rare uitschieter naar de <70 bij filmpjes op een website (nee, niet zulke filmpjes :rolleyes:). Maar eigenlijk gewoon erg netjes.

Misschien ook dat gaandeweg wat automatische updates zijn gedaan. Maar eerlijk gezegd werkt het erg prima. Ik ben ook zo blij met Ubuntu dat ik 'm weer als standaard bij booten heb gevoerd. Daar ik Ubuntu naast Windows heb geïnstalleerd had ik eigenlijk Windows nog wel als default gezet. Maar niet meer dus. Vind het ook erg netjes van Ubuntu dat ik gewoon op mijn Windows partitie kan snuffelen, maar dat terzijde.

Ik kon trouwens de temperatuur van de GPU al in de gaten houden voor ik Psensor doorhad, via het Nvidida instellingen scherm. Grappig genoeg draait die helemaal niet zo heet; rond de kleine 40 tot <45 graden gemiddeld. Het is ook niet de GPU die heet word bij filmpjes etc., waar ik aan refereer dan.

Het geheel blijft wel gemiddeld nog steeds iets heter dan Windows. En ik ben dan ook nog niet klaar met uitzoeken. Maar jullie hebben mij genoeg gegeven om mij aan de slag te gaan! Al gingen jullie, Paul en Vanadium, deels even iets te snel voor mij om nu bij te houden ;) Ik moet daar echt even mee gaan spelen en zien wat het is waar jullie nu over praten. Maar daarom zeg ik: Daarmee kan ik aan de slag.

Ik wil dus nog even uitzoeken hoe ik xfce4 moet installeren naast mijn huidige Ubuntu/windowsmager, óf dat ook nodig is; wil nog even een kort mailtje sturen naar de ontwikkelaars van "cpugraph for Ubuntu. Dan ga ik eens aan de slag met cpu-graph. En zo te lezen is er nog een hoop te spelen met Ubuntu en windows managers en het naast elkaar laten draaien hiervan.

Maar lang verhaal kort, Ubuntu draait eigenlijk te gek  :angel: Dat zal deels stiekem ook gewenning zijn.

En Erik, bedankt ook voor je bijdrage! Ja, ik ga er op letten, maar ik krijg stiekem het idee dat het weer misschien toch een rol heeft gespeeld. Het zijn hier al een paar dagen regenachtige en koelere dagen dan twee weken terug. Als ik er erg in hou en het blijkt echt het weer te zijn dan zal ik wel een update posten hier. Wat je zegt: Misschien dat ie dan toch tegen zijn max aandraait nu (maximaal is niet helemaal het goede woord, maar die 45-60 graden dus). En met warmer/broeieriger weer dan net daarboven komt en hoger schakelt. Wellicht is dan toch prettig dat Ubuntu terug schakelt naar een lagere clocksnelheid.

Ik ga die link zo even lezen. Wilde nu eerst even reageren voordat het echt afstel werd. Gezien de fijne hulp van jullie zou ik dat lullig vinden.

Ja, de HP elitebook moet ik ook zeggen (en dan heb ik ook de i7) wordt erg heet van zichzelf. Hij is deels ook militair water en stof gespecificeerd, waarmee hij beter geseald zou zijn, en als gevolg dus hogere temps heeft. Even kort gezegd. Die Probook die ik eerder noemde, van mijn pa (met i3) is bv bijna niet heet te krijgen. Ben altijd erg jaloers hierop. Ik moet wel zeggen dat de elitebook wel goed gebouwd is, ik weet niet of dat voor de hele serie betreft. Maar inderdaad, die oude HP Pavilion bv - uit een tijd dat zulke laptops van andere merken vergelijkbare kuren hadden - was gebouwd zoals je zegt (bijna): met warmtegeleidende tape op de cpu en gpu. Ben o.a. naar aanleiding van dat ding ook redelijk bekend met het onderwerp koeling dus we zouden nog wel een paar posts vol kunnen lullen ;)  Tegen de tijd dat ik er zin in heb en echt nodig ga vinden, dan zal ik waarschijnlijk ook eens de Elitebook open schroeven en waar nodig koperen plaatjes en nieuwe, goede pasta en tape gaan gebruiken.

Nogmaals mannen en/of vrouwen: Heel erg bedankt!! Waardeer jullie reacties heel erg. Wellicht tot in de toekomst.


Groeten,
« Laatst bewerkt op: 2016/06/15, 23:00:53 door dr00p »
HP Elitebook 8560w: Intel i7-2820QM CPU - 8GB RAM - Nvidia Quadro 2000M GPU (2GB RAM)

Kijk ook hier even: waarom wordt mijn HP Elitebook zo heet? Antwoord #4 kan op jouw situatie van toepassing zijn (kort vertaald: don't worry, komt door die military grade/seal maar alles blijft binnen de specs).

http://forum.notebookreview.com/threads/elitebook-cpu-overheating.651746/

Offline dr00p

  • Lid
Dank!  8-)
HP Elitebook 8560w: Intel i7-2820QM CPU - 8GB RAM - Nvidia Quadro 2000M GPU (2GB RAM)

Offline jolo

  • Lid
Verder zou je eventueel applicatie indicator-cpufreq kunnen installeren. Dat kan via Ubuntu' Softwarecentrum of via het terminalvenster
sudo apt-get install  indicator-cpufreq [Enter]

Zie hierover deze hyperlink https://apps.ubuntu.com/cat/applications/quantal/indicator-cpufreq/

Op momenten dat de CPU niet veel te doen heeft, toont deze waarschijnlijk één streepje. In het Engels staat deze dan op "Ondemand". 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM