Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Muziekspeler met database en een acceptabel CPU verbruik  (gelezen 2294 keer)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Muziekspeler met database en een acceptabel CPU verbruik
« Gepost op: 2014/03/26, 19:41:23 »
Ik ben al jaren een tevreden Amarok gebruiker, maar ik begin mij nu wel erg te ergeren aan het feit dat Amarok om en nabij de 30% CPU-tijd gebruikt, 40% van de 4GiB geheugen slurpt, de database doorbladeren (+/- 500GB aan muziek) traag als dikke stroop door een trechter gaat en er nog steeds geen crossfade is.

Is er een audiospeler die dit allemaal kan, liefst geschreven in QT? Liever niet Mixxx, gezien die ook nogal hongerig is op het CPU gebied.

Re: Muziekspeler met database en een acceptabel CPU verbruik
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/26, 20:00:55 »
Xnoise, wel in GTK geschreven. Voor Qt kun je kijken naar Clementine.

Re: Muziekspeler met database en een acceptabel CPU verbruik
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/26, 20:39:40 »
Hoe meet je het CPU-gebruik van Amarok? Als ik 'm op de achtergrond aan heb is het CPU-verbruik ~ 2.5% maar in beeld ~ 25% ... komt denk ik vooral door die 'nieuwe' (terug van weggeweest) spectrum analyzer. Helaas is mijn muziekcollectie een stukje kleiner (10x) dus wat het geheugengebruik aangaat kan ik niet goed vergelijken. Voor Qt is er, naast Clementine die Vistaus noemde, nog Juk http://www.kde.org/applications/multimedia/juk/ Maar echt geen idee of die grote collecties aankan. Ik kan je maar één advies geven: probeer ze gewoon uit :P

Overigens is dit misschien ook wel een mooi moment om eens naar Music Player Daemon (MPD) te kijken. Je hebt daar, naast een aantal leuke voor de terminal, grafische clients voor. Voor Qt ken ik er maar eentje, genaamd Cantata. Die zit in de pakketbronnen.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Muziekspeler met database en een acceptabel CPU verbruik
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/26, 20:50:59 »
Ik meet het door Top een tijdlang aan te hebben terwijl Amarok op de achtergrond draait. Met name het geheugengebruik nekt de laptop waarop de boel moet draaien.

MPD klinkt als een enorm mooi iets, daar zal ik eens naar kijken!

Re: Muziekspeler met database en een acceptabel CPU verbruik
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/26, 22:27:39 »
Er is ook een MPD-plugin voor Spotify. Heb hem nooit gebruikt want ik gebruik geen MPD, maar hij schijnt goed te werken :)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Muziekspeler met database en een acceptabel CPU verbruik
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/12, 08:20:28 »
Spotify is nu niet echt mijn ding. Ik heb een aardig grote lokale collectie en streamen... Mja...

Ik ben nog niet met MPD wezen klooien, omdat Cantata niet in de repo's zit en niet wil compileren. Nu gebruik ik mijn Squeezebox, bevalt ook prima, maar niet alle muziek staat op de NAS. Ik ga spoedig weer eens MPD proberen.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Muziekspeler met database en een acceptabel CPU verbruik
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/12, 08:32:52 »
MPD bestaat eigenlijk uit twee delen: een serverdeel dat het afspelen voor zijn rekening neemt en het beheer en gebruik van de muziekdatabase. Maar om als gebruiker met MPD te werken, heb je een client nodig. MPC is er zo een, maar tekstgebaseerd. GMPC is een erg goede GUI-client. Zowel MPD als MPC als GMPC zitten in de standaard repo's van Ubuntu en Debian en nog heel wat andere Linux'en.

Cantata is voor KDE desktops en zit overigens wel in de repo's van Debian Testing of Sid. In die van Ubuntu zit hij kennelijk niet, maar je kunt dat makkelijk genoeg toevoegen via deze instructies:
sudo add-apt-repository ppa:ubuntuhandbook1/cantata
sudo apt-get update
sudo apt-get install cantata mpd
Zelf compileren is helemaal niet nodig.

Re: Muziekspeler met database en een acceptabel CPU verbruik
« Reactie #7 Gepost op: 2014/04/12, 11:36:12 »
Spotify is nu niet echt mijn ding. Ik heb een aardig grote lokale collectie en streamen... Mja...

Ik ben nog niet met MPD wezen klooien, omdat Cantata niet in de repo's zit en niet wil compileren. Nu gebruik ik mijn Squeezebox, bevalt ook prima, maar niet alle muziek staat op de NAS. Ik ga spoedig weer eens MPD proberen.

In de linkerzijbalk van Spotify staat een tabje Local, daar vind je al je lokale muziek terug en ook de zoekfunctie gebruikt je lokale muziekbestanden.

Re: Muziekspeler met database en een acceptabel CPU verbruik
« Reactie #8 Gepost op: 2014/04/13, 17:33:43 »
Spotify is nu niet echt mijn ding. Ik heb een aardig grote lokale collectie en streamen... Mja...

Ik ben nog niet met MPD wezen klooien, omdat Cantata niet in de repo's zit en niet wil compileren. Nu gebruik ik mijn Squeezebox, bevalt ook prima, maar niet alle muziek staat op de NAS. Ik ga spoedig weer eens MPD proberen.

Vreemd, ik zie Cantata wel in Muon en hier staat ie ook (ook voor Trusty, indien je die al draait):
http://packages.ubuntu.com/search?suite=saucy&searchon=names&keywords=cantata

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Muziekspeler met database en een acceptabel CPU verbruik
« Reactie #9 Gepost op: 2014/04/13, 18:03:05 »
Ik draai nog met Precise, en daar zit ie niet. :)

Dank Bloom. Ik had de PPA zelf over het hoofd gezien. Bespaart weer een boel werk.

EDIT: PPA is niet voor Precise.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/13, 18:50:59 door Timo »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Muziekspeler met database en een acceptabel CPU verbruik
« Reactie #10 Gepost op: 2014/04/13, 18:58:17 »
Dat de PPA niet voor Precise is, hoeft niet noodzakelijk een bezwaar te zijn. Vaak werkt het toch. Ik zou het gewoon proberen. Vul dan Raring in als distributie.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Muziekspeler met database en een acceptabel CPU verbruik
« Reactie #11 Gepost op: 2014/04/13, 20:12:51 »
Niet meer nodig. Uiteindelijk is het compileren toch gelukt. Hij is nu mijn collectie aan het inscannen. Ik ben benieuwd! :)

EDIT:
Bijzonder prettig. Lekker overzichtelijk doch uitgebreid. Dank voor deze gulden tip!
« Laatst bewerkt op: 2014/04/13, 21:07:22 door Timo »