Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: terminal commando  (gelezen 1837 keer)

Offline jabuca

  • Lid
terminal commando
« Gepost op: 2023/07/12, 10:32:28 »
Hallo allemaal.  Vanmorgen heb ik Ubuntu 20.04 geupdated via de terminal, met het commando; sudo apt-get  update && sudo apt-get upgrade. Nadien kreeg ik deze melding;  I: The initramfs will attempt to resume from /dev/nvme0n1p6
I: (UUID=19444738-31e0-4974-8a88-97c4731a36f0)
I: Set the RESUME variable to override this
. Ik moet wat installeren, maar ik weet niet hoe? Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Met vriendelijke groet, jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline Bloom

  • Lid
Re: terminal commando
« Reactie #1 Gepost op: 2023/07/12, 10:54:43 »
Dat hoeft geen probleem te zijn, behalve als je resume functie niet werkt.Kijk even metsudo blkiden kijk even welke UUD je SWAP-partitie heeft. Noteer die desnoods even en schrijf dan ook de drive/partitie op waarmee die UUID gekoppeld is.cat /etc/fstaben/ofsudo swapon -sKijk na of de swappartie hetzelfde UUID en drive/partitie opgeeft in fstab en met dat swapon -s commando.Als dat zo is, alles in orde en kun je de melding negeren.Als ze verschillen, noteer dan de UUID in /etc/fstab voor de swappartitie en deel die mee aan het initramfs systeem: editeer /etc/initramfs-tools/conf.d/resume en zet daarin:RESUME=UUID=<swap UUID van blkid>Gebruik de UUID van blkid als je de momenteel gebruikte swap wil houden, pas die dan ook aan in /etc/fstab.Gebruik de UUID van /etc/fstab als je de daar opgegeven swap wil laten gebruiken door het hele systeem. Kijk dan wel na met sudo blkid dat het effectief een swapruimte is en die ook gebruikt mag worden.


Offline jabuca

  • Lid
Re: terminal commando
« Reactie #2 Gepost op: 2023/07/12, 12:50:32 »
Hallo Bloom. Bedankt voor je snelle reactie. Waar ik vergeten was; mijn laptop is dual boot, zal dat er (ook) mee te maken hebben?
Vr.gr. jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline Bloom

  • Lid
Re: terminal commando
« Reactie #3 Gepost op: 2023/07/12, 19:11:19 »
Als het om twee Linuxen gaat, laat ze dan dezelfde SWAP gebruiken. Dat kan geen kwaad en vermijdt dit soort problemen.

Offline jabuca

  • Lid
Re: terminal commando
« Reactie #4 Gepost op: 2023/07/13, 10:38:49 »
Hallo Bloom. Bedankt voor jou hulp, en ik ben er nog  niet helemaal uit. Ik heb er even een url bij gedaan van jou commando sudo blkid, maar de uitkomst hiervan begrijp ik niet helemaal.  Vr.gr. jabuca

 https://www.flickr.com/people/189638268@N07/
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline Bloom

  • Lid
Re: terminal commando
« Reactie #5 Gepost op: 2023/07/13, 17:42:04 »
Volgens dat is dit je swap:
/dev/nvme0n1p6:  UUID="19444738-31e0-4974-8a88-97c4731a36f0"
Zorg dat dat UUID is ingevuld in /etc/fstab en in /etc/initramfs-tools/conf.d/resume en dan zou het moeten werken.

Offline jabuca

  • Lid
Re: terminal commando
« Reactie #6 Gepost op: 2023/07/16, 11:48:04 »
Hallo Bloom.  Gisteren even bezig geweest met mijn probleem,  en ik hoop dat het nu is opgelost.

sudo swapon -s
Kijk na of de swappartie hetzelfde UUID en drive/partitie opgeeft in fstab en met dat swapon -s commando.Als dat zo is, alles in orde en kun je de melding negeren

Filename            Type      Size      Used      Priority
/dev/nvme0n1p6                          partition   32800764   0      -2

Met vriendelijke groet, jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline jabuca

  • Lid
Re: terminal commando
« Reactie #7 Gepost op: 2023/07/16, 14:00:00 »
Hallo Bloom.
Alles werkt naar behoren, updaten via de terminal gaat ook zonder problemen en foutmeldingen.
Vriendelijk bedankt voor jou hulp en assistentie.
Met vriendelijke groet, jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!


Offline vanadium

  • Lid
Re: terminal commando
« Reactie #9 Gepost op: 2023/07/16, 21:02:26 »
Knap gevonden en opgelost, in elk geval!