Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu clonen vanop windows?  (gelezen 1094 keer)

Offline wolfke

  • Lid
ubuntu clonen vanop windows?
« Gepost op: 2020/10/02, 17:03:15 »
Hallo, mijn config is als volgt:
- Win10 op PC;
- Ubuntu 18.04 op externe HDD (via USB);
- op die externe staan ook nog 2 win-partities.

Als die externe bij poweron niet ingeplugd is, start Win10
Als die externe wel ingeplugd is, start grub en kan ik kiezen.

Nu zou ik ubuntu willen clonen naar een externe SSD zodat ik exact hetzelfde kan doen met die SSD als met de externe HDD.
kan ik dat vanop Windows doen? (macrium reflex bvv. herkent ubuntu al niet  :-[ )
Ik ben slechtziend en Clonezilla is nu niet het meest duidelijke prog., bestaat er iets anders om die cloning vanop windows te doen wan dat zou wel gemakkelijk zijn.



Offline aartje

  • Lid
Re: ubuntu clonen vanop windows?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/10/03, 11:22:21 »
Ik weet niet precies wat je bedoelt. Maar als je bedoelt dat je Ubuntu wilt draaien met
een systeem op een externe SSD ipv een externe HD dan raad ik je dat af. Een SSD moet
af en toe ge-"trim"-ed worden anders wordt je systeem traag. De commando's om te trimmen
kunnen niet gegeven worden aan een extern USB-device en zal daardoor in de loop
van de tijd trager worden. Dit geldt zowel voor windows als voor linux.


Hallo, mijn config is als volgt:
- Win10 op PC;
- Ubuntu 18.04 op externe HDD (via USB);
- op die externe staan ook nog 2 win-partities.

Als die externe bij poweron niet ingeplugd is, start Win10
Als die externe wel ingeplugd is, start grub en kan ik kiezen.

Nu zou ik ubuntu willen clonen naar een externe SSD zodat ik exact hetzelfde kan doen met die SSD als met de externe HDD.
kan ik dat vanop Windows doen? (macrium reflex bvv. herkent ubuntu al niet  :-[ )
Ik ben slechtziend en Clonezilla is nu niet het meest duidelijke prog., bestaat er iets anders om die cloning vanop windows te doen wan dat zou wel gemakkelijk zijn.

Offline ajjp

  • Lid
Re: ubuntu clonen vanop windows?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/10/03, 12:45:43 »
Citaat
Een SSD moet af en toe ge-"trim"-ed worden anders wordt je systeem traag.
Is deze noodzaak bij nieuwere SSD's er nog steeds? Daar zorgt de ingebouwde Garbage Collection immers voor. Ik heb wel begrepen dat het niet uitvoeren van TRIM leidt tot meer schrijfacties en daardoor tot een verminderde levensduur.

Offline aartje

  • Lid
Re: ubuntu clonen vanop windows?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/10/03, 14:41:04 »
Nee, "garbage collection" heeft niets met "trim" te maken.... Twee verschillende zaken.
Bij Crucial zeggen ze echter het volgende :

Trim and Active Garbage Collection are useful tools that can benefit the speed, function, and longevity of your SSD. But if your operating system doesn't support Trim, it's not a disaster. All Crucial SSDs are designed and tested assuming that they will be used without Trim.

Het is, lijkt me, belangrijk te weten of je externe (USB) SSD trim nodig heeft.
« Laatst bewerkt op: 2020/10/03, 14:49:09 door aartje »

Offline wolfke

  • Lid
Re: ubuntu clonen vanop windows?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/10/03, 16:44:05 »
Ik weet niet precies wat je bedoelt. Maar als je bedoelt dat je Ubuntu wilt draaien met
een systeem op een externe SSD ipv een externe HD.. .
Bedankt voor de info over dat Trimmen, maar ik wil idd ubuntu (af en toe) draaien vanop SSD, tevens is dat een goede backup.

Offline ajjp

  • Lid
Re: ubuntu clonen vanop windows?
« Reactie #5 Gepost op: 2020/10/03, 20:15:35 »
Citaat
Nee, "garbage collection" heeft niets met "trim" te maken....
Nou, niets ... ? Beide werken aan het schoon en op snelheid houden van de SSD, waarbij Garbage Collection het echte opruimwerk doet.
Van https://www.innodisk.com/en/technology/longevity/garbage_collection_and_trim:
Citaat
There is an inherent difference when writing and deleting files from an solid state drive compared to hard disk drives. SSDs write to pages, which make up blocks, but can only delete full blocks. Garbage Collection basically copies data still in use to a new block, and then deletes all data from the old one. With TRIM command the number of operations needed for Garbage Collection is kept to a minimum – meaning the SSD is not unnecessarily worn out.

It can get tricky when deleting files from SSDs. What TRIM does is instantaneously mark the files that you delete to be removed during the next Garbage Collection run. These files might otherwise have been shuffled around the SSD causing unnecessary wear.

Strictly speaking TRIM is not a necessity, but it will always improve the Garbage Collection process. With the two technologies working together the lifespan of your storage device is drastically increased.

Offline h2o

  • Lid
Re: ubuntu clonen vanop windows?
« Reactie #6 Gepost op: 2020/10/03, 21:02:26 »
Ik draai zelf regelmatig een bijwerkscript:
Citaat
#!/bin/sh
sudo rm -r /var/lib/apt/lists/*
sudo apt update && sudo apt upgrade && sudo apt dist-upgrade && sudo apt clean && sudo apt autoclean && sudo apt autoremove && sudo df -h
sudo journalctl --vacuum-size=100M && sudo df -h
sudo fstrim -av
echo klaar...
Daarin zit het trimmen van de SSD in opgenomen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline wolfke

  • Lid
Re: ubuntu clonen vanop windows?
« Reactie #7 Gepost op: 2020/10/03, 21:36:06 »
wil er  iemand antwoorden op mijn vraag aub.  :-[

Offline aartje

  • Lid
Re: ubuntu clonen vanop windows?
« Reactie #8 Gepost op: 2020/10/03, 21:41:05 »
Ik weet niet precies wat je bedoelt. Maar als je bedoelt dat je Ubuntu wilt draaien met
een systeem op een externe SSD ipv een externe HD.. .
Bedankt voor de info over dat Trimmen, maar ik wil idd ubuntu (af en toe) draaien vanop SSD, tevens is dat een goede backup.
Nou doen dan maar, maar je begrijpt niet wat ik bedoel en ervaar het dan maar.

Offline h2o

  • Lid
Re: ubuntu clonen vanop windows?
« Reactie #9 Gepost op: 2020/10/03, 21:45:51 »
wil er  iemand antwoorden op mijn vraag aub.  :-[
Ik weet niet hoeveel USB poorten jouw systeem heeft, maar met een Ubuntu live USB stick opstarten. Daarna de externe HDD en daarna de externe SSD aankoppelen. Jouw hoofdsysteem is dan /dev/sda
de USB stick met Ubuntu /dev/sdb
De externe HDD /dev/sdc
De esterne SSD /dev/sdd
Je kunt Gparted gebruiken. De SSD dezefde partitietabel geven als je externe HDD. Dus MSDOS als de HDD dat ook heeft
Dan (vooropgesteld dat Ubuntu op de externe HDD /dev/sdb1 is) Ubuntu kopiëren en dan plakken op de SSD.
Daarna Ubuntu de boot flag geven.

Dan het moeilijkste deel, opstarten vanaf de SSD. Aangezien ik met Debian werk en niet met Ubuntu kan ik jou hierover geen antwoord geven, dan doe ik namelijk op de Debian manier en die wijkt van van Ubuntu.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline h2o

  • Lid
Re: ubuntu clonen vanop windows?
« Reactie #10 Gepost op: 2020/10/03, 21:47:45 »
Nou doen dan maar, maar je begrijpt niet wat ik bedoel en ervaar het dan maar.
Als Wolfke dat bijwerkscript draait wat ik heb gepost dan wordt de SSD vanzelf getrimd.
En anders kan hij het ook nog via cron laten lopen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline aartje

  • Lid
Re: ubuntu clonen vanop windows?
« Reactie #11 Gepost op: 2020/10/04, 03:45:15 »
Nou doen dan maar, maar je begrijpt niet wat ik bedoel en ervaar het dan maar.
Als Wolfke dat bijwerkscript draait wat ik heb gepost dan wordt de SSD vanzelf getrimd.
En anders kan hij het ook nog via cron laten lopen.
En jij begrijpt het ook niet. Je kan (kon?, misschien is het met moderne USB hardware/software
veranderd ) geen trim doen op een  SSD die via USB met je computer verbonden is, hoe mooi je script
ook is. Maar daar ga ik me niet verder mee bemoeien... Ik ben wel benieuwd of Trim nu wel lukt
met je nieuwe SSD met een USB aansluiting, als een ander het wil proberen, prima  :laugh:
« Laatst bewerkt op: 2020/10/04, 03:49:01 door aartje »

Offline wolfke

  • Lid
Re: ubuntu clonen vanop windows?
« Reactie #12 Gepost op: 2020/10/04, 11:42:47 »
@h2o: bedankt voor het antwoorden op mijn vraag. Ziet er allemaal even complex uit als met Clonezilla.
Ik had wat gehoopt dat het vanaf Windows eenvoudig zou gaan, maar vind geen software

JorisC

  • Gast
Re: ubuntu clonen vanop windows?
« Reactie #13 Gepost op: 2020/10/04, 11:54:33 »
Wie zoekt die vind .

https://www.easeus.com/backup-utility/free-disk-cloning-software.html
Het is wel een trial versie , dus tijdig terug verwijderen of je hem wil behouden aankopen .
« Laatst bewerkt op: 2020/10/04, 11:56:24 door JorisC »

Offline aartje

  • Lid
Re: ubuntu clonen vanop windows?
« Reactie #14 Gepost op: 2020/10/04, 12:58:46 »
Ik probeer het nog één keer en dan zoeken jullie het maar uit :

https://www.techpowerup.com/forums/threads/problem-with-trim-on-ssds.259735/

De meningen zijn echter verdeeld over hoeveel het scheelt in write-snelheid.
Ik zou echter een externe HD ipv een externe SSD nemen om er een windows- en/of linux-
systeem op te zetten.
« Laatst bewerkt op: 2020/10/04, 13:05:01 door aartje »

Offline wolfke

  • Lid
Re: ubuntu clonen vanop windows?
« Reactie #15 Gepost op: 2020/10/04, 17:38:17 »
dat kan ik ook doen, de vraag blijft dezelfde.

Re: ubuntu clonen vanop windows?
« Reactie #16 Gepost op: 2020/10/05, 10:33:55 »
@wolfke
Ik heb al eens een distro naar een andere partitie verhuisd, en dat is waar het hier ook op neer komt.
Vroeger ben ik daarvoor met clonezilla bezig geweest, doch dat was lastig, nu werk ik via timeshift.
Met clonezilla mag de doelpartitie geen byte kleiner zijn of het lukt niet, met timeshift speelt dat geen rol.
Als je voldoende van Linux kent en het volgende ziet zitten, dan lukt het wel.
Je kan ook niets verliezen want je bron blijft intakt.

Ik moet er wel bij vertellen dat ik geen persoonlijke data heb in mijn homemap, mijn data staat op een onafhankelijke aparte partitie (geen home partitie!)

Hierna noem  ik je actuele HD de bron, en de toekomstige SSD het doel.

1- BRON maak een timeshift van de bron
2- DOEL installeer dezelfde distro via DVD/USB & RESTART
Terminal   sudo apt-get update3- DOEL restore hierin de hierboven gemaakte Timeshift opname
Deze nieuwe DOEL distro kan echter niet meer opstarten nu omdat de UUID's van de volumes totaal fout vermeld staan in fstab (zijn nu deze van het doel), dus in orde stellen via de LIVE_USB
4- start de LIVE-USB   en koppel het DOEL   
Terminal
blkiddit geeft alle UUID

in etc/fstab # aanpassen UUID van het OS, (en SWAP)   

Indien swap PARTITIE: in etc/initramfs-tools/conf.d/resume   # aanpassen UUID van de  SWAP

Indien ENKEL swap FILE: # map etc/initramfs-tools/conf.d/moet leeg zijn: geen bestand “resume”

5- start nu het DOEL

Succes gewenst !

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline wolfke

  • Lid
Re: ubuntu clonen vanop windows?
« Reactie #17 Gepost op: 2020/10/06, 12:09:22 »
bedankt , dit moet ik eens rustig bestuderen.
Al 1 vraag: timeshift is dat een app?

Re: ubuntu clonen vanop windows?
« Reactie #18 Gepost op: 2020/10/06, 14:01:48 »
Timeshift is een programma waarmede je momentopnames maakt van je OS.
In een volgende sessie worden enkel de gewijzigde bestanden genomen, enz...
In Mint zit dit standaard ingebakken.
Ik zou dit niet meer kunnen missen.
Telkens er een nieuwe kernel aankomt, doe ik eerst een timeshift alvorens te installeren.
Ook als je op een prima werkend OS iets nieuw wil proberen: maak eerst een timeshift.
Je kan met behulp van een LIVE-USB een timeshift opname terugzetten.

Je vindt info hier: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=104746.msg1026820#msg1026820
En: https://github.com/teejee2008/timeshift

Ik zou zeggen: een mooie gelegenheid om timeshift te leren kennen...

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)