Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HP-printer achter een usb-switch  (gelezen 5389 keer)

Offline Amiguntu

  • Lid
HP-printer achter een usb-switch
« Gepost op: 2009/05/30, 22:59:27 »
Dag jongelui,

Ik heb 3 computers (okay, eentje is van mijn vrouw) die via een usb-switch een printer delen.
Geen van die drie computers (AmigaOS, Ubuntu, WinXP) ziet de printer als die switch er tussen zit. Zonder switch gaat alles prima. Met een usb-stick achter de switch, in plaats van de printer, gaat het ook goed: de computers zien de stick.

De printer is een HP4480 all in one, met alleen een usb-poort (geen parallel, geen ethernet). Ik denk dat de printer en die switch mekaar niet goed verstaan ofzo. Kan dat kloppen?



johan
~~~/\___Flevoland___/\~~~


so i throw the windows wide
and call to you across the sky...

Offline joop905

  • Lid
Re: HP-printer achter een usb-switch
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/31, 01:04:32 »
wat is hier de uitkomst van.
copy-paste die output hier eens.
(Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster)
lpinfo -v

en kijk eens in cups
http://localhost:631

GrJ.

Re: HP-printer achter een usb-switch
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/31, 01:50:27 »
Wanneer geen enkele PC die printer ziet zodra hij op de switch aangesloten is vermoed ik dat hij verkeerd geconfigureerd is.

Normaal gesproken hangen alle apparaten ( computers, printers enz enz ) aan een router.
Deze router deelt IP adressen uit aan alle apparaten.
Nu ze allemaal hun eigen IP adres hebben en in dezelfde werkgroep zitten kunnen ze met elkaar communiceren.

Jij spreekt over een switch ?
Wanneer dit een kale switch is zal deze niets anders doen dan pakketjes data heen en weer smijten.
Hij deelt geen IP adressen uit.
Dus apparaten die hieraan hangen zullen een vast IP adres moeten hebben.

Goed ik denk niet dat dit de ware situatie is bij jouw thuis, er zal ongetwijfelt een router ergens in het netwerk hangen.....

Ergo
Kijk of de Printer een IP adres krijgt van de router en of configureer dit ding handmatig.

Ping eens naar dit printer om te kijken of hij gezien word op je netwerk....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Amiguntu

  • Lid
Re: HP-printer achter een usb-switch
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/31, 12:24:52 »
Heren,

Dank voor de reactie. Dat met die terminalvenster zal ik eens proberen.

Verder denk ik niet dat we mekaar helemaal goed begrijpen. Er is geen sprake van een netwerk. Ik HEB geen netwerk. En de printer heeft niet eens een ethernetaansluiting. Dus dat pingen zal wel niks worden...

Er is sprake van een usb-switch waarmee ik kan schakelen welke computer verbonden wordt met de printer. Geen hub, maar een heuse switch.

En ik denk dat dit topic dus ook niet zo heel erg in de categorie Server en netwerk thuishoort. Maar dat kan me niet schelen, eigenlijk.

Blijf benieuwd naar jullie reacties!


johan
~~~/\___Flevoland___/\~~~


so i throw the windows wide
and call to you across the sky...

Re: HP-printer achter een usb-switch
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/31, 13:02:30 »
Indien de printer op de computers afzonderlijk (zonder switch) wel goed werkt maar over die switch niet,
is deze switch niet geschikt voor dit werk, lijkt me.

Dit kan komen omdat ieder USB apparaat een stukje herkenning inzich draagt zodat de pc herkent wat voor apparaat het is.

Aangezien de switch als eerste gezien word kan de printer zich niet meer laten detecteren.

Oplossing zou kunnen zijn die switch als printer aansturen in de hoop dat het dan wel bij de printer komt.
Anders heb ik er een hard-hoofd in dat deze configuratie gaat werken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: HP-printer achter een usb-switch
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/31, 22:26:38 »
Ik heb dit probleem al vaker gezien, ook met name met scanners.
Ik heb alle mogelijke oplossingen geprobeert, zoals een electronische omschakelaar voor USB, een USB server (wat vaak prima werkt voor een printer maar niet met een scanner), diverse merken etc.

De enig goed werkende oplossing die ik gevonden heb is het gebruik van een hardware-matige switch, dus een apparaat waar een echte schakelaar in zit die mechanisch de printer of scanner omschakelt.

Helaas heeft deze ook een groot nadeel..... contacten denderen als ze worden omgeschakeld en ze vervuilen waardoor signalen slechter worden doorgegeven. In mijn geval heb ik zoveel problemen gekregen na 3 jaar gebruik dat we uiteindelijk een echte netwerkscanner hebben gekocht. Het was gewoonweg niet betrouwbaar genoeg. Een echte netwerk scanner/printer bleek in ons geval beter.

Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy

Offline Amiguntu

  • Lid
Re: HP-printer achter een usb-switch
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/31, 22:34:02 »
@ Gandyman:

Maar een usb-stick achter de switch wordt wel herkend. Even een correctie op mijn eerdere postings: WinXP kan prima printen met switch! Ubuntu en AmigaOS kunnen dat niet. Dus de combinatie switch-printer is een goed werkende combinatie. Maar de combinatie switch-Ubuntu niet.

@ Willempiesnor:

Dat van die mechanische switch heb ik ook overwogen omdat ik ook van mening ben dat zulke switches in principe betrouwbaarder zijn dan softwarematige switches. Maar ja: het dendert, en het is zo'n lelijk en vooral ouwerwets geval...
Dan ga ik nog liever (en goedkoper) een verlengkabeltje aanbrengen en kabels omsteken. Niet mooi, wel praktisch. Zoveel printen we nou ook weer niet.


johan
~~~/\___Flevoland___/\~~~


so i throw the windows wide
and call to you across the sky...

Offline Amiguntu

  • Lid
Re: HP-printer achter een usb-switch
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/31, 23:01:14 »
Ja, zelfs daar heb ik aan gedacht, Arie! Bedankt voor de tip, maar nee: het mag niet baten.


johan
~~~/\___Flevoland___/\~~~


so i throw the windows wide
and call to you across the sky...

Re: HP-printer achter een usb-switch
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/31, 23:03:47 »
@ Gandyman:

Maar een usb-stick achter de switch wordt wel herkend. Even een correctie op mijn eerdere postings: WinXP kan prima printen met switch! Ubuntu en AmigaOS kunnen dat niet. Dus de combinatie switch-printer is een goed werkende combinatie. Maar de combinatie switch-Ubuntu niet.


Sja ik ging uit van de info van je 1e post.

En vrees toch dat die switch Ubuntu blind maakt zodat hij niet je printer ziet.
Of je moet geforceerd aan kunnen geven dat hij naar de switch moet printen ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Amiguntu

  • Lid
Re: HP-printer achter een usb-switch
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/31, 23:29:09 »
Laat Ubuntu op enigerlei wijze zien dat-ie die switch ziet? Ik bedoel: steek een usb-stick in Ubuntu en dat ding verschijnt op de desktop. Maar die switch verschijnt nergens. Tenminste: niet dat ik weet.

Bij de Amiga is dat wel zo: als de printer uitstaat en ik doe de Amiga aan dan gaat de Amiga mij vertellen dat-ie een soort usb-hub (dat is dus die switch) ziet, waarvan de Amiga zelfs het merk kan vertellen. Gewoon als mededeling op de desktop. En als ik dan de printer aanzet gaat het mis. Dan gaat de Amiga gillen dat-ie dat apparaat "niet kan toevoegen", wat dat ook betekenen moge... Dus de Amiga wordt niet blind voor de printer, ondanks dat die switch er tussendoor loopt te schreeuwen, zeg maar.

Ho maar wacht even: dat zal het zijn! Amiga en Ubuntu zien gewoon twee usb-devices (of denken dat ze dat zien) achter elkaar en omdat die devices dan dus door mekaar heen schreeuwen dat ze d'r zijn kunnen Amiga en Ubuntu dat niet meer verstaan (te veel herrie, zeg maar) en dus kunnen ze er geen soep van koken. Ja, zo zal het zijn.

Hoewel: WinXP verstaat dat wel. En tegen WinXP zitten die switch en printer even hard te gillen als tegen Amiga en Ubuntu. Misschien ziet WinXP die switch niet als device en negeert-ie 'em gewoon. Hoort-ie alleen maar de printer.

Blijft wonderlijk!


johan
~~~/\___Flevoland___/\~~~


so i throw the windows wide
and call to you across the sky...