Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Connectie met een CIFS share  (gelezen 2733 keer)

Offline fucrea

  • Lid
[Opgelost] Connectie met een CIFS share
« Gepost op: 2011/08/02, 16:50:58 »
Hallo,

Op het werk hebben we een windows-netwerk. Ik heb een linux machine (ubuntu 11.04) geïnstalleerd en zou graag connecteren naar een windows share.
Ik heb dit geprobeerd adhv volgende code:
sudo mount -t cifs //servernaam/share mountpoint -o user=username,domain=domainname,password=paswoord,uid=1000,gid=1000
Wanneer ik dit uitvoer, wordt ook daadwerkelijk een share aangemaakt en kan in de directory's zien.
als ik echter op een directory klik krijg ik volgende melding:
"De inhoud van de map kon niet weergegeven worden. Het weergeven van de inhoud van 'Personal' is mislukt: Is geen map"

Kan er mij iemand vertellen wat het probleem kan zijn?? ???
« Laatst bewerkt op: 2011/08/03, 11:33:32 door fucrea »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Connectie met een CIFS share
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/02, 18:01:09 »
sudo mount -t cifs //servernaam/share mountpoint -o user=username,domain=domainname,password=paswoord,uid=1000,gid=1000
Is mountpoint eenmap dan mis je / wat ervoor moet.

Om je share uit te testen kun je ook,
Boven in de pulldown,
places-connect to server,
dan windows share kiezen, ip nummer ingeven,
dan kun je testen of je er in komt.

Offline fucrea

  • Lid
Re: Connectie met een CIFS share
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/03, 09:40:27 »
Verbinden via nautilus is geen probleem (dit werkt) als ik het volgende pad opgeef:
smb://server/share Dan vraagt de computer mij de gebruikersnaam-paswoord-domein en kan ik aan alle files.

Het probleem is dat ik deze schare automatisch wil laten mounten (via fstab). Ik heb hiervoor reeds volgende procedure doorlopen: https://help.ubuntu.com/community/MountWindowsSharesPermanently

De share wordt wel gemount. Het probleem is dat de directory's ik nu kan zien, niet toegankelijk (inhoud onleesbaar) zijn.

Offline fucrea

  • Lid
Re: Connectie met een CIFS share
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/03, 09:44:01 »
Hallo,

Op het werk hebben we een windows-netwerk. Ik heb een linux machine (ubuntu 11.04) geïnstalleerd en zou graag connecteren naar een windows share.
Ik heb dit geprobeerd adhv volgende code:
sudo mount -t cifs //servernaam/share mountpoint -o user=username,domain=domainname,password=paswoord,uid=1000,gid=1000
Wanneer ik dit uitvoer, wordt ook daadwerkelijk een share aangemaakt en kan in de directory's zien.
als ik echter op een directory klik krijg ik volgende melding:
"De inhoud van de map kon niet weergegeven worden. Het weergeven van de inhoud van 'Personal' is mislukt: Is geen map"

Kan er mij iemand vertellen wat het probleem kan zijn?? ???


Offline jan11000

  • Lid
Re: Connectie met een CIFS share
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/03, 09:44:30 »
//apollo/install_files  /path/to/mnt  smbfs  iocharset=utf8,credentials=/path/to/.smbcredentials,gid=1234  0  0

Dit is een voorbeeld van je handleiding, maar die van jou ziet er toch anders uit.
Geef eens wat jij in je fstab hebt staan.
Zoek ook een handleiding van fstab.

Offline fucrea

  • Lid
Re: Connectie met een CIFS share
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/03, 09:52:43 »
Dit staat in mijn fstab file:

proc            /proc           proc    nodev,noexec,nosuid 0       0
UUID=700cc348-099f-494b-b5c1-530668b2e001 /               ext4    errors=remount-ro 0       1
UUID=bb0aaf97-6c4e-449e-b951-42f339fca378 none            swap    sw              0       0
//bezwefps01/documents /home/natty/Test cifs iocharset=utf8,credentials=/home/natty/.smbcredentials,uid=1000 0 0

De share wordt wel degelijk gemount, maar de directory's zijn niet toegankelijk. Ik krijg volgende melding al ik er op klik:
De inhoud van de map kon niet weergegeven worden. Het weergeven van de inhoud van 'Personal' is mislukt: Is geen map.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Connectie met een CIFS share
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/03, 09:59:11 »
Probeer eens direct een ip in te geven.
Heb je de rechten op de andere pc goed staan. Kijk bij documenten wie daar mag lezen en schrijven.
Kontroleer wat de map personal is. Want er word gezegd dat dit geen map is.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/03, 10:09:58 door jan11000 »

Offline fucrea

  • Lid
Re: Connectie met een CIFS share
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/03, 11:33:08 »
Was inderdaad geen map, maar een snelkoppeling


Probleem opgelost  =D


Thx!