Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows en Ubuntu starten niet meer  (gelezen 4026 keer)

Offline Tomk96

  • Lid
Windows en Ubuntu starten niet meer
« Gepost op: 2011/06/12, 10:49:00 »
Ik heb een paar maanden geleden Ubuntu geïnstalleerd vanaf een gebrande cd. Dat was destijds de nieuwste versie, en ik heb hem 1 keer geüpdate door middel van de update manager in Ubuntu.

Omdat ik voor school vaak de echte microsoft word nodig heb, en ik ook bijna dagelijks spelletje op mijn computer speel heb ik windows 7 er naast gelaten. Ik gebruik windows 7 ook het meest, maar ik vind Ubuntu handig als ik alleen even gmail wil checken of even op twitter wil zitten.

Maar gister heb ik op windows een partitie gewiped (met maar 1 avi bestand) met easeus partition manager, en kan ik niks meer opstarten, Ubuntu niet, en ook windows 7 niet.

Als ik mijn laptop opstart boot hij zoals gebruikelijk van de interne harde schijf, maar na het standaard scherm van toshiba krijg ik de foutmelding:

error: unknown filesystem.
grub rescue>

Natuurlijk heb ik het forum ook al een beetje doorzocht, en ook heb ik op google gezocht, maar ik vind geen echte simpele oplossing.
als ik het commando "ls" invoer krijg ik alleen dit te zien:

(hd0) (hd0,msdos6) (hd0,msdos5) (hd0,msdos3) (hd0,msdos2) hd0,msdos1)

Meer dan dat is mij nog niet gelukt. Gelukkig heb ik gistermiddag net een nieuwe externe harddisc binnen gekregen, en heb ik daar mijn documenten en muziek/films ge backuped.

Graag zou ik van iemand horen hoe ik Windows 7 weer aan de praat krijg, het liefst in simpele taal, want ik heb heel weinig verstand van Ubuntu/linux!

Laptop: Toshiba satellite L505-10h
Besturingssysteem: Windows 7 (64bit), en nieuwste versie van Ubuntu (64bit?)

Offline Tomk96

  • Lid
Re: Windows en Ubuntu starten niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/12, 10:51:04 »
Ik ben nu ook een nieuwe Ubuntu cd aan het maken op mijn andere laptop met windows Vista, misschien dat ik daarmee nog iets kan???

Het liefst zou ik Ubuntu er ook gelijk af gooien, want ik heb het eigenlijk helemaal niet nodig.

Alvast bedankt, Tom Kwakkenbos (14 jaar, daarom graag in simpele taal)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows en Ubuntu starten niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/12, 11:03:47 »
Je moet grub volledig verwijderen.
Op deze site staat hoe.
http://sites.google.com/site/computertip/grub

Hier staat ook hoe je het kunt herstellen.

Als je hem verwijderd, dan kun je in Windows de Linux partitie formatteren naar NTFS.


Offline Tomk96

  • Lid
Re: Windows en Ubuntu starten niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/12, 11:54:23 »
Bedankt, maar ik kom er nog steeds niet uit.

Aanpak:
- start eerst uw computer op vanaf de Ubuntu Desktop CD (LiveCD).


Als ik dit probeer, dan staat er iets over intel UNDI, en dan copyright patents...

dan iets over realtek pci-e ethernet controler v1.13 en dan de volgende foutmelding


PXE-E61: Media test failure, check cable
PXE-M0F: Exiting PXE ROM

dan doet ie dat opnieuw, en dan krijg ik:

error: unknown filesystem.
grub rescue>_


Er staat ook beschreven hoe je GRUB kan verwijderen, maar dat kan in mijn geval niet, want ik heb bij mijn toshiba laptop alleen de product recovery cd`s gekregen. En volgens mij zijn dat ook de verkeerde, want er staat 32 bit op, terwijl ik toch echt 64 bit had/heb.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows en Ubuntu starten niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/12, 11:59:08 »
Er zijn meerdere manieren om Grub uit te zetten.
Je moet dan wel vanaf een Linux cd je systeem opstarten.
Zet in je bios de cd/dvd boven aan.
Waarschijnlijk kun je bij het opstarten op F12 drukken en kom je in het bootmenu. kies daar voor cd/dvd. Let op iedere keer dat je opnieuw opstart gaat hij naar de instellingen in je bios en niet wat je met F12 hebt gekozen.

Offline Tomk96

  • Lid
Re: Windows en Ubuntu starten niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/12, 12:05:09 »
Dat had ik gedaan. En toen kwam ik weer uit bij een zwart scherm met letters.

die error met PXE, dat kwam nadat ik de ubuntu cd gebruikte.

Is het misschien mogelijk dat ik deze link gebruik: http://goo.gl/7AaTB, dat download en daar een installatieschijf van maak, zonder dat ik de crack gebruik??? Ik kan dan toch gewoon mijn officiële licentie gebruiken die met een stickertje op de onderkant van mijn laptop zit?

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows en Ubuntu starten niet meer
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/12, 12:54:02 »
Windows 7 staat ook op je schijf.
Ik zou nooit zo iets downloaden als besturingssysteem.

Met F8 of F11 kun je Windows opnieuw installeren maar dat hoeft niet want het staat er nog op.
Tevens zal het niet werken omdat hij niet om grub heen kan.

Je moet dus kijken of je cd linux cd geen fouten heeft en anders een nieuwe branden of op een usb stick zetten.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Windows en Ubuntu starten niet meer
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/12, 23:08:02 »
......... iets over intel UNDI, en dan copyright patents...

dan iets over realtek pci-e ethernet controler v1.13 en dan de volgende foutmelding


PXE-E61: Media test failure, check cable
PXE-M0F: Exiting PXE ROM

Hier heeft iemand eenzelfde foutmelding als jij, Tomk96. Of zijn/haar probleem er uiteindelijk door is opgelost is me onduidelijk, maar misschien heb jij iets aan de oplossing die in Bericht #2 wordt gegeven:

'Boot into the bios (check your manual for which key to hit if unsure), and change the boot order so that the hard drive is the first boot device. Or better if you can remove the network/ethernet/LAN from the boot order entirely. That should fix it.'

Offline Tomk96

  • Lid
Re: Windows en Ubuntu starten niet meer
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/13, 11:45:00 »
Met F8 of F11 kun je Windows opnieuw installeren maar dat hoeft niet want het staat er nog op.
Tevens zal het niet werken omdat hij niet om grub heen kan.


Dat werkt inderdaad helaas niet.


Citaat
Windows 7 staat ook op je schijf.

Hoe kom ik daar heen?

Ik ga nu in ieder geval om met mijn usb nog een keer ubuntu erop te zetten, misschien dat ik daarmee meer geluk heb. Verder kan ik geen nieuwe live-dvd maken want al mijn dvd`s zijn op, en ubuntu past niet op een cd.

Offline Tomk96

  • Lid
Re: Windows en Ubuntu starten niet meer
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/13, 11:56:13 »
Als dit ook niet werkt, dan probeer ik het nog met de 3 recovery cd`s  van toshiba. Als dat dan ook niet lukt, dan laat ik een computerbedrijf er wel naar kijken, of denken jullie dat ik dan een speciaal bedrijf moet opzoeken???

Re: Windows en Ubuntu starten niet meer
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/13, 12:07:32 »
Citaat
en ubuntu past niet op een cd.

Ubuntu past perfect op een cd van 700 MB hoor, hier kan je de iso downloaden:
http://www.ubuntu-nl.org/getubuntu/download/LTS

of hier:
http://releases.ubuntu.com/lucid/
« Laatst bewerkt op: 2011/06/13, 12:12:19 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Tomk96

  • Lid
Re: Windows en Ubuntu starten niet meer
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/13, 12:27:07 »
Ik heb het iets anders gedaan, maar windows vista vertelde mij dat hij niet op de cd paste die ik erin gedaan had. (700mb idd)


Ik probeer nu zo`n bootable usb te maken, maar kan iemand mij daarbij helpen? Het lukt niet echt, hij zegt steeds failure.

Offline Tomk96

  • Lid
Re: Windows en Ubuntu starten niet meer
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/13, 12:40:14 »
Citaat
An error occured while executing syslinux
Your USB won`t be bootble...

Ik heb gewoon een 4gb usb, terwijl ze 2 minimaal is. Verder heb ik hem net geformateerd naar fat32 (wat ie eigenlijk al was) en zou hij het gewoon moeten doen

Offline Wout55

  • Lid
Re: Windows en Ubuntu starten niet meer
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/13, 13:16:08 »
http://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf

Daarin staat het beschreven. Google is your friend. Ik lees niets meer over de reactie van Mikkel. Als die DVD niet gelezen wordt dan zal dat direct met de USB stick niet veel beter gaan, waarschijnlijk. Of is dit opgelost. Die fouten toen komen uit de BIOS, waarschijnlijk veroorzaakt door de verandering van de boot-volgorde.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/13, 13:20:06 door Wout55 »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Windows en Ubuntu starten niet meer
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/13, 16:51:11 »
An error occured while executing syslinux
Your USB won`t be bootble...

Oplossing op deze site al geprobeerd? :

'I am working with windwos 7 x64 and had the same problem. I managed to solve this:
-->Control Panel-->System and security-->Windows Firewall-->allow a program or feature through windwos firewall-->add the universal usb installer to the list'

Niet geschoten is altijd mis. Mogelijke oplossingen over het hoofd zien, ook. ;)


Edit: Tomk96, als je problemen hebt met de Engelse taal, zeg het dan even, dan vertaal ik die twee oplossingen uit mijn berichten voor je.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/13, 16:56:06 door Mikkel »

Offline Tomk96

  • Lid
Re: Windows en Ubuntu starten niet meer
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/13, 19:11:46 »
Bedankt allemaal dat jullie me proberen te helpen. Ik ga mijn laptop morgen naar een computerreperatiewinkel brengen, en ik laat die mensen hun gang gaan. Ik ben bang dat dit allemaal niet echt gaat helpen, en ik heb er eigenlijk helemaal geen tijd voor vanwege een proefwerkweek die donderdag begint


Offline Mikkel

  • Lid
Re: Windows en Ubuntu starten niet meer
« Reactie #16 Gepost op: 2011/06/13, 19:49:20 »
Ik ga mijn laptop morgen naar een computerreperatiewinkel brengen, en ik laat die mensen hun gang gaan.

Kost je een smak geld, terwijl je het zelf misschien in een paar minuten kunt oplossen.
Dit al geprobeerd:

'Boot into the bios (check your manual for which key to hit if unsure), and change the boot order so that the hard drive is the first boot device. Or better if you can remove the network/ethernet/LAN from the boot order entirely. That should fix it.'

of dit:

'I am working with windwos 7 x64 and had the same problem. I managed to solve this:
-->Control Panel-->System and security-->Windows Firewall-->allow a program or feature through windwos firewall-->add the universal usb installer to the list'

??

Offline Tomk96

  • Lid
Re: Windows en Ubuntu starten niet meer
« Reactie #17 Gepost op: 2011/06/13, 20:35:20 »
De eerste zin met de bios anders instellen was altijd al mijn standaard instelling. Vanaf de hard disc.

En dat tweede kan toch niet als ik daar niet eens in de buurt kom??? Ik blijf hangen bij grub error!!!!