Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Autostarten programma's / Snelstarterbalk / Foute Internetconn na boot  (gelezen 690 keer)

Waar kan ik programma's vanaf de boot automatisch laten opstarten op hun vaste plaats en formaat op de werkbladen?
Kennelijk kan de snelstarterbalk versleept worden, (ubuntu 16.04.3), maar hoe?
Na het booten komt mijn  laptop telkens met de verkeerde internetverbinding op, waar kan ik deze waarde wijzigen?

Hartelijk dank voor elk beetje hulp

Antoine
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Autostarten programma's / Snelstarterbalk / Foute Internetconn na boot
« Reactie #1 Gepost op: 2017/10/02, 07:21:23 »
"Session and startup" (in het engels) heet dit, staat gewoon in de configuratie scherm, ik gebruik wel xubuntu.

Om scherm grootte te bepalen na openen, dit kun je bepalen met, gdevilspie.
Dit programma loopt op de achtergrond, en kijkt naar de naam in de balk van het programma, dan kun jij de grootte en plaats van het scherm bepalen.
Is wel verwarrend met instellen, op youtube was en film met uitleg, dan is het begrijpen gemakkelijker.

Re: Autostarten programma's / Snelstarterbalk / Foute Internetconn na boot
« Reactie #2 Gepost op: 2017/10/02, 09:09:13 »
Hallo Jan11000,

Eerst even bedankt voor de gdevilspie tip. Ik zal vanuit mijn bureaublad wel even uitzoeken hoe ik dat oproep (als dat niet via een terminal moet tenminste)

Wat het opstarten betreft, dat doe ik tot nu toe via de opstartbalk aan de linker zijkant, maar de bedoeling is, dat de programma's, die ik op mijn werkbladen heb staan vanaf de boot in een bepaalde volgorde automatisch worden opgestart (waarbij zij zelf weer ervoor zorgen de laatste sessie, waarmee ik aan het werk was, in te laden).
Mogelijk moet dat allemaal in een script worden vastgelegd, dat vanuit de shell wordt aangeroepen. Tenzij alles wat de starter gedaan heeft, (ook) bij het een geforceerde "power down" behouden blijft en bij een nieuwe boot weer wordt hersteld, zoals FireFox zijn laatste set tabbladen kan onthouden en bijeen storing de optie van herstel biedt.

Mvg,
Antoine

:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Autostarten programma's / Snelstarterbalk / Foute Internetconn na boot
« Reactie #3 Gepost op: 2017/10/02, 15:43:25 »
Voor wat betreft het automatisch weer opstarten van de programma's die tijdens het vorige afsluiten aan het lopen waren: dat moet wel kunnen als je eens onder de motorkap duikt.
- Open dconf-editor. Installeer dat als je dat nog niet hebt met het commando "sudo apt install dconf-editor" of met synaptic software center (je zult dit mogelijk niet vinden in het gewone softwarecenter).
- Navigeer naar org/gnome/gnome-session. Zet daar "auto-save-session" op aan.

Dit zal ervoor zorgen dat al je programma's opnieuw opgestart worden. Of ze echter op dezelfde plaats op het scherm komen, hangt van het programma zelf af. Wat zeker is, helaas zullen ze niet automatisch op de juiste desktop geplaatst worden.

Dat kan allemaal wel met devilspie, maar hiervoor moet je diep onder de motorkap duiken. Je moet werken met configuratiescriptjes.

Aangezien je blijkt met de standaard versie van Ubuntu te werken, moet het ook kunnen met Compiz. Compiz heeft een Window placement plugin. Mogelijk zou dit praktisch alles doen wat je wil: vensters met een specifieke grootte op een specifiek werkblad op een specifieke plaats zetten. Installeer compiz-config-settings om die mogelijkheid te verkennen. Let evenwel goed op met compiz-config-settings: er valt zoveel in te stellen dat sommige instellingen ervoor kunnen zorgen dat je desktop niet meer opstart. Mocht het mislopen, druk dan op Ctrl+Alt+F2 om naar een textconsole over te gaan. Log daar in en geef volgende commando's
dconf reset -f /org/compiz/
setsid unity
Dit herstelt instellingen terug naar de standaardinstellingen.

Re: Autostarten programma's / Snelstarterbalk / Foute Internetconn na boot
« Reactie #4 Gepost op: 2017/10/02, 23:26:03 »
@Vanadium: Hartelijk dank voor je hulp.

Die dconf-editor lijkt wel de hoge hoed van een goochelaar, samen met devilspie (en mss Compiz) een complete "Formule 1 pits-uitrusting"  voor een oude rot (bijna 72) als ik op computergebied. Het lijkt me de reg-edit van Linux om het maar even in Win-platform termen te vertalen.

Heerlijk om eens echt tot rond te snuffelen in de structuur van het opsys, zonder daar te veel in te knoeien voordat ik een beter inzicht heb in de componenten en samenhang van alles.

Samen met de Ubuntu-bible zal dit me wel op een aangename en zinvolle manier door de lange donkere uren heen helpen, die weer voor ons liggen.
Om een  vergelijking te maken: Ik zie Ubuntu nu eindelijk in 24bits kleuren ipv 8bits greyscale.

Met enig geluk vind ik op hiermee ook nog de oplossing voor het inloggen op de juiste internetverbinding.

ekhnaton aka Antoine Tammer (Enkhuizen)

:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Autostarten programma's / Snelstarterbalk / Foute Internetconn na boot
« Reactie #5 Gepost op: 2017/10/03, 18:12:19 »
Graag gedaan, maar ik vrees dat het eerder toelichting was dan echte hulp - maar dan, ook dat is hulp  ^-^. Ik vind het jammer dat die dingen die je wil, enige controle over wat waar opstart, in geen enkele linux desktop op een iets toegankelijker manier mogelijk is. Ideaal scenario: je zet je venster zoals je wil op de desktop die je wil en rechts-klikt op de titelbalk. Daar kies je: "Always start in this position" (keep dreaming  :) )

Ja, dconf-editor doet sterk aan regedit denken. Het verschil is wel dat het achter de schermen om afzonderlijke configuratiebestanden blijft gaan. In Windows werden alle instellingen in twee grote binaire bestanden opgeslagen (reg.dat en nog een ander). Als daar één byte in fout ging, had je een groot probleem. Veel programma's onder linux gebruiken dconf niet maar hebben, oude stijl, hun eigen textconfiguratiebestanden.

Citaat
Ik zie Ubuntu nu eindelijk in 24bits kleuren ipv 8bits greyscale.
Straks op naar 32bits float  ;)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Autostarten programma's / Snelstarterbalk / Foute Internetconn na boot
« Reactie #6 Gepost op: 2017/10/03, 20:18:56 »
Met gdevilspie kun je elk programma , een plaats geven en hoe groot het scherm moet zijn, is even instellen, daarna , moet je alleen gdevilspie op de achtergrond laten lopen, zodra gdevilspie de naam ziet in het balk van het scherm, dan gaat het programma geopend worden hoe jij het ingesteld hebt.
En het werkt zeer goed.

Met 2 schermen weet ik niet , zul je moeten testen.

Re: Autostarten programma's / Snelstarterbalk / Foute Internetconn na boot
« Reactie #7 Gepost op: 2017/10/03, 22:44:35 »
@Vanadium:
    Ik hoop dat je 128-bits floats bedoelt, want 64-bits hebben we al en een jaar of 15 terug heb ik zelf al eens een "bignumber-cruncher" geschreven in Euphoria, waarbij de omvang van de getallen er niet meer toe doet. Hij deed weliswaar niet meer =,-,*,/ en nx, maar het was een leuke vingeroefening.
   Jammer genoeg lukt het trucje met de autosave voor een session NIET bij een harde reset. Ook heb ik (wat nog belangrijker is) het probleem met het  inloggen op het verkeerde draadloze netwerk nog niet opgelost omdat ik het scriptje dat regelt nog niet heb gevonden om daarin netwerknaam en wachtwoord aan te passen. Dat is dan weer het nadeel van al die losse configs. Ideaal zou een script zijn dat ze allemaal "include" en dat de editor 'recursief' doorzoekt, waardoor je niet goed werkende configs ahw tijdelijk zou kunnen 'uit-commentariseren'. Dat verbindt het beste van 2 werelden.
@Jan11000:
   Zou je me een voorbeeld kunnen geven? Ik zie wel dat ik met Devilspie alle op de desktop lopende progs terugvind tot en met welke tab er in eem browser actief staat (na een Get met alle properties aangevinkt) maar schrik er een beetje voor terug om met de rules settings te gaan knoeien. Jammer genoeg vind ik namelijk nergens wat de huidige waarden van al die eigenschappen zijn, om in geval van een misser ze (althans tijdelijk) te kunnen herstellen.
   Overigens staat er wel een item Set Workspace in de lijst van mogelijkheden, dus daarmee kun je ook bepalen op welk werkblad het betreffende venster gaat komen.
  Ook nog dank voor de youtube-verwijzing. Als er 48 uur in een dag zouden zitten ging ik elk 16.04 filmpje bekijken. Daar staat werkelijk een enorme schatkist aan duidelijke demo's. Dat lijkt me interessanter dan al die XXX-tubes  ;)
@beiden:
   Bedankt voor de nieuwe informatie, ook al zal die wel weer tot een gebrek aan nachtrust leiden omdat mijn vingers jeuken om er mee aaan de gang te gaan.

ekhnaton aka Antoine
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Autostarten programma's / Snelstarterbalk / Foute Internetconn na boot
« Reactie #8 Gepost op: 2017/10/04, 08:28:14 »
Waarom moet je alle 16.04 films afgaan?

Op youtube zoeken op,
devilspie linux
Dan vind je voorbeelden. Hier heb ik dit ook geleerd. En nu al jaren niet meer aan de instellingen geweest omdat dit zeer goed werkt.
Anders met google gaan zoeken.

En ja, je moet er tijd in steken om iets te bereiken,
maar dat is ook nodig om linux te leren.

Re: Autostarten programma's / Snelstarterbalk / Foute Internetconn na boot
« Reactie #9 Gepost op: 2017/10/04, 11:59:57 »
Citaat
Waarom moet je alle 16.04 films afgaan?

Daarvoor zijn een paar redenen, ik:
  • ben nieuwsgierig
  • vind het leuk
  • heb de tijd ervoor
  • je weet nooit of je niet toevallig een gouden tip misloopt
Uiteraard had ik eerst even gezocht op devilspie en zal ik echt wel selectief blijven  :angel:
maar er verscheen we een indrukwekkende lijst met (korte) filmpjes.


:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)