Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geheugenruimte kwijt na afgebroken installatie?  (gelezen 1410 keer)

Offline Marc0

  • Lid
Geheugenruimte kwijt na afgebroken installatie?
« Gepost op: 2008/08/10, 22:33:31 »
Beste mensen,

Ik ben nieuw hier en bepaald geen computertechnicus maar ben al een poosje in de ban van Ubuntu. Na er een tijdje mee gestoeid te hebben na een Wubi-installatie wilde ik nu een volwaardige installatie. Na het beantwoorden van de nodige vragen in de installatieprocedure via de live-CD kwam het onderdeel waarin Ubuntu een voorstel doet voor partitionering. Mijn harde schijf is standaard al ingedeeld in drie partities vanaf de fabriek: 1 met PQSERVICE (opstartgegevens van Acer), 1 met Windows Vista (144GB) en 1 als Data-schijf (144GB, welke nog ongebruikt was). De eerste optie voor installatie was: "SCS1 (0.0.0), partitie#3(sda) aanpassen en de zo vrijgekomen ruimte gebruiken". Daarbij gaf hij aan dat er 98% beschikbaar was voor Ubuntu. Er vanuitgaand (zoals ik her en der gelezen had) dat het voorstel in de meeste gevallen de juiste is klikte ik op volgende waarna hij aangaf dat dit te klein was (?). Omdat ik de Data-schijf toch verder nog nergens voor gebruik verschoof ik de schuifregelaar tot de helft en klikte nogmaals op volgende en na een vraag of ik het wel zeker wist ging ik door maar kreeg ik het ineens benauwd en besloot ik de installatie te annuleren. Nu is Ubuntu natuurlijk niet geïnstalleerd maar Windows detecteerd de Data-schijf nu ineens als een lege schijf van 79GB en de resterende 65GB lijkt verdwenen.

Ik ben een leek op dit vlak en waarschijnlijk niet erg slim bezig geweest maar kan iemand mij dit uitleggen en verder helpen om toch op een goeie manier Ubuntu naast Vista draaiende te krijgen?

Geheugenruimte kwijt na afgebroken installatie?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/10, 23:44:48 »
Dit is vrij logisch: die derde partitie is al kleiner gemaakt door de ubuntu-installatie-CD (het programma noemt gparted), waardoor het voor Windows precies is of er alleen dat maar is.  Windows kan namelijk niet verder kijken dan zijn eigen partities.  Vermits de rest van die schijf helemaal niet is geformatteerd (en zeker niet als ntfs, het systeem dat Windows gebruikt) bestaat die voor Windows niet.
Als je nu echter opnieuw de installatie-CD van Ubuntu erin stopt, dan zal die deze vrije ruimte zien en... en dat is mooi... normaal gezien direct voorstellen om op de "grootst mogelijke vrije ruimte" ubuntu te installeren.  Je moet normaal gesproken een mmoi grafisch beeldje krijgen met rechthoekjes en zo, waarin je duidelijk je partities kunt zien: zowel die van Windows als nu die vrije ruimte (unallocated).  Aanduiden dat hij die moet gebruiken en installeren maar.

Veel succes.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Marc0

  • Lid
Geheugenruimte kwijt na afgebroken installatie?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/11, 14:29:19 »
Betekent dit dat als ik Ubuntu niet zou installeren op deze partitie dat ik dan binnen Windows dat deel van de harde schijf voorgoed kwijt ben of valt dat nog wel te herstellen?

Geheugenruimte kwijt na afgebroken installatie?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/11, 16:05:53 »
Dat valt nog teherstellen: installatie-CD erin, gParted opstarten en die partitie terug vergroten.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Marc0

  • Lid
Geheugenruimte kwijt na afgebroken installatie?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/12, 21:05:00 »
Na wat gegoogle en gesnuffel in Vista ontdekte ik dat ik de "verdwenen" geheugenruimte in Schijfbeheer opnieuw kon formatteren waardoor hij als extra partitie weer herkend werd en daarna heb ik deze partitie verwijderd en de oude, gehalveerde D-schijf weer uitgebreid naar de originele grootte. Ik ben dus weer helemaal terug bij het begin en er is dus inderdaad niks verloren gegaan maar ik ben er als betrekkelijke computerleek wel van geschrokken en een beetje huiverig geworden voor een Ubuntu-installatie naast Windows en heb maar weer Wubi geïnstalleerd...

Offline Nick1890

  • Lid
Geheugenruimte kwijt na afgebroken installatie?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/13, 17:59:41 »
Ja, wanneer je een eerste keer begint te morrelen aan harde schijf partities (bijv. de grootte ervan aanpassen), dan slaat je hart wel enkele tikken over. En geloof me, de keer daarop is het niet ZO veel beter.
Dat gaat slechts beter wanneer je achteraf via de schijfbeheerder van Ubuntu (gParted) of via een Windows schijfbeheerprogramma ziet dat daar eindelijk staat wa je wou.

Bon, zoals gezegd: je bent dus weer waar je was en je kunt doen wat je wilt.
Ikzelf gebruik Wubi sinds anderhalf jaar op mijn desktop, eerst 7.04 dan 8.04. Mijn laptop heeft daarentegen een dualboot WinXP-Ubuntu.
En eerlijk gezegd: qua snelheid merk ik géén verschil. Tech Specs staan hieronder en zoals je ziet het zijn beide geen super-PCs. Automatische Updates, bijkomende progs installeren, ed. vormen in beiden evenmin een probleem. Dus als jij je goed voelt met Wubi, waarom zou je jezelf de schrik op het lijf jagen b.m.v. die partitionering? Werk gewoon door met Wubi en er komt vanzelf wel een dag waarbij je naast je "Vista met Wubi" zult Ubuntu installeren in dualboot. Al dan niet met de hulp van een collega Ubuntero.

DE stap heb je immers al gemaakt want je werkt reeds met Linux. De rest komt wel vanzelf. Mocht daar noodzaak toe zijn natuurlijk.
PackardBell Notebook E3//Athlon XP-M 2000+//768Mb RAM//S3 Graphics//HD 100GB//Award BIOS: 09/10/03//DualBoot: Ubuntu 8.04.3 & WinXP Pro.
Selfmade PC//Athlon XP 2200+//1028Mb RAM//ATI 9600 128 MB//HD1 80GB//HD