Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe HD is opeens een 'Read-only file system'  (gelezen 1910 keer)

Offline Grieteke

  • Lid
Externe HD is opeens een 'Read-only file system'
« Gepost op: 2008/08/06, 21:23:29 »
Ik gebruik mijn externe HD momenteel erg veel, oa voor het backuppen van mijn afstudeerwerk. Tot gisteren werkte alles prima. Maar gisteren bij het syncen (met grsync, gui voor rsync) kreeg ik wat foutmeldingen, omdat ik eigenlijk geen tijd had heb ik er niet meer naar gekeken. Vandaag kreeg ik weer dezelfde foutmeldingen.
Het gaat erom dat mijn exteren HD een 'Read-only file system' zou hebben. Op het moment dat ik mijn HD aansluit lijkt alles goed te gaan, maar bij het bekijken van de rechten ed ziet het er al vreemd uit:
drwx------ 10 user root  16K 1970-01-01 01:00 diskMaar als ik dan probeer een simpel tekstbestandje te maken en op te slaan (met Nano) gaat dat prima, ook het kopieren van een complete map gaat goed. Na dit soort bewerkingen, ziet het resultaat van ls -l er ook anders uit:
drwx------ 10 user root 16384 2008-08-06 21:09 diskAls ik echter iets probeer te veranderen in de map met mijn afstudeerwerk (bv oude zooi verwijderen), krijg ik de volgende foutmelding:
rm: cannot remove filename: Read-only file systemKan ik dit op lossen zonder mijn HD te formatteren? De data die erop staat heb ik nog wel, maar het is erg veel, dus alles opnieuw erop zetten kost nogal veel tijd.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Externe HD is opeens een 'Read-only file system'
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/06, 22:11:58 »
Probeer eens dit:
- aankoppelen in *Windows*
- "veilig verwijderen" in Windows
- aankoppelen in Ubuntu.

Offline Grieteke

  • Lid
Externe HD is opeens een 'Read-only file system'
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/06, 22:40:34 »
Citaat van: pjotr123
Probeer eens dit:
- aankoppelen in *Windows*
- "veilig verwijderen" in Windows
- aankoppelen in Ubuntu.
Ik heb 't geprobeerd, lijkt geen effect te hebben. Onder windows kan ik wel dingen verwijderen, maar onder Ubuntu lukt het nog steeds niet.
Misschien nuttig, resultaat van mount:
/dev/sdb1 on /media/disk type vfat (rw,nosuid,nodev,uhelper=hal,shortname=mixed,uid=1000,utf8,umask=077,flush)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Externe HD is opeens een 'Read-only file system'
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/06, 22:45:51 »
Het gaat om het "veilig verwijderen" in Windows. Het lijkt erop, dat je dat niet hebt gedaan, want anders zou het wel opgelost zijn....

Offline Grieteke

  • Lid
Externe HD is opeens een 'Read-only file system'
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/07, 08:47:45 »
Ik heb (zoals ik dat altijd doe in windows) mijn hd veilig verwijderd. Dus via 1 van die icoontjes rechtsonder en dan braaf gewacht tot ik de mededeling kreeg dat ik de hd kan verwijderen.
Waarom zou dit trouwens moeten werken, wat doet windows met mijn hd?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Externe HD is opeens een 'Read-only file system'
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/07, 10:20:31 »
Citaat van: Grieteke
Ik heb (zoals ik dat altijd doe in windows) mijn hd veilig verwijderd. Dus via 1 van die icoontjes rechtsonder en dan braaf gewacht tot ik de mededeling kreeg dat ik de hd kan verwijderen.
Waarom zou dit trouwens moeten werken, wat doet windows met mijn hd?
W. schrijft een stopcode, die Linux nodig heeft. Trouwens, voor W. zelf is het ook beter: dat icoontje is er niet voor niets. Zo beperk je namelijk het risico op gegevenscorruptie.

Externe HD is opeens een 'Read-only file system'
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/08, 12:58:47 »
Wij hebben hier op de zaak hetzelfde probleem, maar dan met een HD met netwerk interface.
Deze kan je dus niet verkeerd afkoppelen.
Deze schijf staat vol met informatie die ik gewoon kan lezen maar verwijderen van bestanden gaat niet.
Het gaat hier over bestanden die er ooit via een Windows machine zijn opgezet.

Offline SWAT

  • Administrator
Externe HD is opeens een 'Read-only file system'
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/08, 17:38:31 »
Ligt er natuurlijk aan welk filesystem eronder hangt in hoeverre er issues zullen ontstaan. Als je een externe ext3 gepartitioneerde schijf pakt, zul je dergelijke problemen niet hebben.