Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met update Ubuntu 12.04  (gelezen 6181 keer)

Problemen met update Ubuntu 12.04
« Gepost op: 2012/04/28, 11:51:43 »
Kortgeleden heb ik Ubuntu 11.10 geinstalleerd en ik werd steeds enthousiaster. Gisteren heb ik de update Ubuntu 12.04 LTS geinstalleerd en daarna bleken er toch wat problemen te bestaan.
Allereerst werd tijdens de insallatie QuantumGIS verwijderd, dit kon ik naderhand niet meer opnieuw installeren. Verder ben ik mijn Skype in Ubuntu ook kwijt. Hoe kan ik Skype weer installeren?
Ook al in Ubuntu 11.10 werd mijn scanner HP Scanjet 5590 niet herkend. HPLIP (toen al) geinstalleerd, zonder resultaat. Mijn HP Photosmart 7600-printer wel.

Over het algemeen merk ik trouwens dat mijn computer met Ubuntu 12.04 wat trager werkt.  Ook heb ik Cairodock geinstalleerd en dat werkt oook niet altijd goed. OpenGL waarschijnlijk de reden daarvan, maar dat zorgt er verder wel voor dat er zuiniger met mijn CPU omgeprongen wordt.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Problemen met update Ubuntu 12.04
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/28, 12:29:03 »
Wellicht betreft dit "opwaardeerleed". Schoon opwaarderen, dus met voorafgaand formatteren, is altijd het beste....

Begin eens met een schone lei met 12.04:
http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Overigens: het stabielste systeem is een systeem zonder al te veel grafische grappen en grollen erin. Spectaculaire 3D-beeldeffecten tasten vaak de stabiliteit van je grafische omgeving aan.... Geef mij dus maar gewoon 2D. :)
« Laatst bewerkt op: 2012/04/28, 12:31:21 door Pjotr »

Re: Problemen met update Ubuntu 12.04
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/28, 13:09:33 »
Bedankt voor je reactie! Eerst formatteren houd volgens mij ook in dat de /home -partitie weg gaat... Of heb ik dat mis? Bedoel je met formatteren alleen de /-partitie?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Problemen met update Ubuntu 12.04
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/28, 13:10:00 »
Hier de installatie van Xubuntu 12.04 met Cairo Dock op een HP G7 laptop met een naar ik meen Ati Radeon 5400 grafisch kaart ook niet vlekkeloos
Heb geprobeerd de Ati fabrieks driver te installeren maar dat liep helemaal in de soep.

Overigens draaid mijn tot nu toe geupdate  Xubuntu 12.04 ook met Cairo dock op mijn oude testbak met een NVIDIA Geforce 6200 kaart uitstekend. 

Afijn het regent dus we hebben tijd om even lekker te prutsen.
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Re: Problemen met update Ubuntu 12.04
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/28, 13:17:40 »
Wat voor opties probeer je zelf allemaal nog? Het opstartgeluidje van Ubuntu (oerwoudgeluid) hoor ik ook niet meer : zou het ook met de systeeminstellingen te maken kunnen hebben? Bij het opstarten van Cairodock krijg ik de vraag of ik OpenGL wil of niet. Wat heb je daar zelf geprobeerd?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Problemen met update Ubuntu 12.04
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/28, 13:21:10 »
Wat voor opties probeer je zelf allemaal nog? Het opstartgeluidje van Ubuntu (oerwoudgeluid) hoor ik ook niet meer : zou het ook met de systeeminstellingen te maken kunnen hebben? Bij het opstarten van Cairodock krijg ik de vraag of ik OpenGL wil of niet. Wat heb je daar zelf geprobeerd? Welke instelling zijn op je  oude testbak ingesteld? Zijn die ook mogelijk in Ubuntu 12.04?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Problemen met update Ubuntu 12.04
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/28, 13:22:59 »
Wat voor opties probeer je zelf allemaal nog? Het opstartgeluidje van Ubuntu (oerwoudgeluid) hoor ik ook niet meer : zou het ook met de systeeminstellingen te maken kunnen hebben? Bij het opstarten van Cairodock krijg ik de vraag of ik OpenGL wil of niet. Wat heb je daar zelf geprobeerd?

Gebruik altijd met open GL
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Re: Problemen met update Ubuntu 12.04
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/28, 13:27:32 »
Een tijdje geleden, na  een kernelupdate  problemen gehad met de grafisch kaart op mijn testbak, toen het extra stuur programma verwijderd, daarna draaide alles weer vlekkeloos.  Dat met de NVIDIA driver is/was overigens een bekend probleem
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Re: Problemen met update Ubuntu 12.04
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/28, 13:31:19 »
Zelf had ik een tijdje terug ook een probleem met een niet-vrije NVDIA-driver, ik kon geen optie in de Unitybalk meer aarnroepen. Daarna die verwijderd en draaide alles ook weer perfect!
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline LWM

  • Lid
Re: Problemen met update Ubuntu 12.04
« Reactie #9 Gepost op: 2012/06/06, 23:57:33 »
Ben niet blij met 12.04. Unity vind ik niet prettig. Heb sindsdien problemen met Firefox en ik heb net een topic geplaatst omdat mijn beide printers sinds de upgrade niet meer werken. Ze werkten perfect met 10.04. Krijg een beetje een Windows deja-vu. Daarvoor ben ik niet op Ubuntu overgestapt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Problemen met update Ubuntu 12.04
« Reactie #10 Gepost op: 2012/06/07, 10:57:25 »
Ben niet blij met 12.04. Unity vind ik niet prettig. Heb sindsdien problemen met Firefox en ik heb net een topic geplaatst omdat mijn beide printers sinds de upgrade niet meer werken. Ze werkten perfect met 10.04. Krijg een beetje een Windows deja-vu. Daarvoor ben ik niet op Ubuntu overgestapt.
Probeer Xubuntu eens? Via een schone installatie, want dat is het beste en geeft de kleinste kans op storingen.
Tips: https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Re: Problemen met update Ubuntu 12.04
« Reactie #11 Gepost op: 2012/06/07, 13:15:46 »
Maar dat lost het printerprobleem en FF-probleem niet op natuurlijk...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Problemen met update Ubuntu 12.04
« Reactie #12 Gepost op: 2012/06/07, 14:32:12 »
Maar dat lost het printerprobleem en FF-probleem niet op natuurlijk...
Misschien wel. Hoe dan ook, in elk geval maakt dat de probleemoplossing makkelijker.

Re: Problemen met update Ubuntu 12.04
« Reactie #13 Gepost op: 2012/06/07, 15:03:20 »
Ik zou eerst een live-cd van Ubuntu 12.04 proberen. Kijk of je randapparatuur goed werkt.

Re: Problemen met update Ubuntu 12.04
« Reactie #14 Gepost op: 2012/06/07, 20:32:23 »
Maar dat lost het printerprobleem en FF-probleem niet op natuurlijk...
Misschien wel. Hoe dan ook, in elk geval maakt dat de probleemoplossing makkelijker.

Nuja, niet om de betweter uit te hangen, maar wordt de printer niet aangestuurd vanuit de kernel? Xubuntu heeft dezelfde kernel als Ubuntu.

@cumulus: Inderdaad.

Re: Problemen met update Ubuntu 12.04
« Reactie #15 Gepost op: 2012/10/03, 13:16:38 »
Ter afsluiting van dit topic meld ik dat ik dit heb kunnen oplossen door heel simpel regelmatig de updates van Ubuntu te installeren. Daarna draaie het allemaal weer veel soepeler. Ook heb ik ontdekt dat de harde schijfruimte op de laptop nogal snel terugloopt naarmate er steeds weer emails van bijvoorbeeld Gmail ontvangen worden in Thunderbird. De homepartitie loopt zo erg snel vol. Is het ook beter om Thunderbird opnieuw te installeren. De oude versie van Thunderbird kan er dan vanaf. Of kan dat niet?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Problemen met update Ubuntu 12.04
« Reactie #16 Gepost op: 2012/10/03, 14:14:44 »
Ook heb ik ontdekt dat de harde schijfruimte op de laptop nogal snel terugloopt naarmate er steeds weer emails van bijvoorbeeld Gmail ontvangen worden in Thunderbird. De homepartitie loopt zo erg snel vol.
Misschien een idee: je kunt Thunderbird dusdanig instellen, dat-ie alleen de berichtkoppen binnensleept. Als er grote bijlagen bij berichten zitten, dan kun je die het beste benaderen via de webpagina van Gmail.

Re: Problemen met update Ubuntu 12.04
« Reactie #17 Gepost op: 2012/10/03, 17:03:43 »
Ook heb ik ontdekt dat de harde schijfruimte op de laptop nogal snel terugloopt naarmate er steeds weer emails van bijvoorbeeld Gmail ontvangen worden in Thunderbird. De homepartitie loopt zo erg snel vol.
Misschien een idee: je kunt Thunderbird dusdanig instellen, dat-ie alleen de berichtkoppen binnensleept. Als er grote bijlagen bij berichten zitten, dan kun je die het beste benaderen via de webpagina van Gmail.
Bedankt voor deze tip, eigenlijk het beroemde "Ei van Columbus". Ga het vanavond thuis meteen uitproberen!
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline Willemtk

  • Lid
Re: Problemen met update Ubuntu 12.04
« Reactie #18 Gepost op: 2012/10/09, 23:34:34 »
Wat voor opties probeer je zelf allemaal nog? Het opstartgeluidje van Ubuntu (oerwoudgeluid) hoor ik ook niet meer : zou het ook met de systeeminstellingen te maken kunnen hebben? Bij het opstarten van Cairodock krijg ik de vraag of ik OpenGL wil of niet. Wat heb je daar zelf geprobeerd?

Bestaat niet meer in de laatste versie

Re: Problemen met update Ubuntu 12.04
« Reactie #19 Gepost op: 2012/10/10, 10:22:13 »
Wat voor opties probeer je zelf allemaal nog? Het opstartgeluidje van Ubuntu (oerwoudgeluid) hoor ik ook niet meer : zou het ook met de systeeminstellingen te maken kunnen hebben? Bij het opstarten van Cairodock krijg ik de vraag of ik OpenGL wil of niet. Wat heb je daar zelf geprobeerd?

Bestaat niet meer in de laatste versie

Jawel, alleen niet meer standaard.

Offline Willemtk

  • Lid
Re: Problemen met update Ubuntu 12.04
« Reactie #20 Gepost op: 2012/10/10, 16:31:41 »
Wat voor opties probeer je zelf allemaal nog? Het opstartgeluidje van Ubuntu (oerwoudgeluid) hoor ik ook niet meer : zou het ook met de systeeminstellingen te maken kunnen hebben? Bij het opstarten van Cairodock krijg ik de vraag of ik OpenGL wil of niet. Wat heb je daar zelf geprobeerd?

Bestaat niet meer in de laatste versie

Jawel, alleen niet meer standaard.
Oh ja, inderdaad

Re: Problemen met update Ubuntu 12.04
« Reactie #21 Gepost op: 2012/10/24, 11:25:31 »
Ook heb ik ontdekt dat de harde schijfruimte op de laptop nogal snel terugloopt naarmate er steeds weer emails van bijvoorbeeld Gmail ontvangen worden in Thunderbird. De homepartitie loopt zo erg snel vol.
Misschien een idee: je kunt Thunderbird dusdanig instellen, dat-ie alleen de berichtkoppen binnensleept. Als er grote bijlagen bij berichten zitten, dan kun je die het beste benaderen via de webpagina van Gmail.
Bedankt voor deze tip, eigenlijk het beroemde "Ei van Columbus". Ga het vanavond thuis meteen uitproberen!
's Avonds meteen uitgeprobeerd en het werkte inderdaad! Alleen jammer dat je de andere mailboxen in Thunderbird niet ook daar op kunt instellen. Wellicht in een volgende versie...
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline Willemtk

  • Lid
Re: Problemen met update Ubuntu 12.04
« Reactie #22 Gepost op: 2012/11/20, 01:35:18 »
Ook heb ik ontdekt dat de harde schijfruimte op de laptop nogal snel terugloopt naarmate er steeds weer emails van bijvoorbeeld Gmail ontvangen worden in Thunderbird. De homepartitie loopt zo erg snel vol.
Misschien een idee: je kunt Thunderbird dusdanig instellen, dat-ie alleen de berichtkoppen binnensleept. Als er grote bijlagen bij berichten zitten, dan kun je die het beste benaderen via de webpagina van Gmail.
Bedankt voor deze tip, eigenlijk het beroemde "Ei van Columbus". Ga het vanavond thuis meteen uitproberen!
's Avonds meteen uitgeprobeerd en het werkte inderdaad! Alleen jammer dat je de andere mailboxen in Thunderbird niet ook daar op kunt instellen. Wellicht in een volgende versie...

Ik ontvang mijn emails voornamelijk buiten mijn computer. De mails die via mijn gewone provider (base) binnen komen haal ik via gmail binnen. Als ik toch iets zou gebruiken om op  mijn computer emails te ontvangen, zou  ik evolution gebruiken omdat die makkelijk backupt zodat je bij een nieuwe installatie alleen maar bij de nieuwe opstart van evolution maar hoeft aan te geven dat je van de back up wil gebruiken. Backup maken, een minuut werk, back up op nieuwe installatie, minuut werk. Paece of cake. En alles staat er op. Zelfs een agenda. Net outlook, maar wat soberder en veel makkelijker in gebruik. Maar het is maar een tip

Re: Problemen met update Ubuntu 12.04
« Reactie #23 Gepost op: 2012/12/03, 08:53:28 »
Ook heb ik ontdekt dat de harde schijfruimte op de laptop nogal snel terugloopt naarmate er steeds weer emails van bijvoorbeeld Gmail ontvangen worden in Thunderbird. De homepartitie loopt zo erg snel vol.
Misschien een idee: je kunt Thunderbird dusdanig instellen, dat-ie alleen de berichtkoppen binnensleept. Als er grote bijlagen bij berichten zitten, dan kun je die het beste benaderen via de webpagina van Gmail.
Bedankt voor deze tip, eigenlijk het beroemde "Ei van Columbus". Ga het vanavond thuis meteen uitproberen!
's Avonds meteen uitgeprobeerd en het werkte inderdaad! Alleen jammer dat je de andere mailboxen in Thunderbird niet ook daar op kunt instellen. Wellicht in een volgende versie...

Ik ontvang mijn emails voornamelijk buiten mijn computer. De mails die via mijn gewone provider (base) binnen komen haal ik via gmail binnen. Als ik toch iets zou gebruiken om op  mijn computer emails te ontvangen, zou  ik evolution gebruiken omdat die makkelijk backupt zodat je bij een nieuwe installatie alleen maar bij de nieuwe opstart van evolution maar hoeft aan te geven dat je van de back up wil gebruiken. Backup maken, een minuut werk, back up op nieuwe installatie, minuut werk. Paece of cake. En alles staat er op. Zelfs een agenda. Net outlook, maar wat soberder en veel makkelijker in gebruik. Maar het is maar een tip
Bedankt voor de tip! Bovendien : weer een extra reden om Microsoft te vervangen ;-)
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Problemen met update Ubuntu 12.04
« Reactie #24 Gepost op: 2012/12/03, 19:35:40 »
thunderbird is ook simpel te backuppen
de map .thunderbird opzij zetten (stick of externe hd )
formateren + instaleren
map .thunderbird terug in je home
en klaar