Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie naast Windows leverde beschadigde schijf op ...  (gelezen 3633 keer)

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
installatie naast Windows leverde beschadigde schijf op ...
« Gepost op: 2009/07/20, 13:35:35 »
Dag allemaal,

Ik heb een nieuwe laptop en toen ik die wilde installeren, dual boot met Windows Vista, om te zien of alle drivers het doen, lukte het niet. Nu heb ik een beschadigde schijf en er zit volgens mij geen cd bij van Windows grrr . :evil:.. maar ik heb Windows wel nodig helaas, voor het draaien van sommige software. He ik had ook Crossover Office moeten nemen, dom van me!!!  ???

Wat ik dus wilde doen en wat mislukte, was die partities van Windows kleiner maken. Die ene kon ik niet kleiner maken en daardoor kon ik geen 3 partities meer aanmaken voor root, home en swap ... en kreeg ik de melding dat er geen basisbesturingssysteem meer was. De schijf doet het nu geloof ik trouwens weer (na schijfcontrole), maar hoe moet ik dit nu oplossen zonder Vista eraf te halen? Die ene partitie wil niet kleiner worden. Weet iemand hoe dat moet in ... Windows misschien|?

Wat kan ik nu het beste doen? Ik wil versie 9.04 installeren en ben heel ongelukkig met Vista, maar helaas ... Ik geloof dat ik zelf een dvd had moeten branden. Omdat ik wat raar vond, dacht ik : eerst ubuntu erop, dan de rest  =D.... Wie weet een mooie oplossing waarvoor reeds enorme dank?
« Laatst bewerkt op: 2009/07/20, 14:00:38 door Sophia »

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: installatie naast Windows leverde beschadigde schijf op ...
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/20, 13:41:36 »
Weten jullie trouwens HOE erg Windows is? Hij slaat de pagina van het Ubuntuforum nieteens op, terwijl 'ie alle andere pagina's wel opslaat! Wat een stelletje losers zeg!

« Laatst bewerkt op: 2009/07/20, 13:59:44 door Sophia »

Offline Willem_D

  • Lid
Re: installatie naast Windows leverde beschadigde schijf op ...
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/20, 15:26:59 »
Heb je al kennis genomen van deze site?
    http://sites.google.com/site/computertip/Home
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Re: installatie naast Windows leverde beschadigde schijf op ...
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/20, 16:03:55 »
Weten jullie trouwens HOE erg Windows is? Hij slaat de pagina van het Ubuntuforum nieteens op, terwijl 'ie alle andere pagina's wel opslaat! Wat een stelletje losers zeg!



Je systeem ligt aardig overhoop. Is er geen Windows Vista recovery? via F8 of zo met het opstarten? Zo ja, zorg dan eerst dat je Vista goed werkt (met internet). Lees onderstaande dokumentatie en maak een dual boot laptop.

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: installatie naast Windows leverde beschadigde schijf op ...
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/20, 16:15:11 »
Door schijfcontrole was de schijf weer in orde met Windows erop, maar toen ik Ubuntu ging installeren, kon ik het vinkje bij "formatteren' van de Windowsschijven niet wegkrijgen. Ik dacht: als dat vinkje niet weggaat, betekent formatteren niet 'erafhalen. Maar helaas .... dus toch wel. ??? Ik vind het niet zo erg dat Windows weg is hoor, maar nu zit ik wel met 2 lege partities. Hoe paste je die nog maar aan? Ergens bij 'systeem' ...

Ik had geen schuifbalken trouwens hoor, bij het opstarten, voor die partities! Heb het wel geprobeerd, maar dat ging niet. Klopt dus niet bij die Googlesite!

Re: installatie naast Windows leverde beschadigde schijf op ...
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/20, 16:25:45 »
Staat er toevallig antivirus software op de laptop onder Windows Vista?

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: installatie naast Windows leverde beschadigde schijf op ...
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/20, 16:30:03 »
er stond iets op ja, Mc Afee. Maar nu is alles eraf hoor. Maar hoe krijg ik die partities nou beter ingesteld, want dat kan ergens onder 'systeem', alleen kan ik het ff niet vinden ... Bedankt alvast!

Re: installatie naast Windows leverde beschadigde schijf op ...
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/20, 16:41:16 »
Ok, het heet diskmanager. Wat je eigenlijk wil is je Windows partitie kleiner maken zodat je een Ubuntu partitie kunt maken. Hier kun je van vanaf de Ubuntu CD je distributie op installeren. multiboot dus. Voor de rest zie fora van windows Vista en de site van het merk van je laptop.  ;)

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: installatie naast Windows leverde beschadigde schijf op ...
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/20, 16:45:11 »
Nee, Ubuntu staat er al op en windows is eraf, maar nu heb ik 150 GB aan ruimte die ik niet kan gebruiken, snap je? Bij Media staan er zelfs 3 ongebruikte schijven en ik krijg ze niet weg. Waar zit die diskmanager? Ik kan hem niet vinden!!

Re: installatie naast Windows leverde beschadigde schijf op ...
« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/20, 16:58:25 »
In een terminalvenster  (Toepassingen, Hulpmiddelen, Terminalvenster)

sudo nautilus

Wachtwoord intypen (zie je niet)

Hier beheer je je disk. Wellicht moet je een tweede disk aanmaken.

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: installatie naast Windows leverde beschadigde schijf op ...
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/20, 17:32:48 »
Bedankt prince Ace, maar dat krijg ik niet voor elkaar. Ik ga niet nog meer kapot maken ;).

Je kon toch de verschillende partities ergens aanpassen? Ik herinner me een venster waarin dat kon!

Offline mp

  • Lid
Re: installatie naast Windows leverde beschadigde schijf op ...
« Reactie #11 Gepost op: 2009/07/20, 17:49:55 »
Bedankt prince Ace, maar dat krijg ik niet voor elkaar. Ik ga niet nog meer kapot maken ;).

Je kon toch de verschillende partities ergens aanpassen? Ik herinner me een venster waarin dat kon!
Daarvoor moet je de live-cd booten. Dan kun je met een simpele versie van GParted je partities aanpassen.

Re: installatie naast Windows leverde beschadigde schijf op ...
« Reactie #12 Gepost op: 2009/07/20, 18:11:18 »
Bedankt prince Ace, maar dat krijg ik niet voor elkaar. Ik ga niet nog meer kapot maken ;).

Je kon toch de verschillende partities ergens aanpassen? Ik herinner me een venster waarin dat kon!
Daarvoor moet je de live-cd booten. Dan kun je met een simpele versie van GParted je partities aanpassen.
Een simpele versie? Het is gewoon GParted, hoor ;)

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: installatie naast Windows leverde beschadigde schijf op ...
« Reactie #13 Gepost op: 2009/07/20, 18:50:53 »
Ja het heette Gparted inderdaad!! dat hoef je alleen maar te installeren, dan werkt het al als ik het me goed herinner, niks cd-rom geloof ik =D! Ga het morgen gauw proberen, heb nu les. Bedankt mensen, voor de hulp, fijn is dat hoor!

Re: installatie naast Windows leverde beschadigde schijf op ...
« Reactie #14 Gepost op: 2009/07/21, 00:45:06 »
IDD Gparted is wat je zoekt.

Installeren en dan vooraf bedenken wat je nu precies wilt met die partities.

Dus eerst een plan maken.

Je kan ze nu wel allemaal vernietigen en dan 1 grote partitie ervan maken, maar wat dan ?
Eventueel gebruiken voor films, muziek en of backups ?

Of iets anders bedenk het maar.
Bijv. Ubuntu met een gescheiden /home partitie ?

Maar EERST een plan maken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline mp

  • Lid
Re: installatie naast Windows leverde beschadigde schijf op ...
« Reactie #15 Gepost op: 2009/07/21, 08:41:43 »
Ja het heette Gparted inderdaad!! dat hoef je alleen maar te installeren, dan werkt het al als ik het me goed herinner, niks cd-rom geloof ik =D! Ga het morgen gauw proberen, heb nu les. Bedankt mensen, voor de hulp, fijn is dat hoor!
Je zult toch met een live cd moeten booten hoor, zeker als je de / (root) wilt aanpassen.

Offline Jan E.

  • Lid
Re: installatie naast Windows leverde beschadigde schijf op ...
« Reactie #16 Gepost op: 2009/07/21, 09:17:17 »
Je zult toch met een live cd moeten booten hoor, zeker als je de / (root) wilt aanpassen.[/quote]

Sterker nog.. het staat er allemaal net op begrijp ik, en nu zit je met 150 Gb ontoegankelijke schijfruimte. Als dan toch alles van Vista er al af is en je bent net met Ubuntu begonnen, waarom installeer je dan niet even overnieuw? Die gewenste dualboot is er toch al niet meer, pak dan gelijk door. Is hooguit een half uurtje werk (een uurtje als je pech hebt en wat dingen na moet installeren). Vanuit de nieuwe installatie kan je gewoon kiezen voor  "benut de hele schijf".


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: installatie naast Windows leverde beschadigde schijf op ...
« Reactie #17 Gepost op: 2009/07/21, 13:39:24 »
<yessss Gparted that was it:-))))
Eerst kijken wat er kán, dan kijken wat ik wil en dan DOEN
Als ik ubuntu niet eraf hoef te gooien, doe ik dat natuurlijk liever niet. Was een hoop werk gisteren en ik moet ook nog gewoon werk doen!

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: installatie naast Windows leverde beschadigde schijf op ...
« Reactie #18 Gepost op: 2009/07/21, 13:54:07 »
o ik had de laatste reacties niet gezien. ik ben bang dat jullie gelijk hebben en dat ik de hele mikmak overnieuw moet installeren zucht ...

Nou daar gaat'ie dan maar .... op hoop van zegen dat het nu eindelijk goed gaat ;)

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: installatie naast Windows leverde beschadigde schijf op ...
« Reactie #19 Gepost op: 2009/07/21, 15:28:44 »
OK tis goedgekomen ! Eindelijk mijn mail, agenda enz. installeren en hup aant werk. Ben veel tijd verloren, maar ach, uiteindelijk toch beter met alleen Ubuntu ...  =D

Als ik Windows alleen al zie, krijg ik al de kriebels!  :evil: Hoe kunnen mensen daar toch mee werken? Het is zo'n zootje, de eenvoudigste dingen zijn gewoon onvindbaar of kunnen niet ... Alleen jammer dat sommige softwarefabrikanten geen plugins maken voor Linux. Als ze zouden zien hoe fantastisch het eigenlijk is, zouden ze Microsoft gauw de deur uitzwaaien, dat weet ik wel zeker.

Kijk nou Firefox: als je ergens inlogt en je weet je gegevens niet zeker, wacht je eventjes met de vraag of 'ie het wachtwoord moet opslaan, te beantwoorden. In IE moet je ONMIDDELLIJK antwoorden en  hij onthoudt je sites van de vorige keer alleen als je daar expliciet om vraagt, elke keer weer. Wat is dus nou een goeie browser? Nou ???? =D :D

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: installatie naast Windows leverde beschadigde schijf op ...
« Reactie #20 Gepost op: 2009/07/21, 17:49:11 »
Ik heb Opera een tijdje geprobeerd, maar snapte er geen hout van!  =DMaar hij ziet er wel mooi uit

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: installatie naast Windows leverde beschadigde schijf op ...
« Reactie #21 Gepost op: 2009/07/21, 19:41:38 »
Shiretoko, die gaat echt mooi worden :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: installatie naast Windows leverde beschadigde schijf op ...
« Reactie #22 Gepost op: 2009/07/22, 14:47:36 »
Die is al te downloaden. Werkt prima.

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: installatie naast Windows leverde beschadigde schijf op ...
« Reactie #23 Gepost op: 2009/07/29, 18:09:25 »
Ik moet het allemaal nog even op leekniveau blijven doen:-), dus Opera heb ik wel geactiveerd, maar gebruik haar bijna nooit. Hou het ff bij Firefox, alleen af en toe even mijn site checken als ik weer eens iets verander. Ben nu zover thuis in Linux dat ik me er thuis voel en verdrietig word van Windows =D. Dat is voorlopig ff genoeg =D =D =D

Offline mcgyver

  • Lid
Re: installatie naast Windows leverde beschadigde schijf op ...
« Reactie #24 Gepost op: 2009/07/29, 20:53:51 »
Trouwens Sophia, ik vind de term "beschadigde schijf" niet zo goed gekozen. Het besturingssysteem mag dan zijn aangetasT, met de hardware is niets mis. Ik hoop niet dat anderen dit vluchtig doorlezen en verkeerde conclusies trekken.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/30, 21:31:46 door mcgyver »