Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Eerste stappen met LateX  (gelezen 9527 keer)

Eerste stappen met LateX
« Gepost op: 2010/03/06, 18:21:48 »
Het heeft nogal wat voeten in de aarde gehad.  :D

Eerst heb ik zo de belangrijkste delen van een bijna 200 bladzijden lange LateX-handleiding doorgelezen (met dank aan Double12), en dan moest ik vooral de nodige programma's geïnstalleerd krijgen...

Ik heb ervoor gekozen om de latex-plugin voor gedit te gebruiken en dat werkt best prettig.
Alleen is de interne preview niet beschikbaar..
Maar ik kon wel telkens klikken op "renderen naar PDF" en dan opende zich een venstertje met de voortgang van mijn document.
Dat ging allemaal vrij vlot, en ik kreeg dus wel een mooie PDF binnen een redelijke tijd en ik neem aan dat die ook wel mooi gedrukt zou geworden zijn (heb dat niet gedaan, da's inktverspiling en milieuvervuiling) XD

Dan wilde ik er een HTML-file van maken. Ik heb TeteX-live geïnstalleerd, maar ik vind nergens de starter terug en ik kan ook in de /bin of andere niet het goede commando herkennen om dan eventueel een starter aan te maken.... Als iemand mij daarmee kan helpen, graag !

Uiteindelijk heb ik het via de commandline gedaan met latex2html. 
Ik kreeg dan wel een hoop nutteloze nevenprodukten, dus ben ik gaan slopen in de gegenereerde html-code om uiteindelijk één file over te houden, plus het style-sheet en de ...zeven image-files.  Ik had er eigenlijk geen flauw benul van dat ook bij LateX de formules eerst omgezet worden naar .png's....
Afgezien van het feit dat de typesetting binnen zo'n formule héél professioneel is, vind ik dat er kwaliteitsverlies is bij het omzetten naar .png. Misschien heeft ook daar iemand nog enig idee hoe ik dat verlies kan beperken.

Vervolgens wilde ik m'n file ook publiceren op het net. Bij Google-sites kon ik het wel vergeten...
Dan maar op Smartschool gezet, en daar bleek dat ie de images niet pakte, hoewel ik ze wel in dezelfde directory had gezet.  Moest ik ze dus eerst nog eens apart uploaden naar het "Mijn Documenten" gedeelte van Smartschool en dan in het bestaande HTML-document de bestaande verwijzingen vervangen door verwijzingen naar de images op dat ander stuk Smartschool. Enfin, nu dat ik het weet, lukt dat wel vlot, maar ik realiseer me nu al dat ik snel die map goed ga moeten indelen of dat wordt onoverzichtelijk...

Tenslotte, dit is tenslotte het uitstalraam "for all things free and ubuntu": een screenshotje van m'n eerste poging (het zijn de oplossingen van de eerste twee vragen van een korte toets goniometrie; en voor de nieuwsgierigen, nee, daar staat nu onderaan niet meer Prosper...)

Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Eerste stappen met LateX
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/06, 21:40:11 »
Nog geen antwoorden, maar toch al 45 keer gelezen, da's ook al iets.

Om te laten zien dat ik niet heb stil gezeten, is dit een linkje naar een .html-file, verkregen door de vorige (ondertussen ook al weer wat aangevuld) om te zetten naar MATHML

Dat deed ik met een programmake dat ik hier gevonden heb.
Het is misschien al wat verouderd en blijkbaar herkent hij niet echt alle symbolen, maar het geeft al wel een zeer solide basis om mee aan de slag te gaan. Als je de broncode van de onderstaande pagina bekijkt, dan zie je genoeg dat je dat onmogelijk allemaal zelf kunt schrijven, maar het is wel editeerbaar (wat ik overigens heb gedaan). Nu kan ik verder zoeken om de ontbrekende dingen erin geplakt te krijgen (grotere worteltekens en haken bijvoorbeeld)

A work in progress !   8)  XD
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Eerste stappen met LateX
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/07, 09:08:54 »
Een direct antwoord op de vraag heb ik niet, maar misschien wel een richting. Ik gebruik Lyx voor mijn LaTex-documenten, werkt heerlijk. Daar zit een exportmogelijkheid voor HTML in, maar je hebt ook Elyxer (zit in de repo) wat een .lyx omzet in HTML. Met wat handig hack-werk ;-) kun je hier ook iets mee met andere LaTex-bestanden.

Re: Eerste stappen met LateX
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/07, 15:14:22 »
Ik keb op deze link een tweede file staan. Kunnen misschien een paar mensen die eens downloaden en me melden of die ineens opent in hun browser (en welke dat dan is)of dat ze hem eerst moeten opslaan ?

Om hem helemaal goed te zien, moeten wel de StixBeta-fonts geïnstalleerd zijn op je systeem. Die vind je hier: http://www.mozilla.org/projects/mathml/fonts/
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Eerste stappen met LateX
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/07, 15:31:30 »
Ik keb op deze link een tweede file staan. Kunnen misschien een paar mensen die eens downloaden en me melden of die ineens opent in hun browser (en welke dat dan is)of dat ze hem eerst moeten opslaan ?

Om hem helemaal goed te zien, moeten wel de StixBeta-fonts geïnstalleerd zijn op je systeem. Die vind je hier: http://www.mozilla.org/projects/mathml/fonts/

Ik krijg een schermpje met openen met/opslaan. Openen met /usr/bin/firefox werkt, maar het is niet handig.

Re: Eerste stappen met LateX
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/07, 16:31:36 »
Ik krijg zelfs dat schermpje niet waarmee ik de keuze heb. En in dat geval zou ik dat op standaard kunnen zetten...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Eerste stappen met LateX
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/07, 17:08:22 »
Ik heb het schermpje kunnen krijgen door in .mozilla/firefox/blabla/mimeTypes.rdf een beetje (veel) te zitten klooien. Ik heb daar met gedit zo echt op het gevoel een entree bijgemaakt voor xml. Dan weer geprobeerd om die file te openen en nu kreeg ik het keuzescherm. Snel gekozen voor Firefox en dat standaard gezet. Dan werd ik door gedit verwittigd dat het bestand was gewijzigd op schijf. Even herladen en gekeken wat het dan wel moest zijn: zag er toch anders uit dan wat ik had geschreven, maar ik begrijp zo ongeveer wat het doet. Genoeg om dat alvast werkend te habben.

Nu zit ik alleen met het feit dat ze op Smartschool blijkbaar hun servers zo hebben ingesteld dat die dat direct openen niet toestaat. ('k Meen toch zoiets gelezen te hebben bij Mozilla zelf)
Enfin, het is weekend, ik ga niemand storen om dat te laten testen: er zijn maar een handvol mensen die zo direct toegang hebben tot datzelfde document op Smartschool, we zien dat morgen wel. Ik heb wel alvast een mailtje gestuurd naar de helpdesk, die antwoorden (in de week) meestal nogal heel snel en to the point. Ikzelf heb toch al het genoegen om xml-documenten in mijn lijst van toepassingen te hebben staan onder Bewerken-->Voorkeuren-->Inhoud  XD
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Eerste stappen met LateX
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/07, 18:54:03 »
Bewerken>Voorkeuren>Toepassingen. ;)

Re: Eerste stappen met LateX
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/24, 19:45:12 »
Vandaag heb ik een eerste presentatie gemaakt in LateX.
Die zal nog veel langer worden en ik moet er nog wat kleuren en hyperlinks aan toevoegen, maar voor drie vraagstukkjes geeft dat alvast volgend resultaat:

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-YKADRYLHIWPV.pdf
Om het te bekijken, openen met Documentviewer en kiezen bij "beeld" voor "presentatie".
Daarvoor waren maar 62 regeltjes tekst nodig in gedit (met Latex-plugin en aanverwanten)...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Eerste stappen met LateX
« Reactie #9 Gepost op: 2010/04/10, 09:20:59 »
Voilaà,

mijn eerste volledige hoofdstuk is finaal af.




Het gaat wel over het vijfde hoofdstuk van dit boek (Getallenleer voor het eerste jaar van de tweede graad Technisch Secundair Onderwijs) maar dat is natuurlijk omdat dit nu het hoofdstuk is dat we na de paasvakantie moeten leren.

Ik heb de volledige presentatie die daarvan het gevolg is, online gezet. Klik op de afbeelding hierboven om hem te downloaden.  Het is een PDF, dus je kan hem gewoon zien met Evince, maar in Adobe krijg je er links een aanklikbare menustructuur bij... zolang je hem gewoon bekijkt.
Zet je'm op Full Screen bij Adobe, of kies je bij Documentviewer (Evince) voor Presentatie, dan is dat menu natuurlijk toch weg.

Ik heb hierin geen gekke overgangen gemaakt, maar wel heel veel met kleuren gewerkt om de samenhang duidelijk te maken.
Bedienen doe je met de spatiebalk, of de pijltjes, of door gewoon te klikken op het scherm. Ik heb er bewust voor gekozen om geen navigatieknoppen te tonen omdat die alleen maar afleiden en eigenlijk ook niet zo handig zijn. Je kan ook terug met de pijl naar boven.

Ik heb ook de "handouts" afgedrukt op PDF, deze kunnen ook wel als presentatie getoond worden, maar verliezen dan hun functionaliteit omdat telkens al de tekst van een dia erop staat. Ze zijn dan ook bedoeld als nota's.

Tenslotte heb ik op de pastebin van Ubuntu-NL de broncode neergezet.
EDIT: dit lijntje hoort daar waar er over een extra lijntje wordt gepraat... \invisible{&=3x^{2+3}-3 \cdot 3x^{2+1}-5 x^{1+3}+5 \cdot 3x^{1+1}+6x^3-6 \cdot 3x\\}Het is natuurlijk nooit honderd procent zeker dat die direct van de eerste keer compileert omdat er misschien pakketten ontbreken in jouw installatie. Je zal dan de logfile moeten bekijken... XD

Deze jongen gaat zich bezatten in de Stamkroeg :evil:

« Laatst bewerkt op: 2010/04/10, 11:27:10 door Prosper »
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Eerste stappen met LateX
« Reactie #10 Gepost op: 2010/04/10, 14:27:53 »
Nou vooruit Prosper, voordat het een monoloog wordt. Wat zijn de voordelen Van lateX t.o.v. de andere tekstverwerking programma's, alleen de open source tekstverwerkers. Mijn Linux Guru is ook al zo enthousiast over lateX. Ik doe zelf veel te weinig met tekstverwerking om een oordeel te kunnen vellen. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Eerste stappen met LateX
« Reactie #11 Gepost op: 2010/04/10, 16:12:41 »
Nou vooruit Prosper, voordat het een monoloog wordt. Wat zijn de voordelen Van lateX t.o.v. de andere tekstverwerking programma's, alleen de open source tekstverwerkers. Mijn Linux Guru is ook al zo enthousiast over lateX. Ik doe zelf veel te weinig met tekstverwerking om een oordeel te kunnen vellen. :)
Voorzetje van mij: je hebt geen plugins nodig, het is geen kerstboom en de inhoud wordt goed weergegeven. Verder zijn de kleurtjes mooi en handig. 8)

Re: Eerste stappen met LateX
« Reactie #12 Gepost op: 2010/04/10, 16:39:43 »
Voordelen van LateX ?
Kan ik ondertussen al een aardig boompje over opzetten...
Niet alleen is de plaatsing van de symbolen en tekens véél beter in overeenstemming met de algemeen geldende regels van de typografie (dat doet geen enkel commercieel klik-klik-klik-klik programma beter) je kan ook nog eens (en daar heb ik veelvuldig gebruik van gemaakt) de kleuren wisselen naar keuze. Kwestie van de berekening tot in detail duidelijk te maken zonder dat je bladspiegel eraan gaat.
Dit beantwoordt gewoon compleet aan mijn behoeften. In gewone presentaties à la ppt (of zelfs met OOo) kun je enkel formules krijgen door die als plaatje neer te zetten en dan zou je honderden plaatjes moeten gaan maken...

Bovenstaande effe geknipt en geplakt uit de Stamkroeg.
Om hier wat verder door te gaan:
* De versie die nu beschikbaar is via de link in m'n eerdere bericht, heeft als auteur "Prosper". Het kost drie keer geen tijd om dat te veranderen in iemand anders.
* Er zit, als je het bekijkt in Adobe, ook automagisch een aanklikbare menulijst bij.
* Algemeen genomen is het maken van inhoudsopgaven en lijsten van figuren in LateX kinderspel. Bij gewone tekstverwerkers moet je telkens weer aanduiden wat het opmaakprofiel is, dat nadien weer wijzigen... enz. In LateX zeg je dat het een hoofdstuk is, een sectie, ... en het is in de zak.
* Je kan heel gemakkelijk de algemene stijl wijzigen: ik moet bvb maar één optie wijzigen en die hele presentatie heeft een andere achtergrond en titelstroken...
* Als je een volledige TeXLive installatie hebt, zul je niet veel meer moeten bij-installeren. Ik heb, omdat ik nog amateur ben, toch wel liggen zoeken naar het pakketje "animate".
* Je kan vrijwel alles instellen met behulp van parameters: als ik nou van in het begin een kleur had gedefinieerd "OpvallendeKleur" en die overal had geschreven in plaats van het saaie "red", dan had ik dat overal kunnen veranderen door alleen maar de definitie van die kleur te wijzigen. Je kan die kleuren overigens vrij instellen door de drie waarden in te geven van RGB.
* ...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Eerste stappen met LateX
« Reactie #13 Gepost op: 2010/04/10, 16:48:13 »
Hoe heb je dit gemaakt (gedit+latex?) en hoe heb je er een pdf van gemaakt?

Edit: is die broncode van de hele pdf?

Re: Eerste stappen met LateX
« Reactie #14 Gepost op: 2010/04/10, 18:10:26 »
Je moet een plugin voor gedit installeren (in de repos) en dan kan je van daaruit gewoon kiezen om te laten omzetten. Lukt het, dan opent de PDF direct, lukt het niet, dan moet je in de .log kijken voor de fouten, of nazien dat gedit niet gemarkeerd heeft dat er { missen.
Je kan overigens ook een PS-file maken of een DVI, wat dat laatste ook moge wezen...

En ja, de broncode is van die hele PDF...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Eerste stappen met LateX
« Reactie #15 Gepost op: 2010/04/11, 04:19:01 »
Even een onderwerpje oprapen dat langskwam in CTL+V
Thijsg gaf daar een formule in OOo die uiteindelijk zo wordt weergegeven in OOo (via Draw):




Ik heb dit omgezet naar Latex en dan ziet er dat zo uit:

« Laatst bewerkt op: 2010/04/12, 07:30:25 door Prosper »
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Eerste stappen met LateX
« Reactie #16 Gepost op: 2010/04/11, 11:04:40 »
Een direct antwoord op de vraag heb ik niet, maar misschien wel een richting. Ik gebruik Lyx voor mijn LaTex-documenten, werkt heerlijk.

In eerste instantie dacht ik dat Lyx standaard Latex-bestanden kon bewerken, maar niets blijkt minder waar. Lyx heeft een eigen formaat, waarbij je Latex-bestanden kunt importeren en exporteren. Uiteraard is een bewerking rechtstreeks op het bestand te preferen boven een import-edit-export bewerking: eenvoudiger (geen handelingen nodig), robuuster (bij elke conversie valt er wel wat om) en cross-editor (je kunt dus niet lyx en de gedit-plugin door elkaar heen gebruiken).

Achteraf gezien staat het er ook, maar deze volgende tekst kun je op twee manieren lezen:

Citaat
LyX combines the power and flexibility of TeX/LaTeX with the ease of use of a graphical interface.
http://www.lyx.org/

Je zou kunnen lezen. 1) het is een latex-editor 2) het is een editor die gebruikmaakt van latex-technologie. Het tweede is dus waar, bovendien staat er niet dat lyx geen latex is maar dus een eigen formaat...

Als je dus rechtstreeks Latex-bestanden wilt kunnen aanmaken en bewerken (en niet genereren/exporeren vanuit het lyx-formaat), zul je dus moeten kijken naar bv de gedit-plugin. Het is me een raadsel waarom er nu weer een eigen formaat bedacht moet worden voor een standaard die, blijkbaar, al jarenlang goed werkt? Een beetje jammer ook, want een goede WYSIWYG-editor voor latex is er helaas niet.

De vraag is of je dat nodig hebt, want die gedit-plugin werkt best aardig. Ik loop wel tegen wat puntjes aan:
- preview niet beschikbaar (was al eerder gemeld in deze draad)
- export naar PDF etc. doet niks (het paneeltje in gedit verschijnt niet); zal eens kijken naar externe tools als pdflatex

Nog een tip: aangezien de gedit-plugin geen WYSIWYG-editor is, is het schrijven van formules wat cryptisch (zacht uitgedrukt). Je zou daarvoor Google Docs kunnen gebruiken die standaar Latex-code genereert:
http://cpbotha.net/wp-content/uploads/2009/09/google_docs_ss1.png

EDIT.
Export naar PDF werkt wél, er zat ergens een syntaxfout in de broncode. Nu de live-preview nog...
« Laatst bewerkt op: 2010/04/11, 12:34:33 door markba »

Re: Eerste stappen met LateX
« Reactie #17 Gepost op: 2010/04/11, 13:22:21 »
Die live-preview werkt hier bij mij wel gewoon hoor.
Via "Extra" in de menu-balk van gedit kiezen voor de eerste optie (of CTL+ALT+1) en daarna nog via LaTeX in de menubalk kiezen voor Toggle Preview.
Persoonlijk verkies ik om bij Extra te kiezen voor de tweede optie (LaTeX naar PDF) en dan start hij meestal zelf de documentviewer, of ik ga erheen via Locaties (als je Adobe wil gebruiken moet je dat sowieso doen, OF Adobe instellen als standaard om PDF te zien -en dat wil ik niet).
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Eerste stappen met LateX
« Reactie #18 Gepost op: 2010/04/11, 13:27:57 »
Ja, het werkt, bedankt.

Die toggle had ik gezien, die embedded preview onder extra ook, maar ze niet als combinatie toegepast.  :| Je zou verwachten dat die menu-optie automatisch de toggle instelt....

Re: Eerste stappen met LateX
« Reactie #19 Gepost op: 2010/04/11, 13:31:54 »
Gebruiksvriendelijkheid noemen ze dat XD

Omdat je blijkbaar wel wat van LaTeX code kent, heb je al eens naar de mijne gekeken ?
Staat op de pastebin: http://paste.ubuntu.com/411988/
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Eerste stappen met LateX
« Reactie #20 Gepost op: 2010/04/11, 14:26:34 »
... , heb je al eens naar de mijne gekeken ?

Hmm, zit ik wel op juiste forum met zo'n oneerbaar voorstel?  =D =D =D

Maar het ziet er goed uit. Strak, netjes; het lijkt wel programmacode, zo gestructureerd. Dit is iets wat je met een WYSIWYG-editor nooit voor elkaar krijgt!

Re: Eerste stappen met LateX
« Reactie #21 Gepost op: 2010/04/11, 14:38:47 »
:lol:
duurde effe eer mijn euro viel ...
Dank dat je 't wel mooi vindt.
Ik probeer de code overzichtelijk te houden omdat ik er mezelf op betrap dat ik een week later al diep moet nadenken.
Het verloop van de presentatie zelf, met die kleurtjes die verspringen, groeide naarmate ik dieper en dieper in die LaTeX zat en voelde dat het allemaal mogelijk was.  
Ik sta al meer dan de helft van mijn leven in het onderwijs en dan heb je wel wat ervaring. Terwijl ik die code schreef zag ik gewoon het hele bordschema voor me: daar zou ik naar staan wijzen, dat moeten ze zich weer herinneren. Daarom doe ik dit, daarom doe ik dat en dus wéét ik gewoon: daar moet ik weer de aandacht op vestigen.

Overigens denk ik nog diep na over de bediening van heel die presentatie. Op een pijltjestoets of de spatiebalk duwen is snel gedaan en dus kan ik gewoon blijven bewegen en met mijn armen en handen zwaaien. Omdat ook een muisklik op de achtergrond kan, is misschien een draadloze muis een nuttige investering.
Ik zal dat na de verlof eens testen met de muis van een collega (Collega, mag ik jouw muis eens gebruiken ?... XD )
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Eerste stappen met LateX
« Reactie #22 Gepost op: 2010/04/11, 14:59:40 »
-
« Laatst bewerkt op: 2010/04/11, 16:09:48 door markba »

Re: Eerste stappen met LateX
« Reactie #23 Gepost op: 2010/04/11, 16:55:22 »
Er zit inderdaad een duidelijke Flow in dit werk... Veel positieve energie...

'k Ben nog wat bezig met een vorige presentatie over vraagstukken, gebaseerd op een 26-tal vraagstukken die ik reeds heb opgelost en in examenvorm heb gezet. Documentclass "exam", daarmee kun je afdrukken met of zonder de antwoorden erbij en automatisch plaats laten voor de geschreven antwoorden.
'k Ben er nog niet uit hoe die plaats best wordt gekozen als ik zou kiezen om per afdruk een andere volgorde van vragen zou kiezen...
bij nader inzien is dat eigenlijk alleen interessant bij multiplechoice vragen..

Voornamelijk wil ik deze week nog een groot stuk functiebespreking doen voor het vierde TSO: kwadratische functies. Daar zal ik misschien nog TikZ voor gebruiken... User manual van over de 500 bladzijden...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Re: Eerste stappen met LateX
« Reactie #24 Gepost op: 2010/05/11, 18:44:38 »

Voornamelijk wil ik deze week nog een groot stuk functiebespreking doen voor het vierde TSO: kwadratische functies. Daar zal ik misschien nog TikZ voor gebruiken... User manual van over de 500 bladzijden...

Waarom TikZ? Grafieken kan je tekenen in en ander programma en in LaTeX importeren.

Overigens mooi dat er weer iemand over is op LaTeX. Ik zie dat veel van mijn docenten en de assistenten gebruik maken van LaTeX, en zelf heb ik ook nooit meer Word of Writer meer gebruikt...