Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beste mirror-procedure  (gelezen 725 keer)

Offline qwyrp

  • Lid
Beste mirror-procedure
« Gepost op: 2015/04/24, 16:20:37 »
Ik heb een servertje draaien met maar 1 harde schijf. Niet echt veilig ivm crash maar tot nu toe voldeed dat prima.
Nu echter gaan er wat zaken veranderen en wil ik vaker backuppen maar ik vraag me af of een schijfje er bij plaatsen en om het uur synchroniseren het beste cq handigste is.
Ik ben benieuw naar jullie mening !
« Laatst bewerkt op: 2015/04/24, 17:09:22 door qwyrp »
Ubuntu Server 14.04.1 - 64 @ I3-2300

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Beste backup-procedure
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/24, 16:38:49 »
en wil ik vaker backuppen maar ik vraag me af of een schijfje er bij plaatsen en om het uur synchroniseren het beste cq handigste is.
Een backup hoor je niet op de locatie te bewaren, dus is het niet echt een backup maar een mirror. Maar desalniettemin is zo'n oplossing best aardig (heb dit zelf ook draaien). Eenvoudig te implementeren (geen moeilijke raid-constructies) en heel begrijpelijk (schijven zijn los van de machine gewoon leesbaar).

Offline qwyrp

  • Lid
Re: Beste backup-procedure
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/24, 16:39:57 »
Aha RAID op dat woord kwam ik niet maar dat leek me nogal ingewikkeld en ms een beetje over de top.
Periodiek maak ik een backup op externe schijf welke op een andere locaties gebruikt word
Ubuntu Server 14.04.1 - 64 @ I3-2300

Re: Beste backup-procedure
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/24, 16:58:57 »
RAID != Backup
 ;)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Beste backup-procedure
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/24, 17:07:51 »
RAID != Backup
Daarom moet je -- naast -- een raid/mirror-configuratie altijd óók een backup hebben.

Het wordt een beetje verwarrend zo omdat de topic-titel gaat over een backup, maar kijk je in de tekst van de beginpost zie je dat het meer om een mirror draait.

Offline qwyrp

  • Lid
Re: Beste mirror-procedure
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/24, 17:10:01 »
Ik heb het kopje al aangepast ^-^
Ubuntu Server 14.04.1 - 64 @ I3-2300

Offline jan11000

  • Lid
Re: Beste mirror-procedure
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/24, 18:23:56 »
Raid is geen back-up!
Een goede back-up is niet gemakkelijk, en kost veel tijd als je het goed doet.


-Beter is om een back-up server te maken die om de bijv 15 minuten een backup maakt, zodat je terug in tijd kunt springen, omdat er tegenwoordig virussen zijn die er encryptie op zetten, en je backup is weg, dan heb je nog tijd om terug te gaan in tijd.(automatic file-versioning/keep multiple versions).
-http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1363351
- 3-2-1 back-up kun je op googelen.

- Bij back-up software altijd verify gebruiken, anders weet je niet of je source en destination niet hetzelfde is, dus kopie is geen back-up.
- Back-up is pas een back-up, als je ook je back-up terug gezet hebt, zodat je dus weet of het ook werkt.
 En terug zetten, dus niet op je originele plaats terug zetten, maar op een andere plaats.
- 2 externe hd's aan een pc is dus geen back-up.
- 2 kopieën op 1 pc is geen back-up.
- Raid is 1 kopie, dus geen backup.(raid is gemaakt om door te kunnen werken terwijl de data aan het restoren is, maar een backup heb je nog steeds nodig).
- Je hebt 3 kopieën nodig(1 ergens anders).
- Een netwerk back-up, kun je beter beveiligen door te ontkoppelen, en niet voor je back-up maken te koppelen(tegen virus).
- Gebruikers zijn lui, dus automatische back-up is een goed ding, behalve voor de encryptie virus, dus daar rekening mee.
- Verschillende hardware gebruiken, dsu koopt bijv 2 externe hd's maar dan van verschillende merken, zodat ze beide niet samen defect gaan door dezelfde fabrikage fout.
- Alles samen op het stroom net aansluiten, bliksem en/of stroom storing back-up weg.(dus 1 back-up los van het net bewaren).
- Inbraak, 2 externe hd's gestolen, dus back-up weg.
Etc..........

Veel gebruikers denken dat een back-up gemakkelijk is, die zien het allemaal verkeerd, is niet gemakkelijk, kost veel tijd, moet je vaker controleren of het nog werkt, etc.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/24, 18:34:02 door jan11000 »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Beste mirror-procedure
« Reactie #7 Gepost op: 2015/04/24, 18:35:10 »
Om het wat praktisch te houden:
- doe een extra schijf in je machine (mag ook extern zijn, via usb)
- mount deze via fstab
- maak ieder uur via rsync een mirror via crontab

Het rsync-commando kan er zo uitzien:
rsync -rav --delete --progress --modify-window=2 <data-dir>/ <backup-dir>
Zorg daarnaast voor een backup. Deze backup doe je handmatig, zeg eens per week (naar eigen inzicht). Technisch gezien kun je hetzelfde doen als voor de mirror-schijf.